Zori Noi, august 1961 (Anul 14, nr. 4245-4270)

1961-08-05 / nr. 4249

-i Nr 4249 "VEDERE DIN ORADEA.. ’(Foto Agerpres P. DUMITRESCU)'« =♦ [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK]= Cursurile de vară — mijloc important de ridicare a calificării propagandiștilor (Urmare din pagia) ocupe în mod deosebit de conținutul lecțiilor, a expunerilor și seminariilor ce se vor ține cu propagandiștii. Să urmărească ca acestea să fie bine documentate teoretic și strîns legate de sarcinile politice și economice practice ale organizațiilor de partid, 6e va avea în vedere ca atât la temele cuprinse în programul cursurilor, cît și la unele probleme la care în cursul anului trecut de învățămînt s-au ivit anumite neînțelegeri sau confuzii, lectorii cabinetelor de partid și, ai seminariilor permanente, să acorde propagandiștilor consultații bine documentate. Lecțiile, seminariile și expunerile care tratează diferite probleme economice să fie însoțite de vizite în întreprinderi și unități socialiste din agricultură,pentru ca propagandiștii să cunoască experiența muncitorilor și colectiviștilor fruntași în întrecerea pentru ridicarea calității produselor, creșterea productivității muncii și reducerea prețului de cost. Cu ocazia acestor vizite vor fi solicitați să vorbească în fața propagandiștilor directori de întreprinderi industriale sau de G.A.S., președinți de GA.G. fruntași în întrecerea socialistă etc., despre cele mai esențiale probleme ale conducerii și organizării producției, promovarea progresului tehnic, îmbunătățirea calității produselor și altele. Întreaga activitate de calificare a propagandiștilor trebuie astfel desfășurată incit ei să înțeleagă multilateral modul în care să îmbine problemele teoretice cu sarcinile practice ale organelor și organizațiilor de partid, de stat și economice, in vederea desăvîrșirii construcției socialiste în patria noastră. In scopul îmbunătățirii cunoștințelor culturale ale propagandiștilor, să se organizeze cu ei vizionarea în colectiv a unor filme și programe artistice, vizite la muzeele raionale etc. Deosebit de folositoare s-au dovedit în fiecare an, consfătuirile metodologice organizate cu propagandiștii, atunci cînd acestea au fost bine pregătite. Trebuie de arătat insă că unele cabinete de partid și seminarii permanente, cum sînt cele de la Săveni, Fălticeni, Vatra Dornei și Rădăuți, nu întotdeauna au acordat atenția cuvenită acestei forme de ridicare a calificării propagandiștilor. In acest an, trebuie organizat un larg schimb de experiență pentru generalizarea celor mai bune metode de pregătire și expunere a lecțiilor, conducerea seminariilor și ajutorarea cursanților în studierea operelor clasicilor marxism - leninismului, a lucrărilor tovarășului Gh. Gheorghiu - Dej și a altor documente ale partidului nostru etc. Fiecare comitet orășenesc sau raional de partid a acumulat o experiență bogată în această muncă, dispune de un număr de cadre pregătite și de alte posibilități pentru a-i ajuta pe propagandiști să-și îmbogățească cunoștințele ideologice și profesionale. Aceste posibilități trebuie folosite în mod organizat, diferențiat cu fiecare propagandist. Trebuie asigurată participarea sută la sută a propagandiștilor atît la lecții, seminarii, la vizitele și expunerile practice cit și la consultații și consfătuirile metodologice. Au fost cazuri în unele raioane, cind din cauză că nu s-a acordat atenția cuvenită asigurării venței, un număr însemnat frecde propagandiști au rămas necalificați, iar apoi neputînd face față sarcinilor ce le reveneau în cursul anului, au fost înlocuiți. Aceste practici dăunătoare trebuie înlăturate în mod categoric. Totodată, însă, și propagandiștii sînt datori să învețe necontenit, să urmeze cu regularitate cursurile organizate în sprijinul lor, să se deprindă a studia individual operele clasicilor marxism - leninismului, să citească regulat presa de partid, revistele teoretice și alte documente. Merită a fi scoasă în evidență munca ce o depun propagandiști ca Ioan Irimia de la G.A.C. Bucecea, Vaslav Tadeus de la G.A.S. Dingeni, Todirel Vasile de la Cătămărăști Vale, comuna Mînăstirea Doamnei și mulți alții, pentru a se pregăti cît mai bine din punct de vedere ideologic și profesional, predind lecții de bună calitate, strîns legate de sarcinile practice ale organizațiilor de partid. Sunt însă unii propagandiști ca loan Onofrei din comuna Manoleasa - Săveni, loan Dionisie de la I. F. Iacobeni, Sterciuc Anton, de la mina Leșul Ursului - raionul Vatra Dornei și alții, care neglijează studiul individual, lipsesc nemotivat de la cursurile de calificare ce se țin la cabinetele de partid în timpul anului de învățămînt, și, din această cauză și activitatea lor în cercuri și cursuri este nesatisfăcătoare. Propagandistul este figura centrală în învățămînt și un luptător activ pe frontul ideologic. De aceea, el este chemat să se ocupe sistematic de educația comunistă a membrilor de partid și a celorlalți oameni ai muncii prin propagarea teoriei marxistleniniste și a politicii partidului nostru. Această nobilă misiune îi cere insă să-și ridice permanent calificarea profesională, să-și îmbogățească mereu ideologice și politice,cunoștințele ★ Pe calea apelor Cind vezi luneând pe Bistrița zile 7-8 sau chiar 9 table ale unei plute, acolo unde apa e mai lată, ori ieșind cu viteză amețitoare din baraje, mei n-ai gîndi că pe spinarea rîului călătoresc zeci de vagoane de bușteni. Și, totuși, uneori, asemenea, „trenuri tractate de locomotiva... lichidă” - apa ajung sa transporte și cite 300 m.c. de lemn. Și cum în aceeași zi pot pleca mai multe plute la distanțe relativ mici, una după alta, vă dați seama că nu e deloc de neluat în seama capacitatea de transport pe drumul de apă. Dacă transportul buștenilor pe Bistrița e oarecum lesnicios, apoi pentru asemenea treabă nevoie de oameni curajoși, priecepuți în meseria de plutași, harnici. Și tocmai astfel de meri are sectorul de plutărit anal I. F. Iacobeni, raionul Vatra Dornei. Incepind de sub Prislop de la Putredu, pe unde plutărește brigada lui Gavril I. Chitea, ori de la Țiboul de Jos, pe unde înfruntă furia apelor și a Stîncilor brigada lui Dumitru Calinici, și continuînd drumul in vale spre Bîtcani, mai departe, pina la Vatra Dornei, pe unde ai să întîlnești plutașii lui Viorel Drăgan, oamenii știu să-i „smulgă’ Bistriței tot mai multă energie. Întrecîndu-se între ei și, uneori, pe ei înșiși, plutașii de pe Bistrița au transportat, țină la 1 august aproape 10.000 m.c. de bușteni peste plan, și 3475 m.c. lemn drac, în afara planului. Stînd de vorbă cu unul plutașii Bistriței mi-au rămas din în minte citeva crîmpeie din cele discutate: „...îmi povestea tata, că acum 23-30 de ani, cînd se pleca cu 2-3 table la vale era mare lucru. Uneori, cu două table plecau doi plutași, cu două cîrme - una-n față și alta-n spate... De fapt, însă nici oamenii n-aveau de ce se strădui să plutărească mai mult...” Acum însă trăiesc alte vremuri. Au asigurate condiții omenești de muncă și de trai. Au de ce se strădui și, întradevăr, se străduiesc. Iar munca lor, încununată totdeauna de succese, este răsplătită și prețuită precum se cuvine, fi Ms —— .............................rrym=».»+ ZORI NO» Achiziționează fructe de pădure . Anul acesta, in parchetele din pădurile de pe valea Suba Mare și Suba Mică, din raza comunelor Poiana Mărului și Găinești, s-au organizat centre de achiziționare a fructelor de pădure , smeură și mure. Pînă in prezent, la cele patru puncte de achiziționare a fructelor de pădure ale Ageracoop Fălticeni s-au strîns peste 40 tone smeură. Fruntași la achiziționarea smeurei sunt tovarășii Octavia Găină, Alexandru Diaconiță și Ilie Dumitru, care au predat fructele culese la punctul Primataru, precum și Gavril Călin, care a predat fructele la punctul din Drăceni. TEODOR BALAȘA Expoziția de artă culinară .In scopul lărgirii sortimentelor de produse specifice artei culinare, în cadrul unităților T.A.P.L. Suceava, la laboratorul de preparate reci s-a început producerea unei game variate de aperitive, salate etc. De asemenea, și la laboratorul de cofetărie se produc, în prezent, noi sortimente de prăjituri și dulciuri. Astăzi, la bufetul expres din Suceava, precum și la cofetăria din centrul orașului, vor fi deschise expoziții cu vînzare unde vor fi etalate noile sortimente de preparată reci, prăjituri etc.: 111 ♦ [UNK] [UNK] [UNK] TUR DE Spectacole artistice . Reîntorși din vacanță, artiștii Ansamblului de cîntece și dansuri „Ciprian Porumbescu“ din Suceava, fac o deplasare în raionul Vatra Dornei, între zilele de 3 - 5 august. Ei vor prezenta două spectacole în orașul Vatra Dornei și altele în comunele Iacobeni, Dorna Candreni, Panaci și Șarul Dornei. Programul este intitulat „Cîntece și dansuri populare romînești“. Muzee . Muzeul regional din orașul Suceava este deschis, pentru public, în toate zilele săptămînii, de la orele 9-14 și 16-19 exceptind lunea. Se pot vizita secțiile de istorie, care cuprinde printre altele materiale rezultate din săpăturile arheologice de la Șcheia și Șipot - Suceava, științele naturii (unde sînt prezente interesante grupuri biologice) și muzeul memorial „Ciprian Porumbescu“. * Tot în fiecare zi între orele 9-14 și 16-19, exceptînd sîmbăta, poate fi vizitat și Muzeul regional din Câmpulung. Cele peste 10.000 de exponate din cadrul secțiilor științele naturii, istorie și construcția socialismului, stau la dispoziția oamenilor muncii din lo ORIZONT țalitate, sau a celora care poposesc în Cîmpulung. Excursii . Un grup de 72 de elevi și cadre didactice de la școala medie din Dorohoi, vor pleca în ziua de 7 august într-o excursie prin țară, care va dura 7 zile. Ei vor vizita, întreprinderi și instituții culturale din Cîmpulung, Vatra Dornei, orașele Tg. Mureș, Cluj, Bacău etc. Turiști individuali se vor îndrepta în aceste zile spre cabanele Deia și Rarău din regiune, precum și spre cabanele de pe valea Prahovei. FOTBAL Comisia regională de fotbal Suceava, analizând desfășuraîn urma stabilirii clasamentului și în conformitate cu prevederile regulamentului campionatului regional de fotbal, retrogradează echipele asociațiilor sportive „Forestierul“ Falcău (care a înlocuit în campionat echipa „Metalul“ Rădăuți), și „Fulgerul“ Suceava, clasate pe ultimele două locuri. Ele au dreptul de a juca în campionatele raionale și orășenești respective. De asemenea, în urma disputării turneului final fotbal seniori pe anul 1960- 1961, a stabilit următorul clan între cîștigătorii fiecărei serii la juniori, campioană regională la juniori în ediția 1960/1961 este echipa asociației sportive „Foresta“ Fălticeni. Recent, s-a terminat și barajjul pentru promovarea în campionatul regional. Echipele „Dinamo“ Săveni și „Spartac“ Suceava, clasate pe primele locuri în cele două serii au promovat în campionatul regional. La 27 august a.c., va începe ediția 1961-1962 a campionatului regional de fotbal. Vor participa echipele: „A.S.M.“ Rădăuți, „Filatura“ Fălticeni“, „Unirea“ Botoșani, „Energia“ Moldovița, „A.S.A.“ Cîmpulung, „Minerul“ Vatra Dornei, „Gloria“ Dorohoi, „Avîntul“ Frasin, „Unirea“ Gura Humorului, „C.F.R.“ Suceava- Nord, „Feroviarul“ Cîmpulung, „Sănătatea“ Siret, „Dinamo“ Săveni și „Spartac“ Suceava. Campionatul regional de fotbal rezervat juniorilor se va desfășura în trei serii care înglobează 16 echipe. El va începe la 24 septembrie a.c. ; campionatului regional de sament: 1. „A.S.M.“ Rădăuți 26 21 14 14 2:20 43 2. „Filatura“ Fălticeni 26 19 16 71:28 39 3. „Unirea“ Botoșani 26 19 16 82:43 39 4. „Energia“ Moldovița 26 17 4 5 56:38 38 5. „A.S.A.“ Cîmpulung 26 12 5 9 62:55 29 6. „Minerul“ Vatra Domei 26 12 2 12 70:58 26 i7. „Gloria“ Dorolioi 26 10 6 10 50:64 26 8. „Avîntul“ Frasin 26 11 3 12 52 :74 25 9. „Unirea“ Gura Humor 26 93 14 35:55 21 10. „C.F.R.“ Suceava-Nord 26 76 13 41 :56 20 11. „Feroviarul“ Cîmpulung 26 74 15 27:59 18 12. „Sănătatea“ Siret 26 6 5 11 30:58 17 13. „Forestierul“ Falcău 26 7 2 17 49:82 16 14. „Fulgerul“ Suceava 26 8 1 22 20:97 7 folosind chibzuit ziua-muncă (Urmare din pagi-a) Martinescu, din activul fără de partid, Elisabeta Velcinschi și mulți alții. In total, în sectorul zootehnic s-au efectuat 2.040 zile-muncă, față de cele 7.585 stabilite în planul anual de producție. In același timp, încă în primul semestru, sectorul zootehnic a adus gospodăriei venituri în valoare de peste 65.000 lei, din cele 160.000 lei realizate pe gospodărie. Dezvoltând sectorul zootehnic,colectiviștii se îngrijesc să asigure animalelor adăposturi corespunzătoare. Pentru această, la întocmirea planului de producție s-a stabilit ridicarea unui grajd pentru 100 vaci, a unuia pentru 50 animale de muncă, a unei maternități pentru 50 scroafe etc. Folosind resurse locale, între care în primul rînd, piatra de construcție, ei au și ridicat un grajd pentru 120 taurine, iar in prezent lucrează intens la maternitatea de scroafe și la un adăpost pentru 40 vagoane fînuri. Din cele 3.670 zile-muncă planificate pentru ridicarea construcțiilor agrozootehnice, s-au consumat numai 1.637. După cum se vede, ziua-muncă este folosită cu chibzuință, nu se face risipă. Chiar și la grădina de legume (12 ha.) unde după cum se știe se cere efectuat un volum ridicat de zile muncă, nu s-au înregistrat depășiri. Toate aceste succese se datoresc faptului că, colectiviștii - fiind educați de către organizația de partid - nu aleargă după zilemuncă, ci se străduiesc în primul rînd să execute lucrări de buna calitate și la timp, știind că veniturile lor depind mai ales de producțiile mari, de valoarea ridicată a zilei-muncă. Stabilirea unor norme de lucru bine gîndite, aplicarea întocmai a acestora și ținerea unei evidențe clare a muncii au contribuit, de asemenea, la întărirea rolului zileimuncă. Acum, după studierea Raportului tov. Gh. Gheorghiu-Dej la recenta plenară al C.C. al P.M.R., colectiviștii din Măneuți, în frunte cu comuniștii, luptă pentru înfăptuirea sarcinilor trasate în domeniul întăririi economico-organizatorice a G.A.C. Ei pun un agent deosebit pe folosirea cit mai chibzuită a zilei-muncă, pe micșorarea numărului de zilemuncă neproductive, pe efectuarea unor lucrări de bună calitate și la timpul optim, spre a asigura obținerea de producții și venituri mari, ridicarea valorii zilei-muncă. ;IN LIBRĂRII l j HAȘDEU P. B., Articole I| și studii literare („Mica bibliotecă critică“). 240 ] I pag. - 4,35 lei. [ 11 !, PAVEL SPASOV, Hoinarii ) albi - povestiri. 240 pag. Ș I [ - 4,70 lei. ? ], HOGAȘ CALISTRAT, In |i munții Neamțului („Bii» IIblioteca școlarului“ ). 196 < [I pag. - 4,25 lei. ,i COLIN VLADIMIR, In- 11 toarcerea pescărușului - i J 1 roman, ed. II-a. (Col. C .l „Cutezătorii“). 232 pag. . 0 * 4.15 lei.. íj ------- ■ Pagina 3-» HANDBAL ÎN 7 Nu sunt decit citeva săptămîni de cînd în orașul Vatra Dornei s-a desfășurat primul joc de handbal în 7. Spectatorii de aici au fost cuceriți de frumusețea acestui joc dorind să vadă cît mai des la „lucru” echipele de handbal. Și, această dorință nu s-a lăsat mult așteptată. In următoarele două duminici, în deschiderea meciurilor de fotbal, pe stadionul din localitate s-au întîlnit echipele asociațiilor sportive „Olimpia” și „Rapid”. Ambele meciuri au fost cîștigate de handbaliștii de la „Olimpia” la scorurile de 11-10 și respectiv 10-6. ATLETISM Cu câteva zile în urmă pe pista de atletism a stadionului din Vatra Dornei s-a desfășurat un concurs de atletism pentru tineret la care au participat, pe lângă sportivi din asociațiile orașului și tineri de la tabăra U.T.M. din localitate. Dintre rezultatele tehnice obținute remarcăm: arr fi 25”9, realizate de Rudolf Pall („Minerul”) la 100 și zoom. plat,6”i și respectiv 273’ ’9 realizate de Vicențiu Mihorczuk („Gloria”) la 400 și 800 metri plat. De menționat că unele probe, printre care aruncarea suliței și săritura în înălțime, nu s-au putut desfășura din lipsa materialelor respective!?! E de datoria consiliului raional U.C.F.S. să ia măsurile cuvenite ca în viitor asemenea deficiențe să nu se mai repete, C. ALEXA  *iáásÉs. Pe coasta Mării Negre de la Caucas, turiștii vizitează locurile uimitor de frumoase - pîrîiașele furtunoase de munte, pădurile umbroase, peșterile și cascadele. In foto: Turiști trecînd puntea unui pîrîiaș. (TASS). PUBLICITATE • PUBLICITATE • PUBLICITATE ANUNȚ întreprinderea de industrie locală „Producția“ Suceava, str. Karl Marx nr. 39, aduce la cunoștința celor interesați că se fac înscrieri pentru Grupul școlar poligrafic „D. Marinescu“ din București, cu durata de doi ani, în scopul pregătirii de muncitori cu o înaltă calificare. Candidații trebuie să îndeplinească următoarele condițiuni: - să fie absolvenți ai unei școli medii de cultură generală, cu diplomă de maturitate - să aibă vîrsta între 17-18 ani - să aibă domiciliul stabil în Suceava. Elevii admiși în școală vor primi bursă lunară de 300 lei, dar înscrierile se fac la servicadre al întreprinderii „Producția“ din Suceava, pînă la data de 15 august a.c., de unde se dau și alte informații detailate. CUMPĂRĂTORI OC.Și produse industriale din orașul Suceava oferă spre vînzare in magazinele sale de desfacere un bogat sortiment cu articole de sezon: - confecții de damă, bărbați și copii - tricotaje de nylon și bumbac- încălțăminte cu fețe de pînză , poșete - diferite alte articole de sezon. De asemenea, desface cu plata inrate ricitoare cu gheață, aparate foto „Orizont” și „Zorki”, aparate de radio, biciclete, motorete. NUZITAȚI: înainte de a pleca în concediu, vizitați magazinele de galanterie, tricotaje, confecții, care dispun de un bogat sortiment de articole de sezon pentru munte și mare. Vizitați magazinele noastre de desfacere.