Zori Noi, iunie 1966 (Anul 19, nr. 5743-5768)

1966-06-29 / nr. 5767

CUVINTUL DE ÎNCHIDERE ROSTIT DE TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU LA PLENARA C. C. AL P. C. R. DIN 27-28 iUNIE 1966 (Űrijére _ du? Pigins * H-a) Sarcinile de partid Tovarăși. Așa cum au subliniat toți tovarășii care au luat cuvîntul în cadrul plenarei noastre, planul cincinal are un caracter profund realist, o fundamentare temeinică ce pornește nu de la dorințe subiective ci de la viață, de la realitate, de la condițiile și posibilitățile obiective ale economiei naționale. Hotărâtoare este acum activitatea desfășurată de toate organele de partid și de stat pentru organizarea îndeplinirii sale. Pe baza programului de perspectivă pe care îl oferă fiecărei întreprinderi planul cincinal, colectivele de conducere trebuie să elaboreze, consulted masa largă a muncitorilor și tehnicienilor, întregul complex de măsuri tehnice - organizatorice cerute de realizarea tuturor indicilor de plan. Conducerile întreprinderilor trebuie să acorde o atenție deosebită măsurilor pentru asigurarea forței de muncă necesară în toate etapele planului cincinal pentru recrutarea și calificarea la nivelul corespunzător a muncitorilor și specialiștilor pe care îi solicită introducerea cuceririlor progresului științei și tehnicii în producție. O importanță deosebită are perfecționarea continuă a stilului de conducere întreprinderilor, aplicarea principiului muncii colective, care permite folosirea largă a cunoștințelor și experienței specialiștilor și muncitorilor, găsirea celor mai potrivite forme organizatorice pentru stimularea inițiativei creatoare a oamenilor muncii în îndeplinirea planului. Ministerelor, tuturor organelor economice centrale, revine datoria de înaltă răsepundere de a asigura înfăptuirea politicii partidului în toate domeniile de activitate economică, traducerea în viață a tuturor prevederilor planului. Ele trebuie să înfăptuiască conducerea concretă a fiecărei operativă, ramuri, îndrumarea de înaltă competență și asistența tehnică-economică calificată a tuturor întreprinderilor și unităților economice, să exercite un control permanent asupra principalelor aspecte ale îndeplinirii planului. Ministerele trebuie să ia măsuri pentru perfecționarea cooperării economice între întreprinderi, îmbunătățirea continuă a aprovizionării tehnico-materiale a tuturor unităților în subordine, dezvoltarea progresului tehnic. în discuțiile purtate în plenară s-au formulat unele critici îndreptățite la adresa activității unor ministere, unor miniștri, precum și propuneri valoroase privind munca unor organe economice centrale. Toate acestea vor trebui studiate cu atenție, în vederea găsirii soluțiilor celor mai potrivite pentru îmbunătățirea continuă a activității. Comitetul de Stat al Planificării trebuie să se preocupe permanent de modul în care se realizează toți indicii de plan, proporțiile principale ale dezvoltării economiei pe ansamblu și pe ramuri. Pe baza controlului riguros a sintetizării periodice a dașitelor care oglindesc mersul îndeplinirii planului, Comitetul de Stat al Planificării trebuie să-și aducă contribuția la elaborarea măsurilor menite să asigure realizarea integrală a obiectivelor cincinalului. Un rol de prim ordin joacă, în întreaga activitate economică, sistemul financiar și de credit. Asigurînd finanțarea tuturor naționale, ramurilor economiei el are menirea de a influența și dirija toate actele economice în direcția înfăptuirii neabătute a politicii partidului și guvernului de construire a socialismului. Organele financiare — Ministerul Finanțelor, Banca Națională, Banca de Investiții — în activitatea „cărora se mai manifestă încă deficiențe, au datoria de a exercita un control financiar exigent în toate domeniile economice. Trăgînd concluzii din constatările controlului financiar, organelor și de stat acestor organe le revine obligația de a sesiza fenomenele pozitive și negative care se petrec în procesul îndeplinirii planului economic și de a propune soluții și măsuri corespunzătoare. Organele financiare trebuie să urmărească modul în care fiecare minister și fiecare întreprindere își îndeplinesc planul de producție, de investiții, de desfacere a producției, precum și gradul de rentabilitate a activităii economice. Este necesar, de asemenea, să fie combătute tendințele de sporire a aparatului neproductiv în economie, în alte sectoare și îndeosebi în organele de stat centrale și locale. Creșterea aparatului neproductiv influențează negativ asupra prețului de cost al produselor și a rentabilității întreprinderilor, îndeplinirea marilor prevederi ale planului cincinal, asigurarea dezvoltării armonioase a tuturor sectoarelor vieții sociale în conformitate cu politica partidului de construire a socialismului cere îndrumarea și controlul permanent din partea Consiliului de Miniștri asupra tuturor organelor economice centrale. Ministerele, organele economice centrale, conducerile întreprinderilor din țara noastră au dobîndit o bogată experiență : suntem încredințați că ele își vor îndeplini în condiții tot mai bune sarcinile de mare răspundere ce le revin în înfăptuirea prevederilor cincinalului. Este necesar, să îmbunătățim în continuare sistemul de evidență și informare operativă cu privire la mersul îndeplinirii planului în toate compartimentele. Cunoașterea sistematică a stadiului de îndeplinire a planului permite conducerilor ministerelor, Consiliului de Miniștri, conducerii partidului, să intervină operativ pentru adoptarea măsurilor care să garanteze înlăturarea lipsurilor și greutăților, îndeplinirea obiectivelor planului. înalta răspundere a înfăptuirii mărețului program de înflorire a patriei, elaborat de Congresul al IX-lea, revine partidului nostru — forța conducătoare a societății socialiste — organelor și organizațiilor sale. Comuniștii trebuie să se afle în primele rînduri ale muncii desfășurate în toate sectoarele vieții sociale — în fabrici și uzine, la sate, în instituții — sporind prin exemplul eforturilor lor eroice, nepregetate, aviutul întregului popor in realizarea cincinalului. Comitetul Central al partidului are datoria de a urmări în mod sistematic îndeplinirea planului în toate compartimentele, luînd în același timp măsuri pentru îmbunătățirea continuă a conducerii și planificării economiei, pentru ridicarea nivelului muncii organelor de partid și de stat, pentru întărirea legăturii lor cu masele, pentru dezvoltarea democrației noastre socialiste. Fiecare membru al Comitatului Central, indiferent de domeniul în care lucrează, poartă răspunderea pentru felul în care se îndeplinesc hotărîrile partidului, sarcinile planului de stat, trebuie să participe activ la eforturile pentru perfecționarea continuă a muncii în toate domeniile construcției socialismului. Birourile comitetelor regionale, raionale și orășenești de partid trebuie să acorde cea mai mare atenție problemelor economice, să analizeze cu spirit de răspundere și în mod aprofundat mersul îndeplinirii planului, să asigure generalizarea experienței pozitive în conducerea întreprinderilor, în organizarea producției și a muncii, să sprijine întreprinderile în folosirea rațională a fondurilor, în valorificarea tuturor rezervelor. Comitetelor regionale de partid le revine o mare răspundere în dezvoltarea economică, științifică, culturală, socială a regiunilor, raioanelor și orașelor, în înfăptuirea politicii partidului de creștere armonioasă a forțelor de producție pe întreg teritoriul țării. Avem organizații regionale, comitete regionale de partid puternice, care își îndeplinesc cu competență sarcinile ce le revin în economie, în toate domeniile de activitate; suntem siguri că ele își vor realiza cu succes îndatoririle in lupta pentru realizarea planului cincinal. Sarcini importante revin, de asemenea, în munca pentru îndeplinirea prevederilor planului, organizațiilor sindicale, de tineret și de femei. Sindicatele, care reunesc în rîndurile lor pe principalii făuritori ai bunurilor materiale și spirituale ale societății, ai avuției naționale, trebuie să desfășoare o activitate intensă în rîndul oamenilor muncii pentru dezvoltarea conștiinței socialiste, a atitudinii înaintate față de muncă, a răspunderii pentru realizarea planurilor de producție, să militeze pentru creșterea nivelului tehnic și cultural profesional, al clasei muncitoare. Colaborînd îndeaproape cu conducerile întreprinderilor, sindicatele trebuie să organizeze periodic dezbaterea principalelor probleme privind activitatea economică, de producție din fiecare întreprindere, să asigure exercitarea opiniei colective, generalizarea experienței înaintate a oamenilor muncii. Uniunea Tineretului Comunist trebuie să asigure prezența tineretului — cu elanul și combativitatea ce îi sînt caracteristice — in toate sectoarele de activitate, creșterea contribuției sale la înfăptuirea politicii partidului, a obiectivelor planului cincinal. Cultivînd în rîndurile tineretului pasiunea pentru muncă, pentru știință și tehnică, pentru activitatea în producție, Uniunea Tineretului Comunist trebuie să militeze pentru ca acesta să învețe cu sîrguință, să-și însușească procesele tehnologice moderne, cunoștințele legate de folosirea mașinilor noi în industrie, de mecanizarea și chimizarea agriculturii, de dezvoltarea tuturor ramurilor economice. Sarcini însemnate revin, de asemenea, Consiliului Național al Femeilor în studierea și adoptarea măsurilor care să ducă la participarea mai intensă a tuturor categoriilor de femei la munca desfășurată în fabrici și uzine, pe șantiere, în cooperativele agricole de producție, în instituții, pentru îndeplinirea cincinalului, pentru înfăptuirea politicii de construcție a socialismului. Tovarăși. în vasta operă de construire a socialismului în țara noastră s-au obținut realizări istorice. Alături de acestea s-au manifestat însă și lipsuri, au apărut greutăți. Esențial este însă faptul că, de fiecare dată, partidul, poporul nostru au găsit forțele necesare pentru a le depăși, au găsit căile mersului înainte, ale progresului neîntrerupt al patriei. Rezultatele bune obținute in prima jumătate a anului în realizarea planului dovedesc că sarcinile cincinalului pot fi realizate, că prevederile sale corespund pe deplin posibilităților și resurselor de care dispunem. Aceste rezultate, măsurile luate de partid și de stat în perioada care a trecut de la Congresul al IX- lea, experiența cîștigată de, colectivele de oameni ai muncii, priceperea și hărnicia de care dă dovadă întregul nostru popor, constituie garanția îndeplinirii sarcinilor ce ni le-am propus. In cursul discuțiilor purtate în plenară s-au făcut numeroase propuneri prețioase privind soluțiile și căile cele mai bune pentru îndeplinirea sarcinilor planului cincinal, pentru perfecționarea continuă a activității în diferitele domenii ale economiei și vieții sociale. Desigur, este posibil ca în procesul realizării cincinalului să apară și necesitatea aducerii unor corective prevederilor planului. In general însă, trebuie să asigurăm respectarea strictă a tuturor sarcinilor cincinalului, îndeplinirea tuturor obiectivelor sale. Totodată, este necesar ca pentru a pune baze temeinice dezvoltării în perspectivă a economiei naționale, încă de la începutul anului viitor să trecem la întocmirea studiilor pentru elaborarea cincinal pe perioada planului 1971— 1975. Obiectivele stabilite de Congresul al IX-lea al partidului, sarcinile planului cincinal constituie programul dezvoltării întregii vieți sociale din patria noastră, al întăririi și înfloririi multilaterale noastre socialiste, a orânduirii Dezvoltînd economia și cultura, asigurînd ca patria noastră să fie mai puternică, mai bogată, poporul român își aduce contribuția la întărirea sistemului socialist mondial. Noi considerăm că, dacă fiecare țară socialistă este mai puternică, crește forța socialismului, autoritatea sa în lume, sporește influența lui asupra dezvoltării sociale contemporane. Aceasta corespunde pe deplin intereselor vitale ale oamenilor muncii de pretutindeni, cauzei socialismului și comunismului, progresului social și păcii în lumea întreagă. Suntem convinși că clasa muncitoare, țărănimea, intelectualitatea și celelalte categorii de oameni ai muncii, fără deosebire de naționalitate, strîns uniți în jurul partidului, vor lupta cu însuflețire, nu vor precupeți nici un efort pentru îndeplinirea planului cincinal, care deschide o nouă etapă de progres și prosperitate în viața poporului român, în înflorirea României socialiste. (Cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu a fost subliniată în repetate rînduri cu aplauze puternice, prelungite). PLENARA COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN (Urmare din pagina Stetului Executiv al Sfatului popular regional Banat, Bujor Almășan, ministrul minelor, Gheorghe Roșu, prim-secretar al Comitetului regional de partid Bacău, Ioan Voinea, prim-secretar al Comitetului regional de partid Brașov, Vasile Vîlcu, președintele Uniunii Naționale a Cooperativelor Agricole de Producție, Constantin Doncea, președintele Comitetului de Stat pentru Valorificarea Produselor Agricole, Vasile Mateescu, președintele Comitetului Executiv al Sfatului popular regional București, Gheorghe Cioară, ministrul comerțului exterior, Constantin Mîndreanu, prim-secretar al Comitetului regional de partid Dobrogea, Gheorghe Vasilichi, președintele Uniunii Centrale a Cooperativelor Meșteșugărești. In încheierea dezbaterilor a luat cuvîntul tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al C.C. al P.C.R. Plenara a aprobat în unanimitate proiectul planului cincinal de dezvoltare a economiei naționale pe perioada 1966—1970, care urmează a fi supus dezbaterii Marii Adunări Naționale. In legătură cu problemele organizatorice, plenara a hotărît în unanimitate alegerea: In Comitetul C.C. al P.C.R. a Executiv al tovarășilor Maxim Berghianu și Ilie Verde , ca membri supleanți ai Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. a tovarășilor Manea Mănescu și Dumitru Popa ; în Prezidiul Permanent al C.C. al P.C.R. a tovarășilor Paul Niculescu-Mizil și Ilie Verdeț , în Secretariatul C. C. al P.C.R. a tovarășului Mihai Gere. SPORT FOTBAL Textila Botoșani - campioana regionala II în ultimul meci cu Fulgerul: 20 . Feroviarul Cîmpulung și Tractorul Salcea au retrogradat . La 10 și 17 iulie Textila întîlnește pe Ancora Galați Duminică, fotbaliștii de la Textila Botoșani au jucat la Dorohoi ultimul meci. De rezultatul acestui meci depindea păstrarea în continuare a titlului de lider. Cînd pe teren au apărut jucătorii celor două echipe, tribunele arhipline au izbucnit de aplauze. Cu toate că terenul a devenit greoi din cauza ploii, jucătorii au depus eforturi demne de laudă. Fazele de goluri au alternat pe rînd la ambele porți. Doar forma bună a portarilor a făcut ca scorul să nu ia proporții. Textiliștii, cu o gîndire tactică mai bună, au știut cînd și cum să-și organizeze mai bine atacul și apărarea. Cele două goluri au fost înscrise de Chirițescu în minutele 9 și 77 cu concursul lui Socrate. Foarte bun arbitrajul lui Paul Brătănescu din Suceava. S-a împlinit deci o dorință a jucătorilor și a suporterilor din Botoșani. Textila a cucerit titlul de campioană regională și, în același timp, dreptul de a participa la jocurile de baraj pentru categoria C. Adversara ei în aceste meciuri, care se vor disputa la 10 și 17 iulie, este Ancora, campioana regiunii Galați, care la sfîrșitul campionatului totalizează 41 de puncte, cu 11 mai multe decit cea de-a doua clasată — Gloria Galați. Iată de ce textiliștii trebuie să se pregătească cu seriozitate pentru aceste întîlniri. In acest fel, ei vor răsplăti grija ce le-o manifestă miile de suporteri din Botoșani. La juniori 1 — 4 pentru Textila. TH. UNGUREANU «Joc frumos la Falcău Ultimul meci disputat pe teren propriu s-a bucurat de o largă participare a publicului din Falcău. Echipa gazdă a jucat la înălțime, adjudecîndu-și victoria cu 3—0 în fața fotbaliștilor de la Unirea Siret. Golurile au fost marcate de Gîngă, Bordeianu și Mihalache în cea de-a doua repriză. Foarte bun arbitrajul lui Dumitrescu din Suceava, Juniorii din Falcău au învins cu 8—1. N. PASABIUC ZORI NOI PAGINA 3 PUBLICITATE Eforturi răsplătite Terenul desfundat din cauza ploii a cerut din partea jucătorilor de la Viitorul Botoșani și Bradul Vama eforturi deosebite. Deși condițiile au fost grele, totuși ambele echipe au oferit un spectacol fotbalistic de calitate. Golurile au fost înscrise de Manafu în minutul 26 și 85 și de Tudor în minutul 32. U. THEODOR Goluri multe la Gura Humorului Terenul din Fălticeni fiind suspendat jucătorii de la Cooperatorul au consimțit să se deplaseze la Gura Humorului pentru a susține ultimul joc al etapei cu echipa locală Foresta. Meciul s-a terminat cu victoria Forestei la scorul de 6—4. Humorenii au fost nevoiți să depună multe eforturi pentru a învinge, deoarece Fălticenenii au opus o rezistență derza. ★ Jocurile Foresta Moldovița — Feroviarul Cîmpulung. Tractorul Salcea — C.F.R. Suceava nu s-au disputat pentru că echipele din Cîmpulung și Salcea s-au retras din campionat. Așa că Foresta C.F.R. Suceava Moldovița și au câștigat cu 3—0. După cum s-a mai anunțat, meciul dintre Tractorul Săveni și Avintul Frasin se va disputa la 3 iulie. Indiferent de rezultat situația în clasament rămîne oarecum neschimbată. Campionatul regional de fotbal s-a încheiat. Amatorii sportului cu balonul rotund au urmărit îndeosebi duelul Textila Botoșani — C.F.R. Suceava încheiat cu victoria primei echipe. O bună comportare au avut în actuala ediție echipele Avintul Frasin, Viitorul Botoșani, Cooperatorul Fălticeni, Bradul Vama, Foresta Moldovița. Inconstante s-au dovedit echipele Tractorul Săveni, Unirea Siret, Forestierul Falcău și Fulgerul Dorohoi. Cel mai slab s-au comportat echipele Tractorul Sulcea și Feroviarul Cîmpulung care au și retrogradat în campionatele raionale. CLASAMENTUL 1. Textila Botoșani 26 16 5 5 72—23 37 2. C.F.R. Suceava 26 16 4 6 69—31 36 3. Viitorul Botoșani 26 14 48 63—32 32 4. Avîntul Frasin 25 14 47 45—35 32 5. Bradul Vama 26 10 6 10 37—36 26 6. Foresta Moldovița 26 11 4 11 43—45 26 7. Cooperatorul Fălticeni 26 11 3 12 47—48 25 8. Forestierul Falcău 26 9 5 12 50—50 23 9. Foresta Gura Humorului 26 11 1 14 42—54 23 10. Unirea Siret 26 9 4 13 59—75 22 11. Tractorul Săveni 25 10 2 13 45—75 22 12. Fulgerul Dorohoi 26 9 3 14 42—71 21 13. Feroviarul Cîmpulung 26 9 iie 42__53 19 14. Tractorul Salcea 26 8 2 16 36—64 18 mmmmm mmmmm mmmmm mm mmmmm Volumul de desfacere a mărfurilor a fost depășit Colectivul de lucrători al întreprinderii comerciale cu ridicata pentru textile și încălțăminte (I.C.R.T.I.) Botoșani a obținut în primele cinci luni ale anului rezultate bune în realizarea planului economic. Sarcinile de desfacere a mărfurilor pe această perioadă au fost depășite cu 10,8 la sută. Față de aceeași perioadă a anului trecut, volumul mărfurilor livrate organizațiilor comerciale cu amănuntul din regiune a crescut cu aproape 56.000.000 lei. Ca o consecință a preocupării pentru asigurarea unui fond de marfă corespunzător calitativ cererii de consum a populației, au crescut desfacerile și în același timp s-au îmbunătățit indicatorii financiari planificați. Pe primele patru luni ale anului, colectivul acestei întreprinderi a obținut economii prin reducerea cheltuielilor de circulație în valoare de 563.000 lei, iar beneficiile planificate au fost depășite cu 650.000 lei. Brigăzi fruntașe Cu hărnicie au muncit lucrătorii Fabricii de confecții din Botoșani și în cursul lunii iunie. Printr-o organizare a procesului bună de producție ei au reușit să dea produse de calitate, să depășească cu regularitate sarcinile de plan. Brigada a XI-a, al cărei șef este tovarășul Gheorghe Nica, precum și brigăzile conduse de către Ioan Huțu, Silvia Marin și Constantin Pancu au obținut cele mai importante realizări. ANUNȚ COMITETUL DE STAT AL APELOR. ÎNTREPRINDEREA PENTRU LUCRĂRI HIDROTEHNICE SPECIALE, prin șantierul Suceava, cu sediul în cartierul Ițcani, str. Lipoveni nr. 8, telefon 2006, execută lucrări, pe durata de mai mulți ani, în orașele Suceava, Vatra Dornei și Botoșani. Pentru executarea acestor lucrări angajează imediat : - Ingineri principali constructori și ingineri specialiști in construcții hidrotehnice pentru posturile de inginer șef, inginer șef adjunct și șef de lot; - Maiștri și tehnicieni constructori și hidrotehnici; - Economiști (financiar • contabilitate); - Șef de birou contabilitate; - Dactilografă principală; - Gospodar șef. Solicitanții trebuie să îndeplinească condițiile de studii și stagiu conform H.C.M. 1033/60 și 1061/59. Salarizarea, cu toate sporurile legale, se face potrivit normelor pentru șantiere. Fabrica de zahăr „Siretul“ Bucecea are libere următoarele posturi: - Inginer chimist - Inginer mecanic - Inginer termoenergetic. Se angajează și absolvenți ai Facultății de fizică și chimie; - Economist pentru funcția șef birou preț cost; - Economist pentru probleme de aprovizionare și desfacere; - Economist pentru probleme de pian și organizarea muncii; - Merceolog pentru probleme de aprovizionare; - Tehnician normator; - Electricieni categoria a Vl-a - a VIlI-a. Condițiile de angajare — cu respectarea prevederilor indicatorului de pregătire și stagiu stabilit prin H.C.M. 1053/1960. Se asigură locuință corespunzătoare. Informații suplimentare la sediul întreprinderii. O.C.L. PRODUSE INDUSTRIALE - interraionala Suceava -O rochie modernă ! O bluza de efect! Un deux-pieces elegant! Vă puteți confecționa din modernele țesături: saten imprimat, șaten - coton, surahe oton sau poplin realizate din bumbac egiptean, conținutul firului (100 la sută bumbac) le asigură o mare rezistență; coloranții intandren le asigură stabilitatea culorilor. . Pentru îmbrăcămintea dv. modernă, elegantă și la prețuri convenabile găsiți materiale la magazinele de produse industriale din regiunea Suceava.