Zori Noi, iulie 1973 (Anul 26, nr. 7939-7964)

1973-07-01 / nr. 7939

Ț anul XXVII NR. 7939 duminici 1 iulie 1973 4 PAGINI 30 BANI IN MPINAREA ANIVERSARII ELIBERĂRII PATRIEI DIN CRONICA ÎNTRECERII SOCIALISTE Producție suplimentară de peste 8 milioane lei Colectivele de muncă ale unităților aparținînd Combinatului de prelucrare a lemnului din Suceava, mobilizîndu-și eforturile pentru realizarea în mod exemplar a sarcinilor de plan ce le revin și înfăptuirea angajamentelor mobilizatoare asumate în întrecerea socialistă, se prezintă, acum, la încheierea primei jumătăți a anului, cu un bilanț rodnic. In perioada care a trecut din acest an, ca urmare a măsurilor întreprinse pentru folosirea mai bună a potențialului tehnic și a forței de muncă, s-a obținut o producție suplimentară de peste 8 milioane lei. Cifra amintită încorporează însemnate cantități de mobilă, plăci fibrolemnoase, uși - ferestre, parchete livrate peste prevederi beneficiarilor. Indici sporiți de utilizare a mașinilor La Filatura de in și cînepă din Fălticeni, in scopul folosirii cu eficiență sporită a utilajelor, au fost luate măsuri pentru creșterea vitezei la o parte dintre mașinile de tors. Sporirea cu 360 de rotații pe minut a vitezei la mașinile de tors „Mackie“ permite ca pînă la sfîrșitul anului să se realizeze un spor de producție in valoare de 700.000 lei. Au fost luate, totodată, măsuri pentru utilizarea completă a capacității de producere a firelor groase, creînd posibilitatea de a obține, pe această cale, pînă la încheierea anului, un spor de producție de peste 600.000 lei. Sînt cîteva dintre acțiunile întreprinse de către harnicul colectiv pentru a înfăptui angajamentele mobilizatoare asumate în acest an în întrecerea socialistă. Roade ale muncii mecanizatorilor acționînd cu însuflețire pentru îndeplinirea sarcinilor de plan și a angajamentelor asumate în întrecerea socialistă, tractoriștii din secția care deservește Cooperativa agricolă de producție. Dumbrăveni au obținut, la finele primului semestru, rezultate din cele mai bune. Planul de venituri pe primele 6 luni ale anului a fost îndeplinit în numai 5 luni, cu o depășire de 39.000 lei. In luna iunie, această depășire a fost majorată cu încă 100.000 lei, în același timp, datorită bunei întrețineri a parcului de tractoare și mașini agricole, a reducerii consumului de carburanți, lubrifianți, piese de schimb etc., cheltuielile la 1.000 lei venituri au fost diminuate, față de prevederile inițiale, cu 28 lei. Realizarea succeselor amintite e rezultatul eforturilor întregului colectiv, din rîndul căruia s-au evidențiat Petru Adam, șeful secției, și tractoriștii Gheorghe Andrieș, Petru Novac, Constantin Asoficăi, Mihai Asofronoaiei, și alții. De altfel, aceștia sunt printre primii care au terminat și executarea reparațiilor la mașinile cu care secția va lucra în campania de recoltare a păioaselor. » SARBATORIREfI „ZILEI INVATfITORILUI“ ADUNAREA FESTIVĂ DE LA SUCEAVA Sărbătorirea „Zilei învățătorului", expresie a înaltei prețuiri pe care partidul și statul nostru o acordă educatorilor tinerei generații, oamenilor școlii,, a prilejuit, ieri, — pe fondul efervescenței creatoare declanșate de hotărîrile Plenarei C.C. al P.C.R. din 18 — 19 iunie a.c., care conferă noi coordonate dezvoltării învățămîntului din țara noastră —, organizarea în municipiul Suceava, orașele și comunele județului, a unor entuziaste adunări la care au luat parte cadrele didactice, reprezentanți ai organelor județene și locale de partid și de stat, ai organizațiilor de masă și obștești, conducători de unități economice. La manifestarea din Suceava, ce a avut loc la casa de cultură a sindicatelor, reunind cadrele didactice din municipiu și educatori fruntași din orașele și comunele județului, au participat tovarășii Miu Dobrescu, membru supleant al Comitetului Executiv al C. C. al P.C.R., prim - secretar al comitetului județean de partid, președintele comitetului executiv al consiliului popular județean, Ștefan Panaitiu, secretar al comitetului județean de partid, vicepreședinte al comitetului executiv al consiliului popular județean, Vasile Ionescu, membru al biroului comitetului județean de partid, rectorul Institutului pedagogic din Suceava, Eugen Pleșca, membru al comitetului executiv al consiliului popular județean, inspector general șef al inspectoratului școlar județean. De asemenea, au fost prezenți membri ai birourilor comitetelor județean și municipal de partid, ai comitetelor executive ale consiliilor populare județean și municipal, reprezentanți ai inspectoratului școlar și casei corpului didactic, conducători ai unor importante obiective industriale sucevene. După ce, în numele „tuturor școlarilor municipiului, pionierii au adus, prin cuvinte emoționante și vers, un fierbinte omagiu patriei și partidului, conducătorului iubit al poporului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu, pentru nețărmurita grijă și dragoste cu care înconjură cele mai tinere vlăstare ale țării, pentru atenția pe care o acordă dezvoltării învățămîntului, luat cuvîntul tovarășul Eugen a Pleșca. Vorbitorul a subliniat importanța deosebită pe care o au hotărîrile elaborate de recenta Plenară a C. C. al P.C.R. pentru înflorirea școlii românești, pentru legarea mai strînsă de cerințele prodducției, ale vieții, arătînd că colectivele didactice din județul nostru sînt ferm hotărîte să le traducă în practică. Totodată, a fost făcut un succint și revelator tablou al rezultatelor înregistrate de învățămîntul sucevean, fiind relevate competența, pasiunea dăruirea pe care cadrele didactice din județ le investesc in opera de mare răspundere pe care o săvîrșesc instruirea și educarea tinerei generații în spiritul idealurilor nobile ale societății noastre, al dragostei și respectului față de muncă, al voinței nestrămutate de a duce mai departe flacăra construcției socialiste și comuniste pe pămîntul patriei noastre. In continuare au luat cuvîntul tovarășii înv. Aurelia Rotăriței, de la Școala generală de muzică și arte plastice din Suceava, prof. Valeriu Sandovîci, directorul Școlii generale din Dolheștii Mari, Vasile Sava, directorul întreprinderii forestiere de exploatare și transporturi Suceava, și prof. Valeriu Duceac, directorul Liceului economic din Suceava, care, la această importantă sărbătoare a slujitorilor școlii, au evidențiat imperativele pe care partidul și statul nostru le pun, în actuala etapă, în fața învățămîntului, datoria instituțiilor de învățămînt de a forma oameni de nădejde, vorbind despre preocupările lor, ale colectivelor din care fac parte, de a realiza educația comunistă a elevilor, de a-i pregăti multilateral pentru muncă și viață, fiind capabili să răspundă cerințelor majore /(Continuare în pagina a 11-a) '/ \\W.\\\V\\\\\\ ,X',xyxyx\XvyxxWXXXVXXVyX\V\XVXWVyxy\yxXxyvyyXVXXVXXXXXyvYXWVy.XXXyyXXyXXVXXVyyXXVVXXXXV'XyxXXyXXNXyXVXXXXXXXXXXyXX> Mîine, la Suceava, începe cea de-a doua ediție a Concursului muzical de interpretare instrumentală „Ciprian Porumbescu 4 Transmit salutul cald al muzicienilor noștri președintele Uniunii Compozitorilor din Republica Socialistă România președintele de onoare al Concursului muzical de interpretare instrumentală „Ciprian Porumbescu" Cu același entuziasm și bucurie pe care le-am încercat anul trecut cu ocazia inaugurării Concursului muzical de interpretare instrumentală „Ciprian Porumbescu“ din Suceava, salut cea de-a doua ediție care se deschide mîine. Competiția organizată la Suceava prezintă un profil unic față de celelalte concursuri și festivaluri care au loc pe întinsul țării noastre. La acest concurs se întrec tinerele talente — cele mai dotate, cele mai iscusite — dintr-o arie largă de învățămînt, din școlile generale, din școlile de muzică, membri ai cercurilor pionierilor, preșcolari, elevi din toate clasele pînă la vîrsta de 15 ani. Mi-aduc aminte de interesul stîrnit în marea masă a tinerilor participanți la concursul de anul trecut. Mi-amintesc, de asemenea, cu mare plăcere de concertul final, în care micii laureați ai concursului au prezentat cu surprinzătoare măiestrie, în fața unei săli pline și entuziaste, mesajul muzicii mari. Violoniști, pianiști, flautiști, clarinetiști, trompetiști au umplut sala, orașul Suceava, Moldova toată și țara întreagă cu ecourile cîntecului lor. Sunt convins că în acest an, avind în vedere experiența căpătată și deosebita grijă care s-a acordat organizării concursului, vom asista, la o veritabilă competiție muzicală în care însuflețirea, candoarea și prospețimea copilăriei adaugă, lângă măiestria interpretării, un interes deosebit și o valabilitate sporită. Urez tinerilor concurenți succese în întrecerea pe care le-o doresc prilej de bucurie și de frumoase aduceri aminte. Iar celor din Suceava, tuturor organizatorilor, publicului iubitor de muzică și sensibil față de tineret și viața spirituală a poporului nostru — le trimit salutul cald al muzicienilor noștri. XXXXXXXVXVXXXXXXXXXXXXXXVXXXXXXVnXXXXXVXXNXXXXV XXXXXXXNXX\XVXXXXXXXXXXXXXXVXSXX^XXXSXXXXVXV>SX\VXXNSXXVXVXXXVVVXXXVXXXXXX\XX\\x,VX\\ Ieri s-a încheiat, cu rezultate remarcabile. Vizita tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU în Republica Federală Germania Plecarea de pe aeroportul Köln-Bonn Sîmbătă, 30 iunie, s-a încheiat vizita oficială pe care tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, împreună cu tovarășa Elena Ceaușescu, a întreprins-o în Republica Federală Germania. Aeroportul Köln — Bonn, unde s-a desfășurat ceremonia plecării, este împodobit, ca și în ziua sosirii, cu drapelele de stat ale celor două țări. Au sosit pentru a-și lua rămas bun președintele Republicii Federale Germania, Gustav Heinemann, împreună cu soția, doamna Hilda Heinemann, ministrul federal al justiției, Gerhard Jahn, care în timpul vizitei a fost reprezentant permanent al guvernului federal pe lângă șeful statului român, împreună cu doamna Anna Jahn, Dietrich Spangenberg, șeful Oficiului prezidențial federal, persoane oficiale vestgermane. La ceremonia plecării participă ambasadorul României la Bonn, Constantin Oancea, membri ai ambasadei și Agenției economice a țării noastre.Continuare în pagina a IV-a) Sosirea în Capitală Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, și tovarășa Elena Ceaușescu, împreună cu persoanele oficiale care i-au însoțit în vizita oficială în Republica Federală Germania, s-au reîntors sîmbătă la amiază în Capitală. Prin întreaga sa desfășurare, vizita înalților oaspeți români în R.F. Germania a constituit o expresie evidentă a relațiilor bune, prietenești, care s-au dezvoltat în ultimii ani între cele două state, ea încheindu-se cu rezultate deosebit de rodnice, din toate punctele de vedere. La cel mai înalt nivel a fost exprimată hotărîrea comună de a intensifica colaborarea multilaterală, pe multiple planuri, în avantajul reciproc, al înțelegerii, colaborării, progresului și păcii în lume. Avind loc acum, în preajma Conferinței pentru securitate și colaborare în Europa, întâlnirile și convorbirile conducătorilor celor două state, desfășurate într-o atmosferă deschisă, constructivă, documentele politice de deosebită însemnătate, acordurile de cooperare economică, științifică, tehnică și culturală, semnate cu acest prilej, au ilustrat în mod concret posibilitățile reale ce există pentru înfăptuirea țelurilor nobile ce ce stau în fața acestei importante reuniuni a guvernelor țărilor continentului nostru. Depășind cu mult cadrul relațiilor bilaterale, Declarația solemnă comună încheiată la Bonn — al șaptelea document politic de acest fel semnat în cursul anului de țara noastră cu state din diferite regiuni ale globului, — se impune prin caracterul său, prin principiile general valabile ce se statuează ca o contribuție de preț la promovarea climatului de pace și securitate, a unei noi politici în viața internațională. Exprimind satisfacția opiniei publice din țara noastră pentru aceste rezultate remarcabile ale vizitei șefului statului român, mii și mii de bucureșteni au întâmpinat cu entuziasm pe tovarășul Nicolae Ceaușescu, și-au manifestat încă o dată, dragostea, mulțumirile profunde ale întregului popor pentru eforturile susținute ce le depune în vederea propășirii patriei noastre, creșterii prestigiului ei în lume, în slujba înțelegerii și conlucrării între popoare în folosul păcii și progresului în lume. Ca aeroportul Băneasa, în (Continuare în pagina a IV-a) COMUNICAT COMUN cu privire la vizita oficială în Republica Federală Germania a președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu . IN PAGINA 4 Mesajul adresat de tovarășul Nicolae Ceaușescu colectivului ziarului „Clopotul“ din Botoșani Dragi tovarăși. Doresc, înainte de toate, să vă mulțumesc în mod călduros pentru invitația pe care mi-ați adresat-o, de a lua parte la sărbătorirea a 40 de ani de la apariția primului număr al ziarului „Clopotul" — Botoșani. Regretînd sincer că timpul nu-mi permite să iau parte la această aniversare, doresc să adresez pe această cale călduroase felicitări colectivului redacțional, colaboratorilor, precum și corespondenților voluntari — muncitori, țărani, intelectuali, tipografilor care, atît în anii ilegalității, cit și în perioada de după eliberarea țării, și-au adus contribuția la editarea și tipărirea ziarului. Intre cele peste 300 de ziare și reviste apărute în trecut sub îndrumarea Partidului Comunist Român și care au avut un rol important în mobilizarea maselor largi la lupta revoluționară pentru apărarea drepturilor și libertăților democratice, împotriva fascismului, ziarul „Clopotul", apărut la 30 iunie 1933, a jucat un rol deosebit de important. Împreună cu celelalte publicații comuniste, „Clopotul" a militat activ pentru apărarea independenței și suveranității naționale, pentru răspîndirea ideilor marxist - leniniste in rindul maselor, demascînd cu fermitate concepțiile politice retrograde, acțiunile teroriste ale elementelor fasciste. Deși suprimat în mai multe rînduri de către organele represive burghezo - moșierești, ziarul a continuat să apară, sub alte denumiri, manifestîndu-se tot timpul ca o tribună activă de luptă pentru apărarea intereselor poporului. După eliberarea patriei de sub jugul fascist, „Clopotul" și-a adus contribuția la întreaga luptă pentru transformarea revoluționară a societății românești, la construcția social - economică a țării, la succesul marii opere de edificare a orînduirii socialiste pe pămîntul României. Am convingerea, dragi tovarăși, că bilanțul pe care-1 faceți cu prilejul acestei aniversări va constitui pentru dumneavoastră toți — redactori și colaboratori — un puternic imbold de a acționa și mai hotărît pentru îmbunătățirea continuă muncii, astfel ca ziarul să răspundă cu mai a bine înaltelor cerințe pe care partidul le pune în fața presei noastre comuniste. Sunt încredințat că, acționînd pe linia bogatelor sale tradiții din trecut, ziarul „Clopotul" își va spori și mai mult în viitor contribuția la lupta generală a întregului popor pentru transpunerea cu succes în viață a politicii interne și externe a partidului, pentru îndeplinirea înainte de termen planului cincinal și dezvoltarea în ritm accelerat a economiei, științei și culturii în patria noastră, pentru educarea socialistă a oamenilor muncii și aplicarea neabătută a normelor eticii și echității socialiste în întreaga viață socială, pentru bunăstarea civilizația întregii noastre națiuni. Vă urez, dragi tovarăși, succese tot mai mari în îndeplinirea sarcinilor de răspundere ce vă revin, satisfacții depline în muncă, multă sănătate și fericire. ASIGURAREA FURAJELOR, o băTălie care se cîștiga acuM! ÎN PAGINA 2 COORDONATE LITERARE • VERSURI • Schiță LECȚIE NETERMINATA • Cronica literară. Florin Mugur : „CONVORBIRI CU MARIN PREDA" PAGINA 3 I