Zori Noi, iulie-septembrie 1952 (Anul 5, nr. 1457-1532)

1952-07-01 / nr. 1457

V A K A V Änu! V Hr. 1457 Marți 1 Sufis 1252 4 pagini 20 bani SĂ DESFĂȘURĂM TOT MAI LARG Întrecerea socialistă Condusă cu pricepere de către Partid, clasa muncitoare din țara noastră desfășoară o muncă plină de avânt, ridicând tot mai sus steagul întrecerii socialiste, pentru a dobândi noi victorii în lupta pentru îndeplinirea și depășirea înainte de termen și la toți indicii a planului de producție. In cinstea zilei de 23 August, întrecerea socialistă a devenit mai activă, căpătând caracterul unei mișcări tot mai largi de massă, în lupta pentru traducerea în fapt a sarcinilor trasate de partid și guvern. Noi stahanoviști și fruntași în producție apar în lupta pentru inovații tehnice, invenții și raționaizări, dovedind avântul muncii creatoare pentru aplicarea iu hotărîre a politicii partidului, de industrializare socialistă și întărire economică a țării. însemnate angajamente și-au luat muncitorii și tehnicienii din întreprinderile regiunii noastre, pentru a sărbători alegerea iubitului nostru conducător — tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej în fruntea guvernului R.P.R. Ei luptă cu entuziasm să dea viață angajamentelor luate. Datorită avântului cu care s’a desfășurat întrecerea socialistă, muncitorii, tehnicienii și inginerii din întreprinderile trustului de industrializare „Sovromlemn” Vatra Dornei, au îndeplinit planul de producție pe întreg semestrul I până la 20 iunie a. c., dând deja această dată produse în contul celui de al doilea semestru al anului.Deasemeni, muncitorii și tehnicienii întreprinderilor I.P.E.I.L. Pojorîta, au îndeplinit planul de producție pe semestrul I până la data de 18 iunie, au ridicat productivitatea muncii cu 11 la sută, au redus prețul de cost cu 0,5 la sută și au îmbunătățit în mod simțitor calitatea produselor. In întrecerea socialistă, care devine tot mai activă în cinstea zilei de 23 August, crește în fiecare zi numărul muncitorilor, echipelor, brigăzilor și secțiilor care aplică noi metode sovietice de lucru și inițiativele prețioase ale stahanoviștilor și fruntașilor noștri în producție. La combinatul forestier „Bernat Andrei” din Vatra Dornei, de pildă, s-a introdus metoda graficului orar a comsomolistei sovietice Valentina Hrisanova, metoda Antoninei Jandarova — de preluare a schimbului din mers, cât și prețioasa inițiativă a stahanovistului Nicolae Vasu —acțiunea complexă pentru folosirea depilină a tehnicii, inițiativa inginerului Dicu Vasile — de ridicare a nivelului tehnic al stahanoviștilor fruntașilor în producție și alși tele. O deosebită desvoltare luat în această perioadă metoda de muncă la două gatere după metoda stahanovistului Ivanov Constantin de la IPEIL Frasin. Printre întreprinderile în care se aplică metoda de muncă la două gatere se numără: fabrica de cherestea Stulpicani IPEIL Frasin, combinatul forestier „Bernat Andrei”, fabrica de cherestea „Sovromlemn” Falcău, etc. Mai sunt însă unele conduceri de întreprinderi, organizații de partid și comitete de întreprindere, care cred că întrecerea socialistă trebue să se desfășoare pe campanii, că ea nu trebue să fie permanentă. Astfel de tendințe au dovedit conducerile administrative ale întreprinderilor Cacica și Sucevița — IPEIL Gura Humorului — ceea ce duce și la practicarea muncii în „asalturi”, atât de dăunătoare pentru întreg procesul de producție. Cât despre conducerea politică a întrecerii socialiste, extinderea metodelor sovietice de lucru șii a inițiativelor stahanoviștilor noștri, comitetele raionale de partid Fălticeni, Suceava, Gura Humorului și Câmpulung, au făcut mult prea puțin în acest scop. Organizațiile de partid sunt slab îndrumate de către comitetele raionale de spartid în conducerea politică a întrecerii, iar comitetele de întreprindere nu sunt îndeajuns ajutate de către birourile sindicale regionale și raionale în munca de organizare a întrecerii socialiste. Avântul întrecerii socialiste în cinstea zilei de 23 August trebue sporit prin îmbunătățirea conducerii politice de către comitetele raionale și organizațiile de partid a întrecerii și ținerea unei stricte evidențe a realizărilor obținute. Să desfășurăm larg întrecerea socialistă în lupta pentru îndeplinirea înainte de termen a planului de producție, contribuție de seamă la consolidarea succesului reformei bănești și întărirea scumpei noastre patrii. In acest număr: Fasciștii lui Tito — duș P. BASENIO — Mecanicani de moarte a tip d.j dzatorii din Kuban folosesc socialismului! 0L^^toate rezervele pentru a ey^^gina cuta secerișul în cele mai La luptă per/ra/pâinea ^V^tine condițiuni porului! I^igi%^0iia /col (pagina 3-a). Popularizarea íemiiaLelor a/ 1 -a Berlinul se pregătește să grotehnice prin capaSle tjijl primească pe solii păcii turale (pagittsug^fT (pagina 4-a). ANGAJAMENTELE DEVIN FAPTE Muncitorii, tehnicienii și funcționarii fabricii de cherestea Gura Humorului desfășoară cu avânt sporit întrecerea socialistă în cinstea zilei de 23 August, pentru a traduce în fapt angajamentele luate față de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej — iubitul nostru conducător, care ne conduce cu mână sigură pe drumul fericirii și belșugului. Primul angajament al muncitorilor și tehnicienilor este îndeplinirea și depășirea înainte de termen a planului de producție, angajament re se îndeplinește cu succes. Astfel, până la 25 iunie, planul de producție pe întreprindere a fost îndeplinit pe întreg semestrul I al anului, lucrânduse deja această dată în contul celui de al II-lea semestru. Luptând pentru a nu rămâne neîndeplinit nici un obiectiv din angajamentele luate, în această perioadă, muncitorii și tehnicienii au redus indicele de consum la materie primă cu 2 la sută, au îmbunătățit indicele de utilizare a mașinilor și utilajului cu 12 la sută, deplășindu-1 cu 2 la sută față ele angajament și au îmbunătățit calitatea produselor cu 9 la sută, depășind și aici angajamentul cu 2 la sută. 7. BANDER coresp. La luptă pentru pâinea poporului . In gospodăria colectivă, munca e cu spor tând cele câteva zeci de familii i de țărani săraci și mijlocași din Horodnicieni și-au pus laolaltă pământul și au întemeiat gospodăria colectivă ,,Zorile socialismului” turbau i de ură chiaburii. In pireajma lucrărilor de primăvară, din gurile spurcate ale chiaburilor ieșeau tot soiul de minciuni și gogomănii printre care și aceea că noi cei din colectiv n’am dovedi să facem lucrările la vreme și cumsecade. Acum, la jumătatea primului an de muncă în colectiv se poate care-i adevărul și că vedea din zvonurile chiaburilor s’a ales praf și pulbere. Ce-i drept, la început am avut greutăți însă n’am descurajat. Consiliul de conducere și organizația de bază din gospodărie n’au precupețit vremea pentru a arăta fiecărui colectivist rostul lui în gospodărie, pentru că mai erau de aceia care aplecau urechea la minciunile chiaburești. Cu ajutorul S. M. T.Spătărești și cu forțele noastre am terminat la vreme însămânțările. Arătura că de tractor, sămânța adâncie calitate și tratată, semănatul cu mașina și îngrășămintele au făcut ca holde ca ale noastre să nu mai fie la nimeni în sat. După ce culturile au crescut am început lucrările de întreținere așa după cum arată agrominimul. Atât plivitul păioaselor cât și prășitul la porumb, floarea soarelui, cartofi, le-am făcut înaintea sectorului particular. Am făcut la timp lucrările la grădina de zarzavat și suntem pe terminate cu prașila II-ași cu recoltatul celor 18 ha, trifoi. Avem în rândurile noastre colectiviști care ne fac cinste. Așa sunt Gh. Lucaci, Gh. Rusu, V. Rusu, A. Tulică, Gh. Mogoș, F. Verme, Z. Șurubaru care s’au evidențiat în muncile de până acum. Dacă am reușit cu ajutorul organizației de bază să organizăm mai bine munca, să mobilizăm pe majoritatea colectiviștilor la lucru și să fim pildă pentru gospodăriile individuale, nu ne e îngăduit să ne mulțumim. Trebue să organizăm în așa fel munca încât odată cu întreținerea culturilor să se termine și ultimele pregătiri pentru recoltare, și să se lucreze la construcții. Ceea ce am făcut până acum îndrumați cu grijă de partid, nu-i decât un început pe care va trebui să-l desvoltăm pentru fericirea noastră. V. DORNEANU președintele G A. C. ^Zorile socialismului” din comuna Horodniceni-Fălticeni. Una-i vorba, alta-i fapta Nu demult, am ctit în ,,Zori noi” un articol de fond în care se arăta că la secția Lișești a G.A.S. Neam peste 50 ha. cu Cartofi, plante medicinale și alte culuri, sunt năpădie de buruieni. In aceiași zi in care am citit ariolul, treburile m’au dus prin comuna Bosanci, din raionul Suceava, comună pe al cărei teritoriu G.A.S. Ițcani are 10 ha. porumb. Când am văzut porumbul năpădit ele buruieni și amenințat cu pieirea, mi-am adus aminte de o ședință ce s’a ținut la sfârșitul lunii Mai, la reședința raionului. Spunea atunci tov. inginer agronom V- Dumitrașcu că, la ei la G.A.S. Ițcăni „s’au luat măsuri”, „s’au mobilat’, „au dat dispozițiuni” și că agrominimul se aplică, și tov. V. Sărgeanu, director al G.A.S. vorbea la fel, despre „măsuri e” luate în vederea aplicării exemplare a minimelor agrotehnice. Numai că oamenii se judecă după fapte și nu după vorbe. Zecile de hectare invadate de buruieni dovedesc că „măsurile”, „hotărîrile” și „mobilizările" luate de conducerea G.A.S. Ițcani au fost formate și bune la nimic. , E timpul să se treacă, cu toată răspunderea, la măsuri practice pentru a se putea executa la vreme prașila. V. ALUCAI coresp.