Magyar Vasmunkások Lapja, 1942 (3. évfolyam, 1-12. szám)

1942-01-15 / 1. szám

HIVATALOS RÉSZ Inspekciós szolgálat a Szövetségben Most a szaktársak olyan időben is felvilá­gosítást kaphassanak, amikor a munkaidő be­fejezést­ nyert. Szövetségünk székházában OVIII, Magdolna u. 5) hétköznapokon minden­nap ügyeletes szolgálatot , tartunk az alanti beosztásban, OTT-ügyekben szerdai napon 5-től 7 óráig Kruppa Rezső, szombaton 5-től 7 óráig pedig Költői Anna adnak tanácsot a Szövetség szék­­házában. Hétfőn, csütörtökön és szombaton d­ u. 5—7 óra között I. em. 15. szám alatt a vas- és réz­­esztergályosok irodájában. Szombaton d. u. 5—7 óráig I. em. 14. szám alatt a központi titkárságban általános fel­világosítást nyújtunk. Szombaton d. u. 5—7 óra között ügyeletes szolgálatot tartanak: a műszerészek, villany­­szerelők és autószerelők titkársága I. em. 3* nyáripari lakatosok titkársága I. em­. 5., köz­üzemiek titkársága I. em. 7. Az öntők titkársága, minden csütörtökön 5—7 óra között , em­. 4. szám alatt tart ügyeleti szolgálatot. A nők titkársága csütörtökön és szombaton i. u. 5—7 óra között földszint 8. szám alatt tart ügyeleti szolgálatot. Az­­ épületlakatosok szervezőbizottsága hét­köznapokon d. u. 3—8 óráig, vasár- és ünnep­napokon d. e. 10—12 óráig ügyeleti órákat tart a szakma irodájában. A bronzművesek, rézlakatosok és fémnyomok szervezőbizottsága hétfőn, szerdán és pénteken . A. t­. ’Ap —8 óráig, vasárnap délelőtt pedig 30—12 óráig tart ügyeletes szolgálatot. A csiszolók és rokonszakmabeliek szervező­bizottsága, kedden és a csütörtökök­ 5-től 6 óráig, szombaton pedig 5-től 1 óráig tart ügyeletet. A bádogosok, vízvezeték- és fűtésszerelők szervezőbizottsága hétköznapokon d. u. 5—7 óráig, vasárnap d. e. pedig 9—12 óráig tart ügyeletes szolgálatot. f . ———. Járulékbefizetés. Január 18-án a 4-ik, január 25-én az 5-ik, február 1-én a 6-ik, február 8-án a 7-ik,­ február 15-én pedig a 8-ik heti járulék befizetése esedékes. Az a tag, aki .a. járulékai­val nyolc hétnél nagyobb hátralékban van, segélyek fölvételére nem jogosult, elegáns urak és hölgyek töltik itt idejüket,­­síléccel úszva a havasi napsütésben. Kékesről Gyöngyösre mentünk s innen vonaton Pestre. VASAS-TURISZTIKA Barangolás a Mátrában Őrsömnél vártuk a karácsonyi ünnepekkel adódott négy szabadnapot. Ritkán ismétlődő alkalom. Tudtuk, hogy olyan helyekre is el­juthatunk, ahová csak ritkán s akkor, is csak „kutyafuttában“ juthatunk el. Így esett­ vá­lasztásnak a Mátra hegyvidékiére. Az indulás­ előtti napon esőst szeles, rossz idő volt. Csütörtökön reggel 5 órakor a Keleti­­pályaudvar előcsarnokában, találkoztunk. Vol­tak olyan szaktársak, akik villamo­s hiányában gyalog jöttek Kelenföldről vagy Óbudáról. Öt óra negyven perckor indul a vonat. Célunk Pásztó. Az­­ idő még mindig erősen szeles, de az ég­­ csillagos. A hangulat emelkedett. Örü­lünk egymásnak, örülünk, hogy elhagyjuk a poros, füstös várost, hogy megyünk ki a sza­badba. De Aszód felé esni kezd az eső, még m­indig sötét­ van, de azért l­efüggedésnek nyoma sincs. Négy nap, négy éjjel ritkán esik, s valóban, még el sem érjük Pásztót, kezd vö­rös lenni keleten az ég alja s a sötétséggel együtt tűnnek nyugat felé a fekete felhők. Olyan mindez, mint egy színpad, mikor fel­gördül a függöny. Elénk tárulnak­ az ébredő falvak­s­ távoli hegyek szép tisztán megmosva, aranyos napfényben. Kilépünk a vonatból, a távolból látszanak a Mátra -­hegység csúcsai, köztük első napi cél­pontunk: Ágasvár is. Itt a menedékházban tanyáztunk két nap, két éjjel s innen csinál­tunk hosszab­b-rö­videbb sétakat a környékre. Az idő pompás volt. Hol ragyogó napfény s kék az ég, majd hirtelen közelgő félórás hó­vihar,­­ áruit ismét kék ég­ő napfény vált fel. Állandóan­­ az volt az­,érzésünk, mintha egy­ szí­­nes film peregne be­ előttünk. A harmadik nap áthaladtunk a körülbelül 800 méter magasban fekvő két mátrai falun. Magára hagyatva küzd a lakosság a sovány köves talajom Szegénység látszik mindenütt, még mezítlábas gyereket is látunk az utcán a 12 fokos , hidegben. Innen egy, órányira­ elértük Gallyaiétól Központi fekvésű hely. Elegáns, gyönyörű nagy szálló, villák és a­­turistaszálló. Téli-nyári üdülőhely. Innen,­­ rövid pihenő után, leereszkedtünk Mátraházára, majd tovább mentünk Mátra­­füredre. Következő nap autóbusszal vissza­mentünk ismét Mátraházára s onnan a nap­fényben, csillagos, havas, zuzmarás úton föl­mentünk Kékestetőre. Itt is zsong az élet a nagyszálló és a sípálya környékén. Autópark, MAGYAR VASMUNKÁSOK LAPJA Vasas turisták szilveszteri túrája Lassan gyülekezett a­ megadott találkozón, a­ vasasok turistacsoportja. Turista jókedvvel indultunk el, a kijelölt vezetővel, az élen, a kevélynyergi menedékház felé. A hangulatot emelte a szép téli este, a vakító hó, a nem túl­ságosan hideg idő. Kedélyes beszélgetés köz­ben érünk fel a­ menedékházba, ahol paprikás krumpliból készült vacsora vár bennünket, ami után kedélyes anekdotákkal szórakoztattuk az időközben más csoportoktól érkezett turistá­kat, az óév végéig. Néhány perccel 12 óra előtt a turista természetszeretetéhez híven kivonul­tunk a szabadba és ragyogó fillér hó és tiszta holdfénynél köszöntöttük az érkező új évet, amitől minden békeszerető ember egy szebb kornak kezdetét várja. Séta után alvóra tértünk. Tijév papján a­ jó hangulatben­ ébredt vasas­­csoport Kevélyről Oszolyra túrázott. Ennek a kis túrának téli szépségét alig lehet betűkkel vagy szavakkal érzékeltetni. A behavazott erdő zuzmarás fái között, hólabdacsa­tázás közben, túráztunk Oszolyra és onnan vissza Kevélyre, ahol megebédeltünk. Utána pedig hazafelé indultunk, azzal a nem éppen leg­vigasztalóbb tudattal, hogy egy szépen eltelt Szilveszter és Újév után ismét a munkapad mellé kényszerülünk, nem éppen, ózondús leve­gőjű helyiségekbe, gépek folytonos zakatolása közé, ismét várva a vasárnapot, hogy újból a szabadba mehessünk, tüdőnkbe és szerveze­tünkbe fölszedett rossz levegőt kifújni. A Természetbarátok Turista Egyesülete Vasas osztálya túrái: Január II. 1. Gyalogtúra a Frankhegyre. Találkozás reggel 9 órakor a farkasréti villa­mos­ végállomásánál. Vezető: Csapó Sámuel. — 2. Sí-túra. Találkozás a zugligeti villamos végállomásánál reggel 9 óra 30 perckor. Január 25. Hármashatárhegy — Csúcshegy (Pálvölgyi barlang). Találkozás az újlaki templomnál reggel 8 óra 30 perckor. Vezető: Domonkos. Február 1. Szénás. Találkozás a hűvösvölgyi villamos végállomásánál reggel 8 óra 30 perc­kor. Vezető: Nádas. *.....................- j • - " Január 19-én, hétfőn­ este­­7 órakor a Tu­­ristamúzeumot meglátogatjuk. Találkozás a múzeum előtt (V. Báthory utca 5. sz.). Január 28-án, szerdán este 8 órai kezdettel dr Simonits István „Átöröklés“ címen tart elő­adást­. BÁNYAMUNKÁSOK KÖRÉBŐl A MAGYARORSZÁGI BÁNYA- ÉS KOHÓMUNKÁSOK ORSZ. SZÖVETS. BUDAPEST VIll. MAGDOLNA UTCA 5. SZ. TELEFONSZÁM: 138-052 A segély ügye Annak idején a munkabérmegállapító bizottság ülésén vita tárgya volt az őszi és karácsonyi segély kérdése. A munkáltatók az első munkabér megálla­pítása alkalmával a természetben nyújtott kedvez­mény és az esetenként nyújtott segélyek megszün­tetését kívánták. Ezt a kívánságokat azzal a ma­gyarázattal indokolták, hogy a kedvezmények és a segélyek a munkabéreken felül a munkáltatók tet­szés szerinti önkéntes természetbeni és pénzbeli juttatása. A munkáság képviselői viszont a következő állás­ponthoz ragaszkodtak: az évtizedekkel azelőtt beve­zetett szakmány-, óra- és napszámbér-rendszer ide­jén­ a kedvezményeket és az időnként nyújtott segé­lyeket beleszámították a munkabérekbe. Így tehát a kedvezmény és segély a mindenkori munkabér elválaszthatatlan része. Ebben az értelemben hozott határozatot a bizottság, amit a miniszter is jóvá­hagyott. A segélyek az egyes bányavállalatok és bánya­vidékek szerint különböző rendszer alapján lesznek kifizetve. Ott, ahol az egész havi összkereset­ 20, illetve 25%-át kapják a munkások őszi beszerzési és karácsonyi­ segély fejében, a váltakozó árviszonyok­nál­ megfelelően emelkedik a segély összege is. Nem így van ez ott, ahol évek óta változatlan, rögzített összegben kapják a bányászok segélyüket, mert az árak emelkedtek, a­ segélyek azonban változatlanul úgy maradtak, mint az alacsonyabb árszínvonal idején voltak. Az a kívánsága az érdekelt bányamunkásságnak, hogy a karácsonyi segélyt is a munkabérek emelke­désével arányban emeljék föl. A pécsvidéki bányaüzemek komoly munkássága abban a tudatban vette föl a karácsonyi segélyt. Esztergályosok és marósok LÁTfifAnyva Esztergályosok és maró-MSiíivvílyve­­sok részére a legutóbb Frohászka János szerkesztésében, az esztergályos szakma kiadásában meg­jelent szakkönyv minden esztergályos és marós szaktárs részére nélkülözhetetlen. Kapható Szövetségünk összes Otthonaiban, ára 2 pengő, hogy az illetékes tényezők belátva a valóságos hely­zetet, meg fogják találni a­­ lehetőségét annak, hogy komoly adatok birtokában tárgyalás útján rendez­zék a bányászoknak ezt a jogos kívánságát. Új feladatok előtt az ií1 esztendő új erőfeszítést és­­szorgalmas ter­melőmunkát kíván. Ez a munka, nemcsak az üze­mekben, de a munkásmozgalom terén is szükséges. Mindent, amit ma megtehetünk a taglétszám növe­kedésére, a járulékok pontos befizetésének fokozá­sára, általában a Szövetség megerősödésére nézve, ne halasszuk holnapra. Örömtől sugárzó arccal, har­cos új esztendőt kívántak­­egymásnak a régi szak­szervezeti tagok és az új, ifjú bányamunkások, mint a Szövetség új harcos tagjai. Most ezeket a kívánságokat kell valóra váltani. Az egyes bányavidékeken a munkásság körében a komoly belátás kerekedett felül, érzik, sőt tudják, hogy szervezetlenül nem élhetnek tovább! A Szövetségbe érkező levelek még a­ legeldugot­tabb kis bányatelepről is bizakodó és lelkes hangú soraiban benne van az akarat a szervezkedés meg­­­­indítására és folytatására nézve. Az erdélyi arany­bányák, sóbányák csalódott bányászai éppen úgy­, mint az ország szénbányászai, új lendületet fogtak hozzá a szakszervezeti mozgalom újbóli felépítésé­hez. Nemcsak­­munkásérdek, hanem az ország érdeke is, hogy a bányászok olyan szakmai szervezetnek legyenek tagjai, amelyben öntudatot, fegyelmezett­séget és műveltséget sajátíthatnak el. Ezért büszkén álljon oda minden szervezett bányamunkás a nagy szervezőmunka végzőinek sorába, mert­ az erős szö­vetség jobb életet és emberibb megbecsülést hoz a bányászok számára.* * »­­ V A ’ különböző bányatelepekről a központi vezető­ségnek és titkárságnak küldött újévi jókívánságo­kat köszönettel fogadtuk, amelyeket ugyanúgy mi is viszont kívánunk.* Az 1942 január hónapban fizetett járulékok ellené­ben csak az „1942“ jelzésű beragasztott bélyeg érvé­nyes. Aki múltévi hátralékát akarja rendezni, az a tag ebbeli szándékát a pénztáros­­szaktársnak jelentse be, aki majd a központtól kapja meg a szük­séges bélyegeket. SAKK Angol-megnyitás. (Brémai változat.) Vasas-vándordíjverseny, 1941. Marton János Rosenfeld D. (Budapesti Vasas) (Kispesti Vasas) Világos. Sötét. 1. HfS, cn 2. dl, Hc6. 3. b3, ej. 1. VcX Bf6. 5. g3, d6. 6. Fg2. gt­. (Fel­jebb.) 7. 0—0, h6. 8. Ff­2. Fed. 9. d.% Fg7. 10. Bel, Vc7. 11. el. 6—0. (A gyönge királyszárny miatt, számításba jön a vezéroldalra való sáncolás.) TI. Hds, VdS. 13. Hh1, BbS. 14. Vd2, Kh7. (Követke­zetesebb itt bő.) 15. Ffl, Hg8. 16. fi, eff: 17. Bfl, Fdif. 18. Fdi, Edf. 19. Fg2, Fg1. 20. Hd5, gól 21. Hf5! Hf5. 22. efö: Ff5. 23. Bflf (A nyílt vonal megéri a gyalogáldozatot, az ilyen szellős királyállásnál) 23.... Fg6. 21. Bael, Be8. 25. Fei! Be6? 26. Fg6: f, Bg6. 27. Bf7:f, Bg7. 28. Vf2, Bf7. 29. Vf7: f KhS. 30. Hév! Sötét föladta, mert a matt-hálóból nem kerülhet ki. Sakkliírek, A Vasas Sakkcsoport 1941. évi decem­ber hó 19-én tartotta, tisztújító közgyűlését. Csapó Sámuel szaktárs, mint a sakkcsoport elnöke, üdvö­zölte a megjelenteket. Megnyitóbeszéde után Brádt­ János szaktárs a pénztárs, Kocka László szaktárs pedig az ellenőri jelentést ismertette. A jelentéseket követő rövid vita után a közgyűlés a lelépő vezető- . .ségnek a fölmentvényt megadta Egyben megválasz­totta az új vezetőséget, melyn­ek tagjai a következő szaktársak lettek: Tiszteletbeli elnökök: Kabok Lajos, Karácsony Sándor/ Kruppa Rezső; elnök:­ Csapó Sámuel; ügyvezető: Steiner Lajos; pénztáros: Kiss József; ellenőrök:­ Kocka László és Kaszás Mihály; jegyző: Somogyi István; szertárosok: Okoli­­csányi Sándor és Ritter Ödön; választmányi tagok: Brádt János, Németh Lajos, Bagoss­y Ferenc, Jenei Imre, Szabó László és Bán János. A munkássakkcsapat-ba­jnoki versenyek első for­dulója befejeződött. Pontállás a Vasas-vándordíjban: Bőrös 4­1, Szabó 41, Vasas 38, KÁOSZ 38, Fás 37, Pestszenterzsébet 3634, Kispesti vasas 25, Villa­mos 1814. Dincsér-kupa­: Bőrös II. 3214, Újpest 32, Pestszent­­erzsébeti vasas II. 29, Könyvkötő 27%, KÁOSZ II. 24, Vasas III. 814. Matos-kupa: Cukrász 36%, Szabó II. 27, Bőrös III. 27, Bell­­ér utcai vasas 26, KÁOSZ III. 20, Vasas II. 14%. Január 18-án megkezdődnek a második forduló mérkőzései. 1948 V . i / .__i VEGYES A Bronzmű­vesek, Irézlakatosok és Fénmyo­­mek Szervezőbizottsága ezúton fejezi ki köszö­netét, a­­ Fém­művesek Ipartestületének, úgy­szintén­, mindazon - .munkáltatóknak,­ akik a­ munkanélküliek karácsonyi segélyéhez h­ozát­járul­­ak. Szövetségünk központi vezetősége ezúton mond köszönetet Nemes János műszerész szak­társnak a központi könyvtár részére adomá­nyozott könyvekért és­­füzetekért. Felelős szerkesztő és kiadó: Karácson Sándor. „Világosság" Könyvnyomda Rt. Budapest V]]I.. Conti u. 4. Felelős vezető: Dubai Károly. y w ■ V- - A ' ’ 'á ' „ ••IV.-.'v.