Cuvântul Nou, august 1997 (Anul 8, nr. 1926-1951)

1997-08-01 / nr. 1926

COTIDIAN SOCIAL - POLITIC AL JUDEȚULUI COVASNA Comparaţii pentru adus spuza pe turtă Gabriel FLORESCU A devenit un obicei obsedant să se facă tot felul de comparaţii între situaţia din România şi aceea din ţările înaintate din vest. Sigur, fiecare ştim că nivelul de trai este mult mai ridicat, puterea economică nu se compară cu cea din ţara noastră, oraşele, străzile, întreagă infrastructură este superioară. Am fost mulţi dintre noi în Vest, am admirat ce era de admirat şi ne-am întors în ţară cu speranţa că poate-poate vreodată vom avea şi noi parte de asemenea bunăstare.Dacă noi nu, eventual urmaşii noştri... Devine însă deranjantă comparaţia când o fac unii dintre politicieni ajunşi prin posturi de conducere, îţi crează impresia că ne cred proşti sau, în cel mai bun car, neumblat prin lume Altfel nu ştim de ce se tot vehiculează ideea că trebuie să ajungem să plătim litrul de benzină cu acelaşi preţ ca neamţul sau francezul, de ce este necesar să ajungem cu plata telefonului la nivelul elveţianului sau englezului, care este motivul pentru care, de pildă, costul unei expediţii poştale, respectiv a unei scrisori simple, este mai mare decât în America (iată, iam întrecut la ceva! ) sau că pe drumurile noastre trebuie instituite taxe speciale. Oare suferă comparaţie seviciile de care beneficiază cei enurmeraţi mai sus şi noi? Adesea se pune în balanţă salariul românului cu al occidentalului. Nu vom face aceeaşi “măsurătoare” pentru ca diferenţa este prea evidentă, după cum nici anumite cheltuieli ale vesticului n-ar putea fi suportate de buzunarul nostru (vezi numai chiriile ).Dar atunci să nu emitem bazaconii de genul “cât de ieftin este la noi faţă de Occident” sau “nu ne putem acoperi cheltuielile, trebuie să le aducem la nivel mondial” Ministrul comunicaţiilor, Sorin Pantiş, ne-a avertizat deja că din septembrie s-ar putea să mai crească taxele la diferite servicii oferite de subordonaţii săi. Care servicii sunt adevărate deservicii. Gândiţi-vă numai la calitatea convorbirilor telefonice, la timpul cât o scrisoare ajunge la un destinatar nu mai departe de câţiva zeci de kilometri. Se întâmplă oare acelaşi lucru şi în străinătate? Ideea care guvernează acţiunile celor care decid asemenea creşteri de preţuri este una singură: să tragă cât mai multe piei de pe contribuabilul român. Să-şi pună însă mintea la contribuţie pentru a oferi întâi o marfă comparabilă cu cea din ţările avansate şi apoi să ceară şi plata corespunzătoare este greu să pretindem de la nişte oameni care au rămas închistaţi în nişte tipare străvechi. S-au primit nenumărate împrumuturi, unele pe termen lung, pentru diferite modernizări, dar banii au fost folosiţi în cu totul alte scopuri. Cum să plăteşti sume exorbitante pentru transportul CFR când mizeria din vagoane te face săţi vină rău. Asta se înţelege greu la nivele înalte, poţi face comparaţii doar pornind de la premise egale. In rest înseamnă doar poveste pentru adormit copiii. Deci, să egalizăm unităţile de măsură şi abia apoi să aruncăm vorbe fără noimă.Căci tare bine ar fi ca situaţia din România să fie incomparabilă în sens pozitiv cu aceea din alte ţări aflate mai spre Soare-apune! O şansă pentru relansareaindustriei fără fum. Turismul rural şi ecologic Horia C.DELIU în Occident se bucură de mare trecere o formă interesantă de drumeţie şipetrecere a timpului liber într-un cadru natural cât mai plăcut, anume turismul rural şi ecologic, formă de terapie antistress fără cheltuieli deosebite. Ţări cu un avansat nivel economic şi un potenţial balnear dezvoltat, ca Franţa, Italia, Spania, Germania oferă ca o alternativă tot mai atrăgătoare un asemenea complex de servicii. Nesofisticate, într-un cadru natural pitoresc, nepoluat, unde vizitatorii găsesc condiţii de locuit “ca la mama acasă”, cum se spune, în România doar câteva judeţe au avut curajul de a porni pe un asemenea drum, zilele trecute având posbilitatea să cunosc o familie din Bucureşti care a vizitat câteva asemenea localităţi din ţară, poposind acum şi în judeţul nostru în dorinţa de a vedea la faţa locului dacă şi aici se găseşte o oportunitate de acest fel. Este vorba de Gheorghe şi Dana Popa, care au o firmă particulară de turism, cu ajutorul căreia aduc vizitatori din Apus, dar şi din zone mai apropiate, cum ar fi Turcia sau Grecia. “Să ştiţi că am întâlnit mulţi oameni din străinătate care au văzut TOT la viaţa lor, acum căutând altceva: un cadru natural cât mai nebătut de vizitatori, în mijlocul naturii, fără construcţii cine ştie ce moderne - dacă s-ar putea chiar ar locui în casele sătenilor - dar cu nişte condiţii higienice minime”.Desigur, apă curentă, WC, posibilitatea de a face o baie. -Nu sunt necesare amenajări prea pretenţioase, aşa ca la bloc, ci un confort rural corespunzător. Este important să existe curent electric, frigider, deoarece produsele alimentare se cer păstrate în condiţii optime. -Şi în privinţă mesei? -O, la acest capitol lucrurile se prezintă şi mai simplu, deoarece turiştii străini vor să cunoască nemijlocit bucătăria românească, de care au auzit vorbindu-se elogios, dar nu au avut încă posibilitatea să o...verifice pe cont propriu. Ofertele noastre au vizat până acum suite din Apuseni, din zona Branului, dar-totuşi- acolo vine multă lume. Preferabil ar fi găsirea unor aşezări şi mai puţin bătute de excursionişti, chiar izolate, aşa cum am auzit că ar fi aici la Comandău, Vâlcele, Bálványos. Suntem veniţi abia de două zile şi încă nu am evaluat întreg potenţialul turistic al judeţului Covasna, dar sperăm să găndim locuri atrăgătoare pentru membrii cercurilor de turism rural şi ecologic din străinătate, care se interesează tot mai mult de ţara noastră. Iată, aşadar, că potenţial există, iar revigorarea “industriei fără fum”, cum este numit într-un limbaj plastic turismul poate veni de acolo unde ne aşteptăm mai puţin. Şi ceea ce este important îl reprezintă faptul că nu sunt necesare fonduri speciale, investiţii covârşitoare, ci doar iniţiativă şi preocupare. Tema rămâne de actualitate şi ne propunem să revenim cât de curând asupra ei. mm “SINGURA NOASTRA salvare, ar fi apariţia UNUI INVESTITOR STRAIN” Aurel GOLCIU La Filatura de lână din Covasna, secţie a SC ELTEX SA Prejmer - fosta fabrică de postav - din cauza scăderii dramatice a comenzilor, capacităţile de producţie sunt utilizate în proporţie de numai 25 la sută. Drept pentru care salariaţii lucrează în program redus, de doar patru zile pe săptămână, cu diminuarea corespunzătoare a salariilor, care salarii şi aşa erau mici, cel mediu nedepăşind 340 de mii de lei. După cum ne-a precizat domnul Paliko Peter, şeful acestei unităţi, din 1990 încoace personalul s-a redus de la 300 la 130 de angajaţi. “în acest an o singură persoană a fost trimisă în şomaj, din rândurile TESA, însă oamenii au început să plece la alte locuri de muncă, mai bine plătite, iar cei în vârstă continuă să iasă la pensie.” în ce priveşte perspectivele acetei unităţi economice, interlocutorul ne-a declarat că singura speranţă de relansare a activităţii de producţie, este cea a preluării ei de către un investitor străin care să asigure şi piaţă de desfacere. “în ţară au apărut filaturi private, care lucrează cu doar 10-15 persoane şi deci au cheltuieli de regie mult mai mici decât noi, aşa încât pot să-şi permită să vândă firele de lână la preţuri sub cereale||||| noastre. Nu mai mergem nici producţia de covoare persane, care era unul din principalii noştri beneficiari.” In ce priveşte posibilitatea participării salariaţilor la privatizarea secţiei, aceasta este exclusă, deoarce: “Oamenii nu au bani, iar la pornire ne-ar trebui un capital important, pe care nu l-am putea procura decât contractând credite la bănci. Or, la dobânzile actuale, în trei luni de zile, sigur am da faliment.” “Liga Campionilor” Schimbări importante la nivelul conducerii lui Dinamo PAGINA A 4-A ■% | _ In toate bazinele hidrografice din judeţ Apele se retrag în matcă Aseară, la ora 19, de la Sistemul de gospodărire a apelor Covasna am fost informaţi că pe toate cursurile judeţene apele se retrag în matcă. Singura excepţie a constituit-o Caşinul care, din cauza unei ploi în judeţul Harghita, a crescut, dar surplusul de apă a fost preluat în aval. Singura cotă de atenţie se înregistra la Chichiş, la podul peste Râul Negru. In zilele următoare lucrătorii sistemului se vor deplasa pe toate digurile spre a le verifica şi preîntâmpina astfel situaţii de genul celei de la Sântionlunca, unde digul a cedat într-o porțiune. SINDICATELE ÎNTRERUP DISCUŢIILE CU GUVERNUL • Liderii centralelor sindicale BNS, Cartel Alfa, CSDR şi CNSLR-Frăţia au refuzat să continue discuţiile cu Guvernul român, joi, după două ore de aşteptare. Liderii sindicali, prezenţi la Palatul Victoria, Dumitru Costin, Bogdan Hossu, Radu Colceagă şi Pavel Todoran, au reclamat faptul că Executivul nu a trimis documentele privindpolitica salarială, deşi la discuţiile de marţi Cabinetul Ciorbea se angajase să trimită materialele necesare înaintea discuţiilor programate joi. De altfel, sindicaliştii au fost anunţaţi înainte de începerea discuţiilor că tema stabilită iniţial, respectiv politica salarială, a fost schimbată. Cabinetul Ciorbea a propus ca subiect al discuţiilor aspecte privind structura Societăţii Naţionale de Petrol, blocajul financiar, preţurile la energie, inclusiv stabilirea listei cu întreprinderile care urmează să fie restructurate. , Bogdan Hossu, liderul Cartel Alfa, a acuzat Guvernul de “incapacitate în coordonarea activităţilor”, devenind “o practică obişnuită a premierului Victor Ciorbea şi a membrilor Executivului de a întîrzia şi a nu respecta programul”. La rîndul său, Pavel Todoran (CNSLR-Frăţia), a afirmat că Executivul “nu e în stare să gestioneze reforma în condiţiile de criză din România”. “Dacă nu se vor lua măsuri urgente şi concrete, vor exista tensiuni sociale care vor duce la compromiterea procesului de reformă”, a spus Todoran. Todoran a mai spus că Executivul încearcă să-şi îmbunătăţească imaginea prin formule de genul “foşti colegi” la adresa sindicaliştilor. “Nu suntem dispuşi să creăm imagine de dragul imaginii”, a încheiat Todoran. Dumitru Costin a fost de părere că, în momentul de faţă, premierul Ciorbea are două variante: fie să-şi “facă curat în ogradă, schimbînd unii membri ai Cabinetului, fie să-şi dea demisia”. El s-a referit la ministrul Reformei, Ulm Spineanu, şi secretari de stat din cadrul Ministerului Finanţelor, în timpul declaraţiilor, şi-au făcut apariţia ministrul Finanţelor, Mircea Ciumara şi cel al Reformei, Ulm Spineanu, surprinşi de decizia sindicaliştilor de a refuza să continue discuţiile. Ciumara a motivat lipsa materialelor de faptului că acestea nu au fost finalizate, acesta fiind şi motivul pentru care subiectul discuţiilor a fost modificat. Întîrzierea lui Ciumara s-a datorat unei întîlniri de la Ministerul Finanţelor. Victor Ciorbea a oferit, de asemenea, explicaţii în privinţa întîrzierii. “Zilnic am negociat câte 10-12 ore cu reprezentanţii FMI, fiind un volum mare de lucru, iar în cursul dimineţii am fost prezent la ceremonia de absolvire de la Institutul Naţional de Informaţii”. Documentele nu au fost trimise deoarece au existat mai multe variante, nefiind încă finalizate, a spus Ciorbea. El speră ca sindicaliştii să înţeleagă situaţia şi să revină la masa negocierilor, conform programului stabilit săptămîna viitoare. .... -R al itBcb 3cu •: :: ; ::x xf: i xY.x-x:: xri:- ExyV VÎşÎx '::í:: :'x':-:-x . Ef-:- - ; ivfi-i-R x-L: x x: x'irix• :T>:: x: ; i‘:L-^ Astăzi, 1 august a.c., Primăria municipiului Sfântul Gheorghe organizează un bal de binefacere ce va avea loc la restaurantul Csillag de pe strada Oltului nr.6 . Cu acest prilej se vor face donaţii pentru colectarea de medicamente. La acest eveniment monden (primul de asemenea natură în municipiu - după ştiinţa noastră) sunt invitaţi conducători de instituţii şi societăţi comerciale, patroni şi oameni de afaceri din Sfântu Gheorghe. Ora de începere a balului: 20. Ora de închidere : când se termină balul sau forţele participanţilor. iSHfl BI&llOTfl r» K r. Newsweek Biljana Plavsic - “Cel mai mic dintre două rele ” Biljana Plavsic a fost întotdeauna o radicalistă, comentează săptămînalul Newsweek, în numărul său din 4 august, într-un articol cu titlul “Cel mai mic dintre două rele”, autorul afirmă că Plavsic a dezvoltat o teorie “biologică” a departajării etnice, afîrmînd că expulzarea musulmanilor şi croaţilor din Serbia nu este o crimă, ci “un fenomen natural”. Această concepţie a facut-o aliată a liderului sîrb Radovan Karadjic, deşi acum cei doi sînt angajaţi într-o luptă strînsă pentru putere. Președinta Republicii Srpska are comunitatea occidentală de partea sa, pentru că a dat dovadă de disponibilitatea de a implementa prevederile acordului de pace de la Dayton. Războiul Plavsic-Karadzic a început în această vară, cînd Plavsic l-a demis pe ministrul de interne Dragan Kijac. Aceasta l-a acuzat pe ministru că este implicat în afaceri dubioase, împreună cu Karadzic. Kijac a refuzat să părăsească postul, iar Plavsic a dizolvat Parlamentul. La rîndul său, Legislativul a ignorat decizia președintei, care a fost expulzată din rîndurile Partidului Democratic Sîrb. Avantajul preşedintei Plavsic este acela de a nu fi coruptă. Karadzic este interesat să ţină la distanţă comunitatea internaţională, întrucît este acuzat de crime de război şi pentru că obţine un imens profit din afacerile sale pe piaţa neagră. Plavsic doreşte însă ajutor internaţional, în condiţiile în care Republica Srpska a beneficiat de mai puţin de trei procente,din cele 1,1 miliarde de dolari acordate Bosniei, ceea ce reprezintă o sumă derizorie. Pentru a obţine banii, Plavsic va trebui să implementeze acordul de la Dayton pînă la un punct. Aceasta nu înseamnă că refugiaţii musulmani se vor putea reîntoarce la casele lor, sau că Radovan Karadzic va fi predat tribunalului de la Haga. Occidentul ar fi mulţumit chiar şi cu o cooperare minimă, în încercarea de a salva acordul de pace. După cum spunea un oficial al Departamentului de Stat american, “E mai bine să lucrezi cu un«băiat rău» care are priză la public, decît cu unul care nu are priză la public”. Cu cît mai bine, rămîne de văzut, conchide Newsweek. Anul VIII Nr. 1926 Vineri 1 august 1997 4 pagini 200 lei Premierul Victor Ciorbea se gândeşte la majorări consistente de salarii Victor Ciorbea a declarat, joi, că se are în vedere o majorare a salariului, faţă de nivelul existent, consistentă şi importantă, care “să îmbunătăţească situaţia destul de gravă a populaţiei”. Ciorbea a precizat că se doreşte “o combinare a indexării cu reducerea impozitelor”. Conform celor declarate, indexarea şi rectificarea bugetului vor avea loc la începutul lunii august. Şeful Executivului a spus că negocierile cu FMI vor fi finalizate marţi, cel tîrziu miercuri, cînd vor fi prezentate rezultatele. El a spus că, pînă atunci, sunt programate întîlniri zilnice cu negociatorul şef al FMI, Poul Thomsen, întîlniri care, în mod obişnuit, durează 10-12 ore. Ciorbea a spus că, vineri, va avea loc o şedinţă de guvern pentru a discuta principiile rectificării bugetului, urmînd ca fomna finală să fie dezbătută în cadrul unei ședințe programate pentru săptămîna viitoare. El a spus că fiecare minister a înaintat o notă de fundamentare pentru rectificarea bugetului, decizia finală urmînd să fie luată împreună cu membrii Executivului. CUM CUM AM ANTICIPAT IERI, Lista lui Spineanu constituie doar propuneri .__ Premierul Victor Ciorbea a declarat, joi, ca Biroul Executiv al Guvernului, împreună, cu Fondul Proprietăţii de Stat, elaborează în aceste zile o listă cu întreprinderile care vor fi supuse procesului de lichidare. “Aceasta va fi lista definitivă şi nimeni nu o va mai putea schimba”, a afirmat tranşant Ciorbea. Numărul întreprinderile ar putea fi chiar 20, după cum a precizat Ciorbea. Şeful Executivului a spus că, pînă în prezent, Guvernul nu a dat publicităţii nici o listă, iar întreprinderile prezentate de ministrul Reformei, Ulm Spineanu, în vederea lichidării, sunt “doar propuneri pornind de la o situaţie economică”. Ciorbea a fost de părere că “războiul listelor” se datorează unor disfuncţionalităţi şi “lupte” din cadrul unor ministere. “Eu le consider mici disfuncţionalităţi, fie de ordin personal datorită unor personalităţi mai puternice din cadrul Executivul, fie din lipsă de comunicare sau atitudini copilăreşti”, a spus Ciorbea. ’ El a spus că această situaţie va fi discutată în cadrul BCCC al PNŢCD, CDR şi în coaliţia majoritară, întrebat dacă are în vedere o remaniere guvernamentală, avînd în vedere că liderii sindicali au cerut schimbarea unor miniştri, Ciorbea a evitat să dea un răspuns clar, spunînd că această situaţie va fi analizată în cadrul PNŢCD, CDR şi coaliţiei guvernamentale. ■Y