Gazeta de Moldavia, 1856 (Anul 28, nr. 1-103)

1856-11-26 / nr. 94

A2 FA. SRG AnnELF EDS Gazeta de Moldaviea ce publică la Institutul Albinei, Lunea și Goea. Prețul abonamentului pe un anul 111 lei. A înștiințărilor căte 1 leu răndul, în buletinul Oficieal 50 parale. MN PN Anul C67 IS„P. J.m LUNI 26 NOEMVRIE hovitile DIN lăuntru Caimacamiea Principatului Moldovei Onor. D-sale Vorn. Grigorie Balș, Șea Poliției Capitaliei. D. Logofătul trebilor din năuntru mi-au raportat la 11 a curentei că făcănd revizie lucrărilor canfileriei Poliției, s'au încredințat că ele se esecutează întocmai după regulile statornicite, fiindu-se depozitele, registrurile și arhiva după toată cuviința, încăt ar fi de dorit ca toate celelalte Administrative să se pilduească în asemenea de la Poliție. Eu cred că D-ta înțălegi foarte bine cu cătă plăcere am ascultat astă vestire, atribuind toate numai zelului și activităței desvălită în vreme de cănd ocupi astă funcție, și dar nu'mi rămăne de căte folosindu-mă de astă ocazie, a vă esprima desăvărșita mulțămire, îndemnăndu-vă a continua tot cu acelaș tact și esactitate sarcina ce vă este pusă de Guvern, care la vreme va lua în de osenite considerație ostenelele D-tale. (subscris) TEODOR BALȘ. 15 Noemvrie 1856. No. 50. ORDIN DE AZI PRIN DACTE. După raporitul Depart. Ostășesc No. 3659, să încuviințează Capitanului de peste complect Ioan Caramalău, congedie ne termin de trei luni, pentru căutarea intereselor sale înnăuntrul Principatului. No. 42. 12 Noemvrie 1856. (subscris) TEODOR BALȘ. După observațiea ce însuși subscrisul Ministrul Dreptăței au făcut lucrărilor giudecătoriei ținut. Fălciu, în obiectul mezatului urmat pentru vănzarea a unei dugene din acel tărg a falitului Iordachi Constantin, au descoperit mai multe neformalități urmate din partea numitei giudecătorii întru desăvărșirea acestui mezat, pentru că între altele după foaea care se vede înființată la 7 Maiu pănă la 8 Iunie cănd s'au urmat adgiudecațiea, nu se îndeplinesc cele 40 zile cerute de Art. 5. din Ofisul cu No. 28; căci deși giudecătoriea se vede că au început strigările de la 4 Mai, însă acele nu se pot considera, de vreme ce giudecătoriea nu avea foaea înființată după cum așăzămăntul cere, pe temeiul căriea trebue să se urmeze strigările; așadar, Ministeriul pe deoparte făcănd luare-aminte membrilor numitei giudecătorii carii au desăvărșit o asemene neformalitate, și scriinduse membrilor actuali, ca de acum să se ferească de la ni e astfel cu de abateri după sine o serioasă respundere, care pot atrage (subscris) C. Catargiu. —Nenopourta întămplare a inundărei Bahluiului, care în vara trecută au adus mai multe familii locuinde ne șesul acestui rău în desăvărșită lipsă și nevoe, au îndemnat nemei Kir. Catinca Balș soție a Es. S. D. Caimocam de a face o colectă spre a veni în agiutorul acestor nenorociți; așadar, prin îndemnul Dl. CC. și asistența D. Vornic N. Docan, adunănduse o sumă de Ministeri următoare: autorități Dreptăței aduce la cunoștința publică adresa ar- - La Gazette de Moldavie parait à Lassy à l'Institut de GADeiPe, tousles Lunet Jeudis. Prix d'abonnement, trois ducats par année dis des annonce 1 Prix ‘d'insertion pour piastre la ligne, le Bulletin Officiel 50 paras. et dans -, NOUVELLES DE GINTERIEULI. Caïmacamie de l'Hospodarat de Moldavie. A l'honorable Vornie Grégoire Balche, Préfet de Police de la Capitale. M. le Ministre de l'Intérieur, après avoir fait la révision de la chancellerie de la Police, a acquis la conviction que toutes les branches de ce service sont conduites d'après les règles prescrites, en ce qui concerne les dépots d'argent, les registres et les archives; de sorte qu'il serait à désirer que toates les autorités administratives prissent en cela exemple de la Police. Vous ne sauriez douter, M. le Préfet, du plaisir que J'ai éprouvé de ce bon témoignage, qui me prouve le zèle et l'activité que vous avez déployée . depuis - Il ne me reste donc qu'à profiter de cette satisfaction, en que vous remplissez ces fonctions. occasion peur vous exprimer mon entière vons engageant ‘à continuer de remplir avec le même tact et la même exactitude le poste que vous a confié le Gouvernement, qui saura vous tenir compte de vos services. (signé) THEODORE BALSCHE. No. 50. 15 Novembre 1856. ORDRE DU JOUR SUPÉRIEUR. - Vu le rapport du Département militaire sous No. 3659, J'occorde un congé de trcis mois au Capitaine surnuméraire Jean Karamanleu, pour vaquer à ses affaires dans l'intérieur de la Principauté. (signé) T. BALSCHE. No. 42. 12 Novembre 1856. —Le Ministère de qui suit : la Justice porte à la connaissance publique l'adresse , À la suite de l'examen que le soussigné, Ministre de la Justice, a fait des actes du Tribunal judiciaire du district de Faltchi, à l'égard des ont eu lieu pour la vente d'un magasin appartenant à George enchères qui Constantin, déclaré en faillite et domicilié à Faltchi, le soussigné a découvert maints abus de formes, commis par le susdit tribunal, dans la conduite des susdites enchères ; car entre autres, vu l'acte des enchères, qui ont été faites dans l'intervalle du 7 Mai au 8 Juin, jour où s'est faite l’adjudication définitive, le terme de 40 jours voulu par l'art 5 de l'office No. 28 n'était pas révolu; quoiquil soit prouvé que le Tribunal a fait faire les premières criées le 4 Mai, on ne peut cependant pas les considérer comme légales, du moment que le Tribunal n'avait pas rédigé Gaste requis par la loi, et en vertu duquel les criées peuvent se faire. Or donc, le Ministère fait observer aux membres du spudit tribunal, qu'il sont agi contrairement à la loi, et prévient les membres actuels qu'ils aient à être sur leur garde contre de pareilles infractions, qui entrainent une grande responsabilité. (signé) C. Catardgy. -L'évènement malheureux de l’inondation de la vallée du Bachlui a réduit l’été dernier à l'extrême misère un grand nombre de familles qui y avaient leurs habitations. Dans le but de subvenir aux besoins des plus nécessiteux, Madame Cathérine de Balche, épouse de 8. Exc. M. le SAIMASAM, a fait avec l’aide de Mr. le Vornic N. Dockan une collecte montant à la somme de 523 ducats, dont 344 ont été après elles DESMORMĂNTAREA DOMNITOPIIOR MOLDOVVI. catacombele Monastirei Putna. În cel Mare, coincedat prin proiectarea ei) „Bată Beni-Bavara, în care toți acii, ce zac în mor- Domnul mesmănt, audzi-vor a me chemare, și acii ce vinele au făptuit, vor răsări spre înviere!” „Pe cănd, în o epocă de o însămnătate foarte rară și pregnantă pentru Moldova. Lucru vrednic de însemnat este că, manifestațioarea statuei Eroului nostru Ștefan cel Mare, publică a sentimentului de admipare pentru Stefan la noi în Buchovina toți ochii sănt țintiți spre Putna, monumentului cu lucrările cercea mormintele Prinților Dragoși dzi, AMBA.LN ANUMATERU IANCAZUL — ef a EL - său, autorităților Bucovinei ce nu au trimes Cuv. părinte Porumbescu Putna, au locul nostru cel mai prețios de amănt al vechei și a modernei Moldovei. Ka cum țe e drept, actul carile pentru viitorul Moldovei țerina lor din tuneric și în brondza prefăcută să însămnătatea se pue înaintea ochilor, spre imitare, icoana Domnitorilor evlavioși, patrioți și bine făcători! Moldovei în hotarile fost telegrafii despre rezultatul acestei lucrări, Vrednicul Romăn D. Alecsandru Hormuzachi, nu au nainte de a păși la acel act prea momentuos, nu puincuviințind deci Guvernul țerei noastre proedem să nu rătăcem recunoștința cea vie cătră înaltul tur a Precuviosului Egumen, au trimes ieri 11 (23) astădzi însă împărtășim cetitorilor relațiea lucrării nostru Guvern pentru orănduirea arlăndei între Noemvrie la acea monastire o comisie, compusă din Putna 12 Noemvrie 1856, are să urmeze în acel s'ar fi cerut a ce estrage locuri anume în Biserica Monastirei Putna, paroh din prinderi în acea monastire, în care noi toți trebue să cunoaștem că Guvernul nostru voește să dee o vie dovadă a simpatiei sale în fața simțului nostru național. Astă încuviințare au urmat dupre propunerea E- s'au ideat rădica gumenului monastirei de Putna prea demnul și stimabilul Arhimandrit Artemon Bortnic, ca mormăntul Eroului Moldovei Ștefan cel Mare, carile se de pe întregul să află în Biserica acestei monastiri, să ce descopere și rămășițele acelui mare Domnitor, să șe dă într'o criptă așa construită ca pelegrinarii (cercetătorii) cii din toate e de daturile Moldovei se adună la nu numai pentru noi acel mormănt a Eroului nemuritoru, nu numai din afară să'l vadă ce chiar seciul și cea mai mare bucovineni, ce și pentru toți Romănii carii trăescu mauzoleul a seculului XV, și mai relicviile sale cele venerabile. AȘEe