Vremea Nouǎ, octombrie-decembrie 1969 (Anul 2, nr. 502-580)

1969-10-01 / nr. 502

PAGINA 2 Conducerea științifică a activității instructiv - educative în liceu Documentele Congresului al X-lea — documente de înaltă valoare teoretică și practică - reprezintă pentru noi toți un amplu și mobilizator program de activitate, de a cărui înfăptuire depinde progresul continuu al României. Spiritul creator care animă aceste importante documente, suflul lor antidogmatic, antisimplist ne îndeamnă la o analiză serioasă a muncii noastre, la stabilirea îndatoririlor ce ne revin, ca slujitori ai școlii, în aplicarea liniilor directoare. Școala, ca instituție organizată, capabilă să șlefuiască o bogăție inepuizabilă, inteligența umană, constituie o preocupare majoră a contemporaneității. Azi se alocă uriașe fonduri pentru dezvoltarea și perfecționarea învățămîntului. Sporirea uriașă a nivelului de cunoștințe, dezvoltarea spectaculoasă a unor ramuri ale științei, explozia demografică contemporană, ca și acuta cerință de cadre temeinic pregătite, sînt numai cîțiva dintre parametrii care impun o radicală modificare a opticii prin care trebuie privit învățămîntul. Școala de toate gradele din România moștenește valoroase tradiții pe care le fructifică, în funcție de noile condiții și solicitări ale sistemului nostru social. Avînd în vedere sarcinile deosebite în direcția așezării învățămîntului liceal în concordanță cu cerințele actuale și de perspectivă ale economiei și culturii noastre socialiste, se impune ca întregul proces instructiv-educativ să fie organizat la un nivel tot mai ridicat. Activitatea rodnică a școlii reclamă în permanență intervenția cu competență și gîndire creatoare a întregului corp didactic. Dar, desigur, în sistemul muncii educative, rolul determinant revine colectivului de conducere al liceului. Subliniind însemnătatea orientării potențialului științific al țării către problemele majore ale dezvoltării economiei și culturii, la Conferința cadrelor didactice din 1968, tov. Nicolae Ceaușescu arată că : „Știința conducerii s-a impus atenției generale". In mod firesc, știința conducerii a apărut și se dezvoltă, în primul rînd, ca urmare a cerințelor producției moderne, atenția principală fiind îndreptată în direcția asigurării conducerii științifice a proceselor economice. Implicațiile ei sunt însă multiple, sfera sa de cuprindere fiind practic nelimitată. Știința conducerii, ca știință, în centrul căreia trebuie să stea relațiile umane, se impune cu necesitate și în domeniul educației, acolo unde se pun bazele plămădirii personalității, unde se asigură formarea omului — făuritorul tuturor valorilor materiale și spirituale. Organizarea și desfășurarea muncii educative presupune o conducere strict științifică. Noțiunea de muncă educativă, formulată atît de simplu, exprimă un conținut pe care cei ce operează cu ea trebuie să se străduiască să-l pătrundă, să-i sesizeze sensurile multiple, să-i înțeleagă esența. Munca educativă este un fenomen deosebit de complex, este un proces de durată, care se realizează cu participarea tuturor factorilor educativi și — prin utilizarea întregului ansamblu de forme organizatorice, de metode și mijloace ce contribuie la determinarea profilului moral — spiritual al tinerei generații la formarea personalității umane — trebuie concepută pe baze științifice, după principii, metode și tehnici proprii, iată de ce conducerea științifică a muncii educative constituie una din căile esențiale ale asigurării eficienței acestei activități. Actuala legislație școlară asigură condițiile corespunzătoare pentru realizarea unei conduceri științifice a muncii educative. Stabilind rolul directorului de conducător unic al școlii, Regulamentul școlilor de cultură generală, având în vedere principiul unității instrucțieeducație, precizează că : „directorul activitate răspunde de întreaga instructiv - educativă Pe teme școlare desfășurată în școală și în afara școlii". După cum nu poate fi vorba de un sistem al muncii educative izolat de conținutul științific al învățămîntului, ci numai de interdependență și interacțiunea lor, după cum nu poate fi considerat conținutul instructiv-educativ al procesului de învățămînt decit în strînsă legătură cu activitatea organizată în afara lecțiilor, tot așa nici conducerea muncii educative nu poate fi ruptă de ansamblul problemelor privind instrucția și organizarea timpului liber al elevilor. Astfel, conținutul muncii de conducere a școlii își extinde sfera asupra tuturor activităților menite a asigura dezvoltarea armonioasă a tinerei generații. Avînd răspunderea întregii activități educative la nivelul școlii, directorul trebuie să coordoneze toate influențele educative ce se exercită asupra elevilor, să inițieze acțiuni care să confere caracter de sistem muncii educative. Dar, dată fiind complexitatea muncii de conducere a școlii, nu înseamnă că directorul trebuie să rezolve singur multiplele probleme pe care le ridică activitatea instructiv - educativă. Numai împreună cu directorul adjunct și comandantul organizației de pionieri poate asigura organizarea, îndrumarea și controlul procesului instructiv-educativ sub toate aspectele lui. Conducerea științifică a muncii educative presupune o nouă specializare a cadrelor didactice cărora li se încredințează sarcina coordonării activității întregului corp didactic al unei școli. In actualele condiții, pentru a conduce un liceu nu este suficient să fii un bun profesor, temeinic pregătit într-o specialitate, ci se impune dobîndirea cunoștințelor și problemelor speciale ale conducerii și, bineînțeles, stăpînirea principiilor, metodelor și tehnicii proprii muncii educative, a mijloacelor aplicării lor eficiente. Dacă se subliniază insistent, în ultimul timp, necesitatea temeinicei pregătiri în specialitate a profesorilor, necesitatea informării lor cu tot ceea ce este nou, cu atît mai mult trebuie să se creeze o opinie în favoarea pregătirii de specialitate a conducătorului școlii, în vederea perfecționării stilului de muncă al directorilor. Ficare început de an școlar pune în fața directorilor probleme noi, complexe. Reflectarea lor imediată o constituie planul general de muncă al școlii, care jalonează liniile principale ale activității ce urmează să se desfășoare. In stabilirea obiectivelor educative, cît și în indicarea mijloacelor prin care pot fi ele realizate, principiul călăuzitor este corelarea tuturor acțiunilor, asigurarea unei depline unități a întregului proces instructiveducativ, urmărindu-se cuprinderea integrală a laturilor educației comuniste. Planul general de muncă al școlii, planul de activități comune ale organizației U.T.C. și ale organizației de pionieri, tematica lectoratelor cu părinții, organizarea activității diriginților, acțiunile din cadrul bibliotecii ca și cele din cadrul cercurilor pe materii trebuie să oglindească, în același timp, concepția unitară a directorului privind căile realizării educației multilaterale a elevilor. Desigur, acest deziderat nu poate fi realizat decât printr-o fructuoasă colaborare a conducătorului școlii cu întregul colectiv didactic. Un sprijin neprețuit în aplicarea riguroasă a principiului muncii colective, în îmbunătățirea întregii activități, îl constituie acordarea dreptului de control organizațiilor de partid din școli. In acest fel, mobilizarea de către organizația de bază a energiilor creatoare ale tuturor cadrelor didactice. în primul rînd ale comuniștilor, este garanția succeselor colectivelor de muncă din fiecare școală. Am pășit într-un nou an școlar, într-o atmosferă de avint creator, generată de Congresul al X-lea al P.C R. Colectivul liceului in care lucrez este convins de răspunderile mari care îi revin. Printr-o deplină unitate de vederi, printr-un consens general al acțiunilor, ne angajăm să educăm tineri care, obținînd succese remarcabile ca școlari, să ofere certificate de garanție pentru viitoarea lor participare la viața socială. Prof. HRISTINA FOCEA, directoarea Liceului nr. 2 Vaslui Brigadă științifică la Vutcanii In ziua de 28 septembrie a.c., o brigadă științifică din partea Comitetului județean de cultură și artă, formată din juriști, medici și profesori, s-a deplasat în comuna Vutcani, pentru a răspunde unor întrebări adresate de către țăranii cooperatori în legătură cu politica externă a partidului și statului nostru, precum și cu probleme din domeniile cele mai diferite ale științei și culturii. In sala căminului cultural comunal, au participat la discuții, timp de două ore, peste 150 de persoane. „Sărbătoarea strugurilor“ Duminică, 5 octombrie a.c., în piața centrală a orașului Huși se va desfășura cea de-a II-a ediție a „Sărbătorii strugurilor“. Pe baza unui scenariu, alcătuit de Casa județeană a creației populare, formațiile artistice ale Casei de cultură din Huși, echipa de dansuri a sindicatului O.C.L. din același oraș (într-o suită coregrafică cu tema „La cules de vii"), și ansamblul „Trandafir de la Moldova" din Bîrlad vor evolua într-un spectacol unitar. După programul artistic va urma o petrecere populară. Organizația comercială și cooperația de consum vor asigura amenajarea unor chioșcuri cu produse alimentare, must și preparate culinare de sezon. Instantaneu pe str. Republicii din Blriad. Foto : V. Badea Lucrări de mare interes pentru lingviști și istorici în preajma aniversării a 400 de ani de la tipărirea primului Liturghier românesc, cercetătorii Institutului de lingvistică au pregătit o ediție a Liturghierului lui Coresi, apărută recent în Editura Academiei. Lucrarea prezintă un deosebit interes pentru filologi și lingviști, cărora textul păstrat într-un singur exemplar la Sibiu le-a rămas pînă în prezent inaccesibil. In cadrul aceluiași institut au mai fost redactate studii de istorie a lexicografiei române, care își propun să urmărească cea mai importantă perioadă a dezvoltării disciplinei lexicografice naționale de la 1 800 pînă în zilele noastre și studii de limbă literară și filologie. Acestea cuprind o serie de contribuții preliminare pentru întocmirea a două lucrări de mari proporții : Istoria limbii române literare și Originile scrisului literar românesc. (Agerpres) La Agenția județeană de turism uniun . Probabil că foarte mulți cititori al ziarului nostru au văzut clădirea impozantă care se ridică in centrul municipiului Bitiad și au înregistrat că se numește „Hotel turistic". Fiind prima unitate de acest fel care se construiește in județul nostru, și avind lucrările mult avansate, am folosit aceste pretexte pentru a discuta cu tovarășul Adrian Coruț, directorul Agenției județene Vaslui a O.N.T. — După cîte știm, agenția pe care o conduceți se ocupă doar de activitatea de turism intern și internațional. Hotelurile — repet, știam! — ca si autocarele nu aparțin Agenției județene de turism. Mai devreme sau mai tîrziu, hotelul din Bîrlad, va fi terminat. Cine va fi proprietarul lui? — Ați accentuat acel „știam". Intradevăr, este cuvintul potrivit, pentru că in ultima vreme au intervenit citeva modificări in organizarea și atribuțiile agenției noastre. Astfel, s-a prevăzut ca, incepînd Încă de la 1 septembrie a.c., In județ să existe un singur reprezentant de turism — agenția județeană — care să coordoneze și să îndrume întreaga activitate de turism intern și international, asigurând servicii prin rețeaua de hoteluri și restaurante pro- INTERVIUL NOSTRU prii, precum și prin mijloace de transport tot proprii. Deci, hotelul turistic din Bârlad va aparține Agenției județene Vaslui a O.N.T. — Bănuiesc că, în calitate de viitori proprietari, aveți de gînd să oferiți turiștilor ceva deosebit, care să-i facă să-și amintească mereu de Bîrlad, de frumoasele priveliști ale județului nostru. — Imaginați-vă că hotelul va dispune de 130 de locuri, în camere confortabile, cu mobilier modern și plăcut. La parter, un restaurant și o braserie, iar la subsol — o cameră cu vinuri ale casei pentru degustări. — Noutate este... crama ? oarece Nu chiar, depreconizăm ca hotelul să fie extins prin amenaajarea unei terase și unui teren de mini-golf. — Dar pentru orașul Vaslui ? — Construirea unui modern hotel turistic, care va dispune de 150 de locuri, restaurant, braserie, bar de zi și bar de noapte. Iar, la ultimul nivel tal Vl-rea al clădirii, de o terasă cu cofetărie. — Și în afara acestora ? — Notați, vă rog: crearea în Pădurea Prodana a unui lac de agrement pentru oamenii muncii din Bârlad : amenajarea in pădurea Paiu (la cițiva km. de Vaslui) a unui punct turistic. — Simplu loc de staționare ? — Pretutindeni, pe aici, sunt locuri istorice, care evocă trecutul nostru glorios, precum și calitățile de mare strateg ale lui Ștefan cel Mare. Cu toate acestea, cred că până acum nu li s-a acordat atenția cuvenită. Turiști din toată lumea sunt atrași de aceste locuri. Și încă nu prea au ce vedea... Crearea punctului turistic, in apropierea șoselei internaționale Paris — Moscova, va fi un început. — In fond, ce va cuprinde el ? — In prim-plan, o statuie a lui Ștefan cel Mare. Apoi un muzeu istoric și sărăin care să fie o reconstituită celebra bătălie de la Poduînalt. In plus, unități comerciale, intre care un restaurant cu terasă. Pentru a crea o ambiantă potrivită, personalul său de deservire va fi îmbrăcat in costume asemănătoare cu ale oștenilor lui Ștefan.. . — Ideile dv. sunt interesante și, probabil, rentabile, dacă vor fi materializate. Mi-aș permite o remarcă finală , mărirea competenței agenției județene pare a fi binevenită, având ca efect viitor o contribuție la înfrumusețarea acestor jocuri. Ceea ce, de fapt, dorim cu toții. AVIU NISTOR înaintea începerii partidei dintre echipele Rulmentul și Gloria C.F.R. Galați (divizia C), ing. C. Dăniciuc, președintele secției de fotbal din cadrul A. S. „Rulmentul", l-a felicitat pe antrenorul Șt. Dobay cu ocazia împlinirii vârstei de 60 de ani. Ne alăturăm urărilor celor de la Rulmentul și a iubitorilor fotbalului din județ, dorindu-i fostului internațional mulți ani și succese în activitatea pe care o desfășoară în prezent ca antrenor la Berlad. VREMEA NOUĂ NEW YORK 30 (Agerpres). Turneul internațional de tenis de la Los Angeles a fost cîștigat de cunoscutul jucător profesionist Pancho Gonzales, care în finală a dispus cu 6—0, 7—5, 7—5 de Cliff Richey. BELFAST 30 (Agerpres). La Belfast s-a disputat meciul retur dintre formația locală Glentoran și echipa engleză Arsenal, contînd pentru „Cupa europeană a tîrgurilor” la fotbal. Victoria a revenit gazdelor cu scorul de 1 -0 (0—0), învingători cu 3 — 0 în primul joc, fotbaliștii englezi s-au calificat pentru turul următor al competiției. SOFIA 30 (Agerpres). Au luat sfârșit întrecerile grupei „sferturilor“ de finală ale „Cupei campionilor europeni" la polo pe apă de la Sofia. Dreptul de participare în faza următoare a competiției a fost cîștigat de formațiile „Medik* Budapesta și „Ț.S.K.A. SeptembrienaiȘe" Sofia. În ultimul tur, disputat, echipa Media a învins cu scorul de 10—3 formația Ț.S.K.A. Septemvriename. Stațiile noastre de radio vor transmite astăzi, în jurul orei 14:30, ultima parte a întilnirii Internaționale de fotbal Rapid— Vitoria Setubal. De la ora 16:30 se va transmite repriza a doua a meciului Steaua Glasgow Rangers. In jurul orei 19:25, stațiile noastre vor transmite repriza a doua a întilnirii de fotbal regia Varșovia — U.T. Arad, din cadrul ,Cupei campionilor europeni". Toate cele trei transmisii se vor face pe programul I. (Agerpres) 1ocul ORIZONTAL: 1. „... Românească", organ al Uniunii Scriitorilor — Revista cititorilor sportului cu balonul rotund ; 2. Revistă craioveană — Organe de presă ; 3. in presă I — Revistă lunară ; 4. Zid — in „Teatrul"; 5. E abonat la „Cutezătorii" — Ieșită de sub tipar ; 6. Revista așezămintelor culturale — Lei! —.In articole : 7. Nume slav — „Arici Pogonici" — „Veac ..." publicație săptămînală ; 8. Orășel în Japonia — Revistă constănțeană — Neagu Lidia ; 9. In duet! — Revistă pentru cei mici; 10. Rămîn în urma focului — Reflexiv; 11. „. ... Mater" revistă studențească — Pentru ei se adresează „Viața militară" ; 12. Măiestrii — „... literară", publicație săptămînală". VERTICAL; 1. Cotidianul vasluian (2 cuv.); 2. Revistă literară ce apare la Iași (2 cuv.); 3. La „Cinema" — Revistă de probleme distractive Sublocotenent (abr.) ; 4. Cerneală tipografică — Vîrtej de apă (băn.) — Săptămînal de politică ternă (neart.); ex5. Aici apare Ziarul „Flacăra roșie" —Revistă; 6. La „Luminița" I — Se repetă la „Flacăra" I — In „Tomis"; 7. Insulă în Micronezia — Prieten (fr.) — Rocadă ; 8. Oraș în Spania — Sport; 9. Lor li se tipărește o Scînteie — A întrerupe; ÎO. Aici apare revista „Ateneu" — „...San", numțt în Asia; 11. A lucra pămîntul — A domina (fig.) - „Știință n colecție ! . .. tehnică" ; 12. — „.. .socialist", loul cotidian al țăranilor cooperatori — Areea SANDU VIRGIL ZIARE ȘI REVISTE Neglijență a. Unii au terminat lucrarea, alții făcut recepția, alții au preluat-o, alții o folosesc. Cam aceasta este filiera prin care trece un bloc de locuințe, de la terminarea execuției și pină la folosire. In mod normal, cineva ar trebo tebui să strîngă resturile de material rămas. Insă, pe locul unde Șantierul nr. 1 al întreprinderii de construcții Vaslui a construit blocul C 5 a rămas un adevărat „cimitir" de fier-beton (foto 1), de diferite dimensiuni. Adăugăm că, de mai bine de două luni, cheile au fost predate locatarilor. Neglijența constructorilor a contaminat, din păcate, și pe tovarășii de la I.G.O. Vaslui, întreprindere care, în calitate de proprietară a blocului, a uitat că mai are obligația să asigure niște colectoare pentru resturi menajere. In lipsa lor, locatarii aruncă gunoiul chiar pe... neglijența constructorilor, bobocii, ci, uneori, se închid magazinele pentru inventar. Acum, la Vaslui, se mai închid și pentru ... plecarea gestionarilor in concediu. De pildă, magazinul „Bijuteria" este inchis tocmai pentru acest motiv. Rămîne de văzut cum vor motiva cei care sunt așteptați acasă cu vreun cadou. Se duc la Birlad ? Sau nu se mai duc acasă ? „Construcție ție..."” ! La unitatea nr. 4 a C.L.F. Vaslui, gestionara Lucia Moga obișnuiește să construiască un fel de Închis pentru... concediu ADUNATE și REDATE piramide tridimensionale din lăzi de lemn, care au servit drept ambalaje (foto 2). Notăm : 1) aspectul neplăcut datorat neglijenței cu care „sunt clădite” lăzile ; 2) lipsa (sau necesitatea) grijii C.L.F. pentru preluarea cit mai repede a ambalajelor necesare, mai ales în aceste zile, legumelor și fructelor. „Promptitudinea pompierească De la începutul anului și până in prezent, formația de pompieri din comuna Poienești nu a reușit să facă nici un control preventiv la obiectivele tutelate de consiliul popular comunal. Recent, la o alarmâ dată, din 23 de pompieri s-au prezentat doar patru, fără a-l mai socoti și pe președintele comisiei P.C.I., care în același timp este și secretarul comitetului executiv al consiliului popular comunal. Gindul așa-zișilor pompieri poleneșteni se pare că-i foarte simplu: „De-i fac, Iar sătenii, ce să mai venim și noi !". Simplu o fi, dar gindul de-acasă nu se potrivește cu cel de ... la foc. Soluții După cum se vede, calul (de la căruța cantinei „Constructorul“ din Vaslui) a văzut iarbă verde și... n-a cerut voie s-o pască (foto 3). Numai că aceasta aparține frumoaselor peluze din centrul orașului, care dispun de tăblițe eu „Nu călcați faișa !" Ce rămîne de făcut! Să fie învățat caiul să... citească sau în locul căruțașului să fie angajată soția lui, măcar pentru orele cînd el este adormit de alcool. Rubrică redactată de CORIOLAN PAUMIESCU și C. PETRESCU Toamna, în comerț nu se numără Foto 2 t, 1 »■ •—1 Foto 3 i ti