Vremea Nouǎ, ianuarie-martie 1971 (Anul 4, nr. 888-962)

1971-01-03 / nr. 888

Proletari din toate tarile, unifi-vul Organ al Comitetului județean Vaslui al P. C. R.. și al Consiliului popular județean Cuvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni, Cetățeni ai Republicii Socialiste România. In aceste clipe solemne, dud se termină încă un an de activitate rodnică și înfăptuiri remarcabili, cînd ne aflăm în pragul unui an nou, vă adresez tuturor un călduros mesaj de salut din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Stat și a guvernului Republicii Socialiste România. Pentru poporul nostru, această sărbătoare are o semnificație deosebită deoarece ea marchează nu numai sfîrșitul unui an de viață și muncă, ci și încheierea planului cincinal 1966 1970 cu rezultate bune, cu un bilanț bogat. In acești ani, România socialistă a urcat o nouă treaptă în ascensiunea ei continuă pe calea civilizației. S-au dezvoltat și modernizat forțele de producție ale țării, a crescut avuția națională. Ca urmare a rezultatelor obținute în producția materială, a crescut venitul național, au fost luate noi măsuri pentru îmbunătățirea condițiilor de viață ale populației de la orașe și sate. In această perioadă s-a înfăptuit majorarea generală a salariilor. Îndeosebi a celor mici, au fost sporite pensii, alocațiile pentru copii, s-a intensificat construcția de locuințe. Statul nostru socialist a alocat fonduri însemnate pentru dezvoltarea invățămîntului, culturii, ocrotirii sănătății. Putem spune că întregul program de edificare economică și socialii adoptat cu cinci ani în urmă de Congresul al IX-lea al partidului a fost îndeplinit CU SUCCES. Anul 1970 a fost, după cum se știe și un an de grele încercări pentru poporul român , inundațiile din primăvară au pricinuit pagube mari economiei naționale și populației. Poporul nostru și-a dovedit însă și cu acest prilej înalta forță morală, eroismul, patriotismul său fierbinte. în ciuda greutăților, planul industrial a fost îndepliniți agricultura a furnizat economiei naționale importante cantități de produse. Măsurile luate au permis asigurarea fondului de mărfuri agroalimentare necesar aprovizionării populației. Toate acestea sunt o dovadă elocventă a trăiniciei și superiorității orînduirii noastre socialiste, a capacității poporului român, de a înfringe și depăși orice obstacole în mersul său triumfător spre comunism. Progresele pe care le-am obținut sunt o vie și pregnantă Întruchipare a activității neobosite desfășurate de clasa muncitoare, de țărănime și intelectualitate, de toți cetățenii, fără deosebire de naționalitate, care urmează cu încredere nestrămutată politica partidului — expresie a intereselor fundamentale și a aspirațiilor celor mai arzătoare ale poporului nostru. Dați-mi voie ca pentru toate aceste realizări, pentru munca nobilă închinată înfloririi patriei noastre scumpe, România socialistă, să vă adresez tuturor, dragi concetățeni, cele mai sincere și cordiale felicitări. O dată cu începutul anului 1971, intrăm intr-o nouă etapă a dezvoltării economice și social-culturale a țării, concretizată în prevederile noului plan cincinal. Pe drept cuvînt se poate spune că cincinalul viitor, întocmit pe baza Directivelor celui de-al X-lea Congres al partidului, va asigura ridicarea la un nivel superior a întregii economii naționale, atît ca potențial, dar mai ales din punct de vedere calitativ, îndeplinirea planului de stat pe 1971 — adoptat recent de Marea Adunare Națională — va crea premisele pentru realizarea în cele mai bune condiții a acestui măreț program. Au fost luate — și se vor lua în continuare — măsuri pentru perfecționarea activității economice, pentru creșterea eficienței întregii producții materiale. S-a trecut la aplicarea măsurilor pentru ridicarea nivelului agriculturii, atît prin dezvoltarea și modernizarea bazei materiale, cit și prin perfecționarea organizării, conducerii și planificării producției. In centrul preocupărilor partidului și statului nostru va sta grija pentru satisfacerea într-un grad tot mai înalt a cerințelor materiale și spirituale ale poporului. Recenta plenară a Comitetului Central a adoptat in acest scop o serie de măsuri importante. In cursul anului 1971, ca și în ceilalți ani ai noului cincinal vor fi luate noi măsuri pentru creșterea nivelului de trai al maselor. Se vor asigura, pe măsura sporirii resurselor materiale și financiare, venituri tot mai mari pentru oamenii muncii, condiții de viață din ce în ce mai bune pentru întregul popor. Tot ceea ce se făurește în țara noastră, întreaga activitate de construcție socialistă au drept țel major bunăstarea oamenilor muncii, asigurarea accesului tuturor membrilor societății la binefacerile civilizației moderne, dezvoltarea multilaterală a personalității umane. Realizarea acestor mari obiective cere din partea tuturor celor ce muncesc — în calitatea lor dublă de producători și proprietari ai mijloacelor de producție — o activitate susținută, o contribuție activă la soluționarea problemelor generale ale vieții economice, politice și sociale. Perfecționarea organizării și planificării economiei, dezvoltarea democrației socialiste creează cadrul propice pentru participarea efectivă a oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, la conducerea producției, la activitatea tuturor organismelor sociale, la elaborarea și înfăptuirea întregii politia de construcție socialista. Mersul înainte al României spre progres și prosperitate este astfel rezultatul nemijlocit al creației conștiente a poporului, deplin suveran in țara sa, stăpin pe destinele sale, liber să-și făurească viitorul așa cum dorește. Dispunem de o bază economică puternică, avem o perspectivă clară, țeluri precise. La clima țării se află încercatul nostru partid comunist, strîns legat de clasa muncitoare, de masele largi ale oamenilor muncii, trup din trupul poporului, care își îndeplinește cu cinste rolul istoric de forță politică conducătoare a societății socialiste, călăuzindu-se după legile generale ale noii orînduiri, după învățătura marxist-leninistă, aplicată creator la condițiile istorice și sociale ale României. Semnificația deosebită a noului an este accentuată și prin faptul că în 1971 vom aniversa semicentenarul Partidului Comunist Român, a cărui glorioasă existență demonstrează că idealul suprem al comuniștilor români a fost și rămîne slujirea devotată a poporului în mijlocul căruia s-au născut, asigurarea libertății și prosperității patriei, a viitorului ei fericit. . Dragi tovarăși. ■ Anul 1970 a fost un an bogat în evenimente internaționale. Deși cercurile imperialiste au întreprins o serie de acțiuni menite să pună în pericol cauza păcii, securitatea popoarelor, să agraveze încordarea pe arena mondială, putem afirma că linia dominantă a evoluției internaționale a constituit-o succesele forțelor progresiste în lupta pentru înlăturarea pericolului unui nou război, pentru destindere și colaborare. Viața a adus noi și noi dovezi că popoarele lumii doresc cu ardoare să trăiască liber și independent, că ele sunt hotărîte să nu mai admită politica imperialistă de dominație, dictat și agresiune, să lupte pentru ca toate națiunile să poată colabora în deplină egalitate, în folosul propriu și al progresului general. In anul 1970, Republica Socialistă România, credincioasă politicii sale de pace, securitate, pătrunsă de un înalt spirit de răspundere față de soarta poporului român și a păcii mondiale, a desfășurat o intensă activitate internațională. S-au lărgit relațiile de prietenie și colaborare ale țării noastre cu toate statele socialiste, s-a dezvoltat cooperarea noastră cu numeroase țări ale lumii. In acest an au avut loc schimburi de vizite, contacte și întilniri între reprezentanții României și ai unui mare număr de state de pe toate continentele. S-au dezvoltat raporturile dintre Partidul Comunist Român și celelalte detașamente ale mișcării comuniste și muncitorești internaționale, ale frontului antiimperialist. Țara noastră a depus eforturi susținute pentru normalizarea situației pe continent și înfăptuirea securității europene, pentru crearea unui climat care să favorizeze o largă și fructuoasă cooperare între state. In același timp, am acționat consecvent pentru stingerea focarelor de război și încordare care periclitează securitatea și liniștea omenirii, pentru rezolvarea pașnică a litigiilor internaționale. Ca rezultat al politicii și activității sale, Republica Socialistă România se bucură de prestigiu și simpatie în rîndul tuturor popoarelor, are prieteni pe toate meridianele globului, ocupă un loc de cinste în viața internațională. Intrăm in noul an cu hotărîrea fermă de a extinde și mai mult relațiile de prietenie, alianță și colaborare cu toate țările socialiste, de a face totul pentru întărirea unității și coeziunii sistemului mondial socialist, a mișcării comuniste și muncitorești internaționale, a tuturor forțelor antiimperialiste, în același timp, acționind în spiritul coexistenței pașnice, vom lărgi legăturile economice, politice, tehnico-științifice și culturale cu toate țările lumii, fără deosebire de orînduire socială. Vom milita neabătut pentru ca în raporturile dintre state să triumfe principiile egalității în drepturi, încrederii și stimei reciproce, pentru ca fiecare popor să se poată bucura nestingherit de dreptul sacru de a-și hotărî singur soarta, corespunzător voinței, intereselor și aspirațiilor naționale. Ne vom consacra eforturile și în anul ce vine luptei pentru stingerea focarelor de război și a conflictelor din Indochina și Orientul Apropiat, pentru împlinirea idealurilor de progres, pace și securitate ale omenirii contemporane. Fie ca anul 1971 să aducă poporului român noi înfăptuiri în opera de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate, în ridicarea bunăstării sale materiale și spirituale, să marcheze succese și mai mari în lupta popoarelor pentru progres, libertate, independență și colaborare, să aducă noi victorii forțelor socialismului și păcii. în această noapte de sărbătoare vă urez din adîncul inimii — dumneavoastră, muncitori, țărani, intelectuali, bărbați și femei, tineri și vârstnici, români, maghiari, germani și de alte naționalități, tuturor celor care prin activitatea și eforturile lor înalță luminosul edificiu al României socialiste — un an nou fericit, multă sănătate, Împlinirea tuturor dorințelor, realizări cît mai mari tn muncă și viață. La mulți ani, dragi compatrioți! IA INCIPUT de an și de cincinal A m pășit, cu încredere și optimism, într-un nou an, care marchează și începutul unui alt cincinal - etapă de o deosebită însemnătate în drumul ce-l parcurgem, tot mai hotărîți, spre făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate în țara noastră. In fabrici și uzine, în unitățile agricole de stat și cooperatiste, în instituții — peste tot, oamenii muncii din județ, asemenea întregului nostru popor - au pornit cu forțe sporite la lucru, astfel ca încă din primele zile ale anului să înscrie pe graficele întrecerii noi și importante succese în realizarea planului la toți indicatorii, în dezvoltarea economică și socialculturală a orașelor și satelor vasluiene. In fața colectivelor din întreprinderile județului stau, în acest an, sarcini sporite : producția globală industrială urmează să crească în 1971 cu 7 la sută, producția marfă cu 8,3 la sută, iar productivitatea muncii va fi cu 6,1 la sută mai mare față de anul trecut. O intensă activitate se va desfășura și pe șantierele de construcții, vor continua lucrările la obiectivele începute în anul precedent, se vor pune bazele altora, care vor intra în funcțiune în 1971 și în anii următori, așa după cum se vor ridica, din fondurile statului, numeroase blocuri de locuințe, cu o arhitectură modernă, ce vor da orașelor o înfățișare tot mai frumoasă. Importante fonduri sunt alocate pentru dezvoltarea agriculturii - sector preponderent în economia județului. Este semnificativ să amintim că în 1971 vor fi efectuate însemnate lucrări în vederea extinderii irigațiilor, combaterii eroziunii solului, plantării unor noi suprafețe cu vii și pomi fructiferi, profilării, în continuare, a unităților agricole și fermelor pe specii, creșterii industriale a animalelor, modernizării producției prin extinderea mecanizării etc. Am consemnat doar cîteva din principalele obiective care vizează ridicarea pe o treaptă superioară a potențialului economic al județului, creșterea nivelului de trai material și cultural al oamenilor muncii de pe meleagurile vasluiene. Pentru înfăptuirea lor, au fost luate din vreme măsuri concrete, unele din ele au și fost aplicate, altele se află în curs de rezolvare, ceea ce înseamnă că suntem temeinic pregătiți, că avem create toate condițiile obținerii unor noi și însemnate succese, in anul in care am pășit, în noul cincinal. Militând pentru traducerea in viață a indicațiilor cuprinse in expunerile tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU la ședința de lucru de la C.C. al P.C.R. din 23 noiembrie și rt ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. și a guvernului din 25 noiembrie 1970, colectivele de oameni ai muncii sunt hotărîți să folosească și mai judicios capacitatea de producție a utilajelor și a mașinilor, să valorifice din plin timpul de lucru, să reducă mereu cheltuielile materiale la o mie de lei producție, să ridice la un nivel superior calitatea produselor, să [continuare In pag, a 3-fll ANUL HI, nr. 888 Î £ . VII DUMINICĂ ! In pagina a 4-a “TTM I ■ îSmwuSSl noii 4 pagini 30 bani j ■ chile Măsuri cu caracter 1 A&: I economic și social j ' Mar“ar° 79el ■ PE TEME EXTERNE j flÄÄ. I Drumul Groenlandei | ASCENSIUNE IN TIMP, bilanț al realizărilor-garanția reușitei planurilor de viitor Cea mai scurtă noapte a anului, noaptea Revelionului, la cumpăna dintre două decenii și dintre două cincinale, a fost sărbătorită cu noi succese în muncă. Nici nu începuse bine luna decembrie, cînd colectivele de ingineri, tehnicieni și muncitori de la întreprinderile bîrlădene se apropiau vertiginos de îndeplinirea planurilor anuale de producție la toți indicii și a angajamentelor suplimentare asumate în întrecerea socialistă. Erau raportate organelor superioare de partid și de stat cifre reprezentînd valoarea producției globale și marfă, cota beneficiilor. La Fabrica de confecții, avansul a fost de 21 de zile, la Fabrica de rulmenți de 13 zile, la cooperativa meșteșugărească „Progresul" de 11 zile etc. — Imboldul în muncă, realizările obținute se datoresc, în primul rînd, ne spunea tov. ing. Mircea Simovici — directorul general al Fabricii de rulmenți, încrederii oamenilor muncii în viitor, în politica înțeleaptă a partidului, sub conducerea căruia economia națională a cunoscut o continuă și puternică dezvoltare. In acest avînt general, colectivul fabricii noastre raportează îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan la toți indicatorii, obținînd un spor de un milion de lei la producția globală, 5.200.000 lei la producția marfă și 16.000 de rulmenți peste plan. In prezent, o treime din rulmenții fabricii sunt livrați în 47 de țări. In noul cincinal, sunt necesare eforturi sporite din partea fiecărui salariat. Producția va crește de 7—8 ori, iar nivelul tehnic al utilajelor se va ridica la nivelul cerințelor moderne. De aceea, începînd cu anul 1971 peste 600 de muncitori vor urma diferite cursuri de ridicare a calificării. Astfel, cheia succeselor — suntem siguri că le vom obține — se va datora pregătirilor făcute, acțiunilor concrete întreprinse. Indiferent de locul său de muncă, bîrlădeanul este cu gîndul la prosperitatea țării, a orașului și a familiei sale. — Oamenii muncii din Bîrlad, ne-a declarat tov. Mihai Asoltanei, — prim-vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular municipal, au obținut succese și pe tărîmul gospodăresc-edilitar. S-a încheiat prima parte a lucrării de îndiguire a rîului cu același nume care ne-a dat de furcă atîția ani. S-a început, de curînd, pavarea a 23 de străzi din noul cartier al Bîrladului, după ce a fost asigurat, tot aici, iluminatul public cu becuri cu vapori de mercur. Tot în anul 1970, au fost asfaltate străzile principale în lungime de 2.500 m.l. Au fost date în funcțiune diferite obiective cu caracter socialedilitar: Ștrandul tineretului, Complexul hotelier „Moldova", Complexul cooperatist meșteșugăresc „Prestarea". S-au mutat în apartamente noi peste 280 de familii, iar altele, in număr de 400, și-au construit locuințe individuale în cartierul Cring. In primul an al noului cincinal, va fi inaugurat un nou complex meșteșugăresc, iar rețeaua comerțului de stat se va îmbogăți cu un micro-complex, amplasat în cartierul Deal, și altul, în zona gării. Spitalul de copii va avea un nou lăcaș pentru 200 de paturi, cu laboratoare și săli operatorii la înălțimea cerințelor actuale. Fondul locativ se va mări cu peste 430 de apartamente cu diferite grade de confort, din care aproape jumătate vor fi proprietate personală. Seria succeselor se poate constata, astfel, în toate domeniile de activitate. Anul 1970 a pus la grea încercare pe viticultorii noștri, ne-a spus M. Negoiță, șef de echipă la C.A.P. Tîrzii. Astfel a fost nevoie să stropim suplimentar via să efectuăm numeroase lucrări ce nu fuseseră prevăzute în planul de producție. Nu ne-am precupețit însă eforturile. Și aceasta nu întâmplător, ci conștienți că de munca noastră depinde producția de struguri. Și nu ne-am înșelat. Deși recolta n-a fost la înălțimea prevederilor (în toamna lui 1969 noi am realizat chiar și 11 mii de kg de struguri la hectar pe unele suprafețe), rezultatele au fost totuși mulțumitoare. Firește, cei mai bucuroși am fost noi, membrii cooperatori. Veniturile ne-au mulțumit. Suntem bucuroși că vom putea să sporim suprafața viticolă. De altfel, înseși recomandările conducerii partidului sînt clare în acest sens. Noi am efectuat lucrări la desfundatul pămîntului în vederea cultivării unor noi suprafețe cu vie atît pe dealul Drăguleasa, cît și pe Pîhna. Acum, dorim să terminăm de finisat silozul pentru păstrarea și conservarea fructelor. Are o capacitate de 100 de tone. Am folosit sistemul „stelar". Chiar din prima zi a noului an ne-am intensificat eforturile. Construcția, o efectuăm din resurse locale. Lucrează bine meseriașii lui Ștefan Grosu ! Cu adevărat oameni harnici și inimoși. De remarcat că dacă am fi construit acest siloz cu sume prevăzute în întregime în buget, la capitolul investiții, ar fi trebuit să cheltuim circa 600.000 de lei. Or, folosind resursele locale, valoarea noii construcții nu depășește 250.000. Eficiența economică este însă importantă. Dar nu numai aceasta prezintă importanță, ci mai ales faptul că s-a creat posibilitatea ca un mare număr de membri cooperatori sa folosească timpul, în mod productiv, pe toată durata anului. Aceasta era și dorința noastră, a tuturor membrilor cooperatori de la Tîrzii cu o singură dată cuvintele s-au dovedit insuficient de elocvente ca să exprime, în totalitatea lor, eforturile și mai ales rezultatele muncii oamenilor. Totuși, în dimineața de ianuarie a.c. cuvintele tînărului inginer Mihai Stancu, G. ȘERBARU , Cojnep^co (continuare în pag. a 2-a) I JVVVWVVVWWVVVVVt/WVVVVVm/WlWWVW/WVVVWVVVVVe REVELION 71 j î WW/V WWVIWIV VtllV WmVVVWVVVWUW/VVVVVWM/V5 Hotărîri ale Consiliului de Miniștri privind: ■înființarea întreprinderilor și stațiunilor pentru mecanizarea agriculturii și organizarea activității acestora; ■îmbunătățirea cointeresării materiale a lucrătorilor din întreprinderile pentru mecanizarea agriculturii Pentru înfăptuirea în continuare a măsurilor adoptate de conducerea partidului privind îmbunătățirea organizării, conducerii și planificării agriculturii cuprinse in expunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu din 23 noiembrie 1970, Consiliul de Miniștri a aprobat două hotărîri cu privire la organizarea întreprinderilor și stațiunilor pentru mecanizarea agriculturii, precum și în legătură cu sporirea cointeresării materiale a lucrătorilor din aceste unități. Corespunzător primei hotărîri, se înființează în fiecare județ, cu începere de la 1 ianuarie 1971, cîte o întreprindere pentru mecanizarea agriculturii, organizații economice republicane care vor funcționa pe principiul gestiunii economice proprii. Ele vor fi subordonate Ministerului Agriculturii și Silviculturii și comitetelor executive ale consiliilor populare județene. Hotărîrea prevede, de asemenea, că începînd tot de la 1 ianuarie vor funcționa 772 stațiuni pentru mecanizarea agriculturii, ca unități ale întreprinderilor sus-menționate. Stațiunile vor fi organizate pe principiul gestiunii economice interne, fiecare dintre ele deservind unitățile cooperatiste pentru care s-a constituit consiliul intercooperatist. întreprinderile și stațiunile pentru mecanizarea agriculturii vor organiza pentru fiecare cooperativă agricolă cîte secție de mecanizare care va o reuni, pentru exploatare și întreținere, atît mijloacele proprii, cît și cele care aparțin cooperativelor agricole, îndeplinind în acest fel funcția de sector mecanic al cooperativei respective. Pentru executarea lucrărilor în fermele și brigăzile cooperativelor, se vor constitui formațiuni permanente alcătuite din mecanici agricoli și cooperatori, care vor prelua anumite suprafețe și vor răspunde de întreaga activitate de la începutul lucrărilor și pînă (continuare în pag. a 3-a) sosem imn Imn Nou. Sărbătoarili te din datină străveche, cu simbolice pluguri ce ne leagă de strămoși, de rodnicia muncii lor milenare, întocmai cum spune neuitatul argintar de „cuvinte potrivite“ într-un sugestiv creion liric al momentului : „La zi-ntîi, de an și lună ! Ca din zodii ies pe lună / De prin sutele de ani, / Plugurile cu plăvani, / Ca să are, / Pe ninsoare, / Și trag brazda prin zăpadă / Cu flăcăi cu fața smeadă : / Din pătule, din cătune, / Cintecele au să răsune / C-au pornit să haule / Sate, văi și staule“. De aceea, să ascultăm și înfioratul cîntec al unui alt neuitat poet, „nu stăpîniți prieteni, zburdălnicia voastră, / Lăsați să sune rîsul și cintecul vioi / In înserarea asta înaltă și albastră, / Cînd Anul Nou își mîna toți solii către noi“. Așadar, în înserarea asta înaltă și albastră, să ascultăm, prieteni, sorcovele inimii, fermecătoarea poezie a „plugușoarelor* noastre: „Aho, aho, copii și frați / Stați puțin și nu minați / Lîngă boi v-alăturați... / Mîine anul se-noiește, / Plugușorul se pornește / Și începe ura / Pe la case-n colinada .. .*. Sorcove ale inimii, plugușoare din fabulosul ceremonial folcloric, voi nearmonizați încrederea, înnoită an de an, că simbolicul plug ară o țarină mănoasă, că îmbogățește nu numai virstele noastre trecătoare, dar și aspirațiile de permanență, vîrstele statornice, nemuritoare, ale Patriei. La început de An Nou, după obiceiul păstrat prin milenii de la bădica Traian, oamenii acestor pămînturi își cîntăresc.îngă cetina luminată sărbătorește, faptele și împlinirile anului sfîrșit scrutînd cu gîndul și inima faptele și împlinirile către care tind și de care se vor învrednici în anul în care pășim. Astăzi, să ne urăm unii altora, — sorcove ale inimii — la mulți și multe bucurii ! VALER MITRU 5V WWW WWWWW