Foaia poporului, 1921 (Anul 29, nr. 1-51)

1921-12-04 / nr. 48

’Anul 2* Onor ”Procuratura“ PREŢUL ABONAMENTULUI Se gem an ........ Lei 30.— j 8te o jumătate de an . . . Lei 15.— j Sga n pătrar de an . . . . . Lei 8.— j' Ssîtm America 2 dolari pe un an întreg j 13333 ul exempîar: 50 bani iacă, 4 Decemvrie 1921No. 48 rApare în fiecare Dumineca Cea mai veche foaie naţională politică-poporală înfiinţată în anul 1892 Apare în fiecare Dumineca Redacţia şi Administraţia: ÎNSERATE Sibiu, strada Măcelarilor Nr. 12, se primesc la BIROUL ADMINISTRAŢIEI (lângă poştă) (strada Măcelarilor Nr. 12). Telefon Nr. 146. 1 Preţul inseratelor: Adresa telegrafică: „Foaia Poporului“ || Un șir petit 3 Lei pentru fiecare publicare După trei ani 1 Decemvrie 1921, Ziua de 1 Decemvrie 1918, când la Alba-Iulia s-a pecetluit Unirea cu PatriaMama, a fost într’o Duminecă. Înspre ziua adunării a căzut o zăpadă frumoasă peste întreg cuprinsul Ardealului. Prin această zăpadă, dealungul drumurilor dinspre vechiul Regat spre Ungaria, rătăciau rămăşiţele armatei germane a lui Makeusen. Ultimele porediţe germane fugeau spre cârâna ce biată au mai putut fura dela fraţi. Pe drum însă vindeau mereu, din ce furase, iar până acasă ştie sfântul cu ce vor mai fi ajuns. Printre rămăşiţele acestei armate, care numai aşa putea să sfârşească, fiindcă şi-a închipuit mea «mle înaintau trenurile speciale şi convoaiele satelor spre Alba- I lalia. Prin sate, pe la gări şi pe drumuri i 'era o bucurie de nedescris. In ziua de 1 Decemvrie 1918, vechia 1 «etate din Alba-Iulia s'a văzut asaltată de fieste o sută de mii Români, delegaţii Ardealului şi Bănatului, cari aci au pus jurământul de unire cu vechiul Regat. In această iese a pus peatra fundamentală a realizării idealului nostru naţional. Toată suflarea românească de la noi se impura şi mulţi plângeau de fericire. Azi e 1 Decemvrie, după trei ani. Ardealul, tot înspre ziua de 1 Decemvrie a fost iarăş acoperit de zăpadă. Dar zăpada de azi nu poate ascunde sub ea durerea sufletului nostru, în faţa celor ce vedem şigândindu-ne la ceea ce am dsperat,noi, sufletele amărâte de veacuri. Pe noi, cam atâta vreme am purtat în stuftet un ideal curat, pentru care am adus sute de ani atâtea jertfe, ne doare sufletul de ceea ce vedem. Ultimele știri, în legătură cu deschiderea Parlamentului, ne pun pe gânduri. Răul pornit din alegerile trecute, acum un an și jumătate, ne duce tot mai grabnic spre prăpastie, iar nu spre adevărata alipire sufletească. E ceva înfiorător a te gândi numai, că la deschiderea Parlamentului, în 28 Noemv. 1921, aceia, cari au fost sufletul mişcărilor naţionale în Ardeal până la înfăptuirea Uneirii de la Alba-Iulia, acum declară, că nu mai pot lua parte la şedinţele acestui parlament In schimb vedem nume de persoane absolut necunoscute până ieri-alaltăeri, cari au încercat să se ridice peste aceşti bărbaţi , un trecut atât de frumos, cinstit şi românesc. Multora din aceste nulităţi le-a şi succes să se ridice, mulţumită guvernului actual, care — de un an şi jumătate, — dă tot mai multă dovadă, că nu cunoaşte Ardealul şi sufletul Ardeleanului, iar aceasta e foarte dureros şi nu va duce la bine. • Dându-ne seamă de timpurile grele, prin cari trecem, în această zi de 1 Dec., zi sfântă pentru noi Ardelenii, ne adresăm conducătorilor ţării de la Bucureşti cu următoarele: Nu treceţi prea uşor şi nu amărâţi prea mult pe aceia, cari în timpuri grele au luptat şi suferit ca nişte mucenici pentru acest Ardeal. Apoi, nu ocrotiţi toate nulităţile, fiindcă prin astfel de pilde omorâţi în suflet orice jertfă pe viitor. Şi cine ştie ce mai suntem sortiţi şi suportăm.! Pacea Pentru o mai bună orientare a cetitorilor, asupra celor petrecute în săptămânile din urmă, vom descrie pe scurt toate momentele mai de seamă. După cum se ştie, acum vreo două luni Partidul Naţional din Ardeal a început ţinerea mai multor adunări în faţa alegătorilor. Adunările partidului nostru au fost cele mai bine cercetate. Asta încă dovedeşte popularitatea acestui vrednic partid, pe care în cinste şi gânduri curate pentru binele neamului nu-i întrece al partid. Dar tocmai din cauza aceasta sunt unii oameni contra Partidului Naţional. Cei ce umblă după trebşoare, cei ce vreau totdeauna să fie lângă oala cu carne, aceia mereu bagă vină conducăoriilor partidului nostru, că nu sunt aşa şi aşa. De pildă lui Maniu îi zic, că nu-i destul de energic, iar de Vajda spun, că e prea energic. Deci nu e bine nici în car, nici în căruţă. De fapt însă, aceşti doi conducători ai noştri se ajută cât se poate de bine unul pe celalalt, iar în jurul lor toată suflarea românească cinstită trebue să facem zid de apărare. Pentru noi Ardelenii încă nu a sosit timpul să ne contopim în vriun partid din vechiul Regat. înainte de a face aceasta, trebue să se voteze noua Constituţie (legile fundamentale ale României întregite). Azi România mare e condusă după legile învechite ale României Uniri. Aceste legi, în mult dorită în lume după răsboiu, nu e nici pe departe aşa cum o doriam cu toţii. Faceţi, domnilor de la conducerea ţării, să vedem mai mult simţ de dreptate, iar nu tot părtiniri (că „ăsta-i de-al nostru“) sau jigniri (fiindcă „ăsta nu-i din partidul nostru“). Dreptatea trebue să fie dreptate pentru toţi, fără considerare la persoana. Mai cerem apoi măsuri pentru îndreptarea moravurilor: contra bacşişului, contra protecţiei prin multe locuri, contra celor ce peste noapte adună averi cu nemiluita, dar nu agonisite, ci pe căi lăturalnice, păgubind mai totdeauna statul. Acestea sunt tot lucruri, cari nu ridică moralul populaţiei, ci omoară dragostea de muncă cinstită. Iar de o muncă cinstită şi tot mai intensivă avem mare necesitate, dacă vrem să ne bucurăm, de vază în lume, cea mai mare parte, nu mai corespund timpului de azi. De aceea trebuesc înlocuite cu altele noui. Până când aceste legi se vor fi întocmit şi votat, aşa cum cer timpurile prezente, nu e mici Un răiu a fi Ardelenii în partidul lor ardelenesc, iar Basarabenii şi Bucovinenii în partidele lor vechi. Lucrul de căpetenie să ne fie la toţi. SÎmţ românesc, dragoste de neam şi alipire de patria noastră. Ce vedem, însă, că se întâmplă? Anul trecut s-a născut la Bucureşti peste noapte un nou partid, numit „Partidul Poporului“, care făgăduia luna cu mâna. Unii uşuratici au crezut. Ce-a făcut acest partid, acum vedem: scumpete şi sărăcie în ţară, pe lângă ocrotirea la câţi slăbănogi prin cele posturi gras plătite de pe spatele mulţimii. In faţa acestor stări, astăvară toate celelalte partide au protestat, cerând înlăturarea acestui partid de la conducerea ţării. Ca să întărească şi mai bine protestul lor, partidele din opoziţie (contrare guvernului) astăvară au părăsit şedinţele camerei. Aceste partide au fost: Partidul naţional ardelean, Partidul naţional-liberal din vechiul Regat, Partidul naţionanst-democrat alului Iorga, Partidul ţărănesc din vechiul Regat, cel ţărănesc din Basarabia şi Partidul Unirii din Bucovina. Din cauza unor deosebiri de păreri, partidele acestea n'au putut merge şi mai Situaţia politică Ce s’a petrecut în timpul din urmă — înţelegeri şi neînţelegeri între diferitele partide din ţară — Deschiderea Parlamentului.Unele partide iau parte la şedinţele Parlamentului, altele nu. — Floarea Ardealului să retrage. — Ce va urma?