Dimineaţa, iulie 1914 (Anul 11, nr. 3708-3738)

1914-07-22 / nr. 3729

Anni XI.—No. 3729.— C 6-8-10-12 PAGINI jf AGENȚIEI DE PUBLICITATE CAROL SCHULDES ® Comp. Str. Karageorgevici 9, Etaj 1.—Telefon ». Cu cele din urmă știri din lumea întreagă Director: CONST. MILLE Bíurourile ziarului: Str. Sărindar No. 11. — București Un an Lei 11.- 6 luni Lei 9.50 S 3 luni Lei 5. — B Pentru a triulnfinnto prețul cste îndoit! TELEFON 4 LINII No. 14/10; 34/73; 14/99; 12/40 ! PUBLICITATEA CONCEDATA EXCLUSIV Ciocnire Intre ruși și germani Berlin, 20 iulie. O patrulă germană a fost atacată la Prosiken, azi după prînz, la 300 m. distanță de graniță de o patrulă rusă. S-au schimbat focuri de ambele părți. Nu este nici o pierdere. | 0 descoperire " senzaționala AUSTRIA HOTARITA PENTRU RAZBOIU DE ACUM O LUNA Ziarul englez „The Daily Citizen“ publică următoarea telegramă: Johannesburg (Africa de Sud) Ziarul „The Leader“ publică în facsimile un ordin de chemare al Austriei către rezerviștii aflători în Africa de Sud. Facsimilul arată că acest ordin fusese tipărit în imprimeriile statului din Viena și a fost trimis din Viena încă de acum o lună, ceea ce ar dovedi că Austria încă de pe atunci se pregătea de războiu. Rusia respinge acuzațiile aduse de Kaizer Petersburg. 20 iulie. Cu privire la articolul publicat de „Norddeutsche Allgemeine Zeitung“ și consacrat desfășurării conflictului austro-sârb, Agenția telegrafică din Petersburg este autorizată a declara cele ce urmează : Lucrurile sunt prezentate într’o falsă lumină. Rusia în adevăr n’a evitat niciodată vocațiunea ei istorică de a fi proteguitoarea slavilor. Evenimentele din ultimii ani sunt prea recente ca să mai fi trebuință să se probeze că violarea bunelor raporturi între Austro-Ungaria și Rusia nu depindea de noi. Insă Germania compară protecțiunea slavilor cu distrugerea aliatei sale. O renunțare la apărarea fraților și coreligionarilor noștri pentru scopurile Austriei, ar echivala pentru Rusia la renunțarea de sine și a trecutului ei. Ziarul vorbește despre interesul manifestat de Germania față de silințele puterilor de a conserva pacea europeană și mai ales despre mijlocirea între Viena și Petersburg pe care nu a încetat a o sprijini. Dorința vădită a ziarului de a induce în eroare opinia publică nu va reuși. RĂZBOIUL EUROPEAN Romînia rămine neutră . De orî "dimineață s’a putut afla în București că toate încercările disperate pentru salvarea păcii au eșuat și orice speranță e pierdută. Știrile au venit în ordinea următoare. In primul rînd a sosit din Berlin, telegrama care reda cuvîntarea împăratului Wilhelm. In cuîntarea sa kaizerul, după ce arunca asupra Rusiei răspunderea războiului, spunea :• „Și acum vă recomand lui Dumnezeu; duceți-vă în biserică, îngenunchiațî în fața lui Dumnezeu și rugați-l să vie la ajutor bravei noastre armate“. Din aceste cuvinte s’a putut deduce totul., N’a trecut mult și a sosit, telegrama anunțînd că Franța a mobilizat și, imediat după aceasta că Germania a declarat războiul Rusiei, ceia ce ne-a fost confirmat apoi prin următoarea telegramă adresată de d. Sassonotv, legațiunilor rusești : „Germania ne-a declarat războiu. Binevoiți a preveni consulatele noastre”. Sassonov Iată desfășurarea ultimelor, tratative cari, pornite cu intenția "de a se ajunge la pace s’art sfîrșit cu mobilizarea generală a Franței și Germaniei și cu declarația de războiu. Sîmbătă seara Germania a cerut Franței să suspende operațiunile în vederea mobilizărei pînă la o nouă înțelegere pentru ca între timp să trateze. In același timp Germania a cerut însă și Rusiei să oprească mobilizarea. Rusia a răspuns că mobilizarea în curs nu poate fi oprită, dar că nu va întreprinde nici un fel de acțiune militară. Imediat după ce a primit acest răspuns al Rusiei, Germania i-a declarat războiul. Curînd după acasta a venit și mobilizarea generală a Franței. Așadar pină acum avem mobilizare, în afară de Austro-Ungaria și Serbia, următoarele state, în ordinea datei mobilizării : Rusia, Germania, Belgia, Olanda și Elveția, despre care se spune că e legată cu Germania ca să atace pe francezi. Se vorbește de mobilizarea Turciei și a» Japoniei ! Nu se știa încă aseară dacă Italia a mobilizat sau nu. Poate că la ora doi a pare această ediție faptul să se fi consumat. Pare însă că Italia se ține în rezervă, după cum se ține și Anglia. Intr’adevăr angajamentul pe care îl are Franța față de Rusia, nu-l are și Anglia. E probabil că nici Italia nu va mișca decit atunci cînd nu se va putea altfel. Atitudinea acestor două puteri este încă un punct de întrebare care își așteaptă răspunsul. împăratul Wilhelm Manifestații la Berlin Berlin, 20 iulie. — Știrea despre ordonarea mobilizărei a cauzat un entuziasm indescritibil în mulțimea enormă, care ai străbătut strada Unter den Linden strigînd de nenumărate ori : „Trăiască împăratul“ Ji .____ Mobilizarea în Turcia Sofia, 20 Iulie. — Mobilizarea Turciei este primită aci în mod liniștit. Toți sunt convinși că Turcia nu are nimic contra Bulgariei, care urmează a păstra liniște. Pregătiri nu se fac. Raymond raincare Harts 22 lolls 1914 țarul Nicolae II Sosirea d-lui Tibeten. La orele 11 și 27, cu trenul de București a sosit la Sinaia d. Take Ionescu. D. Ionel Brătianu, care a sosit de la Predeal, venind în gară ca să salute pe mama sa care trecea spre vila Brătianu dela Predeal, a avut acolo, în corpul nouei clădiri a gării din Sinaia o convorbire de aproape o jumătate oră cu d. Take Ionescu. Lumea de prin prejur, care se ținea discret, la distanță, urmărea cu o încordată curiozitate, prima convorbire dintre cei doui bărbați politici asupra evenimentelor la ordinea zilei. După aceasta, d. Ionel Brătianu țs'fi întors în localitate, spre a avea onsfătuire cu miniștrii prezenți iar l. Take Ionescu a plecat la vila l-sale. * D. Take Ionescu a sosit venind i prin Burdujeni, direct de la Londra. In-sa nici n’a fost la Aix-les-bains. 11 tren s’a întilnit și a călătorit cu baronul de Waldhausen, ministrul Germaniei la București, și cu tînărul von der Golz, fiul mult cunoscutului atașat militar la Constantinopol. Baronul de Waldhausen, care vini de la Spitzberg, s’a oprit 4 ore la , unde a luat, la ministerul de externe toate instrucțiunile neces. Ministrul Germaniei a sosit azi dimineață cu automobilul la Sinaia. Orice încercare a ziariștilor, — cari de altfel au înțeles discrețiunea ce li se impune, — de a obține vreo declarație din partea d-lui Take Ionescu a rămas zadarnică.Ceea ce s’a putut vedea este că șeful conservatorilor democrațî s’a întors cu o părere din cele mai pesimiste asupra situației europene. Azi va avea loc la Sinaia com. stilul de miniștri sub președinția d-lui Brătianu, iar la orele 5 p. m. se va ține consiliul de Coroană, la Castelul Peleș. * : SINAIA,, 20 Iulie.— D. Take Ionescu cum a sosit a fost invitat la castelul Peleș, unde a fost reținut la dejun. Convorbirea cu regel a fost foarte lungă. La orele 3 a avut loc, la vila d-lui, Take Ionescu, întrevederea d-lui, Brătianu, cu șeful conservatorilor democrați. Consiliul de Coroană SINAIA, 2 © iulie. — Li» consiliul de Coroană au fost convocați pe lingă tfenii Take Ionescu și Al. Marghiloman, șefii partidelor de opoziție și d-nii P. P. Carp, Teodor Rosetti și Nicu Filipescu. S’a mai dat latitudinea șefilor de opoziție ca să mai desemneze cite doni fruntași din partidele respective ca să ia parte la consiliul de Coroană*