Ziarul de Sibiu, octombrie 2004 (Anul 2, nr. 48-51)

2004-10-04 / nr. 48

Pagina 2 ■ ANCHETA ZIARUL de Sibiu săptămâna 4 - 10 octombrie 2004 enzinăriile sunt de mult timp una din cele mai profitabile afaceri. Tot mai mulți oameni de afaceri își ridică, pe unde apucă, adevărate mașini de ucis în inima orașului, dacă este să ne luăm după studiul occidentalilor referitor la impactul nociv al benzinăriilor asupra locuitorilor din zonele unde sunt amplasate. Locurile pentru benzinării ar trebui să fie, potrivit oamenilor, în câmp sau oricum undeva într-un loc mai retras. Sibienii se plâng și ei de benzinăriile care s-au ridicat lângă locuințe sau chiar lângă parcurile pentru copii. Cu toate acestea, ele încep să răsară ca ciupercile după ploaie, tocmai acolo unde te aștepți mai puțin. Sunt locuri strategice care îi ajută astfel pe posesorii lor să-și mărească veniturile. Este anormal ca o benzinărie să se afle lângă un parc de joacă pentru copii, chiar dacă potrivit legii acest lucru este acceptat prin păstrarea unei distanțe regulamentare. Un studiu francez vine și adaugă faptul că expunerea repetată la benzen, un element chimic conținut de benzină, aduce după un timp apariția cancerului în special la copii. Risc de leucemie Institutul Național Francez al Sănătății și Cercetării Medicale (INSERM) a descoperit faptul că benzenul, în special cel conținut de benzină, ar fi un important factor de risc în apariția leucemiilor, a informat agenția de presă Rompres. Autorii afirmă că un micuț al cărui domiciliu familial se află în imediata apropiere a unei stații de benzină ori a unui garaj riscă de patru ori mai mult decât ceilalți copii să facă o leucemie prin proliferarea anormală a globulelor albe în măduva osoasă. Studiul, coordonat de Jacqueline Clavel, a fost realizat în patru mari orașe franceze: Paris, Lille, Lyon și Nisa, comparând un grup de 280 de copii - cu vârste cuprinse între doi și șase ani - prezentând leucemie acută cu altul, etalon, de 285 de micuți sănătoși. Din cele 280 de cazuri de leucemie, 17 erau cele ale unor copii care locuiau alături de un garaj comercial sau de o stație de benzină. „Aceste rezultate par să demonstreze că între îmbolnăvire și amplasarea casei părintești există o legătură cauzală. Noi inițiem și alte studii. „Concert (rafiatic benzen, can era de 5 procente in benzina, a ajuns la 1 la suta in anul 2000, prin aplicarea unei directive europene, pentru evitarea eventualelor riscuri. Noi suntem, inșii, un pic sceptici in ceea ce privește rezultatele acestui studiu ” a explicat Jean lens Schianski, delegat general al lăunii Franceze a Industriilor Petroliere (UFIP) pentru a încerca să confirmăm aceste prime date”, a declarat dr. Jacqueline Clavel. Plecând de la aceste afirmații, specialistul francez Dominique Belpomme afirmă: „Noul studiu al lui Jacqueline Clavel confirmă o pistă din ce în ce mai mult admisă de experți, creșterea numărului de cazuri de cancere este, în parte, legată de mediul înconjurător, încă de la studiile prof. Jean Bernard. I se știe că benzenul este o substanță foarte volatilă , ce nu este prea periculoasă în aer liber, căci se evaporă. într-unloc închis, însă, efectul său este foarte toxic. Copiii care locuiesc într-un apartament alăturat unui garaj cu pompe de benzină au mai multe riscuri de a se îmbolnăvi de leucemie”, a titrat Rompres. Benzinăria dintre case Din multitudinea de benzinării di Sibiu, am încercat să le găsim pe cel plasate cât mai în mijlocul orașulu cele care sufocă populația. Una dintr acestea este Oi-E 15, cu filiala de p calea Dumbrăvii. Aici, pompele sur plasate chiar lângă locuințele oamenilor. Ei nu sunt de acord cu plasare unei benzinării chiar sub nasul lo „Nu am fost de acord de când avot benzinăria aici. Am fost 30 c oameni la inspecția mediului care i fost împotriva benzinăriei. Ei ne-a spus că 6 metri de la o casă are vo o benzinărie. înainte, nu era voie i butoi să-l țină la mai mult de 6 mii de locuințe, dar acum e voie. La d metri de casă staționează câteoda cisternele. Când descarcă benzii miroase aicea de trăsnește și doami ferește de o scânteie că toată lumi zboară de aici”, ne-a declarat persoană din zona benzinăriei care dorit să-și păstreze anonimatul. Vioica Teodorescu a hotărât să vorbea și deschis despre acest subiect: „Noi am fost de acord cu ridicarea leznăriei. Ne-au chemat la Inspect Mediului și eu am spus că dacă nu n afectează cu nimic, nu sunt împotri și dacă vreau să-mi construiesc cer să nu fie probleme cu benzinări Dacă omul are bani și vrea să-și facă-și facă, eu tot nu pot face nimicine ține cont de ce spunem noi”, spus femeia. Vecinii sunt nemulțum de amplasarea benzinăriei, dar nu face nimic în acest sens. „Ea nu a fost la Inspecția Mediului. Nici nu și când i-a chemat pe vecini. Nu ne-aîntrebat dacă suntem de acord poziția benzinăriei. Trebuia pe afară, în câmp, nu lângă casă. Câte dată este miros de benzină. Va miroase cel mai tare. Majoritat benzinăriilor sunt amplasate așa. Ca le dă voie, noi ce putem face?”, întrebat Maria Gherghina, vecină aceleași benzinării. / H — — _ - *. _ av. Ce faci vecine, ai benzină fără plumb? Premium fffglii uttfIWRMM" De aici "curge leucemia