Zori Noi, octombrie 1965 (Anul 18, nr. 5537-5563)

1965-10-01 / nr. 5537

Organ al Comitetului regional Suceava al P.C.R. și al Sfatului popular regional EXAMEN AUTUMNAL Pe meleaguri botoșănene Sfîrșit de septembrie, în toate cele 6 cooperative agricole de producție din raza orașului Botoșani recoltatul florii-soarelui a început încă de sâptămîna trecută. In unele unități ritmul strînsului recoltei de pe cîmp este ridicat. In altele nu, deși o parte din suprafața ocupată cu această cultură urmează a fi însămînțată cu păioase de toamnă. Să exemplificăm : Stăuceni Buna organizare a muncii din actuala campanie a avut aici o urmare firească. Miercuri, pe la ora prînzului, cooperatorii au terminat cu recoltatul florii-soarelui de pe toate cele 130 ha. în aceeași zi au sosit la cîmp și două agregate de treier — o combină și o batoză — care au fost puse imediat în funcțiune. — Bine era dacă am putut folosi, acum, la treieli rat, și cea de-a doua combină, ne spunea mîhnit tovarășul Vasile Nichifor, conducătorul brigăzii a II-a de cîmp. Deși e defectă încă de pe vremea treierișului la grîu, nimeni nu s-a mai îngrijit s-o repare 1 E drept că nu avem de semănat în această toamnă decit vreo 5 ha. de grîu după floarea-soarelui. Dar pocat că eliberarea terenului trebuia făcută operativ, spre a nu se risipi recolta și a se crea condiții pentru executarea arăturilor de toamnă. Botoșani La sediu l-am întîlnit, spre seară, pe președintele cooperativei. Aflînd cine sîntem, ne-a luat-o înainte... — Ați venit să ne criticați... — Depinde de situație! — Păi, tocmai asta-i, nu stăm bine cu lucrările agricole. — Cum decurge recoltatul florii-soarelui ? — Cam încet. Din 25 septembrie și pînă acum n-am recoltat decît 75 ha. din 120. — S-a început treieratul ? — Nu ! — O să însămînțați grîu și după floarea-soarelui ? — Da, pe 50 ha. — După cît se vede, nu vă prea grăbiți cu recoltatul și eliberatul terenului, pentru a crea mecanizatorilor cîmp larg de acțiune. Costești După cum ne-a informat inginerul agronom Nicolas Trufin, la cooperativa agricolă din Costești au fost recoltate 95 ha. de soarelui din 127 ha, floareaexistente în cultură. Din situația care se află la Consiliul agricol orășenesc Botoșani rezultă că la această cooperativă suprafața ocupată cu floarea-soarelui este de numai 113 ha. Ne întrebăm atunci, cine cunoaște mai bine situația ? Dar nu acest lucru e cel mai important. După cele constatate, la Costești lucrează după cum îi vine mai fiecare bine la socoteală. Președintele Mircea Atănăsoaie era plecat în acea zi la oraș. După el s-au dus și gadierii Savel Pocreață brnși Toader Proicu. La cîmp n-au mai rămas decît șefii de echipă și cîțiva cooperatori. Dar din cele aflate, nici inginerul agronom nu se deplasează în cîmp, prea în acest caz cine se ocupă la Costești cu controlul și îndrumarea tehnică ? Apoi, deși recoltatul florii-soarelui se află pe sfîrșite, treieratul nici n-a început. Vina o poartă mecanizatorii, după afirmațiile tovarășului Nicolae Trufin, pentru că nu și-au pus combinele și batozele în bună stare de funcționare. Dar consiliul de conducere care nu poartă nici o vină ? Răchiți — Mănăstirea Doamnei — Stîncești La Răchiți au mai rămas de recoltat vreo 30 ha. cu floarea-soarelui. Totuși, treierișul n-a început. Cică nu se începe o treabă pînă nu se termină cealaltă... Numai că timpul nu așteaptă. Cu orice zi bună de lucru pierdută se poate pierde și din recoltă. Ceva mai bine procedează cooperatorii din Stîncești. pe măsură ce recoltează, și treieră. Poate că așa ar fi procedat și cei din Mănăstirea Doamnei, numai că aici recoltatul acestei culturi merge tare încet. Pînă la data de 29 septembrie strînsul florii-soarelui se făcuse doar de pe 30 hectare din 130 ha. existente. Mai mult preț au pus pe săpatul sfeclei de zahăr care... stă în cîmp și se usucă, deoarece nu transportată imediat la este fabrica de zahăr. Concluziile se impun de la sine. T. TQMA TELEGRAMĂ Tovarășului MAO TZE-CUN Președintele Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez Tovarășului LIU ȘAO-ȚI Președintele Republicii Populare Chineze Tovarășului CIU DE Președintele Comitetului Permanent al Adunării Reprezentanților Populari din întreaga Chină Tovarășului CIU EN-LAI Premierul Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze In numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România vă transmitem dumneavoastră și prin dumneavoastră poporului frate chinez cele mai calde felicitări cu prilejul împlinirii a 16 ani de la proclamarea Republicii Populare Chineze. In anii care au trecut de la victoria revoluției și instaurarea puterii populare în China — eveniment de uriașă însemnătate istorică — poporul chinez, sub conducerea partidului său comunist, muncind cu energie și entuziasm, a înfăptuit adunci transformări revoluționare și a obținut succese remarcabile în construirea socialismului. Ca rezultat al acestei munci, Republica Populară Chineză este astăzi un stat socialist înfloritor, în care industria cunoaște un puternic avînt, se dezvoltă agricultura socialistă, știința și cultura, crește nivelul de trai al poporului. Republica Populară Chineză aduce o contribuție de seamă la lupta împotriva politicii agresive a imperialismului, PEKM la sprijinirea mișcării de eliberare a popoarelor, la cauza păcii și progresului în lume. Bucurîndu-se din toată inima de mărețele realizări ale Chinei Populare, poporul român urează poporului chinez, cu prilejul marii sale sărbători naționale, noi și însemnate victorii în opera de construire a socialismului. Poporul nostru acordă o înaltă prețuire relațiilor de prietenie frățească și colaborare tovărășească dintre Partidul Comunist Român și Partidul Comunist Chinez, dintre Republica Socialistă România și Republica Populară Chineză, bazate pe principiile marxismleninismului, internaționalismului socialist, respectării suveranității și independenței naționale, egalității în drepturi, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc. Ne exprimăm convingerea că aceste relații prietenești se vor dezvolta în continuare corespunzător intereselor ambelor noastre popoare, unității și coeziunii țărilor socialiste, cauzei socialismului și păcii. NICOLAE CEAUȘESCU Secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român CHIVU STOICA Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România ION GHEORGHE MAURER Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România Anul XX nr. 5537 4 pagini 25 bani vineri 1 octombrie 1965 ÎNSEMNĂRI Laboratorul viu La liceul „Dragoș Vodă“ din Cîmpulung, lumea plantelor și-a găsit admiratori pasionați și statornici. Cadrele didactice de specialitate, cu sprijinul conducerii școlii, al organizațiilor de partid și U.T.C. au găsit o metodă eficace de a împleti utilul cu frumusețea studiului științelor naturii. Un adevărat laborator viu e reprezentat prin sera amenajată după toate cerințele tehnicii moderne. Cele peste 750 de specii de plante, din flora diferitelor regiuni ale lumii, se dezvoltă în condiții prielnice. încălzirea centrală asigură microclimatul respectiv. Poți vedea aici diferite specii de cactuși, arbori de eucalipt, cocotieri, bananieri, arborele de cafea, portocali, lămîi, orhidee, trestia de zahăr etc. Pentru plantele acvatice exotice sa construit un bazin. Dar entuziasmul nu s-a oprit aici. Profesori și elevi și-au propus să asigure școlii un cadru peisagistic demn de tradiția liceului. In jurul școlii s-a amenajat un parc înconjurat cu gard viu ; cu sprijinul silvicultorilor, alături de pepiniera horticolă, s-a extins parcul dendrologic. Colectivul școlii își propune, de asemenea, să sprijine organele locale în activitatea de înfrumusețare a orașului, prin donații de semințe și butași de flori. Și inițiativele continuă. De curând, sub îndrumarea profesorilor de specialitate, s-a început amenajarea unui colț botanic, cu plante din flora locală. Pe cele două stîncării s-au plantat specii montane , s-a amenajat, de asemenea, un bazin acvatic. Legăturile pe care le întreține școala cu grădinile botanice din Cluj, București, Iași și Timișoara, alături de excursiile tinerilor naturaliști, creează posibilități pentru extinderea fondului floristic al școlii. Munca aceasta susținută cu pasiune de profesori ca Niculaie Caziuc, Silvia Zamfirescu, Veronica Livescu și alții, constituie un sprijin prețios în procesul de învățămînt. Un exemplu demn de urmat și de alte colective școlare. Coresp. A. IGNATESCU INFORMAȚII Cu prilejul eziei“, care se „Săptămînii peva desfășura între 1 și 7 octombrie, la biblioteca centrală regională s-a deschis o expoziție cuprinzind cele mai reprezentative volume de poezii ale scriitorilor noștri contemporani. De asemenea, în holul bibliotecii a fost așezată o vitrină dedicată poeților suceveni. Alături de poeziile unor poeți cunoscuți ca Nicolae Labiș, Dumitru Corbea, Eugen Frunză, Dragoș Vicol, sunt expuse aici culegerile sucevene de poezii: „Rezonanțe“, „Sărbătoare", „Trepte lirice1" și care cuprind versuri ale unor poeți tineri din regiune. Filarmonica de stat din Botoșani își deschide astăzi stagiunea cu un concert simfonic prezentat în localitate sub bagheta dirijorului Tobias Schwager. La acest concert își va da concursul, ca prim oaspete al stagiunii 1965—1966, soprana Teodora Lucaciu, artistă emerită, prim-solistă a Teatrului de operă și balet, din București. In program: poemul simfonic .,vîrful cu dor" de Ion Hartulary Darclee, arii din opere interpretate de soprana Teodora Lucaciu și simfonia a IlI-a „Eroica“ de Beethoven. Același concert va fi prezentat sîmbătă la Suceava. Muncitorii, inginerii și tehnicienii fabricii de conserve din lapte ..Rarăul“ din Cîmpulung, au în atenție, zi de zi, descoperirea unor noi rezerve interne, pentru ridicarea nivelului economic al întreprinderii. Inovațiile înregistrate la cabinetul tehnic au în acest sens un rol important. Din inițiativa unui colectiv al atelierului mecanic, se află în curs de experiment un dispozitiv pneumatic, pentru agitarea laptelui în cisternele auto : un alt dispozitiv va fi folosit la descărcarea laptelui praf in silozuri. Inovațiile vor contribui la ridicarea calitativă a materiei prime și a sortimentelor de conserve din lapte. O altă inovație, mult apreciată de districtul regional de gospodărire a apelor, este aparatul pentru dozarea constantă a apelor reziduale, aparat realizat de tînăra laborantă Elena Vasile. La întreprinderea de industrie locală „Producția“ din Suceavă S-au luat recent noi masuri de modernizare a procesului tehnologic. Astfel, la secția oglinzi, a fost șlefuit, instalat un valt pentru mecanizarea acestui proces, care se făcea pînă nu de mult manual, va ridica productivitatea muncii și va îmbunătăți calitatea oglinzilor. In același scop, la moara, din comuna Salcea au fost instalate valțuri mecanice în locul vechilor pietre pentru măcinat. a Satul Stinca, comuna Ștefanești, raionul Botoșani, și-a mărit anul acesta numărul construcțiilor de interes obștesc cu încă două. S-a construit o nouă școală cu două săli de clasă și un magazin sătesc, care peste puțin timp se va da în folosință. O bună parte a lucrărilor de construcție s-a făcut prin muncă patriotică de către locuitorii satului, îndrumați de deputați. S-a evidențiat din acest sens echipa de constructori condusă de Vasile Grasu și cooperatorii Anania Cobzaru, Dumitru V. Pintilie, Gh. Murari, Dumitru Olic, Constantin Pintilie, Elena Niță. Cum va fi vremea VINERI 1 OCTOMBRIE Vreme în general frumoasă, cu cerul senin, la noroi. Vînt slab, la potrivit din sectorul vestic. Temperatura aerului în scădere ușoară. Minimele vor fi cuprinse între 7—11 grade, iar maximele între 18—23 grade. Pentru următoarele trei zile, vreme schimbătoare, cu cer mai mult noroi. Temperatura în creștere ușoară. Minimele vor fi cuprinse între 7—11 grade, iar maximele între 18—23 grade. 100 DE MILIARDE CALORII PE ORĂ Suceava, 30 septembrie. Splendidă după-amiază de toamna. Suntem în zona industriala a orașului. Satisfacție și bucurie. Constructori, proiectanți, instalatori își string miiniste. Se felicită reciproc și primesc felicitări, pentru noua victorie: intrarea in funcțiune a centralei de apă fierbinte — C.A.F. Rețele de termoficare în lungime 8.500 m. vor transporta spre locuințele orașului apa caldă. Din focarul celor două cazane apa va prelua metanului in fiecare oră 100 de miliarde de calorii. Astronomica cifră este capabilă să asigure agentul termic de încălzire și apa caldă menajeră pentru mai mult de 10.000 apartamente. Viitorul Sucevfci își are de pe acum asigurată căldura necesară. Conceput și realizat la un înalt nivel tehnic și economic, sistemul de termoficare a orașului Suceava se situează printre realizările importante în domeniul termoenergetic din țara noastră. Folosirea utilităților existente la centrala electrotermică a combinatului de hîrtie și celuloză (atelierul mecanic, apa de adaus, instalațiile de gaze, gospodăria de păcură), exploatarea în comun cu centrala existentă, automatizarea, au fost probleme cărora colectivul de proiectanți al I.S.P.E. București, le-a găsit rezolvări superioare. Rezolvări ce se vor materializa într-un preț de cost scăzut al energiei termice, micșorarea gradului de nocivitate din atmosfera orașului, cheltuieli minime de întreținere, siguranță sporita în exploatarea instalațiilor. Un calcul estimativ arată că soluțiile noi de proiectare folosite vor asigura economii anuale prin reducerea prețului de cost al producției termice de aproximativ 1.600.000 lei. Cuvintele de laudă adresate tovarășilor inginer M. Voinea și M. Salagian sunt o expresie a aprecierii competenței și pasiunii cu care au contribuit la realizarea acestui obiectiv important pentru orașul nostru. Aprecieri asemănătoare se cuvin colectivelor de muncitori, tehnicieni și ingineri de la trustul regional de construcții, ISCM, uzinele „Vulcan" și Întreprinderea de instalații din București, combinatul de celuloză și hîrtie, întreprinderea de gospodărie orășenească și întreprinderea regională de electricitate care, muncind cu abnegație și devotament, au asigurat realizarea termoficării orașului in termen și la un înalt nivel de tehnicitate. l Bun sosit, dragi studenți! Sub puternica impresie a istoricelor evenimente din această vară de neuitat, evenimente ce deschid largi perspective patriei noastre socialiste, întregul colectiv de muncă al Institutului pedagogic de 3 ani din Suceava a desfășurat o intensă activitate pentru pregătirea noului an universitar — anul primei noastre promoții de absolvenți. Incepînd de azi, institutul funcționează cu toți anii prevăzuți în planul de învățămînt, avînd un efectiv sporit cu 40 la sută față de anul trecut. La acest început de an universitar, atît noii studenți, cît și studenții din anii trecuți, găsesc localuririle ce le sunt puse la dispoziție mai primitoare, renovate și amenajate pentru a corespunde cît mai bine sarcinilor procesului instructiv - educativ, oferindu-le optime condiții de studiu și de viață , la biblioteca modernă și in continuă dotare, cu peste 16.000 volume și publicații, s-a adăugat cea de-a treia sală de lectură ; laboratorul de fizică, ce și-a completat în această vară aparatura modernă, a fost amenajat pentru efectuarea în cît mai bune condițiuni a experiențelor, iar o nouă sală de cursuri cu 100 de locuri își așteaptă studenții. Marea majoritate a studenților noștri provin din raioanele regiunii Suceava. Salutăm, cu acest prilej, prezența în institut a unui număr corespunzător de studenți ALEXANDRU VASILESCU prorectorul Institutului pedagogic de 3 ani Suceava din raionul Săveni, a purei pregătire, ca de altfel a marii majorități a candidaților la examenul de admitere, s-a dovedit superioară anilor trecuți, ca urmare a unui plus de preocupare din partea cadrelor didactice din școlile medii care s-au pregătit. Consecință a exigenței colectivului didactic al institutului, rezultatele bune la învățătură obținute de majoritatea studenților anul trecut au determinat acordarea, în acest an, a unui mare număr de burse. Este o mîndrie pentru noi procentul de 75 la sută studenți bursieri, cum, de asemenea, ne mîndrim cu cei trei studenți excepționali, care vor primi bursa republicană „Gheorghe Gheorghiu-Dej“. Colectivul nostru studiază cu toată atenția documentele celui de-al IX-lea Congres al Partidului munist Român, izvor di dinei învățăminte, ce în activitatea ce o des răm, exemplu de cil ne și profunzime și pentru ridicarea a cursurilor, semin a întregii muncimi de cercetare stij nivelul sarcinilor, desăvirșirea colocialiste. Noul an inbr sește în institit colectiv unit sificient de mal mentat pentrul sarcinilor cesuficieni de optimismulnergia si minata ți’