Cuvîntul Nou, martie 1993 (Anul 4, nr. 812-832)

1993-03-02 / nr. 812

Anul IV Nr. 812 Marți 2 martie 1993 4 pagini — 10 lei Sacrificiul regelui va reuni vasalii ? Braşovul tinde să devină o a doua capitală a politicii româneşti. După congresul UD.M.R., la sfîrşitul săptămînii trecute a avut loc sub Tîmpa şi Conferinţa Naţională extraordinară a Partidului Naţional Liberal, demonstrînd astfel faptul că situarea geografică în centrul ţării ar îndreptăţi Braşovul la mai mult decît reşedinţă de judeţ ... Fără îndoială, reuniunea liberalilor avea din start o singură miză cu adevărat de luat în seamă: desemnarea preşedintelui partidului. Datele preliminare ale „problemei“ indicau un resentiment major al tuturor adversarilor politici faţă de persoana domnului Radu Câmpeanu, îndeosebi reprezentanţii Convenţiei Democratice — cu vîrfurile sale de lance —P.N.Ţ.-C.D. şi oficiosul său „România liberă“ — au atacat cit au putut şi din toate direcţiile pe liberalii istorici (bineînţeles, dorind în acest fel să legitimeze grupuleţele desprinse din aceştia), neputînd ierta ieşirea P.N.L. din C.D. (acţiune pe care continuăm să o considerăm că a fost un semn de verticalitate politică). Dar atacurile împotriva şefului liberal au pornit şi din interiorul partidului, multe filiale judeţene neputînd ierta neintrarea în Parlament. Şi astfel, sloganul „Capul lui Câmpeanu vrem“ nu se putea să mi se împlinească, după cum şi zvonurile privind persoana viitorului lider au avut un temei. Ceea ce este cu adevărat important acum, după momentul Braşov, se referă la orientarea ce va fi imprimată P.N.L. şi ce efect va avea sacrificiul „regelui“ pentru reunirea tuturor liberalilor sau care se consideră ca atare. Pornind de la „antecedentele“ domnului Mircea Ionescu Quintus — strînsa legătură cu cei care au reformat partidul după decembrie '89, respectiv domnii Câmpeanu, Săndulescu, Lăzărescu, Bedros — credem că prea multe schimbări de esenţă nu vor avea loc, sarcina noului lider fiind, în principal, aceea de a încerca să realizeze o nouă unitate în cadrul partidului, acţiune facilitată de faptul că s-a dat satisfacţie celor care cereau îndepărtarea domnului Câmpeanu. Al doilea obiectiv al P.N.L. pare ceva mai greu de îndeplinit. Cunoscînd tendinţa aproape maladivă a multor politicieni de mîna a doua de a ridica cît de cît capul şi a fi preşedinţi de partide fantomă, dar şi preocuparea constantă a altora de a diviza mişcarea liberală (de, divide et impera este un dicton ce se respectă şi astăzi) credem că va fi destul de dificilă atragerea vasalilor spre matcă. Deşi declaraţii de „fidelitate“ în cazul eliminării lui Radu Câmpeanu s-au făcut, acum, în faţa faptului împlinit, sîntem curioşi cum îşi vor respecta promisiunile alde P.N.L.-C.D. şi P.N.L.-A T. Mai probabil este că vor găsi alte noduri în papură. Sau mai ştii ? Gabriel FLORESCU IN ZIARUL DE AZI: SPORT (pag. 3) . Intr-un interviu telefonic acordat postului naţional de radio Actualităţi, primul ministru Nicolae Văcăroiu a arătat căpunctele fierbinţi ale perioadei următoare le constituie asigurarea unei solide protecţii sociale şi relansarea economică a ţării, pe care domnia sa o intrevede în trimestrul doi al acestui an. Referiri du-se la activitatea GuvernuluiÎn cele o sută de zile de la instalare, premierul Nicolae Văcăroiu a subliniat că depăşirea greutăţilor din această iornă este un punct roşu pentru executiv . Situaţia pe Dunăre la kilometrul 856 râmîne, neschimbată. Blocajul navigaţiei pe Dunăre făcut de cele 12 barje iugoslave continuă, responsabilitatea acestei situaţii asumîndu-şi-o în totalitate sindicatul iugoslav al navigaţiei. Cum se poate transforma o grevă în bani? Discuţia cu d-1 KOCS János, preşedintele sindicatului „Unitatea“ de la I.A.M.E. Sfîntu Gheorghe, a avut loc vineri, 26 februarie, iată ce ne-a spus d-1 Kocs János: — In şedinţa din 25 februarie, comitetul sindicatului. Ieri, la I.A.M.E. au fost două ore de grevă avînd acordul a peste 1.200 membri, a hotărît declararea unei greve de avertisment de două ore în ziua de luni, 1 martie. Motivul grevei: sindicaliştii nu sunt mulţumiţi de salariul pe care îl primesc. La nivelul unităţii noastre nu s-au dat ultimele două indexări. Paradoxal, fabrica stă bine din punct de vedere financiar, cel puţin faţă de alte unităţi economice, unde-i jale mare. Se pare, însă, că stă bine tocmai pe seama salariilor mici pe care le avem. — E oportună greva, domnule Kocs ? — Nemulţumirile oamenilor sunt mari. Conducerea sindicatului are mandat să organizeze greva. Eu personal nu sunt de acord cu această acţiune grevistă. Cu salariul pe care-l luăm se poate trăi. Subţire, dar se poate. In condiţiile unei greve prelungite, salariaţii vor rămine fără leafă. Va fi un fel de grevă sinucigaşă. Dacă luni, 1 martie, se va hotărî o grevă fără finalitate sînt hotărît să-mi dau demisia. Vom încerca să ajungem la o gîndire raţională, lucidă. La urma-urmei, cum se poate transforma greva in bani ? Luni, 1 martie, am luat legătura cu d-1 Kocs János, care ne-a declarat următoarele: „Am discutat vreme de două ore cu consiliul de administraţie al fabricii. Acesta a oferit — este, cred, a patra ofertă de acest gen — o indexare de 2.000 lei la lefurile actuale. Urmează să hotârim în comitetul sindicatului dacă acceptăm sau nu această soluţie. Repet, dacă se va merge pe ideea unei greve sinucigaşe, eu imi voi da demisia din funcţia de preşedinte de sindicat**. Dumitru MANOLACHESCU „SPERANŢA“, o speranţă pentru Hetea Dr. Ruud von der Ven din grupul „Speranţa** — Olanda şi d-na Dorina Goga, invăţătoare la Şcoala primară Iletca. In satul Hetea din comuna Vucele a revenit un grup al organizaţiei creştine „speranţa din Olanda. Grupul este Însoţit de un alt grup al organizaţiei creştine de caritate Alia şi Omega din Oradea. In total 30 de persoane , (21 olandezi şi 9 români). Programul de ajutorare a celor de la Hetea este de-a dreptul fantastic. Intii, se doreşte electrificarea localităţii. Ceea ce n-a făcut o ţară, un judeţ, în speţă, iată face o organizaţie de caritate. Al doilea, se urmăreşte acordarea unei şanse de integrare socio-economică. In una din clasele şcolii generale au fost instalate 8 maşini de cusut, deci un mic atelier, unde sub îndrumarea a 8 instructoare, fetele şi femeile din sat sunt iniţiate în meseria de croitor. Şi tot aceleaşi instructoare încearcă să le înveţe croşetatul. Echipa este complexă. O parte se ocupă de repararea locuinţelor cetăţenilor; au fost aduse tablă zincată şi materiale de construcţii; la şcoala generală, în două clase au fost montate sobe noi, toate ferestrele au fost asigurate cu grilaje metalice. Aşa cum ne-a spus d-na Dorina Goga, învăţătoare, în actualele condiţii ,parcă se mai poate vorbi de şcoală. Dacă vom avea şi curente- Preda NIŢA (Continuare în pag. a 2-a) S-a constituit Fundaţia „Pro Giorgio Santo“ Vineri a avut loc adunarea de constituire a Fundaţiei Sfîntu Gheorghe, care se va numi Fundaţia „Pro Giorgio Santo“ din limba latină, pe care o cunoaştem cu toţii de la strămoşii noştri romani. S-a efectuat alegerea comitetului director al fundaţiei iată componenţa lui: preşedinte: Albert Almos; vicepreşedinte: Gh. Tatu; secretari Sztakics István. S-au ales şi următorii şefi de compartimente: la ştiinţă, d-1 Viorel Radu;la cultură, d-1 Konya Adam; la sport, d-1 Szentes Adam; la învăţămînt, d-1 Nagy Gábor. Să sperăm că, odată constituite organele de lucru Fundaţia va reuşi să-şi apropie afectiv şi efectiv cetăţenii municipiului, pentru că prima mare acţiune a acesteia, Zilele Sfîntu Gheorghe, bat la uşă şi va trebui muncit din greu ca să ne prezentăm onorabil în faţa atîtor invitaţi din ţară şi din afara ei. (N. DEMETRIAD) Vom avea staţii de autobuz ca la Bacău? In şedinţa Consiliului local al municipiului Sfîntu Gheorghe de vineri, 26 februarie, s-au hotârît următoarele: diminuarea fenomenului infracţional în Sfîntu Gheorghe (urmează să fie de acord cu această hotărîre şi... infractorii); formarea comisiei de apărare împotriva inundaţiilor şi altor calamităţi naturale (comisia conţine în componenţa sa o mulţime de directori şi ingineri şefi ai unor societăţi cu directă sau tangentă implicare in combaterea calamităţilor, inclusiv preşedintele Fundaţiei Naţionale de Călătorii şi Expediţii Ştiinţifice, cu sediul la Sfîntu Gheorghe); afilierea la Federaţia municipiilor din România (preşedintele Federaţiei este d-l Moruzi, primarul Braşovului vecin şi prieten); măsuri pentru efectuarea unui comerţ civilizat în locuri publice (vom reveni asupra acestui comerţ); construirea unor staţii pentru transportul în comun, după modelul celor din Bacău. Vom insista puţin asupra acestui din urmă subiect , vorba de realizarea unui contract între Consiliul local şi două firme particulare, „Bus stop“ şi „Consac“. La intervenția d-lui consilier Vorel Radu s-a constatat că există de vreo doi ani încă Dumitru MANOLACHESCU (Continuare în pag. a 2-a)