Zori Noi, martie 1961 (Anul 14, nr. 4114-4141)

1961-03-01 / nr. 4114

Pro/eiâri din rom Îi Ml ( nnr.«U Al COMITETULUI REGIONAL P.M.R. SUCEAVA $1 AL SFATULUI POPULAR REGIONAL I ANUL XV - Nr. 4114 MIERCURI 1 MARTIE 1961 4 PAGINI - 20 BANI £ Răspunzînd chemării partidului Să deschidem larg frontul luptei pentru produse de calitate superioară I Discuții, propuneri, măsuri Directivele C.C. al privind criteriile principale P.M.R. ale întrecerii socialiste în cinstea celei de a 40-a aniversări a partidului au fost primite cu deosebit interes și însuflețire și de către muncitorii, tehnicienii și inginerii de la I.R.I.C. Suceava. In secții, la locurile de muncă, comuniștii, utemiștii,membrii de sindicat discută și comentează conținutul acestui important document, problemele legate de îmbunătățirea calității produselor. In după amiaza zilei de 27 februarie la această întreprindere a avut loc o consfătuire de producție în care s-a analizat calitatea produselor și s-au stabilit măsuri pentru desfășurarea largă a întrecerii socialistei în vederea obținerii unor produse de calitate superioară. La consfătuire au participat ingineri, tehnicieni, maiștri, muncitori fruntași, șefi de servicii din cadrul întreprinderii. ■„Produsele întreprinderii noastre, a spus în cuvîntul său tov, Emilian Petrescu, director, sînt destinate în cea mai mare parte consumului. Sub conducerea organizației de partid, încă de la începutul acestui an, au fost luate o serie de măsuri concrete menite să ridice nivelul calitativ al produselor. Au fost fabricate sortimente noi ca salamurile „babic” și „ghiudem“, cîrnăciori în lapte, șuncă ruladă „Gloria“ și altele care se bucură de aprecierea consumatorilor. Cu toate acestea trebuie să recunoaștem că îmbunătățirea calității produselor nu constituie încă o preocupare de frunte a întregului colectiv. Pe bună dreptate, întreprinderea noastră a fost criticată pentru faptul că livrează uneori produse de slabă calitate, care nu ne fac cinste. Avem toate condițiile pentru a putea realiza produse de calitate superioară, corespunzătoare gustului și exigențelor cumpărătorilor. ,întreprinderea noastră este înzestrată cu utilaje moderne’’. Cei care au mai luat cuvîntul în cadrul consfătuirii au subliniat că pentru îmbunătățirea calității preparatelor de carne este necesar să se acorde o mai mare atenție ridicării calificării profesionale a muncitorilor, introducerii tehnicii noi, moderne, respectării regulilor de igienă, întăririi controlului de calitate pe faze de producție. De asemenea, vor trebui aduse unele îmbunătățiri proceselor de fabricație. Așa, de pildă, s-a propus ca în secția abator să se amenajeze o sală pentru sacrificarea în bandă a bovinelor, să se înlocuiască coșurile de nuiele cu coșuri confecționate din mase plastice, să se urgenteze montarea liniei mecanice de prelucrare a intestinelor de ordine și ovine, să se înlocuiască toate mesele din lemn cu mese metalice care sunt mai igienice și mai practice. Pentru asigurarea unui control riguros al produselor, s-a propus să se instaleze un laborator bacteriologic. Vorbind , despre necesitatea îmbunătățirii calității preparatelor de carne, comunistul Ștefan Coval, brigadier la această secție, a spus: uneori în goană numai după cantitate neglijăm calitatea produselor. Organizarea temerii(Continuare în pag. 7-a) 1 Cu mai multă exigență și răspundere Pina acum, beneficiarii noștri s-au declarat mulțumiți față de calitatea multora dintre produsele pe care le livrăm. In special, pentru mobilă, budane, teracotă. Dar, totodată, am avut și unele reclamații și chiar refuzuri. De pildă, în anul trecut, 7 .garnituri de mobilă (camere studio tip „Constanța“ și „Sibiu") au fost refuzate de beneficiari. De asemenea, au ajuns în comerț și alte produse de o slabă calitate între care unele articole de uz casnic și gospodăresc. Toate acestea s-au întâmplat și din cauza acelor tovarăși care au făcut superficial controlul de calitate. In fiecare secție, controlul de calitate îl executa maistrul de fabricație sau un muncitor fruntaș. Unii dintre aceștia nu cunoșteau însă bine stasurile sau normele interne de fabricație. Directivele C.C. al P.M.R. cu privire la criteriile principale ale întrecerii socialiste în cinstea aniversării a 40 de ani de la înființarea Partidului Comunist din România precizează că : „Conducătorii de întreprinderi trebuie să se ocupe cu toată grija de buna organizare și activitate a serviciilor de control tehnic, care sînt chemate să manifeste o înaltă exigență față de calitatea produselor“. In vederea îndeplinirii acestei sarcini, noi ne-am propus ca în fiecare secție controlul de calitate să nu-1 mai execute o singură persoană - așa ca pînă acum - ci cel puțin 3 tovarăși, împreună cu maistrul, vor controla fazele procesului de producție, muncitori dintre cei mai calificați, cu experiență bogată, care cunosc bine stasurile și normele ALEXANDRU MAYER Inginer șef la întreprinderea „Flamura roșie“ Botoșani (Continuare în pag. 2-a), Prin eforturile și inițiativa colectivului în dorința de a valorifica superior masa lemnoasă, forestierii de la fabrica de cherestea Falcău au căutat ca toate deșeurile de la gatere și de la retezatul buștenilor să fie transformate în rămășiță pentru celuloză. Această preocupare a dus la sporirea cantității de rămășiță pentru celuloză pe m.c. de buștean debitat la mai mult de 62 kg. Dar, în goana după cantitate, s-a neglijat calitatea acestui produs. Și consecința a fost aceea că beneficiarii refuzau, pe bună dreptate, rămășița pentru celuloză care nu întrunea condițiile de calitate prevăzute de stat. Se întîmpla așa datorită faptului că conducerea întreprinderii considera rămășița pentru celuloză ca un produs secundar. Muncitorii și tehnicienii au făcut propuneri pentru îmbunătățirea calității acestui produs. Organizația de partid a îndrumat comitetul sindicatului și conducerea administrativă să aplice neîntîrziat propunerile făcute. Și iată că acum, situația s-a schimbat în bine, rămășița pentru celuloză livrată de fabrica Falcău e de calitate corespunzătoare. Să vedem cum s-a obținut acest succes. Mai întîi s-a făcut o reorganizare a muncii. Toți muncitorii din acest sector au fost organizați în două brigăzi de producție, ținîndu-se seama ca fiecare brigadă să cuprindă și muncitori calificați, cu o bogată experiență. Conducerea brigăzilor a fost încredințată comuniștilor Nicolae Onofresciuc și Iacob Iacoban, care s-au dovedit pricepuți in meserie, în organizarea muncii. Intre brigăzi a fost inițiată o pasionantă întrecere socialistă, avind ca obiectiv principal îmbunătățirea calității. In focul întrecerii au apărut inițiative, propuneri de perfecționare a utilajului, pentru folosirea mai judicioasă a acestuia. Numai o lună de zile le-a trebuit muncitorilor Dumitru Schipor și Mihai Haralambie pentru a-i califica temeinic la locul de muncă pe Constantin Andrișan, Dumitru Mironescu și Ion Ionesei. De asemenea, a fost realizată o inovație care constă în modificarea capurilor la frezere. Prin aceasta s-a asigurat folosirea deplină a cuțitelor cu ajutorul cărora se curăță coaja și nodurile și totodată, îmbunătățirea calității.. In perioada ce a trecut din acest an, cantitatea de rămășiță pentru celuloză pe m.c. buștean debitat nu s-a micșorat ci, din contra, a sporit cu 3,2 la sută față de plan. Dar ceea ce este și mai îmbucurător este faptul că acest produs este acum de calitate corespunzătoare, fabrica ne mai avînd nici un refuz din partea beneficiarilor. Răspunzînd chemării partidului, forestierii de la fabrica de cherestea Falcău sînt hotăriți ca în întrecerea socialistă desfășurată in cinstea glorioasei aniversări a 40 de ani de la înființarea P.C.R. să deschidă larg frontul luptei pentru produse de un inalt nivel calitativ, PrOBERSCHI Apațiile de presă transmit: " Ofensiva trupelor, guvernului legal spre Leopoldville a stîrnit panică în rîndurile trădătorilor țării. CI Industrializarea - unul din cele mai mărețe țeluri ale guvernului revoluționar cubanez. Pentru realizarea unui acord cu privire la interzicerea tuturor experiențelor cu arma nucleară, SÎTI RACTUALITATEA Simpozion . Fauna regiunii se îmbogățește Din regiunea Timișoara au fost aduși încă la cerbi lopătari in vederea completă a colonizării la ocolul silvic din Pătrăuți. In prezent la acest ocol sunt lăsați in libertate peste to de cerbi lopătari și ciutei Tot aici se preconizează, în primăvara anului acesta, colonizarea cerbului carpatin. Consfătuire seri au luat sfîrșit, la sediul Casei agronomului din Șcheia, lucrările consfătuirii în legătură cu măsurile sanitar-veterinare și zootehnice care urmează să se ia anul acesta. La consfătuire au participat medici veterinari, peste toc de ingineri și tehnicieni zootehniști. Cu acest prilej s-a elaborat și un plan de măsuri în vederea dezvoltării septetului de animale din regiune. In sala de festivități a D.R.E.P. Suceava au avut loc ieri lucrările simpozionului de oncologie, organizat de filiala Suceava a societății științelor medicale. Au susținut lucrări K dr. I. Moldovan și M. Spiridon de la Institutul de oncologie din București, precum și dr. A. Weitman, I. Buzdugan, R. Munteanu și R Cavalioti, din Suceava. J Expoziției Recent, la clubul intreprindorii „Străduința” din Suceava, s-a deschis o expoziție cuprinzâind portrete ale candidaților P.D.P., reproduceri din caricaturile pictorului Iser, referitoare la alegerile din trecut etc. Exponatele sunt semnate de elevii ai Școlii populare de artă din Suceava. De remarcat că aceasta este cea de a treia expoziție deschisă de școala populară de artă, în cursul acestei luni. | ■ MAI SÎNT-4 ZILE PÎNA LA ALEGERI IN ÎNTREAGA REGIUNE AU loc ÎNSUFLEȚITE ADUNARI cetățenești Spre un viitor fericit Duminică, 26 februarie a.c., căminul cultural din Calafindești, raionul Rădăuți, a găzduit o entuziastă adunare cetățenească pe care cei peste 500 colectiviști, prezenți aici, au transformat-o într-o manifestare puternică a atașamentului și dragostei lor față de partid și guvern, față de orînduirea democrat-populară din țara noastră. La adunare a participat și candidatul F.D.P. în circumscripția electorală nr. 15 Mihăileni, pentru alegerile de deputați în Marea Adunare Națională, tov. Constantin Alexei - președintele gospodăriei colective din Calafindești. Au luat cuvîntul mai mulți colectiviști care s-au referit la viața nouă ce și-o făurește întregul popor muncitor, sub conducerea înțeleaptă a partidului. „Oropsiți și umiliți în trecut, țăranii muncitori duc pe zi ce trece un trai tot mai îmbelșugat — a spus colectivistul Gh. Ciobanu. Să ne aruncăm privirile numai în satul nostru - Calafindești - și vom vedea alte schimbări înnoitoare au intervenit în viața noastră. La îndemnul partidului, ne-am unit ogoarele lucrîndu-le cu mijloace mecanizate și în bune condițiuni agrotehnice. Aceasta ne-a permis să obținem producții superioare individualilor, să realizăm venituri însemnate cu care să ne mărim avuția obștească, sa ne facem cele trebuincioase gospodăriilor noastre. De la înființarea gospodăriei noastre și pînă-n prezent, averea obștească a ei a ajuns la 1.700.000 Iei. Colectiviștii și-au construit 150 capete două grajduri pentru animale, un saivan pentru 1.200 oi, un coșer pentru 9 vagoane porumb și o magazie. Cu toată clima nefavorabilă din anul trecut veniturile obținute de gospodărie au făcut ca valoarea zilei-muncă să fie de 29 lei. Numai în anii 1959 — 1960, peste 85 de colectiviști și-au făcut case noi. Votul pe care-l vom da, la 5 martie a spus vorbitorul va întări și mai mult atașamentul nostru față de orînduirea noastră democrat-populară”. „Alături de colectiviștii mai vîrstnici și noi, tinerii, ne vom prezenta la 5 martie în fața urnelor - a spus tînărul Valeriu Lefter. In cinstea alegerilor și a celei de a 40-a aniversări de la înființarea Partidului Comunist din Romînia, tinerii colectiviști se angajează să curețe, la primăvară, 120 ha. izlaz, să colecteze 4500 kg. fier vechi, să contribuie amenajarea unui drum care să relage comuna Calafindești de comunele Grănicești și Doinești, la săparea de gropi pentru plantatul stîlpilor în vederea electrificării satului”. și După ce au mai luat cuvîntul alții, a vorbit, în încheiere ,candidatul F.D.P. pentru alegerile de deputați În Marea Adunare Națională, tov. Constantin Alexei. El a scos în relief remarcabilele realizări înfăptuite în anii puterii populare în țara noastră, în principalele domenii de activitate și luminoasele perspective ce se întrevăd în viitor. Vorbitorul s-a angajat ca împreună cu cetățenii să muncească pentru înflorirea colectivei și a comunei, pentru traducerea în viață a politicii partidului nostru drag. U. NADLER In atelierul de reparații al Depoului C.F.R. Suceava Nord lucreazî oameni ^ătici, care se preocupă să execute numai lucrări de bună calitate. Printre ei se numără și strungarul Ștefan Șlic, pe care vi-l prezentăm în clișeul de față. Pentru priceperea cu care executa diferite piese de precizie, el este apreciat și stimat, de colectiv Cu inimile pline de bucurie Duminică a avut loc la Dorohoi o adunare cetățenească la care au participat muncitori, meșteșugari, intelectuali, gospodine, tineri și tinere din localitate. De asemenea, a fost de față acad. Geo Bogza, candidat al F.D.P. în circumscripția electorală nr.6 Dorohoi în alegerile de deputați pentru Marea Adunare Națională. Adunarea cetățenească s-a desfășurat în sala cinemascopului din localitate, inaugurat tot în această zi. tru In cuvîntul său, muncitorul PeUrsache de la fabrica de cărămidă a întreprinderii „Lupta pentru pace” a arătat că oamenii muncii din țara noastră sunt entuziasmați de mărețele realizări și de perspectivele luminoase expuse în Manifestul Consiliului Central al Frontului Democrației Populare, de grija părintească cu care se preocupa partidul și guvernul pentru ridicarea necontenită a nivelului de trai material și cultural al poporului. „Sub ochii noștri, orașul Dorohoi, unul din orașele menținute de burghezie în stare de înapoiere, înflorește continuu —* a spus muncitorul Ursache. Inaugurăm astăzi acest cinemascop, va fi dat în folosință un mare bloc de locuit, se efectuează mari lucrări de alimentare cu apă a orașului. Se desfășoară în ritm susținut lucrările pentru racordarea orașului la sistemul energetic național. Iată numai cîteva fapte care ne umplu inimile de bucurie. Colectivul nostru de muncă nu va precupeți nici un efort pentru a contribui la aplicarea în viață a Directivelor C.C. al P.M.R. cu privire la principalele criterii ale întrecerii socialiste în cinstea aniversării a 40 de ani de la înființarea Partidului Comunist din Romînia’*. - Mi-amintesc cînd, in urmă cu ani, aveam de îndurat foametea și mizeria. Cei 8 membri ai familiei noastre ne duceam zilele de azi pe mîine, pentru că n-aveam de lucru. In campaniile electorale, partidele burgheze trâmbițau însă despre tot felul de drepturi și libertăți, ne făceau promisiuni. Toate rămâneau vorbe goale. Astăzi însă ne prezentăm cu drag la alegeri, pentru că tot ce se face nou în țară este spre binele și fericirea poporului — a spus muncitorul tipograf Gheorghe Budău. Au mai luat cuvîntul prof. Arcadie Luță, directorul Școlii medii nr. 1, Leucadia Ștefănucă, în numele femeilor din oraș, și alții Cu toții și-au exprimat atașamentul și dragostea față de partid,hotărîrea de a lupta pentru îndeplinirea mărețelor sarcini pe care el le-a pus în fața poporului muncitor. In încheierea adunării a luat cuvîntul acad. Geo Bogza. Vorbitorul a făcut o trecere în revistă a realizărilor oamenilor muncii conduși de partid și s-a referit la sarcinile privind desăvîrșirea construcției socialiste din țara noastră. Participanții la adunare au manifestat cu entuziasm pentru partid și guvern, pentru victoria în alegeri a Frontului Democrației Populare. E. MOREA La „Casa alegătorului“ La „Casa alegătorului" nr 1 din Suceava se desfășoară o frumoasă activitate în cinstea alegerilor de la 1 martie. Luni, formațiile artistice ale cadrelor didactice de la Școala medie „Ștefan cel Mare“ din localitate au prezentat un frumos program artistic care a cuprins, printre altele, corurile „Republică, măreață vatră“, „Țară scumpă, să trăiești„Steagul roșu“, „Cîntă inimioară“ și poeziile „Aleșii noștri” și „Deputata”, recitate de tov. Didina Iacob și Georgeta Constantiniuc. Sceneta „Iar e țara în sărbătoare” de Ion Rus și Stelian Filip, interpretată de aceeași brigadă, a fost mult apreciată de spectatori. PILARIA Măsuri pentru creșterea numărului de animale în gospodăriile agricole colective Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român și Consiliul de Miniștri al Republicii Populare Române au stabilit printr-o Hotărâre o serie de măsuri pentru creșterea numărului de animale proprietate obștească, pentru întărirea economico - financiară a gospodăriilor agricole colective și creșterea, pe această bază, a producției de lapte și carne, precum și a veniturilor colectiviștilor. Hotărârea prevede că in anul 1961 se vor acorda gospodăriilor — * — Hotărîrea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român și a Consiliului de Miniștri al R. P. Romíne agricole colective 320 milioane lei credite pe termen lung și fără dobîndă pentru cumpărarea de vaci și vitele, în vederea sporirii șeptelului - proprietate obștească. Creditele vor fi folosite cu prioritate pentru cumpărarea, de la țăranii care intră în gospodăriile agricole colective, a vacilor și vițelelor ce depășesc numărul de animale ce rămîn în proprietatea personală a colectiviștilor potrivit prevederilor statutului model. Țăranii ce intră în gospodării agricole colective vor primi contravaloarea integrală a vacilor și vițelelor vîndute gospodăriilor colective. Prețurile ce se vor plăti de către gospodăriile agricole colective pentru vacile și vițelele cumpărate de la colectiviști se vor stabili pe bază de învoială cu deținătorul animalelor, de către o comisie compusă din conducerea gospodăriei agricole colective și organele zooveterinare, ținîndu-se seama de valoarea zootehnică a animalelor și de prețurile curente ce se vor practica la vînzare și cumpărare. Restituirea creditelor se va face în timp de 8 ani -- începînd din al doilea an de la acordare, la cumpărarea vacilor și din al cincilea an - la cumpărarea vițelelor. De asemenea, potrivit hotăririi, în 1961 se vor acorda gospodăriilor agricole colective, pentru cumpărarea materialului lemnos și a cimentului necesar construcțiilor agro - zootehnice, credite fără dobîndă pe termen de 8 ani, in sumă de 100 milioane lei rambursabile, începînd din al patrulea an de la acordare. In acest scop se vor livra, la prețuri reduse, gospodăriilor agricole colective peste 200.000 m.Ca manele de rășinoase; 155.000 m.c. lemn pentru construcții rurale, 44.000 m.c. șipci de rășinoase, 15.000 m.c. cherestea și 58.000 tone ciment. Pentru asigurarea unor cantități abundente de furaje și de calitate superioară se arată în hotărâre - este necesar ca gospodăriile agricole colective să ia măsuri încă din această primăvară să cultive cele mai valoroase culturi furajere, acordîndu-le o atenție deosebită. Organele agricole vor sprijini gospodăriile agricole colective ca să obțină producții sporite de furaje și în mod deosebit porumbeilor, să dezvolte cultura trifolienelor și a altor leguminoase, să răspîndească experiența nouă in producția și conservarea furajelor, în alimentarea rațională a animalelor. Vor trebui extinse loturile semincere pentru producția de semințe de plante furajere necesare culturilor în conveier verde,pentru îmbunătățirea pășunilor și fînețelor, care trebuie să devină mai productive. Ministerul Agriculturii. Ministerul Economiei Forestiere, împreună cu comitetele executive ale sfaturile populare, vor repartiza gospodăriilor colective suprafețele necesare din izlazurile comunale, pășunile alpine, predindu-le în folosință în condiții avantajoase acelor unități care își dezvoltă creșterea animalelor în proprietatea obștească. Intrucît în obținerea de producții mari de lapte și sporuri însemnate de creștere in greutate, un rol Însemnat U are ini’Continuntr« In pat-.