Zori Noi, octombrie 1970 (Anul 23, nr. 7086-7112)

1970-10-01 / nr. 7086

Proletari din toate țările, mnicivâl organ al Comitetului județean Suceava al P.C.R. și al Consiliului popular județean ANUL XXV Nr. 7086 pî 1 octombrie 1970 4 pagini 30 bani CONSILIUL DE STAT A RATIFICAT TRATATUL ROMÂNO - SOVIETIC In ziua de 30 septembrie 1970 a avut loc la Palatul Republicii ședința Consiliului de Stat prezidată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele Consiliului de Stat. In afara membrilor Consiliului de Stat, in ședință au luat parte tovarășul Ion Gheorghe Maurer, președintele Consiliului de Miniștri, miniștri, președinți ai unor comisii permanente ale Marii Adunări Naționale, reprezentanți ai presei. Tovarășul Ion Gheorghe Maurer a prezentat spre adoptare proiectul de decret pentru ratificarea Tratatului de prietenie, colaborare și asistență mutuală între Republica Socialistă România și Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste. Din însărcinarea Consiliului de Stat, proiectul de decret a fost examinat în prealabil de Comisiile pentru politică externă, pentru problemele de apărare și juridică ale Marii Adunări Naționale care l-au avizat favorabil, propunînd adoptarea lui. La dezbaterea privind ratificarea Tratatului au luat cuvîntul tovarășii Constantin Daicoviciu, Ion Spătărelu, Carol Király, Aurel Bozgan, Ion Coman și Ludovic Takacs, care și-au exprimat deplinul acord în legătură cu ratificarea Tratatului, apreciindu-l ca o contribuție de seamă la întărirea continuă a prieteniei și colaborării între cele două popoare, la cauza socialismului, păcii și colaborării internaționale. Consiliul de Stat a adoptat apoi în unanimitate Decretul pentru ratificarea Tratatului. După ratificare, a luat cuvîntul tovarășul Nicolae Ceaușescu. Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Stimați tovarăși. Ratificarea Tratatului de prietenie, colaborare și asistență mutuală, încheiat recent între Republica Socialistă România și Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste de către Consiliul de Stat, reprezintă un moment important și corespunde năzuințelor și dorinței poporului nostru. Semnarea la București a acestui Tratat constituie un eveniment de seamă în evoluția ascendentă a relațiilor de colaborare multilaterală dintre România și Uniunea Sovietică, în întărirea prieteniei româno - sovietice. Având la bază principiile marxismleninismului și internaționalismului proletar, actualizând în condițiunile de astăzi prevederile vechiului tratat - care a constituit temelia trainică a rodnice de alianță și legăturilor prietenie dintre România și Uniunea Sovietică - actualul Tratat stabilește pe o lungă perioadă de timp, 20 de ani, cadrul colaborării multilaterale dintre cele două țări, în spiritul egalității depline în drepturi, respectării suveranității și independenței naționale, a neamestecului în treburile interne, întrajutorării frățești și avantajului reciproc. Tratatul de prietenie românosovietic se fundamentează pe îndelungatele tradiții de prietenie și solidaritate dintre cele două popoare — prietenie cimentată prin lupta comună împotriva fascismului și ridicată pe un plan superior în condițiile construirii socialismului și comunismului ; legăturile trainice care ne unesc își găsesc puternice resurse în comunitatea orînduirii sociale, a aspirațiilor fundamentale și țelurilor supreme care animă cele două țări. Tratatul deschide, totodată, largi perspective de viitor, creează un cadru propice pentru intensificarea și amplificarea continuă a colaborării economice și tehnico - științifice reciproc avantajoase, a cooperării în producție și în alte domenii dintre România și Uniunea Sovietica. Progresele pe care le obțin țările noastre în dezvoltarea bazei tehnico - materiale a societății, în înflorirea științei și culturii constituie premise deosebit de favorabile pentru lărgirea și diversificarea schimburilor, a colaborării și a cooperării în toate sectoarele de activitate. Tratatul consemnează voința celor două state de a acționa in continuare pentru întărirea unității și coeziunii statelor socialiste, pornind de la convingerea că aceasta constituie izvorul principal al tăriei și invincibilității sistemului socialist mondial. Prevederile Tratatului dau, totodată, expresie hotărârii României și Uniunii Sovietice de a promova cu consecvență viața internațională politica coinexistenței pașnice, de a milita cu perseverență pentru preîntîmpinarea unui nou război mondial, pentru rezolvarea marilor probleme care stau în fața omenirii contemporane prin mijloace pașnice, pe calea tratativelor, pentru salvgardarea păcii popoarelor. Unul din obiectivele importante ale politicii celor două țări, înscrise în Tratat, este lupta pentru îmbunătățirea atmosferei in Europa, pentru înfăptuirea securității europene și întronarea în viața popoarelor de pe acest continent, atît de dureros încercat de-a lungul istoriei, a unui climat de pace și încredere, de prietenie și colaborare între națiuni. Militînd pentru dezarmarea generală și totală, România și Uniunea Sovietică își exprimă totodată hotărârea de a respecta obligațiile asumate în cadrul Tratatului de la Varșovia a cărui existență o considerăm necesară atîta timp cît se va menține Pactul Nord - Atlantic, încheierea și ratificarea noului Tratat de prietenie, colaborare și asistență mutuală dintre țara noastră și Uniunea Sovietică, întărirea continuă a solidarității, alianței și prieteniei româno-sovietice se înscriu la loc central în politica de stat a României socialiste, constituie parte integrantă a activității internaționaliste desfășurate de partidul și guvernul țării noastre pentru dezvoltarea relațiilor de colaborare frățească cu toate țările socialiste, pentru creșterea continuă a forței și unității întregului sistem socialist mondial. Acționând astfel, partidul și poporul nostru își îndeplinesc una din înaltele lor obligații internaționale, își aduc contribuția la cauza generală a socialismului și păcii în lume. Totodată, consecventă principiilor coexistenței pașnice, România militează pentru lărgirea relațiilor de colaborare cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială, pentru destindere internațională. Luptăm, împreună cu celelalte popoare iubitoare de pace, pentru zădărnicirea politicii imperialiste agresive, pentru a se pune capăt folosirii forței și dictatului în viața internațională, împotriva oricărui amestec străin în viața statelor, pentru respectarea dreptului sacru al fiecărui popor de a-și hotărî singur soarta, pentru instaurarea în relațiile dintre țări a principiilor independenței și suveranității naționale, egalității în drepturi a tuturor națiunilor. Consider că ratificarea în unanimitate de către Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România a Tratatului româno-sovietic corespunde pe deplin intereselor poporului nostru, ale întăririi prieteniei și alianței dintre România și Uniunea Sovietică, dintre popoarele noastre vecine, cauzei generale a socialismului și păcii în lume. Cuvîntarea tovarășului ION GHEORGHE MAURER timate tovarășe președinte,ovarăși,tuvernul Republicii Socialis România prezintă Consiliului Stat spre adoptare proiectul decret pentru ratificarea Trului de prietenie, colaborare asistență mutuală între Repua Socialistă România și II- lea Republicilor Sovietice Soiste Semnaturești, în la 7 iulie 1970, la timpul vizitei inițiii noastră a delegației de și guvernamentale a SS. Tratatul constituie un doment de o deosebită importă. I reflectă stadiul actual al uiilor dintre cele două țări țariste vecine și dă, totodaexpresie voinței lor de a întări și în viitor, în spiritul internaționalismului socialist, prietenia și alianța dintre popoarele român și sovietic, de a dezvolta colaborarea multilaterală dintre România și Uniunea Sovietică, pe baza respectării suveranității și independenței naționale, egalității în drepturi și neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc, în interesul ambelor popoare, al cauzei socialismului, păcii și colaborării internaționale. In Tratat este reafirmată, de asemenea, hotărârea înaltelor părți contractante de a contribui la întărirea unității țărilor socialiste, de a dezvolta colaborarea cu toate statele, indiferent de orînduire socială, de a milita pentru înfăptuirea securității în Europa și în întreaga lume. Apreciind că prevederile Tratatului de prietenie, colaborare și asistență mutuală între România și Uniunea Sovietică corespund întrutotul principiilor de bază ale politicii externe a partidului și statului nostru, intereselor fundamentale ale poporului român, iar obligațiile asumate nu contravin tratatelor internaționale în vigoare, propun adoptarea proiectului de decret pentru ratificarea lui. Proiectul de decret a fost examinat și avizat favorabil de Comisiile pentru politică externă, pentru problemele de apărare și juridică ale Marii Adunări Naționale. Tot astăzi, Tratatul românosovietic urmează să fie ratificat de Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S. S In sectorul prelucrări de la Uzina de utilaje și piese de schimb din Suceava Foto : I. MINDRESCU J I.R.U.M. Vatra Dornei, Mihai Iacoban, controlînd calitatea unor noi produse destinate exportului Foto : D. VINTU V RESPONSABILITATEA ȘI COMPETENȚA, ÎN PERSPECTIVA VIITORULUI CINCINALI • CÎMP LARG PENTRU AFIRMAREA MODULUI INAINITAT DE A GINDI ȘI ACȚIONA • » • MAȘINI - UNELTE CU CARACTERISTICI TEHNICE SU IPERIOARE • APROVIZIONAREA, ELEMENT ESENȚIAL AL CONTINUEI PERFECȚIONĂRI A PRODUCȚIEI • RITMICITATEA IMPUNE O ATENTA REGLARE A MECANISMULUI ORGANIZĂRII » J în pag. 2 Randamente superioare fn abataje Măsurile întreprinse în cursul acestui an pentru perfecționarea activității de extracție și de preparare a minereurilor au permis colectivului de muncă al Exploatării miniere „Leșu Ursului" să îndeplinească ritmic sarcinile de plan care îi revin. In perioada care a trecut de la începutul anului, la producția marfă vîndută și încasată s-a obținut o depășire valorică de 2,8 milioane lei. Atenția cadrelor tehnice de aici este îndreptată, în aceste zile, la ridicarea tehnicității producției, în scopul obținerii unor randamente superioare in abataje și a unor indici calitativi îmbunătățiți la preparare. Minerii dorneni, care și-au îndeplinit planul pe 9 luni cu mai mult de o lună de zile înainte de termen, desfășoară în continuare o activitate susținută pentru a înscrie noi succese în activitatea pe care o desfășoară. Pînă în prezent, de la atelierul mecanic, care și-a dezvoltat substanțial activitatea, au fost livrate, spre exploatările miniere de pe cuprinsul județului, peste prevederile de plan, importante cantități de piese de schimb și construcții specifice. Minerii de la Arșița au extras și livrat în plus 3.900 tone minereu de mangan. 1 ASTĂZI ÎNCEP alegerile în organizațiile de partid Cu începere de astăzi și pînă la 15 decembrie, în viața comuniștilor din județul nostru, ca de altfel a tuturor membrilor Partidului Comunist Român, are loc un eveniment de mare însemnătate pentru afirmarea și mai pregnantă a inițiativei, responsabilității și maturității lor politice. Este vorba de adunările și conferințele pentru dare de seamă și alegeri, care se înscriu ca un moment hotărîtor pentru perfecționarea muncii de partid, a stilului și metodelor de muncă ale organelor și organizațiilor de partid. Potrivit prevederilor Statutului P.C.R. și ale hotărîrii Secretariatului Comitetului Central P.C.R. cu privire la organizaarea adunărilor și conferințelor pentru dări de seamă și alegeri, anul acesta se vor ține alegeri începînd de la grupele de partid și pînă la organizațiile orășenești de categoria a două inclusiv. Alegerile de partid sunt eșalonate în două etape. Intre 1 octombrie și 15 noiembrie se vor organiza alegeri în grupele de partid și organizațiile de bază din întreprinderi, instituții, școli și facultăți, precum și în întreprinderile cu organizații de partid conduse de comitete. Adunările pentru dare de seamă și alegeri ale organizațiilor de partid din unitățile socialiste din agricultură se vor desfășura pe măsura terminării lucrărilor din campania de toamnă. In perioada dintre 15 noiembrie și 15 decembrie vor avea loc adunările și conferințele pentru dare de seamă și alegeri în organizațiile de partid pe întreprinderi și instituții conduse de comitete de partid, în organizațiile de partid constituite pe ramuri sau domenii de activitate, în organizațiile comunale și în organizațiile orășenești de categoria a doua. Formă concretă de manifestare a democrației interne de partid, adunările și conferințele pentru dare de seamă și alegeri din acest an au o semnificație deosebită. Ea constă în faptul că acestea se desfășoară la mai bine de un an după Congresul al X-lea și în pragul aniversării semicentenarului Partidului Comunist Român. De aici rezultă cu claritate că adunările și conferințele pentru dare de seamă și alegeri trebuie să marcheze un important salt calitativ în munca și optica comuniștilor, să facă o profundă și multilaterală analiză a felului cum organele și organizațiile de partid se ocupă de traducerea in viață a amplului program trasat de forumul suprem al partidului, a hotărîrilor plenarelor Comitetului Central, a măsurilor și indicațiilor comitetului județean de partid și a propriilor hotărâri și măsuri, să scoată în evidență grija și eforturile pentru continua îmbunătățire a stilului și metodelor de muncă, pentru înlăturarea lipsurilor și a cauzelor care le generează și să jaloneze cu precizie direcțiile și modalitățile în care trebuie acționat în continuare. Pregătirea și desfășurarea adunărilor și conferințelor pentru dare de seamă și alegeri reprezintă un nou și important prilej de a pune în lumină înaltele trăsături morale și politice ale comuniștilor: devotamentul, hărnicia, combativitatea și principialitatea care îi caracterizează, hotărârea lor nestrămutată de a-și spori contribuția la înfăptuirea obiectivelor stabilite de Congresul al X-lea și de a întâmpina cea de-a 50-a aniversare de la crearea partidului cu noi și remarcabile succese în toate domeniile, întreaga activitate organizatorică și politică din această perioadă este, totodată, un cîmp nelimitat de afirmare a viziunii politice și capacității organizatorice, o cale deosebit de eficientă pentru întărirea organizațiilor de partid și creșterea rolului lor de conducător politic la locul de muncă. Adunările și conferințele își vor atinge cu atit mai bine scopul cu cit vor fi mai temeinic pregătite, vor avea un pronunțat caracter analitic, vor viza aspectele cele (Continuare în pagina a lll-a) r- L Vernisajul expoziției Dumitru Rusu După recenta manifestare pe tărîm plastic, prin lucrările expuse de pictorul Ion Murariu, sucevenii au posibilitatea să ia cunoștință de valorile artei unui alt penel. Azi, sub auspiciile Cenaclului din Suceava al Uniunii artiștilor plastici și ale Casei de cultură a sindicatelor, are loc vernisajul expoziției personale de picturăgrafică Dumitru Rusu. Aflat la prima sa expoziție personală, pictorul Dumitru Rusu nu ne apare nicidecum ca un începător, deoarece el a participat pînă în prezent la numeroase expoziții de grup, județene și interjudețene care au avut loc în ultimii 5 ani, ci ca unul care se află într-o etapă a limpezirilor, a maturității artistice. Manifestarea prilejuită de deschiderea expoziției se desfășoară, începând de la orele 18.00, la casa de cultură a sindicatelor. Fabrica de cherestea Frasin. Vedere parțială. Foto : D. VINTILA IN AGRICULTURA TUTUROR LUCRARILOR! Octombrie a sosit. Zilele pentru semănatul griului în epoca optimă sunt numărate. De altfel, aceeași problemă o ridică în fața oamenilor muncii din agricultură și recoltatul cartofilor, sfeclei, porumbului etc. Și aceasta, nu numai pentru că ultimele zile ale lui septembrie au tras serioase semnale de alarmă prin scăderile de temperatură, norii și fulgii ce le-au însoțit, ci și din cauză că pe o bună parte din terenurile ocupate încă de culturi târzii trebuie să se însămînțeze grâu și secară — acțiune ce nu poate fi amînată peste limita epocii optime stabilite de specialiștii organelor agricole. De aici decurg imperativele organizării judicioase a muncii și mobilizării maxime a forțelor și mijloacelor existente, încît toate lucrările aflate la ordinea zilei să cunoască un ritm accelerat și, totodată, să fie efectuate în bune condiții de calitate. Or, deși despre ritm și calitate se vorbește încă din preajma începerii actualei campanii agricole, faptele și cifrele — arată serioase abateri, răspunderi neonorate de către cooperatori, mecanizatori și, în primul rînd, de către înșiși unii specialiști. Este de neînțeles cum de la Cajvana, Pîrtești de Jos, Iacobești, Vicovu de Sus, Valea Moldovei, Botoșana etc., s-a tărăgănat începerea recoltatului cartofilor, iar în prezent se lucrează „la pas", după cum nu ne putem exta pagina a lll-a . Situația principalelor lucrări agricole pînă ieri dimineață. TIMPUL CHEAMĂ LA URGENTAREA Ritm de melc • Calitate cu semne de întrebare • Răspunderi neonorate plicn ce gîndesc tovarășii de la Rădășeni, Măriței, Satu Mare, Rotopănești și, din nou, Iacobești că nu acționează pentru grăbirea semănatului. La Probota, inginerul Pauer Hentz Dieter pare cu totul pasiv față de modul cum se lucrează aici. Iată ce ne spunea în acest sens tovarășul Nicolae Vlad, vicepreședinte al U.J.C.A.P. : „In timp ce, deunăzi, funcționau doar 3 din cele 9 tractoare, în timp ce recoltatul, arăturile și însămînțările decurg foarte anevoios, sămînța nu-i schimbată și nu-i selectată in întregime, la recoltare cartofii nu sînt sortați, iar la semănat se încalcă regulile indicate, inginerul Pauer se scoală pe la ora 9, așteaptă să i se aducă la pat cafeaua și abia după aceea pornește spre cîmp. Culmea e că acest specialist nici nu ia parte la ședințele de planificare din fiecare seară. Și, să știți, locuința lui se află la 5 pași de sediul cooperativei“. Un alt caz , inginerul Strugaru, de la C.A.P. Iacobești, n-a raportat situația lucrărilor agricole. Unitatea apare cu nici un hectar însămînțat. Totuși, ieri dimineață, contabilul șef susținea că s-ar fi semănat vreo 80 de hectare. La fel, fără motive, nu s-a raportat ultima situație nici de la Măriței și Vicovu de Sus. Singurii scuzabili sunt factorii de răspundere de la Rotopănești și Horodniceni, întrucît circuitul telefonic a fost defect. „Nici inginerul șef de la C.A.P. Todirești nu-și face datoria - ne spunea tovarășul Constantin Păcuraru, director adjunct la direcția agricolă. Otto Rump nu ține „la zi" carnetul griului, motivând că „din lipsă de timp", admite ca tratarea semințelor să se facă în praf, cu lopata, invocînd c sip_______DUMITRU TURTA (Continuare în pagina a lll-a)