Evenimentul, iulie-septembrie 1918 (Anul 26, nr. 122-193)

1918-07-22 / nr. 138

~ JUSUL ăl JLA. VI io. td8 Și IAȘI PIAȚA OFINILEI I SSomm CONSERVATOR» 20 barr Inserții și reclame In pagina 2-a 1 ieu rándtu Un număr vechi 30 bartf Prăpastie și salvare | Pământul s'a scufundat in țara românească. O prăpastie adâncă s’a deschis, in care, dacă nu vom lua bine seama, ne vom prăvăli cu totul. Ruina morală și materială a sfărei este imensă. Fatalitatea răsboiului ne a știrbit independența și ne a adus in sapă de lemn. Pe culmile inverzite ale Carpaților și pe câmpiile aurite ale României nu mai resare soarele libertății și al abundenței. Suferințele și durerile noastre sufletești și pământești răsună surd in prapastia in care am căzut. Dar nu trebue să plângem și să ne tânguim prea mult. Nu e nici bărbătesc, nici folositor. Din contra, cu unghiile noastre sângerânde, trebue să tăiem scară in stânca prăpastiei, pentru a ne ridica și inalța. Răsboiul nenorocit va fi fost atunci o baie de sânge mântuitoare pentru onoare noastră in lume, pentru datoria către neam și pentru schimbarea noastră in bine. După cum vedem acum ce am fost și ce suntem, ne trebuia negreșit o spălare prin sânge și o curățire prin foc. Altminteri pieriam cu siguranță pentru totdeauna, cum au pierit Babilonia și Bizanțul, fără onoare și fără mormânt. Acum ne trebue o renaștere, o reînviere, ca să mai putem trăi. Dar cum să ieșim la lumina soarelui, dacă noi ne răsboim incă intre noi, ca și înainte de răsboi, fără ca cei mai mulți să se unească și să muncească la scara mântuirii. Această muncă se chiamă politica țărei, la care trebue să iea parte orice cetățean, de la intelectual până la țaran, și care justifică votul universal. Unirea forțelor, rea țârei, se impune pentlu salvaastăzi mai mult ca înainte de răsboi, pentru mărirea ei. Salvarea țărei trebue să fie acum idealul nostru, precum inainte de răsboi trebuia sa fie : „existența țărei înainte de toate“. Pentru realizarea acestui ideal, unirea celor mai mult, asupra mijloacelor și drumului de urmat, este astăzi cu atât mai ușoară și chiar naturală, cu cât programul fundamental este scurt și simplu, ca orice idee mare; iar, de altă parte, vechile partide politice evoluează și se prefac, și alte organizațiuni, pe alte baze, se nasc sau se vor naște. In scopul suprem al ridicării țării, in timpul cel mai scurt, din] prapastia in care a căzut, toate aceste organizațiuni sau grupări I s'ar putea uni, s’ar putea liga, fără a se incorpora, asupra unui program comun de salvare, așa precum intr’un incendiu, intr’o catastrofă, toți aleargă in ajutor, fără a fi de aceeaș religie sau elemente disparate, răslețe. Ar fi Liga grupărilor precum, după acest răsboi mondial, vom vedea Liga națiunelor sau a popoarelor contra răsboiului. Punctele principale ale programului sunt cele deja stabilite și dorite de țara întreagă, precum : 1) Respectarea și folosirea sacrificiilor neamului românesc pentru realizarea aspirațiunilor sale naționale. Capitalul poporului întreg acest scop, in suferințe depus la a | in ruine și sânge variat și dureri, pe tot pământul românesc, este enorm și sfințit. El nu poate fi nici intinat, nici perdut. 2) Darea pământurilor la țirani și votul universal, așa precum sunt înscrise in Constituțiune și cât mai neîntârziat. 3) Uciderea politicei de par 1tid mii de persoane și «.<■ ad- Iministrațiunii abuzive, in locul I indu U cu cea mai curată po « Istim de idei de Stat și cea 1 § mai severă și cinstită administrațiune. 4) Judecarea pregătirii răsboiului, a armatei și a conducerii răsboiului la marile unități și la Marele Cuartier general, cu sancțiuni pentru toți, cari au sau cari au fost nedreptățiți greșit de Curțile marțiale, de comandamentele superioare și de comandamentul suprem. ■o) Revizuirea Constituțiunii, astfel ca întregul regim politic al țarei să se așeze pe alte baze, cari să asigure suveranitatea poporului, domnia legilor, conducerea și comanda efectivă a armatei in timp de pace și in timp de răsboi, revederea prerogativelor Coroanei, etc. Dacă, in fața intereselor supreme ale țarei, in restriștea zilelor de azi și in numele celor ce s’au îngropat, ori s’au schilodit pentru țară, ne desbrăcăm de urile personale și politice, de interesele individuale sau de nepăsare, tunci toți,—cel puțin cei de aceeaș credință,—cetățeni sau grupări politice, încălziți de focul sacru al patriotismului,*— ca Uniunea sacră din Franța,—ar putea printr’o acțiune, nu numai paralelă ci și comună, să umple praf pustia țărei și să ridice poporul nenorocit la lumina soarelui bine- făcător. Să plece urechea la pământ invațiții și înțelepții țării, —cărora poporul le zice oligarhie,— și vor auzi și azi ceea ce pământul a înghițit: bubuitul tunurilor, poconitul puștilor, răpăiala mitralierelor, gemetele răniților și suspinele muribunzilor. Toți aceștia ne zic: pentru sângele vărsat, faceți-vă datoria. Către țara, eroic și cinstit, precum ne-am făcut-o noi. General Craiînciatsu din ..Liga Ponorului Joi dimineața d. prim minutea a primit mai medie delegațiuni ale Sindicatelor Agricole din Moldova, cu care s’a intse ținut in cheatienaa legei de arendare forțată și a prețurilor maximale pentru oeraib. Zilele aceste o numeroasă aiundre a hotărât deschiderea subscrierilor pentru societatea cooperativă de consum „Traiul”, după ce i-a votat statutele. După statute societatea are de scop de a procura cat mai eftin articole necesare traiului și a îndruma spre comerț pe elevii școalelor comerciale, cărora le va acorda ajutoare in acest scop. Societarii vor beneficia nu numai de mărfuri eftine, ci vor primi și dividende pentru sumele, ce te vor cheltui in magazia societateî precum și pentru acțiune ce vor subscrie. Liste de subscriere se capată de la Dl. Teodosie Motăș și de la DL 1. V. Pe ora și la subscriere se plătește numai jumătate din valoarea acțiunei, adică 25 Ui, plus o teză de 1 Uu. Comandamentul Marei legiuni aduce la cunoștință tinerilor refugiați cercetași și neeeceetași— beriîi meți da nvant comandament și care au slujit la spitale sau diferite instituții civile și militare să se înscrie la ordirul legiunilor, pentru intoarcerea fla cămin. Cei din Iași vor prezenta la comandamentul Merei legiuni intre orele 4 și 6 p. m. _ _ # DUMINICA 22 IULIE 1918 - Informații Dat fiind recolta sub mediocră de grău din anul acesta, este foarte probabil că nu vom avea pane de căi pănă la Ianuarie. In schimb, porumbul ce prezintă in general bine. De la comisia de aprovizionare a Comimei - Declamațiile d-lor dr. Fior și Rich. Tuffli — Ed comisia a ținut ședința sub președinția d lui Botez, primarul Ia* șuției. In această ședință comisia hotărât și împuternicit pe președinatei* ei cat să cumpere grea in cantitate necesară cu prețul de 7000 lei vagonul, primul stop ,și da [einlășurat cîs’îi propune comisia fiind acela de a cu lăsa mai departe in lipsă și suferință populația lașului și tot odată găsind că prețul de 7000 lei vagonul nu este exagerat față de greutățile și cheltuielile mari ce au a suporta agricultorii. In al dosea loc după propunerea d-lui dr. Fior, comisia tx decis a se sustrage consumației bragagiilor cole 6 vse goana grău și porumb, care consumă lunar dând consumației un produs ccs total n&higienic. Cu această ocazie d. R. Taffir a făcut următoarele comunicări : D Taffli luând cuvântul sau în mig«tea lui Primar pentru atențiunea dstiid sala arătând și comercianților pentru cunoscut importanța ce ei ii a’a recupromită inzolvirea chestiunilor economice la ordinea zilei. D sa arată că preț a urcat al productelor cum sunt exagerate și prețul moasei nu uib sent urmarea firească a acumpetei in primul rănd a alimentelor determinată și aceasta de o forță mică față de o cerere mereu crescăndă. D-sa sfătuește pe d. Președinte că pentru satisfacerea nevoilor concetățenilor și pentru înlăturarea lipsei de care suntem amenințați, «să nu se oprească la prețurile maximale atunci ctiînd nevoile vor oare Mai spune că prețurile a le depăși maximale aplicate asupra fabricussior nu pot avea alt efect decăt încurajarea speculei și a contrabandei. Pentru ca ele să fie eficace trebue să fie aplicata unșii iutăi asupra materiei brute. * Prin specula și contrabandă, vriț, devine mai scumpă și această scumpire e menită a lovi in primul rănd și mai puternic in funcționarul atât de press retribuit și în neputința de a-și spori veniturile proporțional cu nevoile In legătură cu cele de mai sus, d. Tuisii arată neobișnuita dezvoltare ce a luat comerțul în ultimul timp in pregul nostru datorită interprinderilor nenumărate, a străinilor de E&eserie. Negoțul lagunei se va resimți in mod cu totul extraordinar, cănd a*> Saals afluență de elichletă,va dispare odată cu plecarea refugiaților pe la căstuurile lor. Revenind apoi, d. Richard Tuffli arată că odată cu fixarea prețurilor maximale n’a făgăduit munca sa sasrămăna agricultorului, iar materii prima industrieșului. Da tu ea munca și materii prime in mod efectiv? Nu. Prețurile maximale au fost mea impuse, așa că acum o timp&nu atârnă greu de tot intr’o parte, iar in cealaltă parte nu a ce pune pentru a readuce balanța la starea ei de echilibru. Efectele se văd destul de bine contrabanda, speculă și lipsa letală. Numai concurența ce rezultă din comerțul liber va putea pănă la um punct carts care restabili echilibrul economic, lăsând grija autorităților numai in direcția fraudei și a necinstei. Rep. Frecotul pentru împământenirea evreilor votat ia Grmeră, a intrunit din 106 votanți, numai 84 voturi. Au fost 18 contra și 9 abțineri. Cu începere de la 1 August 1918 se ridică învoirea portului uniformei militare tuturor aceior ofițeri de rezervă cari nu vor să se conforme îndatoririlor ce decurg din portul uniformei, Ca mare eveniment artistic pentru Iași. Marea și cunoscuta artistă, Nora Marirnescu Nicolescu, care ani de-a răndul a fost artista iubită a Iașului, s’a hotărât a da binevoitorul ei concura in piesa Păpușa in rolul principal. Prima representație va avea loc Luni SO Iulie c. in grădina Z&listu S viiavis de Teatrul Național). Nora Marine sau Nicolescu va da 6 representații cu Păpușa,cu artiștii care joacă la teatrul Zefiruî. Departe de Kárson 0 VI Teroriștii, frontovicii, dezertorii românii, nemții. Pa la începutul lunei lui Mărtie, după ocuparea Odessei de către nemți, sovietul bolșevic din Kárson a părăsit orașul, conform ințelegerei da-ai preda fără luptă. In acest timp „teroriștii“ o nuanță bolșaviată, ce asigura puterea execuziva pe cala da fapt, in guvernul Lenin-Trotski găsindu-sa in număr aice, au organizat sub conducerea lui Krupiio, un jidan meseriaș, o lovitură pa contul lor propriu. Instalați la Otelul Petrograd, pregătiseră pentru zorii zilei da 4 Martie, atacul contra caselor de bancă, bogătașilor și magaziilor princi*arla din oraș. Cu această ocazie am avut prilejul să asistăm la un înălțător exemplu de solidaritate socială și la o dovadă de vrednicie din partea acestei nații rusești, care ne-a făcut atâta rău, cara este ași de plină de păcate și care totuși are atâtea calități. Miliția din Kereon, adică poliția, cum s’ar zice la noi, rămânând singura organizație răspunzătoare de paza orașului, fiind ținută in curent cu intențiile teroriștilor, a organizat de împreună cu „Cavalerii Sfântului Gheorghe“ o armată pentru a face poliția și a dezarma pe teroriști, între Cavalerii Sfântului Gheorghe, majoritatea erau ofițeri, care dă la venirea bolșeviștilor, despărțiseră, de frica de a fi executați de soldați. La primejdia teroriștilor, ofițerii și soldații acestui ordin se asociază cu studenții din Kárson și in noaptea de 3 seara 4 Martie atacă Otelul Petrograd cu arme gi granită, ucigănd cea mai mare parte de teroriști. Cei ce su scapat au provocat lupte pănă a doua si la amiază, pe stradele orașului. Nici odată liniștea nu a fost mai simțită in oraș, ca după această fraternizare a soldaților cu ofițerii și studenții. Lumea se plimba liniștită și plină de încredere, fiecare era stăpăn pe voia lui, pe viața lui. Din nefericire visul acesta a fost scurt de tot. Bolșevicii care fugiseră de frica nemților și văzând că aceștia întârzie la Nikolaev, iar puterea in orasș a luat’o miliția și ofițerii, adică Burjun, au inceput, prin trimiși speciali, a ațâța pe soldați împotriva ofițerilor. Rezuitatul n’a văzut imediat. A doua zi chiar sin pușcăturile pe stradă au reînceput, un adevărat vânat după ofițeri. Trebui să mărturisim că toata intriga era bună chiar de jidani, cari aveau foarte muțt tovarăși intre bolșevici și intre teroriști. Miliția a putut să dispară, teroriștii au revenit și orașul a căzut in mâna învingătorilor, adică a tot ce era în afară de lege, in afară de morală. Deținuții din închisori au fost liberați, toți certații cu justiția din întregul districted Kersonului s’au înscris la teroriști, la aceștia s’au adăugat și dezertorii români, fugiți din Odes**, după ocuparea ei de Austria«n » * >a Iu acest timp de teroare neînchipuită se telefona mereu la Nikolaef Pentru a grăbi sosirea Austriacilor. In ziua de 6, la ora 7 srarti, cănd luma» era pe stradă, sosesc „salvatorii“ in șase camioane automobile cu vr’o 150 da soldați si vr’o 3 tunuri. Biata populației’a dedat k o bucuria de oameni scăpați de la moarte. Din pimănt a egit Miliția, ei au paroasat bal* coanele, se vindeau cocarde germane, se aruncau flori de la balcoane. In fine zib primea „tsalvatosmi“. In fruntea oficialilor era și așa numitul popă român Mihail Spiridonov, un escroc din Basarabia, inbrăcat in costum carnavelosc, confecționat cu egarda și decorații după fantezia și priceperea lui. Trei dintre camioane s’aduc de au ocupat adrainßtrațiile, primăria și Miliția, iar alte trei, cu concursul miliției și a soldaților și ofițerilor români din garda Sfântului Gheorghe a’au îndreptat spre palatul Guverna t) Pentru cei ce doresc să aibă această pribegie la Kereon, își pot procura numerele din „Evenimentul“, căci nonă ne eute imposibil s’o scoate din broșură.