Foaia noastră, 1972 (Anul 22, nr. 1-24)

1972-02-01 / nr. 3

ORGAN AL UNIUNII DEMOCRATICE A ROMÂNILOR DIN UNGARIA Anul XXII. Nr. 3. — Marți 1 februarie 1972. 8 pagini 80 fill. Decontare finală la Cenad AN RODNIC LA COOPERATIVA „PIONIERII Ieşind din clădirea şcolii generale, am auzit cum o femeie şi un bărbat, — probabil soţi —, „au hotărît definitiv” că în ziua următoare îşi vor cumpăra televizor. — Miine primim banii de la „Pionierul”, spunea bărbatul. — Şi seara vizionăm deja programul românesc. Erau mulţumiţi şi bucuroşi. Din vorbele acestea şi din comportarea lor am bănuit imediat, că bilanţul pe anul 1971 al cooperativei agricole de producţie „Pionierul” din Cenadul-Unguresc a fost satisfăcător. Ajungînd la centrul cooperativei, a fost surprinzător, că toţi conducătorii erau la masa de lucru şi aproape nici n-au observat că am intrat. — Ştiţi, miine plătim banii membrilor cooperativei şi de aceea este acest dute-vino, m-a informat contabila cooperativei. După vreo jumătate de oră Peter Sasvari, contabilul-şef m-a informat cu bucurie şi, — pot să spun —, cu mîndrie despre preocupările lor actuale. — Ca şi la celelalte cooperative din ţară, la sfîrşitul lui ianuarie şi începutul lui februarie se face bilanţul final al anului trecut şi se întocmeşte planul anului curent. — In privinţa aceasta la noi lucrările stau destul de bine, deoarece la 19 ianuarie vom şi plăti banii binemeritaţi pentru munca desfăşurată de către majoritatea membrilor cooperativei. — Care este secretul bucuriei şi al mulţumirii? — Imediat vă explic, — mi-a răspuns de parcă ar fi aşteptat întrebarea. — înainte de a vă spune date concrete în legătură cu bilanţul final al anului trecut, trebuie să relev că la începutul anului 1971 am întîmpinat greutăţi serioase, din cauza apei de infiltraţie din anul precedent. Cunoscînd aceste „realităţi triste” ne-am străduit încă din primele zile ale lui ’71 să organizăm lucrările în aşa fel, ca la sfîrşitul anului să nu se mai simtă influenţa acestora. Şi iată, sîntem mulţumiţi pentru că a reuşit. Anul trecut l-am încheiat cu succes, fapt dovedit prin realitatea că o unitate de muncă este plătită cu 55 de forinţi. Ca să putem înţelege valoarea reală a acestei sume, trebuie să mai adaug, că membrii cooperativei au obţinut în medie 380 de unităţi de muncă, ceea ce înseamnă că pe o persoană cad 20—21 000 de forinţi. Dintre cei 517 de membri ai cooperativei, au lucrat în anul trecut, numai 320 de persoane. Cele 380 de unităţi constituie numai o medie generală, deoarece unii oameni, care au lucrat permanent, au obţinut în jur de 900 de unităţi, iar alţii numai cîte 200—250. Am introdus în cooperativă plata exclusivă în bani. Iar dacă cineva vrea să-şi cumpere vara cereale, le cumpără în bani, ceea ce înseamnă că la sfîrşitul anului primeşte într-o singură sumă banii pentru munca efectuată în întregul an. Faptul că anul trecut l-am încheiat cu succes, nu înseamnă însă, că acuma stăm cu mîinile în poală. — Introduceţi modificări? — l-am întrerupt. — Da! In anul acesta am planificat să ne ocupăm de cultivarea intensivă a acelor culturi, care corespund cel mai bine condițiilor noastre de sol (ceapa, ardeiul etc.), reducînd culturile care pînă acum s-au dovedit nerentabile, ca de ex. sfecla de zahăr. Sperăm că prin introducerea acestor modificări, şi prin muncă conştiincioasă, vom obţine în anul următor rezultate şi mai satisfăcătoare, rezultate, care vor determina în mod pozitiv nivelul de trai al oamenilor din Cenadul-Unguresc. Cunoscînd stilul de muncă, seriozitatea, activitatea conducătorilor şi sîrguinţa membrilor cooperativei, sîntem siguri că anul viitor va aduce cenăţenilor rezultate şi mai bune. — Kozma — v Unul dintre noile construcţii ridicate în anul trecut este modernul grajd pentru vite Balul românesc la Giula ( QaMuma) Balul românesc, petrecere tradiţională de carnaval a oamenilor muncii de naţionalitate română din ţară, se va ţine şi în anul acesta la Giula, la data de 12 februarie. Organizat de Uniunea Democratică a Românilor din Ungaria, balul românesc va începe cu un bogat program cultural, la care îşi va da concursul o formaţie artistică de folclor din R.S. România, prezentînd piese alese din creaţiile populare româneşti, cîntece şi dansuri populare. Transformîndu-se din ce în ce mai accentuat, într-o prodigioasă manifestaţie culturală, tradiţionala petrecere de carnaval, va asigura şi de data aceasta o distracţie plăcută, lărgirea şi adîncirea sentimentului de prietenie între participanţii la bal, reprezentanţi ai diferitelor comunităţi ale naţionalităţii noastre. Balul va avea loc în Casa de cultură „Erkel”, rezervîndu-i-se toate sălile clădirii, deci se aşteaptă un număr mare de participanţi. La bal muzica va fi asigurată de taraful formaţiei oaspeţilor români şi de orchestra giulană dirijată de Lajos Dobra. Experienţa anilor trecuţi ne îndreptăţeşte să sperăm, că ediţia ’72 a carnavalului românesc se va încheia cu un succes satisfăcător tuturor participanţilor.  Lampa de cuarţ găseşte în ultima vreme aplicaţii tot mai variate. Uzina „Medikor” din Debreţin se străduieşte să aprovizioneze piaţa internă şi externă cu cinci noi sortimente. Iată unul dintre produsele noi. Concurs cultural pe ţară Uniunea Democratică a Românilor din Ungaria, de comun acord cu secţiile de învăţământ judeţene, a iniţiat, în trecutul apropiat, un concurs cultural pe ţară. Scopul acestuia este să contribuie la păstrarea şi răspîndirea tradiţiilor noastre culturale, precum şi la descoperirea de noi şi talentaţi interpreţi ai artei noastre populare. Concursul se va desfăşura în faţa unui juriu format din specialişti, în următoarele categorii : — cîntece populare (solo, duet, cor) — dansuri populare (solo sau perechi) — muzică populară (solişti instrumentişti, taraf) — poezii şi poveşti populare. Organizatorii au prevăzut, ca în desfăşurarea concursului să aibe loc trei preselecţii teritoriale: MICHERECHI (12 martie); CHITIGHAZ (18 martie); SACAL (19 martie). Finala pe ţară a concursului se va ţine la ALETEA, la data de 26 martie a.c. In legătură cu înscrierea şi participarea la concurs, cei interesaţi pot afla amănunte de la directorii căminelor culturale sau de la colaboratorii Uniunii. Cîştigătorii în finală, — pe lingă premiile preţioase oferite de organizatori —, vor participa la spectacolul de gală al culturii naţionalităţilor din ţară, care va avea loc la Budapesta în luna aprilie a.c. Înscrierile la concurs se pot face pînă la data de 1 martie. Cu scopul de a majora interesul faţă de această iniţiativă lăudabilă, ne ataşăm salului lansat de către organizatori, adresînd cititorilor noştri cererea de a susţine şi de a sprijini acţiunea culturală în curs de desfăşurare, de la care aşteptăm, — cu mari speranţe —, începutul unei noi etape de dezvoltare a păstrării şi răspîndirii tradiţiilor culturale româneşti din ţara noastră.