Vremea Nouǎ, aprilie-decembrie 1974 (Anul 7, nr. 1894-1957)

1974-04-02 / nr. 1894

Organ al Comitetului județean Vaslui al P.C.R. și al Consiliului popular județean Anul VII, nr. 1894 Marți, 2 aprilie 1974 4 pagini, 30 bani CAMPANIA AGRICOLA DE PRIMAVARA ZILE HOTĂRÎTOARE PENTRU VIITOAREA RECOLTĂ A în întreprinderile agricole de stat in unitățile agricole de stat de pe teritoriul județului, lucrările reclamate de perioada în care ne aflăm continuă cu intensitate. Potrivit precizărilor tovarășului inginer Mihai Butnaru, directorul Trustului județean al I.A.S., pînă la sfîrșitul săptămînii acesteia, însămînțarea culturilor din epocile întîi și a doua era realizată pe 4.980 de hectare, din 6.020 planificate. Era încheiată însămînțarea mazării, ovăzului, lucernei, borceagurilor. Continuă introducerea în sol a materialului seminal pe suprafețele destinate culturii florii-soarelui. Paralel, continuă ierbicidarea florii-soarelui, a porumbului și pregătirea patului germinativ pentru cultura porumbului — operațiune care era definitivată pe 19.000 de hectare, din 25.800 prevăzute. I.A.S. Vaslui. Se fac ultimele verificări la semănătorile I.P.C.d in vederea însămînțării porumbului în secțiile de mecanizare Mecanizatorii din județ, râspunzînd prompt sarcinilor care le revin, din documentele Conferinței pe țară cu cadrele de conducere din agricultură, continuă cu intensitate de la o zi la alta sporită lucrările prevăzute. Ca urmare, situațiile operative întocmite de tovarășii de la trust înregistrează realizări tot mai mari. De pildă,pînă la sfîrșitul săptămînii trecute, membrii secțiilor de mecanizare au efectuat arături hectare proprietate pe 21.495 de obștească, au discuit alte 80.578 de hectare, au grăpat ogoarele pe 47.538 de hectare și au însămînțat culturi de primăvară pe 21.972 de hectare. Numai în cursul zilei de duminică, 31 martie, ei au discuit 945 de hectare și au însămînțat 1.429 de hectare. Cele mai mari porțiuni de teren pe care s-au executat, duminică, lucrări mecanice, se află în raza S.M.A. Bogdănești, Huși, Grumezoaia, Tutova, Codăești, Oltenești, Gura Idrici și Zorleni. ^ 145.000 m. p. răsadnițe pentru tutun Tovarășul inginer Constantin Agache, directorul întreprinderii pentru cultura și fermentarea tutunului, ne-a informat că, în ultima decadă a lunii martie, ritmul amenajării răsadnițelor pentru producerea materialului săditor a crescut. Astfel, pe cuprinsul județului nostru, s-au amenajat 145.000 m.p. răsadnițe, în care s-a executat și însămînțatul. De asemenea, alți 95.000 m.p. sînt gata să-și primească sămînța. Printre unitățile unde cultura tutunului a devenit o tradiție se numără cele de la Blăgești, Cîrja, Țuțcani, Schineni, Mălușteni, Viișoara, Ivești, Tutova. Și unele cooperative agricole de producție din zona Hușului au acordat atenție producerii răsadului de tutun. Dar, așa după cum precizează specialiștii întreprinderii, în unele unități, cum sînt cele de la Fruntișeni, Gherghești, Perieni, Drînceni, Băcești și Dumești, suprafețele de răsadnițe amenajate sunt încă mici, în raport cu terenurile afectate acestei culturi. MĂSURILE TEHNICE APUCATE PRETUTINDENI CU MAXIMUM DE EXIGENTĂ! — Intrucît săptămînile care au trecut din actuala campanie agricolă s-au caracterizat printr-o situație climaterică deosebită, a fost necesar ca, în unitățile agricole din județ, să se adopte măsuri prin aplicarea cărora să se poată acționa, de la unitate unitate, diferențiat. Cum aprela cați că s-au desfășurat lucrările solicitate de anotimp, pînă acum ? — In adevăr, lipsa zăpezii din timpul iernii și a precipitațiilor din perioada desprimăvărării a impus adoptarea unor măsuri Convorbire cu tov. ing. TIBERIU MIHALACHE, director general adjunct al D.G.A.I.A.A. specifice. Pe această linie, însușindu-și sarcinile trasate de partid, cadrele tehnice au dovedit maximum de aducîndu-și contribuția, exigență, alături de ceilalți tovarăși cu munci de răspundere din unitățile agricole, la executarea unor lucrări, de calitate și în timpul optim. Aș putea argumenta această afirmație, prin rezultatele pozitive înregistrate de marea majoritate a cooperativelor agricole secțiilor de mecanizare, în priuința lucrărilor efectuate. De altfel, ultima situație operativă întocmită la sfîrșitul săptămînii trecute, arată că administrarea îngrășămintelor naturale și chimice, efectuarea arăturilor pe ultimele suprafețe, pregătirea patului germinativ și însămînțarea culturilor din prima urgență s-au efectuat într-un timp relativ scurt, iar calitatea acestora corespunde așteptărilor. In continuare, patul germinativ se pregătește cu multă atenție, iar însămînțarea florii-soarelui se desfășoară sub directa supraveghere a specialiștilor din unități. — Cunoaștem că, în urmă cu cîteva zile, au fost stabilite noi măsuri tehnice, a căror aplicare este absolut necesară în fiecare unitate. V-am ruga să vă referiți, succint, la acestea. — Măsurile au în vedere in special asigurarea calității ridicate a tuturor lucrărilor, așa încît, prin operațiuni cît mai puține, dar de un nivel calitativ ridicat, să se asigure un pat germinativ și o însămînțare corespunzătoare, iar, în continuare, o răsărire uniformă și o dezvoltare în raport cu cerințele plantelor. In acest sens, programul de măsuri tehnice prevede ca, în fiecare unitate agricolă, specialiștii să stabilească lucrările de pregătire a terenului în vederea însămînțărilor, urmărind limitarea numărului de lucrări și adîncimea acestora la strictul C. S. VÎNĂTORU (continuare în pag. a 3-a) Investiții 74 Pe șantierul Fabricii de încălțăminte Huși Ritmul de lucru începe să intre în normal Un moment important ce jalonează drumul dezvoltării orașului Huși va fi intrarea în funcțiune a Fabricii de încălțăminte, alături de cea de conserve din legume și fructe. Este un început de serie a ceea ce începe să se contureze sub denumirea de zonă industrială. O nouă fabrică la Huși înseamnă schimbarea însăși a ritmului de viață cotidian, ce se scurgea atît de lin incit pe bună dreptate Hușului i se dusese, o dată cu faima vestitelor sale vinuri, și vestea de oraș al pensionarilor. Discutam toate acestea cu cîțiva viitori lucrători ai fabricii, care remarcau, cu un vădit sentiment de admirație la adresa constructorilor, faptul că viitoarea unitate începe să capete o formă definitivă de la o săptămînă la alta. Dacă acum o săptămînă nici nu erau ridicați toți stîlpii, acum, după nici șapte zile, erau gata montate grinzile pentru acoperișul halei. Constructorul a trecut la recuperarea restanțelor, dar mai are nevoie de sprijin fiindcă și la un lot ca cel din Huși, recunoscut pentru rezultatele frumoase în tot șantierul, a fost posibilă acumularea restanței întîi construcția unor Fabricii de încălțăminte a început cu trei luni întîrziere, astfel, condițiile atmosferice nefavorabile au determinat stagnarea unor lucrări. „Totul nu a durat decit pînă ce timpul ne-a permis să atacăm din plin toate lucrările — pe un larg front de lucru — ne spune maistrul Victor Pascaru. Tehnologic ne-a venit mai greu, deși noi am propus niște soluții ce ar fi permis și lucrul pe timp de iarnă, dar nu a prea fost de acord proiectantul. Activitatea însă am organizat-o de așa manieră încît să cîștigăm, prin procedee tehnologice superioare, zile prețioase ce pot deveni hotărîtoare chiar pentru scurtarea perioadei de intrare în funcțiune". In acest sens, buna organizare a condus la asigurarea unei ritmicități corespunzătoare și în baza de producție coordonată de maistrul Hogaș, locțiitorul secretarului comitetului de partid. — Pînă acum nimeni nu s-a încumetat să vorbească de o devansare a termenelor. E un angajament de ultimă oră, tovarășe maistru Victor Pascaru ? — Cred că ritmul de acum ne permite acest lucru, dar avem nevoie de sprijin concret la aprovizionarea cu unele prefabricate și rezolvarea unor probleme de finanțare cu banca de investiții. In ce ne privește, dacă avem piurile (prefabricate pentru acoperiș) pînă la sfîrșitul lunii acoperim hala. Angajamentele prind viață de vreme ce cu numai o săptă C. BENEA (continuare în pag. a 3-a) A întâlnirea dintre tovarășul Nicolae Ceaușescu tovarășul Reidar Larsen Și Luni dimineața, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, s-a întîlnit cu Reidar Larsen, președintele partidului Comunist din Norvegia, care, la invitația C.C. al P.C.R., face o vizită în țara noastră, însoțit de tovarășul Fredrik Kristensen. La întrevedere a participat tovarășul Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R. Tovarășul Reidar Larsen transmis, în numele comuniștilor norvegieni și al său personal, calde felicitări tovarășului Nicolae Ceaușescu pentru alegerea sa în înalta funcție de președinte al Republicii Socialiste România. Mulțumind, secretarul general al P.C.R. a adresat comuniștilor norvegieni un salut cordial și felicitări pentru rezultatele obținute în ultima perioadă de Partidul Comunist din Norvegia, în cadrul convorbirilor, desfășurate într-o atmosferă caldă, tovărășească, s-a efectuat un schimb de vederi și informații privind activitatea și preocupările actuale ale Partidului Comunist Român și Partidului Comunist din Norvegia, precum și în legătură cu dezvoltarea colaborării dintre ele. Tovarășul Reidar Larsen a felicitat Partidul Comunist Român, poporul român, pentru remarcabilele realizări obținute în construirea societății socialiste multilateral dezvoltate și le-a urat să obțină succese tot mai mari în viitor, în cursul întrevederii s-a relevat cu satisfacție evoluția ascendentă a relațiilor de prietenie, solidaritate și conlucrare frățească dintre Partidul Comunist Român și Partidul Comunist din Norvegia și s-a exprimat deopotrivă dorința de a extinde continuu aceste relații, în interesul celor două partide, al popoarelor român și norvegian, al dezvoltării legăturilor, pe multiple planuri, dintre România și Norvegia, al cauzei înțelegerii, securității pe continentul european și cooperării internaționale. Salutînd tendința spre destindere în viața internațională, conducătorii celor două partide au evidențiat necesitatea intensificării în continuare a luptei maselor populare, a opiniei publice, pentru accentuarea acestui nou curs pozitiv, pentru afirmarea în relațiile dintre state a principiilor egalității, independenței și suveranității naționale, neamestecului în treburile interne, pentru participarea tuturor statelor, pe bază de egalitate, la soluționarea principalelor probleme internaționale. Au fost abordate, totodată, aspecte ale mișcării comuniste și muncitorești, cu care prilej a fost reafirmată hotărîrea P.C.R. și P.C.N. de a-și aduce întreaga contribuție și în viitor la întărirea unității și solidarității partidelor comuniste și muncitorești, a forțelor antiimperialiste de pretutindeni, la lupta împotriva imperialismului, colonialismului și neocolonialismului, pentru pace, democrație și socialism, pentru edificarea unui climat de trainică securitate și largă colaborare în Europa și în lume. Dragostea profundă, devotamentul nețărmurit al națiunii noastre socialiste pentru cel mai iubit fiu al poporului, ales, prin voința întregii țări, PREȘEDINTE AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA Mîndria noastră Vestea alegerii tovarășului Nicolae Ceaușescu în cea mai însemnată funcție de stat - președinte al Republicii Socialiste România — mi-a umplut inima de bucurie. Ca cetățean al acestei țări, ce trăiesc și muncesc , pe un pămînt liber, fiind martor alături de întregul popor la toate înnoirile ce-au avut și au loc în viața și activitatea noastră, vreau să exprim, prin modeste cuvinte, întreaga mea recunoștință pentru clarviziunea cu care cel mai iubit fiu al poporului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu, veghează la apărarea libertăților democratice, la edificarea unei vieți fericite pentru fiecare dintre noi. Prestigiul de care se bucură astăzi România pe plan mondial se datorește în primul rând activității neobosite pe care Președintele Republicii Socialiste România o desfășoară cu consecvență și dăruire, promovării unor relații de stimă și respect între popoare, pentru crearea unei lumi mai drepte. Faptul de a avea în funcția de președinte al Republicii Socialiste România pe tovarășul Nicolae Ceaușescu, conducător încercat al națiunii noastre, ne îndeamnă să nu precupețim eforturile și să ne îndeplinim conștiincioși toate sarcinile de plan ce ne revin și angajamentele luate pentru a întîmpina cu succese deosebite cele două mari evenimente ale anului - a XXX-a aniversare a eliberării patriei și Congresul al Xl-lea al partidului. Ing. ION RAINEA Șantierul nr. 5 construcții Bîrlad Fidelă întruchipare a gîndurilor și voinței noastre Cu emoție și mîndrie am urmărit la televizor momentul solemn al alegerii primului președinte al Republicii Socialiste România, în persoana celui mai iubit fiu al poporului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Asemenea tuturor oamenilor muncii din întreaga țară, consider că alegerea scumpului nostru conducător în această importantă funcție de stat, reprezintă cea mai fidelă întruchipare a gîndurilor pe care le nutrim față de proeminenta sa personalitate, recunoașterea calităților remarcabile ale tovarășului Nicolae Ceaușescu care, de peste patru decenii, luptă neabătut pentru binele și fericirea poporului său, ridicînd prestigiul României socialiste pe toate meridianele globului. Votul unanim din Marele sfat al țării aureolează un eroic destin legat prin trainice fire de destinul poporului, constituie un omagiu de înaltă cinstire adus iubitului și devotatului conducător al partidului și statului, omului care are drept unic țel al întregii sale vieți victoria luptei poporului român pentru dreptate și libertate, pentru afirmarea plenară a ideilor socialismului și păcii. Eu și tovarășii mei de muncă, susținem jurămîntul solemn al primului președinte al României socialiste prin noi și prin importante fapte muncitorești, straduindu-ne sa înfăptuim în mod exemplar sarcinile trasate de Congresul al X-lea și Conferința Națională ale partidului. ELENA FOCȘA, maistră la secția croitorie nr. 3 a Cooperativei „Unirea meșteșugarilor“ — Vaslui Pe oricare din cele patru porți ala Vasluiului ar pătrunde în oraș întîlnești, în fiecare după-amiază, ritmul trepidant al muncii patriotice. Vasluienii și-au făcut un obicei din a petrece cel puțin 3—4 ore pe săptămînă muncind la săpat gropi în care plantează pomi fructiferi, arbori și arbuști ornamentali, amenajarea spațiilor verzi, la taluzarea de terenuri în zonele exterioare ale orașului. Și în duminica ce a trecut am întîlnit pe inimoșii muncitori de la întreprinderea de prelucrare a lemnului la amenajarea spațiului din fața unității. Aceeași muncă susținută o desfășurau salariații Trustului de mecanizare a agriculturii la o altă poartă a orașului, și anume la ieșirea spre Iași, pe drumul național nr. 24. In zona întreprinderii de prelucrare a tulpinelor de cînepă, zeci și zeci de tineri, membri ai organizațiilor de U.T.C., mînuiau hîrlețele, lopețile, greblele. Sub mîinile lor îndemînatice rigolele străzilor căpătau o înfățișare nouă. In locul mormanelor de pămînt apar ronduri și peluze în care, nu peste multă vreme, vor înflori petunii multicolore. Părăsind poarta nordică orașului unde zeci de cetățeni ieșiseră la muncă patriotică și tocmai terminau plantatul pomilor pe rigolele străzii, ne-am îndreptat pașii către cartierul Fabricii de confecții. I-am văzut la lucru pe Vasile Săndulescu, Titus Aramă, Nicolae Nicolau, Constantin Popa și pe mulți alții. După ce plantaseră puieți de esențe silvice începuseră săpatul și fărîmițatul pămîntului. La fel se lucra și în cartierul pieței centrale a orașului. Aici, locurile pietroase de altă dată au fost transformate în mici parcuri. Ne-a surprins plăcut strădania unor oameni conștiincioși din cvartalul de blocuri Donici-Călugăreni, care au amenajat cel mai frumos parc cu esențe silvice montane, brazi și pini. Oamenii pe care îi întîlnești în fiecare după-amiază lucrînd cu dragoste pentru a schimba înfățișarea străzilor, atît la cele patru porți de intrare în orașul Vaslui, cît și în cartierele unde locuiesc, și-au făcut o datorie de cinste din a folosi o parte din timpul lor liber la înfrumusețarea orașului. GH. ANGHELACHE LA VASLUI Acțiuni pentru gospodărirea și înfrumusețarea orașului Dovadă a stimei si atașamentului 9i întregului popor In toate succesele noastre noi vedem, mult stimate tovarășe Nicolae Ceaușescu, un rezultat direct al laborioasei dumneavoastre activități, sprijinului pe care Îl acord dați permanent agriculturii. , Noi, locuitorii meleagurilor Zăpodenilor, urmărim zi de zi, cu interes deosebit și îndreptățită mîndrie patriotică, activitatea pe care dumneavoastră o desfășurați neîntrerupt, prezența profund mobilizatoare a dumneavoastră în mijlocul colectivelor de muncă, acolo unde, de fapt, pulsează ritmul viu al activității creatoare. Mereu vii în inimile noastre, imaginile memorabile ale vizitelor pe care le-ați întreprins și în județul Vaslui reprezintă, pentru noi, cei de la Zăpodeni, un imbold în activitatea pe care o desfășurăm, iar înfăptuirea indicațiilor și sfaturilor prețioase pe care ni le-ați dat reprezintă, pentru fiecare locuitor al comunei, un program mobilizator și o datorie de onoare. Este, de aceea, deosebit de plăcut pentru noi de a ne exprima adeziunea totală față de desemnarea dumneavoastră ca președinte al țării — aceasta reprezentînd expresia gîndirii și sentimentelor poporului, a prețuirii dobîndite în procesul activității dumneavoastră, al luptei pe care ați desfășurat-o și continuați cu abnegație să o desfășurați, pentru instaurarea pe pămîntul României a dreptății, egalității și omeniei. Tehnician MIHAI CHIRATCU, președintele C.A.P. Zăpodeni In pagina a 2-a SPORT Rugbi Fotbal