Viitorul, august 1944 (Anul 31, nr. 9292-9294)

1944-08-29 / nr. 9292

[SITUAŢIA FRONTURILOR ] Trupel germane încearcă Comunicatele oficiale ale înaltelor Comandamente şi veştile date de posturile de radio ale puterilor beligerante arată că atât în Vest cât şi în Est şi Sud luptele poartă acelaş caracter ca şi în zilele precedente. In Vest se continuă un rapid război de mişcare şi de fărâmiţare a forţelor germane, în Italia se sporesc eforturile de străpungere a liniei Gotice iar pe frontul de Est se intensifică pregătirea pentru ultimul asalt asupra Germaniei. In ultimele douăzeci şi patru de ore situaţiunea se prezintă astfel: Frontul de ▼est Trapele aliate paik — pornind de pe capul de pod din Normandia — au împânzit teritoriul Franţei, înaintează pe mai multe coloane, la nord şi la sud de Paris către frontiera germană. Evident, acest marş către graniţa germană aparţine pentru un moment numai vârfurilor motorizate. Grosul trupelor aliate care au reuşit să fărâmiţeze forţele germane din nord-vestul Franţei se află acum într-o acţiune de lichidare a ultimelor rezistenţe din vestul Senei şi la o regrupare pe ambele maluri ale fluviului. Eri, o coloană aliată a atins oraşul Troyes din valea superioară a Senei. Alte formaţiuni aliate au trecut Sena după ce au redus o oarecare rezistenţă germană între Melun şi Corbeil. Efortul principal în direcţia est, aparţine însă trupelor ce au reuşit să stabilească un cap de pod în regiunea Vernon. In acest punct, trupele aliate care întâmpină o rezistenţă relativ slabă, masează importante unităţi de infanterie pentru a da asaltul asupra graniţei germane. In acelaş timp cu această operaţiune principală le revine şi sarcina de a deflanca zona Sin care se află bazele bombelor zburătoare. In sudul Franţei, după rapida înaintare pe valea Ronului către Lyon, trupele aliate se găsesc în aceiaş situaţie ca şi cele din nordul Franţei. Şi aci, se procedează la lichidarea ultimelor puncte de rezistenţă germane şi la o regrupare a forţelor. In cadrul acestei acţiuni s’a realizat reducerea ultimelor rezistenţe din Toulon şi a unei bune părţi din grupările ce rezistă în Marsilia. Pe coastă trupele americane înaintează prudent — din cauza numeroaselor câmpuri de mine — în direcţia Antibes. Frontul «Sin Italia Pe frontul italian principalele acţiuni aliate se desfăşoară de la răsărit de Florenţa şi până la coasta Adriaticei. înaintarea trupelor britanice se face cu oarecare lentitudine deoarece ele au luat contact cu primele fortificaţii ale Liniei Gotice. S’au realizat totuşi progrese de ambele părţi ale fluviului Amo şi ale văii fluviului Tibru. La sud de Mombaraccio, alte elemente din armata 8-a au stabilit un cap de pod peste râul Matauro. (Continuare din pag. 1 a) dictatura care îi slujise şi pe care nimeni nu o mai dorea. Dacă au reuşit să distrugă edificii, n’au putut în schimb să zdruncine nici o voinţă. Sub ameninţarea continuă a incursiunilor asiatice, sub ploaia de bombe, armata a redus la neputinţă şi ultimul cuib de rezistenţă german iar populaţia a suportat cu o dârzenie admirabilă toate pericolele ce o pândeau. Germanii nu cunosc sufletul popoarelor. Au pierdut războiul acesta, şi vor mai pierde şi altele dacă li se va mai da posibilitatea să le provoace, fiindcă nu încearcă sau nu sunt în stare să înţeleagă sufletele celor alături de cari se găsesc sau pe cari îi stăpânesc. Au trăit în mijlocul poporului român mai bine de trei ani, au luptat alături de soldatul român asemenea trei ani, n’au învăţat să ne cunoască şi n’au învăţat să ne preţuească. N’au înţeles că persistenţa noastră în vâltorile istoriei se datoreşte faptului că avem puterea să credem şi avem dârzenia să ne apărăm creme a câştiga teren în regiunea Mittau, înaintarea nu are caracterul fulgerător cu care ne-au deprins trupele sovietice deoarece conştiente de pericolul pe care l-ar prezenta o străpungere în direcţia Balticei comandamentele germane fac eforturi desperate să întârzie înnaintarea însă până în momentul în care vor fi putut scurge prin acest strâmt pasagiu trupele din nordul Ţărilor Baltice In centru, ultimele telegrame vestesc deslănţuirea unei ofensive sovietice la vest de Varşovia. Intenţiile Comandamentului sovietic nu sunt greu de bănuit. O străpungere în acest sector va avea consecinţe foarte grave pentru frontul german. Ea va determina în primul rând căderea capitalei poloneze. Se produce o deflancare a trupelor germane din Prusia Orientală şi va permite forţelor avansate spre Cracovia să înceapă asaltul Carpaţilor nordici pentru a se intâlni cu trupele sovietice şi române în câmpia maghiară. In sectorul sudic, germanii puternic împinşi de trupele sovietice şi române au părăsit linia Focşani-Nămoloasa-Galaţi şi încearcă o reorupare la Nord de Buzău, pentru a iniţia apoi o străpungere prin trecătorile Buzăului spre Ardeal. Sorţii de reuşită ai unei asemenea acţiuni sunt foarte reduse căci aceste trecători simt barate de trupele române. Este mult mai probabil că, în acest moment în care trupele sovietice au la dispoziţie Bărăganul pentru rapide mişcări de blindate, ele vor încerca o largă acţiune de învăluire susţinută de forţele române, dintele. Pentru credinţele lui, şi numai pentru ele, poporul român ştie să sufere fără cârtire şi fără îngenunchiere. N’au înţeles nici un moment germanii că nu ne pot îngenunchia prin teroare. N’au înţeles-o nici în momentul acesta ultim în care credinţa românească în triumful dreptăţii şi al libertăţii, îşi găsea energia să răstoarne forţele ce-i şedeau împotrivă. Au încercat să ne pedepsească pentru că ne-am salvat fiinţa Statului şi dreptul la liberă şi demnă vieţuire. Au reuşit să adauge alte distrugeri la cele cu cari s’au ilustrat în lume. Numai atât. Populaţia Bucureştiului, asemenea populaţiei din Paris şi din Varşovia le-a dat — prin rezistenţa şi prin hotărârea ei — o aspră lecţie, pentru atitudinea pe care a avut-o în aceste clipe grele, pentru contribuţia masivă pe care a avut-o la înfrângerea teroarei, populaţia Bucureştiului se aşează alături de luptătorii din primele linii ale frontului, se aşează alături de crime ne asigură victoria. L. Z Frontul de Est In zona nordică a frontului de Est, trupele sovietice conti- Omagiu Bucureştilor -----• X •----- Informaţii In curând apare „Zorile“ cotitian de dimineaţa, sub direcţiunea d-lui Em. Socor. ★ Deoarece clădirea clubului partidului Naţional- Liberal a fost grav lovită de bombardamente, secretariatul general al Partidului şi-a luat sediul în clădirea ziarului Viitorul din strada Raimond Poincaré nr. 17 (fost Academie). Telef. 5.87.79 și 3.79.12. ★ Membrii tineretului Național Liberal se vor prezenta imediat pentru instrucțiuni în strada Biserica Amzei nr. 5 (Biblioteca Brătianu) între orele 17.20. Telefon 4.07.65. sa se retragă pe Valea Buzăului Comunitatul Marelui Sfat Major Trupele noastre au continuat mişcarea între zonele fixate în Capitală, unde orice rezistenţă germană a încetat, domneşte linişte deplină. La Nord de Bucureşti continuă lupte grele cu ur inamic care cu toate că se apără cu îndârjire, a fost strâns pe un spaţiu foarte redus şi este în curs de lichidare. Satul Otopenii de Jos cu aeroportul a fost cucerit in cursul dimineţii. Pe şoseaua Ploeşti - Buzău şi în jur de Ploeşti, inamicul masează forţe pentru a încerca să treacă munţii pe văile Buzăului şi Prahovei. In tot restul Dobrogei, Munteniei şi Olteniei, unde trupele noastre sunt stăpâne pe situaţie, se continuă cu dezarmarea şi internarea trupelor germane. In Ardeal unde germanii întăriţi cu slabe elemente maghiare, au încercat să treacă frontiera, au fost respinşi cu pierderi sângeroase. La Braşov şi la Teliu, inamicul a fost dezarmat capturându-se peste 800 prizonieri şi ntult material de războiu, între care din mare depozit de medicamente sanitare. Pe Dunăre un convoi de 40 vase germane a încercat să fugă spre Vest, fiind urmărit şi atacat de flota noastră fluvială şi deBateriile din porturi. Până în prezent au fost scufundate 2 vedete şi 4 remorchere ; alte 10 vase au fost avariate şi 2 capturate. Aviaţia noastră a doborît in cursul zilei de ieri 10 avioane inamice, între care 2 giganturi. Până în prezent au fost capturaţi 12.000 prizonieri, mult material de război şi numeroase depozite de muniţii, echipament, parcuri de vagoane şi sute de autovehicule. Preşedinţia Consiliului de Mi rusă, y ue să rămână e Io» boa«" unită'ţ ile amii ţiei sovietice vin în ţara noastră ca prieteni pentru eliberarea rii de armate la t terma»ne. f VP niştri comunica Autorităţile administrative, poliţieneşti şi jandarmii, precum şi populaţia civilă din regiunile pe unde trece armata Pe valea superioară a Senei trupele aliate au ajuns la Troyes LONDRA, 27 (Rador). — Marele I Charleroi au fost de asemeni lovite. Cartier General al generalului Ale-' Traficul feroviar de la Lille, A fxander transmite următorul comunicat : Trupele aliate înaintând înspre răsărit, în direcţia văii superioara Senei, au atins fluviul în cartierele periferice dinspre Nord ale oraşului Troyes şi într’un punct situat la 12 mile mai la Nord. Mai aproape de Paris, unităţi blindate au dezlănţuit un atac între Melun şi Corbeil, unde fusese stabilit în prealabil un cap de pod. Aproximativ 10.000 de germani, inclusiv comandantul german şi statul său major, au fost luaţi prizonieri la Paris. Un punct de sprijin inamic a fost menţinut în Champigny, la liziera de Sud-Est a oraşului iar mici grupuri inamice continuă să opereze în cartierele periferice de la Nord-Est şi Nord-Vest. In oraş rezistenţa formală a încetat, dar ici şi colo se mai aud focuri de arme. In valea Senei, elementele blindate care au înaintat dealungul părţii de Sud a fluviului, în regiunea dintre Mantes, Gassicourt şi Paris au întâlnit o uşoară rezistenţă. Forţele aliate s’au concentrat înspre malul de Sud al fluviului Sena şi au trecut fluviul la Vernon şi Pont de L’Arche. Mai înspre Vest trupele noastre au capturat satul Theroulde şi curăţă pădurea la Londe de inamic. In regiunea de coastă inamicul a fost împins peste cursul inferior al râului Risle şi podul de pe Audemer se află în mâinile noastre. O luptă grea se dă în regiunea de la Nord de Brest, din peninsula Bretaniei unde garnizoana inamică opune o rezistenţă îndârjită. Poziţiile de artilerie şi obiectivele fortificate de la Brest au fost din nou atacate fără pierderi de către avioanele grele de bombardament escortate. Atacurile împotriva transporturilor inamice din Nord-Estul Franţei efectuate de avioanele noastre de bombardament-luptă şi de luptă sunt extinse asupra Belgiei şi Germaniei. Locomotive şi sute de vehicule motorizate precum şi vagoane, multe din ele încărcate cu muniţii şi petrol au fost distruse sau avariate în cursul ultimelor 24 ore, mai alesâncă Sena la Rouen Regunile dre Austriale Gisers şi Remiens şi Dieppe au fost atacat încetat. Concentrări de trupe inamice şi de vehicule, căutând să treacă Sena au fost lovite în cursul zilei de valuri de avioane de bombardament uşoare şi mijlocii escortate, cari au aruncat bombe brizante şi bombe cu explosiv puternic. In obiectivele lor au intrat şi depozite de combustibil de la răsărit şi sud-est de Rouen. Rezistenţa aeriană a inamicului, a fost uşoară, dar tirul artileriei grele antiaeriene s-a concentrat în multe locuri la răsărit de Sena. Un număr de 6 avioane inamice au fost doborite iar cel puţin alte 12 au fost distruse la pământ. ----• O •----- Funcţionarii dispersaţi sunt obligaţi să revină în Capitală Preşedinţia Consiliului de Miniştri comunică: Pentru buna funcţionare a serviciului, precum şi in scopul ca cererile publicului să poată fi la timp rezolvate evitându-se astfel orice întârziere inutilă, se ordonă ca toţi funcţionarii de toate categoriile care au fost dispensaţi din cauza bombardamentelor aeriene, să se prezinte în cel mult 48 ore la serviciile respective, unde sunt obligaţi a fi prezenţi zilnic în orele de program. Funcţionarii care sunt evacuaţi din Centralele ministerelor au aceleaşi obligaţiuni de prezenţă la serviciu în localităţile unde sunt evacuaţi cu serviciile lor. Şefii de autorităţi rămân răspunzători de executarea prezentului ordin. ----- • X • ----xamdprr transirmn+IS'Îirmăio-ml /viminniL miens si Thenne an mnct ofa/mt • Un număr de şapte avioane de ale noastre de bombardament și 17 avioane de luptă au fost pierdute. Apa de conductă este potabilă Inspectoratul general sanitar al Capitalei aduce la cunoştinţa populaţiei Capitalei, că în urma examenului făcut, apa de conductă este potabilă. In cazul când apa de conductă ar fi întreruptă ^«»polar, şi populaţia ar fi nevoită să recurgă la alte surse de aliment^re ©siană de băut. în la! fântâni puțuri, etc., se vor«f**»M*idr» ca aw-'mă a* pă să f«I'»*’“*'-**- 'ă p-lp V Pag. 2-a VIITORUL 1 T  rupele sovietice sunt un mars spre Bucureşti Postul din Radio Moscova a dat citire ieri unui ordin de zi al Mareşalului Stalin in care se anunţa ocuparea de către trupele sovietice a oraşelor Focşani,«aflaţi şi Râmnicul-Sărat. Prin ocuparea acestor puncte, rezistenţa germană din sudul Moldovei a fost înfrântă. Drumul trupelor ruseşti spre Bucureşti şi Ploeşti este deschis. Fie se prăsesc în momentul de faţă la mai puţin decăt 100 kilometri de Ploeşti şi 150 kilometri de Bucureşti. Comunicatul marelui cartier general al forţelor aliate Trupele britanice au trecut Sena la Vernon Louviers LONDRA 27 (Rador). — De la marel cartier general al forţelor aliate debarcate în Franţa de nord se comunică Duminică dimineaţa . Trupele britanice au trecut Sena la Vernon şi Louviers, în două coloane ce ameninţă să depăşească din flanc zona de unde sunt lansate bombele sburătoare şi rachetele sburătoare şi să înconjoare oraşul Rouen. Cele două capete de pod sunt la distanţă de 25 km, unul de altul. La Louviers, englezii se află la 75 km. est de Le Havre şi se îndreaptă spre sud de Dieppe. Se ştie că numeroase platforme de lansare a bombelor sburătoare se află între aceste două oraşe. Şoselele de scăpare de la Rouen trec la câţiva kilometri de Louviers iar oraşul se află în bătaia tunurilor aliate. Ştirea că trupele britanice, asupra mişcărilor cărora s’a păstrat secretul în ultima vreme, se îndreaptă către zona de lansare a bombelor sburătoare urmează în mod semnificativ intervalului de 40 ore în care arma V. I nu s’a abătut asupra sudului Angliei. In Paris, garnizoana germană, numărând 10.000 oameni, s’a predat. Un grup mai rezistă la Champigny, la extremitatea sudică a oraşului, şi alte grupuri rezistă în cartierele periferice dela nordvest şî nord-est, dar orice rezistenţă organizată a încetat. La sudest de Paris, trupele nord-americane înaintează în direcţia Troyes, dealungul malului sudic al Senei acolo unde aceasta se îndreaptă spre est la Fontainbleau. Lupte vii se dau pe malul de est al fluviului, între Corbeille și Melun. Mai sus pe malul răsăritean al estuarului Senei, punga în care se află resturile armatei a 7-a germană este strânsă tot mai mult. Germanii au fost îngrămădiţi în regiunea Berville, la gurile fluviului Risle, Pont Audemer, Montfort şi Elbeuf. Elementele canadiene au tăiat ultima şosea de scăpare din pungă către Rouen. Germanii fac sforţări disperate să treacă în cursul zilei pe malul celălalt al Senei. Vehiculele lor motorizate şi tancurile sunt îngrămădite pe malul sudic al fluviului Rouen, aşteptând să fie trecute pe malul celălalt şi forţele aliate, le bombardează împreună cu bacurile de transbordare. Spre a-și protegui trupele, germanii au trimis forţe aeriene mai numeroase, care au fost însă lovite de forţele noastre aeriene. Astfel în ultimile zile au fost doborite 118 avioane germane. NEAPOLI, 27. (Rador).— Marele cartier general aliat din Mediterana transmite următorul comunicat : In Italia, trupele terestre engleze şi indiene din armata a 8-a au continuat să câştige teren înspre linia gotică la răsărit de Florenţa şi in munţi, de ambele părţi ale cursului superior al fluviului Amo, precum şi ale văii fluviului Tibru, reprezentând în unele cazuri înaintări de 5 kilometri. Intre timp, alte trupe ale armatei a 8-a au trecut peste râul Matauro pătrunzând în posturile înaintate inamice și au stabilit un cap de pod pe malul de nord al râului. Acest cap de pod cuprinde terenuri acoperite de înălțimi de dincolo de muntele Mattera imediat la sud de Mombaraccio. Pe frontul armatei a 8-a nu s’a produs nici o schimbare în poziţiile noastre înaintate, deşi patrulele au activat peste râu. Forţele franceze au terminat cu ocuparea oraşului Toulon prin cucerirea a şase fortificaţii şi a cartierelor Bregaillon şi Marvise. Rezistenţa inamicului continuă numai pe peninsula dela sud de oraş şî într’un fort. In Marsilia s’au făcut mari progrese în lichidarea micilor pungi inamice. înaintarea trupelor nordamericane către est dealungul Rivierei, la Antibes, continuă încet. Piedicele constă în special din tirul artileriei şi din câmpuri puternic minate. Acţionând întru sprijinirea trupelor guvernului român împotriva inamicului, forţe mijlocii de avioane de bombardament grele au atacat Sâmbătă un aerodrom şi concentrări de trupe germane regiunea Bucureşti, precum şi ferry-boat-ul de la Giurgiu, port la Dunăre. Avioane de luptă au dat atacuri împotriva obiectivelor din zona de luptă iar formaţii de avioane de bombardament grele şi-au concentrat atacurile lor împotriva podurilor de cale ferată şi a celorlalte poduri din nord-estul Italiei şi din nordvestul Iugoslaviei. Aviaţia tactică a continuat să sprijine forţele terestre din zona de luptă. In Franţa de sud, au fost atacate poziţiile de artilerie, şosele şi linii ferate. Asemenea obiective au fost atacate şi în nordul Italiei. Alte forţe aeriene tactice au dat atacuri împotriva obiectivelor militare de pe coasta Iugoslaviei şi a vaselor din Marea Adriatică şi de pe coasta de vest a Italiei. Noaptea trecută, avioanele noastre de bombardament au atacat comunicaţiile din regiunea Pessaro, de pe coasta de est a Italiei. Din aceste operaţiuni sunt date lipsă 12 avioane de-ale noastre. Forțele aeriene aliate din Mediterana au executat peste 3000 de ieșiri împotriva inamicului. Ultimele știri tom Soarta Ungariei este irevocabil legată fostul ambasador al Un- Ică guvernul englez pri- J irevocabil legată de cea a gârlei la Londra, a comu- ve,te „soarta Ungariei cal Germaniei“. ni cal Regentului Horty * 1 (■ene ralul▼ obiK n liiz; redai Generalul von Kulitz — numit de Himl’er — comandantul garnizoanei germane din Paris s’a predat. Deasemenea s’a predat și fostul comandant generalul Donenberg. Imprimeriile „CURENTUL“ S. A. R . București, str. Belvedere S. , înmatriculat sub nr. 15/935, la Registrul of. cam. Izfî ! Popoarele din Balcani îşi varsă mânia asupra germanilor Un avertisment dat resturilor armatei germane Postările de radio alia- te ditt Londra şi Moscova I îndeamnă resturile armatei germane din Balcanii să depună armele, calea spre Treieh fiindu-le închisă. Altfel , avertizează gusturile de radio, popoarele din Balcani îşi vor vărsa mânia asupra lor. Intre Galaţi şi R. Sărat s’au capturat 18.000 soldaţi germani Trupele sovietice de sub conducerea generalului Welf*..........■ au captu rat 18.000 soldaţi german; Patru generali s’au prent între Gulafi și R.Sărat. [dat.