Cuvântul Nou, aprilie 1998 (Anul 9, nr. 2128-2151)

1998-04-01 / nr. 2128

[COTIDIAN SOCIAL - POLITIC AL JUDEȚUJi '›1 0 ‚1 C›v''*.s.ív De ce a fost nevoie de circ? Gabriel FLORESCU De-acum zarurile au fost aruncate şi putem răsufla liniştiţi o perioadă: ţara va avea un nou premier de vreme ce a reuşit să scape de Victor Ciorbea. Acum că hopul a fost trecut şi raţiunea a învins persistă o întrebare: de ce a fost nevoie de acest circ tragicomic, de ce a trebuit România să treacă printr-o astfel de nouă încercare ce nu a împins-o cu nici un centimetru înainte, dimpotrivă? O primă explicaţie ar consta în lipsa unei deprinderi privind acceptarea ca atare a regulilor vieţii politice, iar o demisie sau schimbare dintr-o funcţie de conducere să nu mai fie privită drept o catastrofă. Exemplul Italiei, unde schimbarea prim-miniştrilor se întâmpla cel puţin o dată pe an, unde câte o personalitate politică a condus Guvernul de mai multe ori ar putea fi luat în calcul de orice politician român. Inclusiv de dl. Ciorbea. Atâta timp cât şi parlamentarii se sperie de alegeri anticipate ca dracu’ de tămâie nici în instituţiile de conducere a ţării nu se poate lucra cu mai multă detaşare, fără teama schimbării şi în acel scop pe care îl numim interesul naţional. Dar scandalul ce a cuprins România în ultimele trei luni este şi o consecinţă a încăpăţânării prosteşti a tuturor celor implicaţi, ţărănişti şi pedişti în primul rând, orgoliile lor ducând la acest sinucigaş joc de care pe care. A învins până la urmă “jocul” practicat de Roman şi ai săi până în ultima zi, cu acea ameninţare de moţiune de cenzură care, odată dispărut obiectul, a şi fost retrasă. Dar, conştienţi de faptul că fără ei nu se poate realiza majoritatea parlamentară, pediştii vor apela mereu la cartea părăsirii Executivului. Până când oala se va sparge... Spectacolul de prost gust a avut drept cauză şi veşnica, ancestrala teamă a ţărăniştilor de a lua decizii rapide şi ferme. Gerontocraţia din fruntea partidului este o demnă urmaşă a lui Maniu şi Mihalache, a acelor lideri care în perioada interbelică s-au dovedit mereu ezitanţi, indecişi, temători pentru orice pas făcut înainte. Aşa s-a întâmplat la începutul deceniului patru, apoi în momentele când s-a instaurat dictatura regală, dar şi imediat după 1944. Şi de această dată s-a tergiversat la nesfârşit luarea de decizii şi credem că dacă preşedintele Constantinescu nu intervenea, ţărăniştii ar fi mers în faţa Parlamentului cu proiectul de buget ca viţelul la tăiat, ştiind că n-au nici un fel de şanse, dar existînd toate premisele ca astfel să se mai piardă timp preţios în realizarea reformei. Poate că acum, după o cât de câtă experienţă în guvernare, ţărăniştii, dar şi aliaţii lor, vor gândi mai limpede, vor desemna un prim-ministru care să facă uitată perioada Ciorbea, însă tare ne temem că termenul fixat de preşedintele ţării nu va fi nici de această dată respectat, iar negocierile vor fi la fel de grele ca și demiterea ultimului guvern. SPECULAŢII, SPECULANŢII... » E clar, toată lumea vorbeşte despre demisia lui Ciorbea şi formarea noului Guvern. Despre Ciorbea - ca despre cei dispăruţi, adică numai de bine, cu toate că n-a ştiut nici măcar să iasă demn din scenă, învârtind aproape un sfert de oră o declaraţie care nu trebuia să-i ia mai mult de 3 minute. Ca să nu mai vorbesc de teatrul jucat, că m-am şi întrebat cine i-o fi scris fragmentul din actul final?! Despre noul Guvern e, însă, mai interesant să stai la taclale. Cine va fi prim-ministru? Ce pretenţii va avea P.D.-ul? Cât vor ceda ţărăniştii? Cum vor evolua liberalii după desprinderea de sub tutela PNŢCD? Cât va mai rezista Convenţia Democratică? Iată doar câteva din mulţimea de întrebări incitante pe care românii şi le pun la această oră. Sigur, înainte de toate schimbarea premierului şi guvernului înseamnă o slăbire a tensiunii sociale acumulate de un prim-ministru ezitant şi nepriceput. Ce va fi, însă, după ce ne vom obişnui cu noii guvernanţi? Vor şti, vor putea ei să fie la înălţimea aşteptărilor atât de mari ale oamenilor? Până una-alta, noul guvern va avea de descâlcit ghemul al dracu de încurcat lăsat de Victor Ciorbea urmaşilor. Treabă deloc uşoară, care va mai lua ceva timp întro situaţie caracterizată tocmai prin lipsa de timp. Speculaţii? Câte doriţi! Se zice, de pildă, că de-aia a fost numit Vlad Soare la “Bancorex”, pentru ca Sorin Dimitriu să fie prim-ministru. Ceea ce ar însemna o strânsă legătură între preşedintele Constantinescu şi Petre Roman... Ceea ce, la urma-urmei, nici n-ar fi aşa de imposibil! V.M.TUDOR Relaţii interetnice ............................................ Presa minorităţilor naţionale Astăzi: Publicaţie a Federaţiei Comunităţilor Evreieşti din România Pentru Fabrica de ţigarete Sfăntu Gheorghe. Programul de restructurare presupune Căi de eficientizare a activităţii productive Vasilica CIOBANU Recent a fost aprobat Programul de restructurare a Societăţii Naţionale “Tutunul Românesc” S.A., program în care este cuprinsă şi sucursala acesteia, Fabrica de ţigarete Sfântu Gheorghe. Important de subliniat este faptul că, aplicarea acestui program va conduce cu siguranţă la eficientizarea activităţii unităţii. Astfel, după cum ne spune dl. ing. Eugen Lazăr, directorul Fabricii de ţigarete Sfăntu Gheorghe, pentru restructurarea fabricii se are în vedere realizarea câtorva obiective, şi anume: Structurarea programelor de producţie în corelaţie strictă cu cerinţele pieţii; Reducerea costurilor de producţie pe toate elementele; Plata datoriilor şi a obligaţiilor către (Continuare în pagina a 2-a) Vineri, 3 aprilie. Ultima zi de depunere a dosarelor pentru reconstituirea dreptului de proprietate După cum se știe, ultimul termen, stabilit prin hotărâre guvernamentală, pentru depunerea cererilor și actelor doveditoare de către persoanele care solicită, în conformitate cu prevederile Legii privind modificarea și completarea Legii fondului funciar, reconstituirea sau constituirea dreptului de proprietate asupra unor terenuri agricole și forestiere ( pădure ), este data de vineri, 3 aprilie a.c. Potrivit legii, cei care nu se vor încadra în termenul limită stabilit vor decădea din drepturi. (A.G.) La sucursala C.E.C. Covasna Numărul rovignetelor vândute este mai mic faţă de anul trecut . Din datele centralizate de sucursala C.E.C. Covasna, până la data de 30 martie a.c., cu privire la numărul rovignetelor vândute celor ce şi-au achitat “taxa Băsescu” la toate agenţiile C.E.C. din judeţ, a rezultat că, în comparaţie cu anul trecut, numărul acestora este mai mic Astfel, până la data amintită, la Sfăntu Gheorghe au fost vândute 10.604 rovignete în valoare de aproximativ 1,215 miliarde lei, la Târgu Secuiesc, 5850 (331,8 milioane lei), la întorsura Buzăului - 1048 în valoare de 137,9 milioane lei, la Covasna și Baraolt s-au vândut 1296 respectiv 1479 rovignete valoarea lor totală fiind de aproximativ 149,7 milioane respectiv 177,9 milioane lei. Doamna Doina Itoafa, director adjunct al sucursalei C.E.C. Covasna, ne-a informat că taxa se mai poate plăti şi după această dată, dar şoferii care nu vor avea lipită pe parbriz rovigneta vor putea fi sancţionaţi. (Daniela ANDREI) Basarabia - operaţie pe cord deschis... Dumitru MANOLACHESCU De vreo opt ani, de când tot sperăm să intrăm în nommalitate, adică să trăim, să gândim, să muncim şi chiar să visăm ca nişte oameni normali într-o lume normală, de vreo opt anişori, spuneam, stăm cu sufletul strâns la graniţa cu Moldova de dincolo de Prut. Acea Moldovă, căreia strămoşii noştri mai înţelepţi decât noi i-au spus Basarabia, a devenit pentru noi o obsesie paşnică, un motiv de tandreţe şi de plâns unii pe umerii altora, cu sau fără martori. Basarabia acţionează asupra noastră ca anestezicul la o operaţie: durerea te ia încet, dar sigur... Operaţia asta este, însă, una pe cord deschis - complicată şi imprevizibilă. Ne doare, dar trăim cu speranţa că vom putea trăi normal. în acelaşi timp, ne e frică de orice mişcare bruscă, de supărările şi stresul cotidiene. Umblăm cu grijă, să nu ne plesnească inima slăbită. Nu poţi ocoli, însă, realitatea, chiar dacă ea stresează şi supără. Iar realitatea este, iată, şi cea prezentată, de pildă, într-o expoziţie de fotografii despre o fabrică a morţii din subteranele Chişinăului. Fabrică în care au pierit românii pe capete după terminarea celui de-al doilea război mondial. Arşi, transformaţi în fum, aceşti oameni aveau o singură vină: aceea că erau români. Poetul Nicolae Dabija făcea, cândva, nişte calcule: în 1934 erau în Basarabia 5 milioane de oameni. Prin 1970 mai rămăseseră 2,5 milioane. Se ştie că un milion de basarabeni au plecat în România înainte sau în timpul războiului. Alţi 500.000 au murit în război sau în foametea din anii imediat următori. Dar unde s-a dus un milion de basarabeni despre care nimeni nu ştie nimic? Unde au dispărut ei? Un răspuns îl dă această fabrică a morţii din subteranele Chişinăului: este foarte posibil ca acel milion de basarabeni să călătorească acum, sub fonnă de fum, pe cerul spre care ne îndreptăm atât de des privirile. Este foarte posibil ca fumul acesta să ne fi udat ogoarele, să se fi transformat, adică, în grâne, apoi în pâine şi chiar în vin. Apropo de vin, ştiam că sub Chişinău există zeci de km. de pivniţe cu vinuri vechi, cu care basarabenii se mândresc şi pe care îl mai şi exportă, când e nevoie de valută. Iată, lângă acest vin de viaţă lungă aflăm, acum, subsoluri tăinuind camere de tortură, instalaţii de gazare, cuptoare în care ardeau oameni... Fumul care a ieşit ani de zile din pământul Chişinăului nu de la butoaiele de vin ascunse pe străzi cu nume de podgorii româneşti venea, ci de la “moşierii” şi “chiaburii” şi “uneltitorii” împotriva statului sovietic arşi de ruşi în cuptoarele adăpostite de bogatul pământ al Moldovei. Cenuşa lor, risipită ca îngrăşământ pe dealurile dogorâte de soarele blândei Moldovei, s-a prefăcut în vin de viaţă lungă. Sus, pe bolta cerească, petice de nori iau forme cunoscute, amintindu-ne de cei transformaţi în fum De aceea, zic, Basfiralia e ca o operaţie pe cord deschis, complicată, imprevizibilă şi mai ales dureroasă, cu toată anestezia de care avem parte. Ritmuri interioare sau siESi jupeteM ._ OCT cm A VI-a ediţie a expoziţiei “Salonul de ape minerale şi băuturi răcoritoare1 ”1 Ieri, la Restaurantul Bodoc din Sfântu Gheorghe, a avut loc cea de a VI1-ediţie a Salonului de Ape Minerale şi Băuturi Răcoritoare, expoziţie organizată de Camera de Comerţ şi Industrie Covasna. Din cele 27 de societăţi comerciale din 14 judeţe (inclusiv Bucureşti) care s-au înscris au fost prezente 25. Printre aceştia s-au aflat producători, designeri (din Bacău şi Cluj), importatori, în comparaţie cu anu trecut, când din 32 de firme 15 erau producătoare de apă minerală, de această dată numai 5 societăţi aveau acest profil. Printre acestea se numără AQUADOR SRL din judeţul Sibiu, BIBCO S.A., FAVORIT S.A., PERLA Covasnei S.A, PERLA Harghitei S.A. De asemenea, aici s-au mai aflat firme producătoare de capsule metalice,dopuri Pilfer- Proof, ambalaje din carton, etichete, navete din plastic, produse de reclamă şi protocol. Această expoziţie a fost organizată şi cu scopul de a se încheia noi contracte între aceste societăţi, printre ele aflându-se şi firme cu capital mixt. Daniela ANDREI Anul IX Nr. 2128 Miercuri 1 aprilie 1998 4 pagini 500 lei s._____________________________________________________________________________________________________________________________/ Comitetul de Conducere al PNTCD va alege, prin vot secret, candidatul partidului pentru postul de prim-ministru ' ' ' ■■■ ' ' ■ .-------------------------------------------------- N • Radu Vasile, Mircea Ciumara, Sorin Dimitriu și Gavril Dejeu - cele mai vehiculate nume pentru postul de premier Comitetul de Conducere al PNȚCD se va întruni miercuri, pentru a desemna, prin vot secret, candidatul PNŢCD la funcţia de prim-ministru, a declarat, marţi, liderul partidului, Ion Diaconescu. Vicepreşedintele PNŢCD Remus Opriş a precizat că alegerea candidatului pentru postul de primministru nu se va face la propunerea Biroului de Conducere, Coordonare şi Control. Candidaţii vor fi propuşi direct în şedinţa Comitetului de Conducere, acceptîndu-se şi autopropunerile pentru funcţia de prim-ministru, a arătat Opriş. Surse din PNŢCD au declarat agenţiei MEDIAFAX că numele cele mai vehiculate de candidaţi pentru postul de prim-ministru sunt: Radu Vasile, Mircea Ciumara, Sorin Dimitriu şi Gavril Dejeu. Preşedintele PNŢCD, Ion Diaconescu, a declarat că partidul său optează pentru un prim-ministru ţărănist, dar, în cazul în care candidatul PNŢCD nu va fi acceptat, se va încerca şi varianta unui premier tehnocrat. Preşedintele Emil Constantinescu a declarat că joi, 2 aprilie, la ora 12.00, va desemna primul ministru pe baza propunerilor partidelor politice parlamentare. Vârful în producerea cartonului ondulat! Sf. Gheorghe 4000 Str. Constructorilor Nr.ll Tel/fax: 067-352325 067-351186 067-351010 ! Beneficiarii de cupoane se grăbesc să intre în posesia lor Deşi până la 31 mai, termenul limită până la care producătorii agricoli privaţi şi alte persoane fizice şi juridice pot ridica de la oficiile şi agenţiile poştale cupoanele valorice cuvenite, mai sunt încă două luni bune, majoritatea beneficiarilor doresc să intre cât mai repede în posesia lor. Astfel, potrivit informaţiilor furnizate de domnul Alexandru Petruşan, inspector şef la Inspectoratul judeţean de Poştă, până acum au fost distribuite aproape 50 la sută din totalul cupoanelor emise pentru judeţul Covasna. Sunt ce-i drept şi localităţi ca municipiul Sfăntu Gheorghe (oficiul poştal din Simeria), Lemnia, Zagon, care se situează mult sub media pe judeţ, dar numărul celor care au depăşit-o este mai mare. între ele se află Ozun, Vârghiş, Reci, Hoghig, Vâlcele, Brăduţ ş.a., în care 65 până la 85 la sută din cupoane au fost deja ridicate de beneficiari. (A. GOLCIU) Liderii celor patru partide parlamentare din Moldova au început consultările cu preşedintele Lucinschi în vederea formării unei coaliţii Liderii celor patru partide parlamentare din Republica Moldova sau întîlnit, marţi, cu preşedintele Petru Lucinschi pentru a analiza variantele de creare a unei coaliţii parlamentare,pute a transmite corespondentul MEDIAFAX la Chişinău. Deşi comuniştii au obţinut 40 din cele 101 locuri din Parlament, ei nu pot forma singuri Guvernul, avînd nevoie de aliaţi. Rolul decisiv în crearea unei coaliţii îl are Blocul pentru o Moldovă Democratică şi Prosperă, formaţiune de centru-stînga sprijinită de preşedintele Petru Lucinschi, care a obţinut 24 de locuri în Parlament. Cu toate că liderul acestui bloc, Dumitru Diacov, a declarat imediat după alegeri ca nu va accepta o alianţă cu Partidul Comuniştilor, el a recunoscut, marţi, că negociază şi cu aceştia. Cele două partide de dreapta, Convenţia TipP9**1’1* Democrată din Moldova, a fostului * preşedinte Mircea Snegur, şi Partidul Forţelor Democratice, condus de Valeriu Matei, exclud posibilitatea formării unei alianţe cu Partidul Comuniştilor. Convenţia Democrată a obţinut 26 de locuri, iar Partidul Forţelor Democratice a cîştigat alte 11. Mircea Snegur a declarat că “pentru crearea coaliţiei parlamentare trebuie ca Mişcarea Pentru o Moldovă Democratică şi Prosperă să decidă într-un termen cît mai scurt cu cine se va alia”.