Zori Noi, aprilie 1958 (Anul 11, nr. 3215-3240)

1958-04-01 / nr. 3215

ANUL XII — NI. 3215 MARTIN APRILIE 1958 4 PAGINI — 20 BANI Cu prilejul celeii de a 88-a aniversări a nașterii lui V. I. LENINN în sala clubului „30 Decembrie“ din Suceava s-a deschis la 29 martie, expoziția „Viața și activitatea lui V. I. Lenin“, expoziție organizată cu ocazia sărbătoririi celei de a 88-a aniversări a nașterii marelui dascăl al proletariatului. Priniutulgrafii și reproduceri, expoziția înfățișează diferite aspecte din muncăc uriașa depusă de marele Lenin Rental formarea Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, pentru Victoria Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, pentru formarea și întărirea tînărului stat sovietic. Incepînd de la data de <[ 6 aprilie, expoziția va fi prezentată orașele Botoșani, Rădăuți, Dorohoi, Fălticeni, Vatra Dornei, , ca și în unele întreprinsderi mai mari cum ar fi uzinele textile „Moldova“ Botoșani, Filatura de in I și cînepă Fălticeni, combinatul forestier „Bernat Andrei“ Vatra Dornei etc. Pentru sărbătorirea celei de a 88-a anivesări a nașterii lui V. I. Lenin, Comitetul regional de partid Suceava a întocmit un ± (continuare în pag. 2-a) * De pe frontul muncilor agricole Păltiniș Membrii gospodăriei agricole colective „Răsăritul nou“ din comuna Păltiniș au terminat de curînd toate lucrările ce trebuiau executate în vederea campaniei agricole de primăvară. Pînă la 20 martie a.c. au fost reparate și verificate toate mașinile și uneltele agricole necesare în această campanie, au fost curățate semințe în, cantitate de 2.400 kg. orz?’“ 2.400 kg. ovăz, iar 600 kg. sămînța de porumb a fost schimbată cu sămință de porumb hibrid. Sub îndrumarea directă a grădinarului Ilie Saftiuc s-au făcut în grădina de zarzavaturi un număr de 600 culturi nutritive și s-au amenajat răsadnițe în care s-a și însămînțat o suprafață de 10 m. p. NATALIA DASCALli tehnician agronom Rădăuți-Prut Pînă în prezent harnicii Colectiviști din gospodăria agricolă colectivă „Zorile vieții noi“ din comuna Rădăuți Prut au muncit cu elan pentru traducerea în viață a planului de producție pe anul 1958. Pînă nu de mu’i4 s-au o s' Prai afăcut lăsadrițe pe ță de 0,40 ha. care au și fost însămîrkate cu Sărnifiți Tîrîtipurie pentru grădina de zarzavaturi. De asemenea, pe tarlalele gospodăriei s-a transportat o însemnată cantitate de gunoi de grajd bine putrezit. V. GURINCL*? . Hudești Sosirea primăverii a trezit în rândul întovărășiților dim comuna Hudești mai urmită rîvna pentru obținerea uneii producții sporite la hectare și mai ales la cultura porumbului și la floarea soarelui. Ei sunt fermi convins, din experiența anilor trecuți că aplicînd regulile agrotehnice avansate pe tarlalele întinse și folosind sămînță, selecționată vor obține frumoase rezultate care vor întrece cu mult pe cele obținute de către țăranii muncitori cu gospodării individuale. De aceea, 5 întovărășiri din cele 7 existente în comuna Hudești au strîns în comun peste 2.200 kg. porumb spre a-1 schimba cu porumb dublu hibrid produs de G.A.S. „Progresul“ Dorohoi și 700 kg. sămință floarea soarelui spre a o schimba cu sămînță de soiul Vatimir. D. CULICEANU E3S în acest număr: — In ajutorul activiștilor de partid și de stat care lucrează în domeniul agriculturii. — Studiu economic-organizatoric asupra activității GAC „Lupta Noastră“ din Săveni (pag. 2-a) — Sport — „Progresul“Suceava a debutat în retur cu o infrîngere (pag. 2-a) — In ajutorul pomicultorilor — Cum trebuie făcute tăierile la pomi (pag. 3-a) — Domnul Truman la estrada atomiștilor — Foileton (pag. 3-a) — Declarația comună a delegației guvernamentale R. P. Romine și delegației a guvernamentale a R. D. Vietnam (pag. 4-a) m INTIMPINAREA ZILEI DE 1 MAI Cu 10 zile Înainte de termen Muncitorii și tehnicienii secției timplărie a întreprinderii regionale forestiere Rădăuți au îndeplinit planul pe trimestrul I cu 10 zile înainte de termen. In acest trimestru s-a mai construit o linie decovil în lungime de 100 m.l. care leagă hala de produse finite cu hala de montaj. Dintre muncitorii secției care s-au evidențiat in realizarea acestor succese sunt Hamneanu Ioan și Horodinschi David de la secția mobilă bucătărie, Mosneanu f Gheorghe, Mircea Moraru și Vasile Mazureac de la secția camere studio, Ana Petroșan, Aglaia Malus, Magdalena Lucescu, Aurora Jiteanu, de la lustruit, Irina Palamaru și Elena Vasilaș de la vopsitorie, Ioan Fundu și Nicolai Iacob, tîmplari mecanici. Muncitorii secției timplărie s-au angajat ca în cinstea zilei de 1 Mai să dea complect în folosință noua hală de mașini. Coresp. D. IOAN, Nisip cvarțos peste plan s- La mina de nisip avarios și bile silex „23 August“ din Rădăuți-Prut echipele de mineri, răspunzind entuziastei chemări la întrecere a brigăzii lui Mihai Tucaciuc depășesc zilnic planul de extracție 20—30 la sută. IN CLIȘEU. La ieșirea din șut, șeful de echipă Stîncă Mihai, fruntașul întrecerii pe mină, își încheie schimbul expediind spre depozit cea de a șasea tonă de nisip cuarțos extrasă în ziua aceea. Exemplul brigăzii atemiste nr. 2 Dezbaterea documentelor [ plenarei a IlI-a a C.C. al U.T.M. în cadrul organizaț I jfiei noastre U.T.M. a scos la iveală, pe lingă altele, “ și faptul că în întreprinderea noastră există numeroase rezerve interne care, folosite, pot contribui la mărirea economiilor, sporirea producției și imbunătățirea calității produselor, reducerea prețului mîde cost. Brigada U.T.M.-ista de producție numărul 2 de tax, pe secția croit, s-a angajat ca în cursul acestui an să lupte cu puteri sporite pentru a aduce o contribuție și mai mare la îndeplinirea și depășirea sarcinilor de producție, cât și la realizarea angajamentelor Luate de colectivul întreprinderii ca răspuns la chemarea colectivului de muncă de la uzinele „Moldova“ din Botoșani cu privire la folosirea rezervelor interne existente La fiecare loc de producție. Astfel, ea s-a angajat ca pină la sfirșitul acestui an să realizeze o economie de 90.000 dm.pe piele, din care se pot confecționa 3.600 perechi bocanci, și să îmbunătățească calitatea produselor cu 2 la sută. In acest scop se vor folosi în mod util și la maximum cele 480 minute de lucru din fiecare zi de muncă, se vor organiza periodic consfătuiri de producție, se va acorda o atenție sporită creșterii calificării membrilor brigăzii și lărgirii numărului de tineri din brigadă. Dorim ca exemplul brigâzii U.T.M. de producție numărul 2 din întreprinderea noastră să fie urmat și de alte brigăzi de tineret din întreprinderile productive din regiunea noastră. Membrii brigăzii se vor strădui ca angajamentele luate să fie îndeplinite cu cinste. ȘTEFAN CONSTANTIN secretarul organizației UTM și STRAT TOMESCU responsabilul brigăzii nr. 2 de la fabrica „Străduința“ Ițcani Au pornit plutele Apele descătușate de ghețuri ale Bistriței și Dornei au purtat ieri primele plute spre fabricile de cherestea. Cu brăduțul înfipt la cîrma plutei, Iuga Ion și Candrea Elisei au fost primii plutași care plecînd în urma sioiurilor de la schela „"Secul“ au adus forestierilor de la Andrei“ 140 m.c. de „Bernat molid alb din pădurile Negrișoarei. Pe Bistrița, Iacoban Pintilie și Bodea Sodocțiu pornind di urma haitului de la schela Bîtca, au prins primele plute la fabrica „Dorna Foresta“. începutul sezonului de plutărit a fost bine pregătit anul acesta de I.F.E.T. Iacobeni și Vatra Dornei din cadrul Direcției silvice Cîmpulung. Peste 150.000 m.c. de bușteni au fost depozitați la schelele de legat plute așezate pe malul rîurilor Cîrlibaba, Coșna, Teșna și Neagra. Aplicînd măsuri tehnice organizatorice în scopul unei valorificări cît mai bune a masei lemnoase și reducerea pierderilor la plutărit, I.F.E.T. Iacobeni a efectuat la schelele ne legarea plutelor o sortare riguioasa al lemnului pe dimensiuni și calități, a executat reparații la instalațiile hidraulice de la Bîtca și Iacobeni și a construit căsoaie apărătoare la punctele grele de trecere a plutelor. In scopul asigurării ritmicității transportului lemnului și a unui minimum de pierderi, ambele I.F.E.T.-uri au organizat plutăritul pe brigăzi. In fruntea acestor brigăzi au fost numiți plutași cu o îndelungată experiență. Astfel, pe cursul Bistriței, vor plutări brigăzile conduse de Vasile Ciocan și Gheorghe, pe Dorna Țăranu brigada lui Rusu Dumitru a Gh. In cinstea zilei de 1 Mai plutașii de pe apele Dornei și Bistriței s-au angajat să transporte o cantitate de peste 8.000 m.c. bușteni. e primăverii  de Flori, raze căi de soarei cint de păsărele. Și la intovărășirea zootehtnică din Moldova Sulița, raionul lung, a Cîmpusesii primăvara, lat d, unul din semnele acestui anotimp. Pentru aprovizionarea oamenilor muncii cu legume și zarzavaturi Lucrătorii de la O. G. V. ,„Aprozar“ Cîmpulung se preocupă zi de zi de satisfacerea cerințelor oamenilor muncii pentru o bogată aprovizionare cu legume, zarzavaturi, fructe și alte produse ce se desfac prin această unitate comercială. De la începutul anului și pînă în prezent, O.C.L. „Aprozar“ Cîmpulung a desfăcut, prin unitățile sale, 19 tone cartofi, 16 tone ceapă, 5 tone diverse legume, tone mere, 3 tone nuci și însemnate cantități de fasole, rădăcinoase, prune uscate, conserve de legume, murături. O muncă susținută au depus pentru realizarea planului de desfacere tovarășii Fedorciuc Zenovie, vînzătoare la magazinul din oraș și Livescu Valerian, remizier la taraba din Capu satului. Prin strădania conducerii organizației raionale Aprozar, sprijinită de organele locale, începînd din ziua de 23 martie a.c. funcționează în centrul orașului Cîmpulung str. 7 Noiembrie nr. 21 un magazin model unde consumatorii se pot aproviziona în bune condiții și cu produsele necesare. Coresp. A. IGNATESCU La sfîrșitul lunii aprilie, din grădina de legume și zarzavaturi a organizației economice raionale „6 Martie“ din Rădăuți, se vor vinde gospodariilor agricole colective, întreprinderilor și cetățenilor din orașul și raionul Rădăuți, peste 800.000 fire din care 160.000 fire răsaduri ardei grași, 170.000 fire de ceapă de apă, 100.000 fire de roșii, 130.000 fire de varză, 160.000 fire de gogoșari și alte răsaduri ca țelină, ardei iuți etc. De asemeni, pînă în prezent s-au desfăcut pe piață ridichi și salată în valoare de 1.400 lei, urmînd să se mai valorifice trufandale în valoare de circa 2.000 lei. In obținerea acestor rezultate s-au evidențiat Petru Vatamaniuc, grădinar și muncitoarele Elena Mironiuc, Hil Margareta și Maria Maluș. Coresp. I. DUZINSCHI Tîrgul de pielicele Karakul In fiecare miercuri, gospodăriile colective, întovărășirile zootehnice și țăranii muncitori cu gospodării individuale, crescători de oi karakul, vin la tîrgul din Botoșani să valorifice prin organele de contractări și achiziții (D.C.A.) mult căutatele pielicele karakul. In raioanele de stepă ale regiunii noastre, se duce o intensă acțiune de karakulizare a oilor. In întreaga regiune au funcționat în cursul anului trecut 163 stațiuni de montă artificială deservite de specialiști și dotate cu aparatura necesară. Pentru această acțiune numai în anul 1957 au fost importați din U.R.S.S. un număr de 100 berbeci de rasă karakul, iar un număr de peste 500 berbeci karakul au fost selecționați de la Stațiunea experimentală zootehnică Popăuții și de la gospodăriile de stai. Roadele acestei acțiuni sa văd acum, cînd a început achiziționarea pielicelelor karakul. Pînă în prezent, organele D.C.A. din Botoșani au achiziționat peste 5.000 pielicele. Un mare număr de pielicele sînt contractate de gospodăriile colective și chiar de producătorii individuali, urmînd să fie recepționate. Gospodăriile colective din raionul Botoșani sînt fruntașe în această acțiune. Ele au contractat să livreze statului în primăvara aceasta un număr de 2.200 pielicele karakul. Cu fiecare an ce trece, calitatea pielicelelor se îmbunătățește simțitor. Față de anul trecut numărul pielicelelor de calitate superioară a crescut în acest an cu circa 25 la sută, iar numărul pielicelelor, de calitatea I-a, de pildă, față de anul 1954, a crescut în anul 1957 cu 250 la sută, în detrimentul pielicelelor de calități inferioare. Printre gospodăriile colective care livrează material de cea mai bună calitate se află gospodăriile colective din Todireni, Săveni, Vlăsinești, Darabani, Roma, Bălușeni și altele. Multe magazine de blănuri din marile orașe ale țarii și de peste hotare, oferă cumpărătorilor, haine, gulere, căciuli etc. confecționate din pielicele karakul livrate de tîrgul botoșănean. Buna organizare a lucrărilor agricole — chezășia succesului Am poposit zilele trecute sfatul popular din comuna Ungureni. Aici l-am găsit pe tov. Giornei Ioan, președintele comitetului executiv, răsfoind bloc notesul său. Pe birou, se afla un dosar pe care scria: „Campania agricolă din primăvara 1958“.Mi-am aruncat privirea asupra lui și, cu permisiunea tovarâsului președinte, l-am cercetat cu toată atenția. Planul comitetului executiv privind desfășurarea lucrărilor agricole de primăvară cuprindea o serie de obiective precise cu sarcini concrete, repartizate pe oameni, cu termene de executare. — Acesta-i ghidul comitetului executiv — îmi spuse președintele. Și noi suntem încredințați — continuă el — ca planul va prinde viață și vom îndeplini cu cinste sarcinile ce ne revin. Din planul operativ al comitetului executiv am aflat că în primăvara aceasta se va însămința în comuna Ungureni suprafața de 2.608 ha, din care marea majoritate în întovărășiri agricole și sector, de stat în comună, vor fi folosite la arături și însămînțări 247 atelaje și 12 tractoare a căror viteză totală de lucru a fost stabilită pentru fiecare zi la 92,51 ha. Deci, în timp de 20 zile bune de lucru, însămînțările de primăvară vor trebui executate în cele șapte sate care formează comuna. Pentru o mai bună murumare a țăranilor muncitori în vederea executării la timp și în condițiuni agrotehnice a însămînțărilor de primăvară și mobilizarea tuturor forțelor existente, membrii comitetului executiv au fost repartizați pe sate. De coordonarea muncilor agricole în satul Plopenii Mari răspunde tov. Ciocoiu Olimpia; în satul Epureni a fost repartizat tov. Luca Gheorghe Hînțescu Ioan va lucra în satul Vicoleni, Mailat Nicolae la Ungureni etc. In planul comitetului executiv s-a mai prevăzut ca în această perioadă să funcționeze cinci centre de selecționa! ?.tratat semințe și tot atîtea a legere de reparat unelte agricole, cooperativa să fie aprovizionată în aeață cu cărbuni de permaforjă, fiare de plug, șuruburi, formoi și alte articole necesare în această perioadă. Muncii politico-culturale i se acordă o atenție deosebită. Planul prevede că sub îndrumarea organelor de partid, căminele culturale vor organize, mai ales seara, scurte conferințe axate pe probleme agricole, cititul în colectiv a unor articole sau broșuri cu același caracter, vor populariza întovărășirile agricole și țăranii muncitori care se află în primele rînduri ale bătăliei pentru obținerea unor producții sporite la ha. De asemeni, membri ai comitetului executiv, țărani întovărășiți, deputați, învățători etc. — vor fi antrenați pe baza planului de muncă al colectivului de redacție, să scrie la gazeta de perete despre folosirea seminței de calitate, respectarea timpului optim de însămînțări, avantajele aplicării metodelor agrotehnice etc. În scopul stimulării întrecerii, comitetul executiv va lua măsuri pentru comecționarea mai multor stegulețe care vor avea inscripția „întovărășire agricolă fruntașă“, ,,Sat fruntaș la însămînțări“, „Circumscripție fruntașă în campania de primăvară“. Tăblițe cu inscripția „fruntaș în muncile agricole“ vor fi atîrnate pe poarta sau fațada caselor acelor țărani muncitori care vor termina printre primii însămînțările și vor aplica regulile agrotehnice. Colectivul care va urmări pe teren felul cum se desfășoară întrecerea și va ține o evidență riguroasă a rezultatelor obținute este format din tov. Ciocan Mihai, Grădinarii Marcel tehnician agronom și Dumitriu Ioan secretarul sfatului popular comunal. Planul întocmit la sfatul popular din Ungureni oglindește preocuparea conducătorilor comunei, de a asigura succesul însămînțărilor de primăvară. Important este ca prevederile acestui plan să fie îndeplinite întocmai T. GODEANU * 11 * In momentul publicării acestui articol ne-a sosit din comuna Ungureni știrea, că pînă acum cîteva zile, toate uneltele și mașinile agricole au fost puse la punct și s-a selecționat cantitatea de 16 tone semințe de orz, ovăz și grîu. De asemenea s-a procurat cantitatea de 1.900 kg, porumb hibrid, soiul Warwick 277, și s-a făcut schimb la baza de recepție pentru 3.000 kg. floarea soarelui soiul Viiimir și 600 kg. orzoaică. Pe cîmp au fost transportate peste 1.200 tone îngrășăminte naturale. Folsind timpul prielnic oamenii muncii au pornit lucrările agricole. Cu atelajele din comună și tractoarele S.M.T. Săveni, s-au făcut alături pe o suprafață de 650 ha., din care 53 ha. au fost însămînțate cu orz, orzoaică, ovăz și alte culturi. Spicuiri din planul operativ al sfatului popular al comunei Ungureni raionul Săveni 0 casă de odihnă pentru salariații întreprinderii „Combustibilul“ ___Rădăuți _ Intr-una din cele mai pitorești stațiuni balneoclimaterice din țara și regiunea noastră —Vatra Dornei — a fost proiectată construirea unei case de odihnă pentru salariații întreprinderii regionale „Combustibilul“ din Rădăuți. Lucrările, al căror deviz se ridică la aproximativ 170.000 lei au fost începute in luna august a anului trecut, urmînd ca noua construcție să fie dată în folosință in cursul celui de al doilea semestru al anului 1958. Interiorul se compune dintr-un număr de 8 apartamente prevăzute cu tot confortul necesar, un hol în care se va amenaja viitorul club cultural al salariaților întreprinderii și al familiilor acestora, veniți in concediu de odihnăr