Cuvântul Nou, noiembrie 1993 (Anul 4, nr. 978-997)

1993-11-02 / nr. 978

1briDIAn SOCIAL-POLITIC AIL JUDEȚULUI COVASPIA Anul IV Nr. 978 Marți 2 noiembrie 1993 4 pagini — 20 Iei „Drepturile omului şi drepturile minorităţilor“ Duminică, 30 octombrie, la Clubul „Consic“ din municipiu a avut loc masa rotundă pe tema „Drepturile omului şi drepturile minorităţilor“. Au participat: prefectul judeţului, dl. Adrian Căşunean- Vlad, preşedintele Consiliului judeţean, dl. Orbán Árpád, reprezentanţi ai LADO şi Asociaţiei Pro- Remocraţia, reprezentanţi ai tuturor forţelor politice din judeţ, ai Ligii Cultural creştine „Andrei Şaguna“, ai Inspectoratului judeţean de Poliţie, ai Bisericii ortodoxe române din judeţ, ziarişti. Mediator: preşedintele LADO din România, profesorul Nicolae Ştefănescu-Drăgăneşti. Ideea enunţată de mediator conform căreia majoritatea trebuie să-şi protejeze minoritatea a aprins vâltoarea discuţiilor care păreau nesfârşite. Semnele de întrebare ridicate de reprezentanţii unor formaţiuni se refereau direct la populaţia română în minoritate din judeţul Covasna care împărtăşea o soartă moi rea decât minoritatea meghivara faţă de populaţia majoritară a României S-au semnalat atacurile directe ale cotidianului „Háromszék“ la adresa prefectului judeţului, precum şi prezentarea unor articole jignitoare pentru românii din judeţ cu privire la istoria lor pe aceste meleaguri. Intervenţiile d-lui Orbán Arád au subliniat fantei că acum nu sunt probleme între români şi maghiari in judeţ, iar parlamentarul U.D.M.R., a ţinut să precizeze că presa are dreptul să aibe originalitatea propriilor păreri, câtă vreme organismele de conducere ale judeţului nu sunt dovedite că ar săvârşi abuzuri faţă de românii din judeţ, nu se poate spune că drepturile omului au fost încălcate. Preşedintele LADC,i dl. N. Ştefănescu-Drăgăneşti a navigat cu sunteţe printre discuţiile comise. Încercând să menţină şi să păstreze tensiunea discuţiilor la nivele rezonabile. Un singur lucru, i-am reproşa poate: faptul că deşi a fost învinuită de a fi prezentat pe postul national de televiziune in cadrul redacţiei „Viaţa spirituală“ a unei casete care prezenta situaţia, deplorabilă a unor biserici din judeţul Covasna într-un mod „naţionalist-sovio“, d-nei Angela Bârsan, realizatoarea acelei emisiunii nu i s-a oferit posibilitatea să-şi prezete argumentele şi caseta din acea emisiune, întâlnirea s-a încheiat cu acest gust, amar: la o discuţie pe parcursul a câtorva ceasuri despre drepturile omului, unui om acuzat artificial nu i s-a permis să demonstreze falsul acuzaţiei! Apreciem însă că, deşi era foarte grăbit să părăsească judeţul, dl. N. Ştefănescu-Drăgăneşti a privit pe Îndelete caseta cu pricina, cu toate că majoritatea participanţilor la dialog părăsiseră sala. In încheierea colocviului, i-am solicitat d-lui preşedinte al LADO, prof. N. Ştefănescu-Drăgăneşti o scurtă declamaţie: „Ne-am aflat aici ca să stabilim dacă se respectă sau nu drepturile omului în Covasna. Am ales acest judeţ pentru că e cel moi puţin cotat infracţional, iar disensiunile sunt cele mai scăzute. In Covasna nu există problemele din judeţele Cluj şi Mureş, iar autorităţile participante azi aici au fost receptive. Am făcut un dialog în probleme naţionale şi internaţionale pentru a vedea drumul pe care ne îndreptăm îmi pare bine că toţi cei prezenţi au socotit că a fost o reuşită, deşi un început vom reveni cel târziu peste şase luni“. Victor IANCULESCU Fabrica de pâine din Covasna va fi scoasă la licitaţie Aprovizionarea cu pâine, a oraşului Covasna a ridicat mai dintotdeauna probleme, datorită calităţii şi gramajului necorespunzâtoare ale acesteia. Acest lucru se datorează — în special — dotării tehnologice neadecvate a secţiei de panificaţie din localitate. Situaţia a intrat şi, în atenţia S.C. MOPACO S.A., de la al cărei director comercial, d-na Aurora Pop, are aflat câteva amănunte: „ Multe din sesizările consumatorilor noştri se referă la faptul că pâinea fabricată la secţia de panificaţie din Covasna nu este corespunzătoare calitativ. Pentru elucidarea problemei, a cauzelor şi a măsurilor ce se impun s-a şi discutat, de altfel, la sediul societăţii. — Cărui fapt se datorează calitatea mai slabă a pâinii produse la Covasna faţă de cea produsă la celelalte secţii de panificaţie? Caracteristicile şi para,metrii tehnologici ai Secţiei din Covasna sunt specifici producţiei de panificaţie in gramaje mici (predict de patiserie) — sub 50' etni. Din această cauză pâinea de 1 kg care se produce la Covasna prezintă unele abateri de calitate, datorită cuptoarelor care nu pot asigura o coacere completă. Pe vremuri, s-a căzut de comun acord cu Primăria Co- Lucian BIX . (Continuare in pag. a 2-a) 73 MILIOANE LEI, DIN SURSE PROPRII, SUPLIMENTAR LA BUGETUL LOCAL Unul din proiectele de hotărâre aprobate în ședința Consiliului local de vineri, 29 octombrie, a fost cel referitor la recticarea bugetului Consiliului municipal Sfântu Gheorghe pe anul in curs. Este vorba de o suplimentare, din surse proprii — impozite şi taxe — în sumă de 73 milioane lei. Defalcată pe capitole, această sumă s-a împărţit astfel: 36 milioane lei pentru acoperirea cheltuielilor materiale şi cumpărarea (schimbarea) lenjeriei la Spitalul judeţean; 27 milioane lei pentru gospodăria comunală (15 milioane lei repararea unor străzi, 12 milioane pentru dotarea cu utilaje instalație pentru produs mixtură asfaltică, dispozitive de blocat roțile autoturismelor, maşină de marcat străzi etc.); # 10 milioane lei pentru subvenţionarea R.A.T.It. (asigurarea abonamentelor de transport cu preţ redus pentru unele categorii de cetăţenii elevi, pensionari, foşti deţinuţi politici etc.). Asupra celorlalte informări şi proiecte de hotărâri prezentate in şedinţa de vineri vom reveni in numerele viitoare ale ziarului. II. DEMETRIAD între Brabant şi infern! Deşi se află, oarecum, în centrul oraşului, Dispensarul medical nr. 1 din întorsura Buzăului te trimite cu gândul la periferie. Este situat la parterul unui bloc de locuinţe, dar, după cum arată casa scărilor, ai zice, mai degrabă, că-i un loc al nimănui: pereţi murdari, coşcoviţi, geamuri sparte şi o semiobscuritate prin care cu greu dibuim inscripţiile de pe uşile cabinetelor... Interlocutori ne surul cei trei medici de gardă: Adriana Secăroiu, medic pediatru, Mihaela Răican, medic stomatolog, şi Florentin Zorilă, medic de medicină generală. Dr. Adriana Secăroiu: „Problemele para le avem sunt legate în primul rând de spaţiul in care ne desfăşurăm activitatea. Atât sala de aşteptare, cât şi cabinetul propriu-zis sunt foarte mici. Vă închipuiţi ce-i aici iarna, când virozele sunt în floare?! DISPENSARUL ÎNTORSURA E frig, podelele sunt din ciment, caloriferele merg prost. Mai punem radiatorul să „îndulcim“ puţin aerul, mai ales pentru sugari. Ar mai fi apoi problema banilor pentru reţetele gratuite (cu compensaţie 100 la sută) care vin cu întârziere de la Direcţia sanitară, ceea ce, desigur, îngreunează aprovizionarea cu medicamente. Tot legat de Direcţie, aş propune să se repartizeze laptele praf pe dispensare, pentru a putea fi ridicat direct de către mame. MEDICAL NR. 1 BUZĂULUI Sperăm într-un viitor mai bun totuşi şi contăm pe sprijinul financiar promis de Primărie sub a cărei aripă sponsorizatoare ne aflăm de o vreme"... Dr. Mihaela Răican: „Prea interte nu sunt de zis, doar că, atât instrumentarul, cât şi aparatura sunt total depăşite. Fizic şi moral! Instalaţia sanitară e la pământ, instalatorii vin şi pleacă, se cârpeşte pe ici pe colo şi-o luăm de la capăt... Azi, din nou, pentru a nu ştiu câte oară se înfundă chiuveta... Cu toate astea trebuie să lucrăm, mai ales urgenţele“... Dr. Florentin Zorilă: „Levelul unui dispensar cred că avem o dotare satisfăcătoare, inclusiv fizioterapie unde putem acorda tratamente curente. De altfel, cabinetul pentru adulţi a beneficiat şi încă se bucură de ajutoare externe. E vorba despre o Societate de ajutorare pentru România, din Olanda, „BRA U■ Alexandra MORAR (Continuare, iap.ii a i a msaanjit. PRIMII PAŞI Recent ne-a vizitat delegaţia Uniunii Românilor din Ungaria. S-au purtat discuţii cu prefectul judeţului, domnul Adrian Căşunean-Vlad şi preşedintele Consiliului judeţean, domnul Orbán Árpád. A participat la întâlnire domnul Ivan Trutzek, secretar al Consiliului pentru minorităţi de pe lângă Guvernul României. Discuţiile s-au axat pe doriinţa exprimată de ambele părţi pentru o colaborare mai strânsă între românii aparţinând celor două ţări vecine. Le-am solicitat celor doi oaspeţi scurte declamaţii. Prof. Gheorghe Pefrusnn, oreşedintele Uniunii Românilor din Ungaria, conducătorul delegaţiei. ..Trebuie să intensificăm relaţiile dintre rol, dar sunt partide şi persortalităţi rtehnice în, Română care susţin existenţa unor conflicte, de altfel, artificiale, între românii şi maghiarii de aici. Partidul România Mare şi Corneliu Vadim Tudor sunt exemple concrete. Astăzi în Europa şi în lume contează mai mult standardul economic Din păcate, România noi are o concepţie clară despre minorităţi şi oameni de cultură din Parlament, se dedau la practici şi declaraţii extremiste, naţionaliste" Dl. Pavel Ardelean, vicarul Bisericii ortodoxe române din Ungaria: „Suntem la primii paşi în colaborare, în comunităţile româneşti din Ungaria, bisericile ortodoxe duc o lipsă acută de preoţi. De aceea am propus în discuţia cu preafericitul Teoctist patriarhul Bisericii ortodoxe române, să ni se trimită câţiva preoţi cu statut de misionari. Ei pot veni cu familiile lor şi vor fi salarizaţi în valută de către sătul român“. Discuţiile purtate ne dau speranţa unei comunicări mai profunde în cultură,şcoal, şi religie cu comunităţii românești din Ungaria Victor IANCULESCU * ÎN ZIARIJL ,FAZI: SPORT