Dimineaţa, octombrie 1905 (Anul 2, nr. 599-628)

1905-10-02 / nr. 599

Anul II No. 599H Bămi în toată țara Evenimentele din Rusia Executarea unui revoluționar Berlin, 30 Septembrie. — Se telegrafiază din Varșovia. Revoluționarul evreu Morin, pe care un consiliu de război, l-a condamnat la moarte din cauză că a ucis pe un cazac, a fost excutat. Morin a fost spânzurat. închiderea universităței din Moscova.Moartea ducelui Trubețkoi Petersburg, 30 Septembrie.Rectorul universităței din Moscova, ducele Trubețkoi, a sosit alaltăerî aci. Imediat a avut o lungă conferință cu ministrul cultelor Clasov. In urma acestei conferințe s a convocat un consiliu de miniștri la care a participat și ducele Trubețkoi. Acesta a ținut o mare cuvîntare asupra închiderea universităței din Moscova. Trubețkoi se afla în tot timpul ci vorbea într’o stare de extremă surescitare. După ce îș i terminase cuvîntarea Trubețkoi s'a așezat pe scaun și se pregătea să-și aprindă țigara. In acest moment își pierdu cunoștința și căzu de pe scaun. S-au chemat imediat mai mulți medici, cari au ordonat transportarea lui Trubețkoi la spitalul Elena Aseară ducele Trubețkoi a încetat din viață. Cauza morței a fost o congestie cerebrală. Libertatea alegerilor Berlin, 30 Septembrie. — Guvernul lucrează din răsputeri pentru ca în dumă să nu poată intra decit reacționari. O știre sosită azi din Varșovia anunță că preotul predicator Cralewsky, no caro Jib0'?]”. a? TTJ'll'r ționari au voit sa-l aleagă deputat pentru dumă, a fost surghiunit pentru un an de zile la mînăstirea Obor. Agitațiile din Polonia ruseasă Lemberg, 30 Septembrie.Se anunță din Plock că notabilii proprietari de moșii Czyzewski, Reinard, Ștefan Piechowski și Ladislau Piechowski, au fost condamnați la trei luni închisoare sau plata sumei de 500 ruble pentru „agitații demoralizatoare printre țărani“ în favoarea polonizărei administrației în comunele rurale din Polonia rusească. Numițî proprietari au refuzat însă transformarea pedepsei cu închisoare în amendă pecuniară și s-au prezentat în capitala circumscripției Mlawa ca să-șî înceapă pedeapsa la închisoare,ceea ce a dat prilej de demonstrațiune populației poloneze. Cei patru proprietari de moșii au fost întovărășiți pînă la închisoare de către proprietarii de moșii vecini toți călări. La Mlawa, în ziua intrării proprietarilor în închisoare, toate prăvăliile au fost închise. Populația din localitate era înșirată de o parte și de alta a străzilor și damele acoperiră cu flori pe condamnați. întrunire studențească la Odessa . Odessa, 30 Septembrie.O întrunire studențească s’a ținut astăzi. Studenții ai hotărît cu 768 voturi contra 592 să nu asiste la cursurile universitare decît după ce starea de asediu va fi revocată și după ce națiunea întreagă va fi obținut depline drepturi civile. Moartea prințului Trubetzkoi n St.-Petersburg, 30 Septembrie.__ Principele Trubetzkoi, rectorul universităței din Moscova a sosit er act și pe cînd asista la o conferință la ministerul instrucțiunei, publice s’a simțit rar iar la 12 noaptea a murit în urma unei hemoragii. Polițaiu rus ucis Petersburg, 30 Septembrie.Agenția Westnik spune că șeful poliției din Krasnoiarsk, a fost asasinat ori cu șase focuri de revolver pe cînd se reîntorcea de la teatru împreună cu familia sa. Prefect rus rănit Varșovia, 30 Sept—In orașul Romei prefectul de poliție Ilenski a fost rănit în mod grav de revoluționari, societatea de navigație Hamburg-America-Line, a luat hotărîrea de a participa la înființarea de noui linii de navigație rusești. Guvernul rusesc a hotărît a înființa mai multe societăți de navigație rusești. La aceste societăți va participa cu capital și Hamburg-America-Line. Ziarist primar al New-Yorkului Londra, 30 Septembrie. —Se telegrafiază din New-York. Viitor primar al New-Yorkului, aceasta se poate spune cu siguranță, va fi cunoscutul și foarte bogatul editor de ziare și ziarist Hearst. Hearst este proprietarul ziarului „New-York Journal“ care are peste cinci milione exemplare tiraj. In vederile sale Hearste radical, aproape socialist. Anti-militarism la Roma Roma, 30 Septembrie. — Pentru ele fusese convocată o întrunire publică anti-militaristă. Guvernul a interzis însă ținerea acestei întruniri. Demonstranții s’au adunat atunci în mai multe case particulare în cari s’au ținut discursuri și votat moțiuni contra militarismului. Conflict cubano-american Londra, 30 Septembrie. — Din Washington vine știrea că un conflict între Statele Unite și Cuba e iminent. Cuba ar avea intențiunea să închee o convenție cu Anglia, ale căreia condițiuni America le consideră contrarii intereselor ei. Carnea în Germania Berlin, 30 Septembrie.—Mișcarea democratică contra scumpetei cărnei ia proporții din ce in ce mai mari: „o—-- ------- ’t-o“ -- -șele’Hanzeatice, Hamburg, Luebeck și Brema, și alte state au mai însărcinat pe delegații lor din consiliul federal ca să voteze pentru deschiderea frontierelor germane, astfel, ca putîndu-se importa vite, prețul cărnei să revie iarăși la normal. O dezmințire Berlin, 30 Septembrie.— Contele de Buelow dezminte într’o revistă socială de aci că împăratul Wilhelm i-ar fi spus că vasul e acum plin și că s’a făcut îndestul pentru muncitori. Despre această afirmațiune imperială toată presa a luat notă și v’am relatat-o și eu la vreme. Japonia se înarmează Berlin, 30 Septembrie.— Societatea pe acțiuni Krupp din Essen a primit de la guvernul japonez o mare comandă pentru furnizarea de material de muniție pentru bastimentele de războiu. Comanda atinge cifra de 40 milioane lei. împrumut sîrbesc Budapesta, 30 Septembrie. — Se afirmă că între Pester-ungarische Komercialbank și Creditul ipotecar de stat sîrbesc a intervenit o înțelegere după care Banca ungară va acorda celei sîrbești un împrumut de douăsprezece milioane dinari. La acest împrumut participă și cîteva institute financiare vieneze și berlineze. Incident într’o cazarmă Raab, 30 Septembrie.Marți după amiazi în atelierul de croitorie al cazărmei regimentului 5 de infanterie, cinci soldați cîntau imnul lui Kossuth. Căpitanul Athur Elitz, auzind aceasta, alergă cu sabia scoasă în atelier și ordonă soldaților ca să nu mai cînte acest cîntec. Apol raportă pe soldați colonelului care îi pedepsi pe toți cu arest de cazarmă. Colonelul, contele Franz Marentzi a declarat astăzi ziariștilor că a aplicat pedeapsa aceasta, pentru că îî s’a anunțat că soldații s’au purtat în mod turbulent. După o altă versiune, n’ar fi vorba de 5, ci de 18 soldați. Serbările din Genua - Paris, 30 Septembrie.—La consiliul de miniștri ținut astăzi la Elizen s’a hotărît ca Franța să fie reprezentată la serbările din Genua ce vor avea loc, cu ocaziunea inaugurărei noului port, între 20 Octombrie și 1 Noembrie s. n., prin a doua diviziune de escadră a Mediteranei, îmbolnăvirea lui Iven Lange Kopenhaga, 30 Septembrie.—Cunoscutul poet și critic teatrul Sven Lange a fost găsit ori la amiazi fără cunoștiință în locuința sa. S’a constatat ca în noaptea trecută el ar fi băut mai multe sticluțe cu chlorat. Starea sa e îngrijitoare. Un manifest al studențimei ungare către studențimea cehă Budapesta, 30 Septembrie. Tinerimea universitară ungară a hotărît să adreseze studențimei cehe un manifest, care a fost transmis spre publicare ziarului „Narodni Listr”. Manifestul sună astfel: „Națiunea voastră ca și a noastră sunt copii vitregi ai puterei pe care Domnul a trimis-o ca o urgie asupra națiunilor cari își sleesc propriile lor puteri în lupte fratricide. „Ideea monstruoasă a monarciei comune este puterea phantomală care s’a clădit pe ruinele libertăței și bunei stări a popoarelor. „Popoarele apăsate se redeșteaptă și văd că nu trebue să se ridice una înpotriva altuia ci înpotriva apăsătorului comun. Să începem, în sfîntă unire, pe toată linia luptă pentru drepturile vitale. Putem cuceri independența fără vărsări de sînge, ci numai prin revoluția sufletelor. Trebue să recunoașteți că zadarnic o parte din conducători caută aliați la nord. Floarea libertățea nu crește sub zăpadă. Indreptați-vă privirile spre sud. Deșteaptă-te leule ceh“. Cu prilejul mesei comune a studenților universitari la care au venit să asiste și mai mulți deputați ai partidului independent, s-a protestat contra acuzațiunea că studenții ar fi proferat cuvinte insultătoare la adresa suveranului. Tinerimea universitară e prea serioasă și conștientă, pentru a se deda la asemenea manifestațiuni. Audiența lui Fejervary la împărat . Viena, 30 Septembrie.—Baronul — . ..j » fuse primit azi dupa amiazi de împărat. Audiența a durat o oră. Nu s-a luat pînă acuma nici o deciziune definitivă. Președintele consiliului se va întoarce mîine dimineață la Budapesta. O limbă de comandă croată Budapesta, 30 Septembrie.—Ziarul Novi Lipt scrie că în caz dacă ungurii vor obține limba de comandă maghiară, va împărți frățește concesiunile cu croații. Un redactor al ziarului Budapesti Hirlap întrebînd pe Franz Kossuth în această privință, Kossuth a zis: — Sîntem dispuși în caz dacă vom obține limba de comandă maghiară, să dăm croaților limba de comandă croată, deoarece aceasta rezultă din legile existente. Pînă acum comitetul executiv nu s’a ocupat în mod oficial cu această chestiune. A doua audiență la împărat.— Declarațiile lui Fejervary. Viena, 30 Septembrie. — Primulministru Fejervary a fost primit de monarh azi la orele 3 după amiază După audiență, Fejervary a declarat ziariștilor următoarele: — Nici astăzi nu s’a dat încă o soluție definitivă. Majestatea sa s’a despărțit de mine în mod foarte grațios. Astăzi mai rămîn la Viena și mîine mă voiu reîntoarce la Budapesta. Suspendarea mandatului unui deputat Budapesta, 30 Septembrie. — In afacerea mandatului de deputat din Belenyes, contra căruia s’au ivit protestări, judecătorul de instrucție Plopu a ascultat 138 de martori. Toți au declarat că au primit bani pentru a-și da voturile. Mandatul deputatului liberal Ioan Buteanu va fi suspendat și dreptul de vot al alegătorilor din circumscripția Belenyei va fi ridicat pentru o legislatură. Lipsa de siguranță în Ungaria Budapesta, 30 Septembrie.După o corespondență de aci prințul Filip de Coburg a dat ordin cancelariei centrale din Viena a tuturor întreprinderilor sale agricole și miniere din comitatul Goemoor ca să nu plătească dările pînă la votarea noului budget al statului. Fejervary viitor prim-ministru Viena, 30 Septembrie.—Neue Frie Prese scrie următoarele asupra rezultatului audienței lui Fejervary la împărat: „Baronul Fejervary se reîntoarce la Budapesta ca viitor prim-ministru“, Mamentul întocmit de delegații suedezi și norvegieni la Carlstadt. Astă seară guvernul suedezei depus pe biroul celor două Camere un proect de lege recunoscînd Norvegia ca stat autonom. O balotistă călugăriță Viena, 30 Septembrie.—Prima balerină de la Opera din Varșovia, Maria Siera-Roceska, o tînără și frumoasă fată, și-a dat de curînd demisiunea retrăgîndu-se din cariera de scenă. In cercurile artistice se credea că ea voește să se mărite, pînă cînd astăzi, spre mirarea generală, s’a aflat că ea a părăsit Varșovia pentru a se duce în tăcere în Galiția unde a intrat într’o mănăstire luînd voalul de călugăriță. Moartea ducesei de Sagan , Paris, 30 Septembrie.— Ducesa Jeanne de Talleyrand et Sagan a murit eri la Loches. Noni asasinate de «romîni * Constantinopol, 30 Septembrie. O bandă grecească a asasinat zilele din urmă 4 cuțovlahi la Lives, vilaetul Salonic, și un aromîn la Grevena. Director necinstit destituit Klosterneuburg, 30 Septembrie.— Aci produce mare senzație suspendarea directorului orfelinatului comunal, Franz Nekkam. Suspendarea acestui funcționar s’a făcut în urma unor grave neregularitățî în administrarea fondurilor stabilimentului încredințat lui Nekkam. O comandă de tunuri a Turciei Frankfurt am Main, 30 Septembrie.Ziarul „Frankfurter Zeitung“ anunță că er a avut loc la Constantinopol încheerea convenției în Creusot (Franța). Această firmă a primit comande în sumă de 600.000 lire cari se află depuse la Banca otomană, încă de la ultimul împrumut. In schimbul acestei firme, cassa Schneider va furniza tunuri și material pentru podul ce are a se construi de la Galata la Stambul peste Cornul de Aur. Sîngeroasă ciocnire între greci și bulgari Belgrad, 30 Septembrie. — Lingă Todena a avut loc o ciocnire sîngeroasă între greci și bulgari. 23 de bulgari au fost omorîțî. Bulgarii s-au răzbunat atacînd satul Althos, omorînd 8 greci și prefăcînd satul în cenușe. Dezmințire în chestia revoltei de pe „Panther“ Viena, 30 Septembrie. — Neue Freie Presse publică amănunte liniștitoare primite de la un ofițer al cancelariei preșidențiale din secțiunea de marină asupra zvonurilor privitoare la presupusa revoltă de pe vasul de războiü „Panther“. Din aceste detalii rezultă că acele zvonuri sosite din diverse stațiuni sunt cu totul nefondate, cel puțin pînă la plecarea vasului din Anckland. Mai mult încă, starea de spirit și desciplina echipagiului au fost admirabile în tot timpul călătorie: și incidentele precum și pedepsele disciplinare de pe vapor sînt departe de a avea vre-o seriozitate. ULTINA ORA TELEGRAFICA Prin FIR SPECIAL de la corespondenții noștri speciali din: LONDRA, PARIS, BERLIN, VIENA și BUDAPESTA Criza din Ungaria Cutremure Berlin, 30 Septembrie.—Se anunță din Goettingen că aparatele institutului geofizic din acel oraș continuă a înregistra cutremure de pămînt cari se repetă zilnic și ating o durată de aproape o jumătate de oră. Germania și Rusia .Berlin, 30 Septembrie.— Se afirmă în cercuri comerciale că în urma rnzistențelor împăratului Wilhelm II, | Prinț german în Rusia . Moscova, 30 Septembrie.—Principele Frideric Leopold de Prusia a sosit eri aci. Acordul suedo-norvegian * Stockholm, 30 Septembrie. — Cele două Camere au adoptat avan Incidentul Delcassé Guvernul german și afacerea Delcasse Magdeburg, 30 Septembrie.—Magdeburg Zeitung anunță din sursă oficioasă berlineză că în afacerea Delcasse guvernul german va lua o atitudine în mod oficial. Este iminentă publicarea unui comunicat. Consiliul federal a fost convocat pentru Luni într-o ședință extraordinară. Acuzații în contra guvernului englez Berlin, 30 Sept.—National Zeitung cere ca guvernul englez să dea destăinuirilor lui Le Matin o dezmințire oficială și publică deoarece cele spuse pînă acum de guvernul Angliei nu sînt suficiente pentru a înfiera pe Delcassé ca pe un înșelător fără scrupul al colegilor săi, și ca pe un fantasy inconștient. Un asemenea comunicat ar fi în interesul prestigiului Angliei. In chiar acest moment toată opinia publică poate vedea că însuși Delcassé a crezut în promisiunea ajutorului englez și și-a îndreptat în acest sens politica sa. Jaurès și Delcassé . Paris, 30 Septembrie.Ziarele consideră că scrisoarea adresată de d. Delcassé ziarului „Figaro“ nu dezminte nici decum recentele revelațiuni. D. Jaurès insistă, în ziarul „l’Humanité“ asupra afirmațiunei sale și repetă că d. Delcassé, spre a determina pe colegii săi să refuze negocierile în afacerea Marocului, ar fi declarat în consiliu că Anglia este rvr« 4-r» «1r» sijis țnindu-l în ajutor cu flota sa și prin debarcarea a 100.000 oameni. Aceste revelațiuni, adaugă ziarul, nu pot întru nimic escita statul german, ele dovedesc din potrivă sinceritatea declarațiunilor pacinice ale Franței căci dacă Franța ar voi cu adevărat un räzboiu al revanșei, o atît de favorabilă ocaziune nu i s’a oferit nici odată de 35 de ani. Italia și cazul Delcassé Roma, 30 Septembrie.—„Corriere dela Serra" se plînge că cu prilejul destăinuirilor în afacerea Delcassé, politica Italiei e pusă într’o lumină rea. Foștii miniștrii de externe cari conduceau acea politică s’au și plîns la locul competinte. Ziarul sus numit stabilește că echilibrul de mai înainte realizat prin dubla și tripla alianță a fost zdruncinat. Acum se lucrează pentru încheerea de nouă alianțe, dar nu în scop de pace, ci în vederea unui conflict. Delcassé a căzut pentru că politica sa i-a succes prea bine, dar cu el n’a căzut politica sa, ci ea continuă să se miște grație legei gravității. „Corriere de la Serra“ întreabă care va fi atitudinea Italiei în cazul izbucnirea conflictului zilnic profetizat între Germania și Anglia conflict ce va conduce desigur la un război european ? Presa engleză și Delcassé Londra, 30 Septembrie.— Ziarele engleze atacă cu mare violență pe Delcassé, care nu numai că comite indiscrețiuni, dar cel mai rän e un palavragiu iresponsabil. Dacă aceste palavre vor continua ele pot avea cele mai rele consecințe. O dezmințire oficială , Paris, 30 Sept.—O notă a Agenției Havas zice : „Sîntem autororizați a declara că povestirea făcută de ziare asupra incidentelor cari au însoțit retragerea d-lui Delcassé și în special detaliile date despre o ședință a consiliului de miniștri care a precedat demisiunea fostului ministru al afacerilor străine, sînt inexacte“ Dezmințirea Angliei . Londra, 30 Septembrie. — In urma revelațiunilor senzaționale ale presei franceze Agenția Reuter se declară autorizată a comunica că Germania a fost informată de Anglia că este inexact că Marea Britanie ar fi oferit ajutorul său Franței. O declarație quasi-oficioasă , Paris, 30 Sept. — Ziarul „Figaro“ dă o nouă versiune a circumstanțelor care au determinat demisiunea d-lui Delcassé. „Le Figaro“ spune anume că guvernul englez, ar fi fondat diplomația franceză în trei repetite rînduri, înainte de izbucnirea conflictului marocan, spre a afla dacă Franța este gata a conchide un tratat definitiv de alianță cu Anglia. Guvernul francez însă ar fi refuzat aceste propuneri desigur din considerațiune pentru Rusia. Conflictul franco-german luînd însă un caracter acut, diplomația franceză a reluat de astă dată chestiunea și d. Cambon, ambasadorul Franței la Londra a primit de la marchizul de Lansdowne, ministrul afacerilor străine al Angliei asigurări verbale despre un ajutor efectiv din partea Angliei în caz de război.. Z. Cambon a comunicat d-lui Delcassé că Anglia va reînoi prin scris afirmațiunile sale de îndată ce un caz de resbel s-ar ivi. Germania a fost informată de acest lucru de către ambasadorul ei la Londra, contele Wolff Meternich zur Grach care a declarat guvernului italian că Germania ar considera încheerea unui atare acord anglo-francez ca un casus belli. Guvernul italian a comunicat această declarațiune d-lui Camille Barrère, ambasadorul Franței în Italia care a telegrafiat imediat la Paris. Aceasta in ziua de 7 Iulie. Demisiunea d-lui Delcassé s’a hotărît în ziua de 6 Iulie. In cursul consiliului de miniștri ținut în ziua de 6 Iulie, d. Delcassé a declarat colegilor săi că are asigurarea formală de sprijinul Angliei și voia în acelaș timp să scoată documentul doveditor ; d. Rouvier însă, tăindu-i cuvîntul, i-a zis: „Am însă o depeșă a lui Barrère,/ii’/i. «iflp /vî nnl.i.t.ro.n Ut, «« ri_ duce un războiu». Toți miniștrii s’au pronunțat atunci contra d-lui Delcassé. Răpire de copii Leipzig, 30 Sept.—La începutul lui Februarie o fetiță de 9 ani fiica scriitorului german Moritz Platen, a fost răpită chiar de pe stradă. Platen trăește divorțat de soția sa și justiția a hotărît că ambii săi copii să fie dați spre creștere soției. Mama însoțea pe copii pretutindeni și cînd s’a comis răpirea deși ea se afla de față, n’a putut să’șî salveze copila. De atunci fetița a dispărut complectamente. Poliția a reușit numai să dea de urmele dispărutei, care a fost dusă spre Elveția. Platon neagă că ar fi avînd vreo parte la rapt. Eli s’a comis și o tentativă pentru răpirea unui băețaș de 7 ani Pe cînd copilul eșua de la școală, el fu ridicat de doi oameni, cari îl tîrîră spre o trăsură ce aștepta. La țipetele disperate ale mamei, vizitiul nu porni. Răpitorii voiră să fugă, dar fură prinși și predați poliției. Holera în Germania . Berlin, 30 Sept.— Nu s’a semnalat nici un caz de holeră, sau de deces provenit din cauza holerei, în ultimele zile în Prusia. Originalele acestor telegrame sînt expuse la magazinul de muzică Jean Feder din calea Victoriei. GALAȚI, 30 Septembrie.Societattea Cantina școlară de sub preșidenția d-lui C. I. Atanasiu a donat 500 de loi județului și 400 comisiunei pentru împărțirea de cărți la săraci. “ Cota Dunărei arată o continuă creștere a apelor. —■ D-l D. Istrate, trocutor, a obținut un concediu de 15 iulje. — Camera de punere sub acuzare a trimis in judecata juraților pe Ilara Iamb Chelaru pentru omor săvîrșit înpotriva lui Vasi Moraru. " Duminică la orele 3 Va avea loc o mare întrunire sionistă. Vor vorbi d-nii Goldenthal și rab. Margulius Tramvaiul pe cînd trecea pe strada Tecuci a lovit pe școlarul Hochter. La locuința lui Hurmuzaki Bárki s’au depus numeroase coroane. Miine se va face înmormîntarea. — Femeia Tecla Feldman reclamă ci de trei nopți hoții se introduc regulat la ea în casă și îi fură diferite lucruri. — La Bursă s’au vindut erî 115 vagoane grîu și 24 orz. — In curînd va avea loc o întrunire a doamnelor izraelite pentru fondarea unei societăți. _______ Sylvius I BRAILA, 30 Septembrie.—Piața cerealelor continuă a fi fermă. Osebit de aceasta se apropie benzina cînd de obiceiü se fac acoperiri pentru obligațiunile luate. In ultimele trei zile s’au cumpărat 300 hectolitri de grîu din care casa Dreyfus a cumpărat aproape 1000 vagoane. — Din cercetările făcute de șeful siguranței asupra dispariției domnișoare? Ana Cerni s’a stabilit că dînsa a plecat din Brăila însoțită de un tînăr meseriaș, cu care întreținea dinainte relațiuni amoroase. . Tatăl fetei, strungarul Cerni a primit o scrisoare din partea ficei sale în care îî spune că se află la Brașov. — Afacerea otrăvirea servitoarei d-lui Sgardeli în care a fost implicat și doc. l nrul ..CamntimA nn pojrț Procurorul Zelescovici a stabilit că acest doctor nu a fost destul de precaut. — Mîine se deschide sesiunea de toamnă a Curței cu furi. Primul proces e acel intentat ziarului „Dunărea“ pentru o calomnie prin presă la adresa d-lui Gh.Mihăilescu. Inculpați în acest proces sînt domnii Rotstein-Rola și Stan Stoian. — D. Ioan Piroșca jude instructor a depus azi pe locuitorul I. Cojocaru din comuna Mustiu care a tras mai multe focuri de revolver asupra lui Ioan Tudorache. Parchetul a deschis acțiune publică contra lui Ch. Tomescu și Victor Tomescu pentru înșelăciune. Dînșiî au escrocut pe femeia Teodoria Maltezeanu. — Azi la secția I a tribunalului s’a înfățișat procesul d-lui Butoianu primarul com. Lapiniu care a băutut pe inspectorul comunal Varlam. — A fost descoperită autoarea marelui furt de la d-na Bogdanescu. — A fost arestat I. Severin. — Azi muncitorul Gh. Ghiță din Constanța a reclamat poliției că soția sa Anica a dispărut împreună cu două fici ale sale. El crede că sînt la Brăila. — Poliția din Toulles a cerut autorităților noastre urmărirea lui Christian Luvidis, care a dispărut furînd"o sumă de bani de la o mare casă comercială. I Marg. După pace Flota lui Togo în Italia Milano, 30 Sept.—Flota japoneză a amiralului Togo va vizita în curînd porturile Livorno, Neapol și Palermo. Amiralul Togo și ofițerii japonezi vor pleca la Roma unde vor fi primiți de rege. Vapor confiscat de japonezi Altona, 30 Sept.—Vaporul „Hans Wagner, al șantierului cu același nume, a fost confiscat de japonezi și adus de el la Nagasaki. Ratificarea convenției de pace . Viena, 30 Sept.— Ziarul „Politische Correspondenz“ spune că ratificarea convențiunei de pace între Rusia și Japonia este iminentă. Ea se va face pe calea telegrafică și prin intermediarul Statelor Unite și Franciei. * Washington, 30 Sept. — Schimbul de ratificări ale tratatului de pace ruso-japonez se va face mîine. # * Londra, 30 Septembrie. — Ziarul „Morning Post“ află din Shangai că comercianții și societățile de asigurare sunt neliniștite din cauza întîrziereî ce se pune în ratificarea tratatului de pace ruso-japonez. Numeroase vapoare cari trebuiau să plece spre Vladivostok rămîn din această cauză în port ceea ce cauzează mari pagube. „ Duminică 2 Octomtoto 1908 In țară Atentatul de la Kișinău. —Amănunte interesante. IAȘI, 30 Septembrie.—Iată cșac cele petrecute la Kișinău. Cu toate rugămintele soției care presimțea o nenorocire, comisarul Ostrovski din despărțirea IV porni cu trăsura spre teatru unde debuta o trupă rusească. Ajungînd în dreptul hotelului Fetresburg, un individ eși din mulțime și trase 6 gloanțe de revolver. Ostrovski căzu din trăsură rănit la coaste și pîntece. Un subchirurg evreii îl ridică și îl transportă la comisie. Sosi repede doctorul Katz care constată moartea lui Ostrovski căzut victima teroriștilor. Azi noapte s’au făcut numeroase arestări. ■ țn ív. Dan IAȘI, 30 Septembrie.— Duminică se deschid cursurile universitare. Doctorul Cosmovici va pronunța discursul de deschidere. — D. Argintoianu a fost numit comisar la despărțirea 4 în locul d-lui Bușilă demisionat, care pleacă la Paris ca să obție doctoratul în drept. Comitetul cantinei a distribuit 450 lei pentru îmbrăcămintea școalelor. Dan Fapte diverse Spargerea din str. Muzelor. — Poliția de siguranță a arestat pe Alexandru Georgescu zis Strîmbu, în etate de 33 ani, autorul spargerei din str. Muzelor 7, de unde s’au furat bani și giuvaericale. — Furt de 4000 lei. — Azi dimineață a fost comis un furt de 4000 lei la Nae P. Dumitrescu, comersant de băuturi spirtoase, din calea Griviței 290. Acest furt e o severă lecție pentru d. Nae P. Dumitrescu, care a luat în sertviciu acum citeva zile pe hol, fără ca acesta să aibă condicuță de servitor, sau alte acte în regulă și fără ca mă- scar să știe cumg îl chiamă. Cînd i-au dispărut banii, d-sa a reclamat circumscripției 21-a polițienești, că un individ Constantin—și atîta tot—a furat 4000 lei. Poliția de siguranță fiind sesizată a stabilit identitatea hoțului. El se numește Constantin Leahu și are un cazier în arhivela poliției de siguranță. Iată semnalmentele lui Constantin Leahu, care pînă în acest moment n’ai fost arestat încă. Hoțul are 18 ani, o de stat mărunt, spătos, brun, cu fața rotundă, ochii că* pri, mustața mică, •», ă £‹ J» » m. am. „ ^ Marțî 4 Octombrie vom începe publicarea unui frumos roman din viața polițiștilor englezi. Aventura asnui polițist Cititorii vor urmări desigur cu multă plăcere peripețiile acestui roman interesant și plin de humor. D «este bună • a CITITORILOR DIMINEȚEI . • . ÎS. .,