Zori Noi, octombrie-decembrie 1952 (Anul 5, nr. 1533-1609)

1952-10-01 / nr. 1533

A A A < * ANUL V NR. 1533 MIERCURI 1 OCTOMBRIE 1952 4 PAGINI 20 BANI Trei ani de la proclamarea Republicii Populare Chineze la cei trei ani care se împlinesc de la proclamarea Republicii Populare Chineze, oamenii muncii chinezi au dobândit victorii hotărîtoare în toate sectoarele construcției pașnice. Aceste victorii sunt o dovadă grăitoare a superiorității regimului de democrație populară. Sub conducerea înțeleaptă a Partidului Comunist Chinez, în frunte cu Mao Tze-dun, poporul chinez a realizat în trei ani, considerabil mai mult decât în decenii de dominație a imperialiștilor și a rebeliunii interne. Chiar din primele zile ale existenței sale, Republica Populară Chineză s-a alăturat trainic lagărului păcii și democrației. Datorită încheierii alianței frățești dintre U.R.S.S. și R.P. Chineză, prietenia sovieto-chineză a devenit o forță de mare însemnătate pentru consolidarea păcii în lume. Ajutorul și experiența Uniunii Sovietice sunt un factor hotărîtor în construcția economică și culturală a Chinei. Prin munca sa rodnică, poporul chinez a pus bazele viitoarei construcții economice de mari proporții, care a și început în China de Nord-Est în cursul acestui an și care va transforma China dintr’o țară agricolă înapoiată, intr’o țară industrială înaintată. R.P. Chineză a atins și chiar depășit nivelul producției dinainte de război, atât în industrie, cât și în agricultură. In cei trei ani care au trecut de la înființarea Republicii Populare Chineze, valoarea globală a producției industriale anuale a crescut de mai mult de două ori, iar producția agricolă a crescut cu 56 la sută. Bugetul a fost echilibrat și guvernul popular poate să consacre construcțiilor capitale mai mult de jumătate din cheltueli. Inflația și specula au fost frânate. Prețurile mărfurilor au devenit stabile, iar în cursul primei părți a anului curent, ele au scăzut cu 5 la sută. Balanța import-exportului este acum pentru prima dată de peste 76 ani încoace echilibrată. In ultimii trei ani, de la proclamarea republicii populare, producția anuală a fierului, oțelului și a mașinilor a crescut de 8—9 ori. Extracția anuală a cărbunelui și producției energiei electrice s’au dublat. In acest an, volumul producției întregii industrii grele, în afară de extracția cărbunelui, va depăși nivelul cel mai înalt din istoria Chinei. Producția de fire de bumbac planificată pentru acest an, va depăși cu 62 la sută pe cea din 1949. In cursul ultimilor trei ani producția anuală de hârtie a crescut de 3 ori și jumătate. Valoarea totală a producției industriale și agricole a întregii Chine de Nord-Est va înregistra la sfârșitul acestui an, o creștere de 24,8 la sută, față de anul 1943 (anul în care s’a înregistrat cea mai mare producție). Agricultura s’a refăcut și ea foarte repede, ln R.P. Chineză se produce acum grâu suficient nu numai pentru satisfacerea cererilor populației din cea mai mare țară din lume, dar acoperă chiar și nevoile exportului. Considerând recolta din 1949 ca fiind loc, recolta totală de grâu din cursul anului 1951 a fost de 123, iar cea prevăzută pentru anul curent va fi de 137. In R.P. Chineză se cultivă acum cantitățile de bumbac necesare pentru a acoperi nevoile industriei de țesături de bumbac, care este în plină desvoltare. Considerând producția anului 1949 ca fiind loc, producția totală de bumbac din anul 1951 a fost de 252, iar în cursul anului curent această cifră se va ridica la aproximativ 3oo. înainte de eliberare, bumbacul era una din mărfurile care se importau în mari cantități. Reforma agrară, care a fost efectuată pe o suprafață de pământ locuită de către 420 milioane de oameni, a eliberat forțele productive ale oamenilor muncii dela sate. In trecut, acești țărani erau obligați să dea moșierilor o rentă anuală ce se ridica la 36 milioane tone de grâu. Acum, ei învestesc costul acestor cereale în vederea măririi producției. Guvernul pune la dispoziția țăranilor, împrumuturi, îngrășăminte, unelte agricole perfecționate, semințe și insecticide. Cu ajutorul cooperativelor, Guvernul Popular achiziționează de la țărani surplusul de produse agricole și de produse secundare, în scopul de a-i feri de exploatarea chiaburilor. Reforma agrară a deslănțuit energia creatoare a țăranilor, făcându-i să muncească cu un elan nemaiîntâlnit până acum. In urma reformei agrare, țăranii au constatat că pot realiza o muncă mai cu spor, lucrând în colectiv. In China de Nord-Est, 86 la sută din populația sătească a format grupuri de ajutor mutual în muncă. Urmează China de Nord cu 66 la sută, iar în China de Est, în China Centrală de Sud și China de Sud-Vest, unde reforma agrară s’a înfăptuit mai târziu, între 25 la sută și 40 la sută din populația rurală s’a alăturat acestor grupuri. In prezent mii de cooperative agricole de producție funcționează în China de Nord și Nord-Est. Datorită refacerii rapide a producției industriale și agricole ca și a îmbunătățirii mijloacelor de transport, comerțul dintre oraș și sat a crescut în mod considerabil. Considerând comerțul interior care a fost efectuat in cursul anului 1956, ca fiind egal cu loo, volumul total al comerțului interior (continuare în pag. 4-a) DATORIA DE ONOARE A FIECĂRUI CETĂȚEAN CINSTIT ESTE SA RESPECTE NOUA CONSTITUȚIE ȘI SA O APERE CA LUMINA OCHILOR, DEOARECE EA ESTE LEGEA LEGILOR REPUBLICII NOASTRE. EA OGLINDEȘTE MARILE BIRUINȚI ALE POPORULUI ROMÂN, DESCĂTUȘAT DE SUB ORICE JUG, LIBER ȘI STĂPÂN PE SOARTA SA. (Din Raportul tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej asupra proiectului de Constituție a R.P.R.) in cinstea celui de al XlX-lea Congres al P. C. (b) al U.R.S.S. Au îndeplinit înainte de termen planul trimestrial de producție In avântul entuziast al întrecerii socialiste in cinstea Congresului al XlX-lea al P.C. (b) al U.R S.S., muncitorii și tehnicienii combinatului forestier Fălticeni, au înregistrat noi victorii în îndeplinirea înainte de termen a planului de producție, așa după cum și-au luat angajamentul în cinstea acestui eveniment de importanță istorică mondială. 90 Cuprinși în proporție de peste la sută în întrecere și folosind pe scară largă metodele sovietice de lucru și unele inițiative ale stahanoviștilor noștri, muncitorii și tehnicienii combinatului au îndeplinit încă la 26 Septembrie planul trimestrial de producție, la toate sortimentele, dând în cursul trimestrului III, 5 vagoane de rămășițe celuloză peste plan. Deasemeni, folosind cu pricepere toți factorii și izvoarele în acest scop, au ridicat productivitatea muncii cu 18 la sută față de plan, au redus prețul de cost al produselor cu 1,4 la sută față de cel planificat și prin reducerea consumurilor specifice, au realizat economii în valoare de Io« lei. In întrecerea socialistă s’au evidențiat îndeosebi tovarășii: Boboc Constantin, gaterist, care a depășit zilnic planul de producție în medie cu 46 la sută, Cișcovschi C., Loghin N., Bucătaru Ștefan, Curcă Gh., Brădățeanu V., Rush C.Jilinean Dumitru și alții, care au dat peste planul zilnic de producție cu 15-26 la sută mai multe produse de bună calitate. ALEX. CURCA coresp. Dau viață angajamentelor luate La meetingul ce a avut loc la S.M.T. Rădăuți cu prilejul plecării brigăzilor de tractoare în campania de toamnă, numeroși tractoriști s’au angajat, asemenea muncitorilor din industrie, să întâmpine cu tot mai multe succese în muncă cel de al XIX-lea Congres al Partidului Comunist (b) al U.R.S.S. Astfel, atemistul Moruz Alexandru, șeful brigăzii a IX-a, și-a luat angajamentul ca împreună cu ceilalți tractoriști din brigadă să îndeplinească planul pe campania de toamnă până la 7 Noembrie folosind în acest scop întreaga capacitate de lucru a tractoarelor. S’a angajat deasemeni ca până la 5 Octombrie, ziua deschiderii Congresului al XIX-lea al P. C. (b) al U.R.S.S. să depășească planul cu 5 la sută, să mărească productivitatea muncii pe tractor cu 5 la sută, să reducă prețul de cost al lucrărilor cu 2 la sută și să realizeze economii în valoare de lco lei. La 22 Septembrie brigada IX-a a început munca pe tarlalele gospodăriei agricole colective din Satu Mare și odată cu aceasta lupta pentru îndeplinirea angajamentelor. Lucrând cu multă râvnă, folosind din plin întreaga capacitate de lucru a tractoarelor, membrii brigăzii au dobândit succese în prima zi de lucru. In loc de 3,56 ha., cu cât au fost planificați, cei patru tractoriști au făcut câte 4 ha. pe zi respectând cu strictețe prevederile agrominimului. Arătura adâncă de 18-26 cm. este imediat grăpată, iar însămânțatul se face în rânduri încrucișate. In fiecare seară tractoriștii Moruz Cristea, Croitorui și Băcănașu împreună cu pontatorul N. Spânu se adună și analizează munca depusă ziua. Scot la iveală lipsurile ivite în muncă, iau măsuri pentru înlăturarea lor și a doua zi pornesc la lucru cu mai mult clan. GH. ROTARU coresp. Un tezaur măreț al teoriei și revoluționare Se împlinesc astăzi 14 ani de când a apărut opera clasică conducătorului și învățătorului oaamenilor muncii din lumea întreagă, tovarășul Stalin, „Cursul scurt de istorie a Partidului Comunist (bolșevic) al Uniunii Sovietice”— tezaur măreț al teoriei și al experienței revoluționare, enciclopedia cunoștințelor de bază în domeniul marxism-leninismului. Prin această operă genială, tovarășul Stalin a dat partidelor comuniste și muncitorești o puternică armă ideologică care înarmează cadrele de partid cu cunoașterea desvoltării societății și ale legilor luptei politice, cu înțelegerea forțelor motrice ale revoluției. In ea este generalizată bogata experiență revoluționară a clasei muncitoare ruse, condusă de Partidul Bolșevic, experiența de importanță istorică mondială a primei revoluții socialiste victorioase, precum și experiența creerii și întăririi primului stat socialist din lume și a construirii socialismului; în ea sunt desvoltate și îmbogățite tezele fundamentale ale învățăturii marxist-leniniste și sunt expuse sistematic bazele materialismului dialectic și ale materialismului istoric și este desvoltată mai departe filosofia marxistă-leninistă. „Cursul scurt de istorie a P.C. (b) al U.R.S.S.“ învață pe comuniștii din toate țările să aplice teoria marxistă în mod creator, îi înarmează cu strategia și tactica bolșevică, întărindu-le astfel încrederea în victoria comunismului în întreaga lume. Partidele comuniste și muncitorești din țările de democrație populară — din Europa și Asia, conduc cu succes construirea bazei socialismului, sprijinindu-se pe experiența istorică a P. C. (b) al U.R.S.S., educă massere în spiritul internaționalismului proletar și al prieteniei de nesdruncinat cu U.R.S.S. — bastionul păcii și independenței popoarelor. Datorită însușirii experienței Partidului Bolșevic, în ceea ce privește sdrobirea dușmanilor partidului și ai poporului, partidele comuniste și muncitorești din țările de democrație populară au putut să demaște și să facă inofensivi pe agenții imperialismului, Rajk—în Ungaria, Rostov—în Bulgaria, Dzodze—în Albania, Slansky și banda lui în Cehoslovacia, naționaliștii burghezi în Polonia și deviatorii de dreapta din România. Partidele comuniste și muncitorești din țările capitaliste învață din exemplul P.C. (b) al U.R.S.S. ai experienței să lupte cu intransigență împotriva mârșavilor trădători ai clasei muncitoare, la chei ai ațâțătorilor la război — leaderii socialiști de dreapta, împotriva oportunismului și sectarismului din propriile lor rânduri, care prejudiciază cauza partidului. „Cursul scurt de istorie a P.C. (b) al U.R.S.S.” stă la baza programelor școlilor de partid și ale universităților de marxism-leninism în țările de democrație populară și e studiat în cercurile de tip superior din rețeaua învățământului de partid. Popoarele din toate țările văd înfăptuirea practică a acestor idei atotbiruitoare în marile realizări și mărețele planuri ale construcției comuniste în U.R.S.S., ceea ce determină pe comuniștii și pe toți oamenii muncii din lumea întreagă să întâmpine Congresul al XIX-lea al P. C. (b) al U.R.S.S. cu un mare entuziasm și să studieze cu interes profund documentele C.C. al P.C. (b) al U.R.S.S. pentru acest apropiat Congres — studiere care, alături de studierea istoriei Partidului Comunist (b) al Uniunii Sovietice are o foarte mare importanță pentru înțelegerea și realizarea sarcinilor istorice ale tuturor partidelor comuniste și muncitorești.