Gazeta Sibiului, 1941 (Anul 8, nr. 1-52)

1941-01-01 / nr. 1

Tua poștala plătită in numerar con!, aprob Dir. G-rale P. T. T., ord. Nr. 31TH—279/1940 Redacţia si Administraţia: SibiuL, strada Lânei 3STr. 2.3 Telefon 572 Anul VIII - Nr. 1 - Sibiu, 1 Ianuarie 1941 Director-Proprietar: VASILE ISACU Înscrisă la Tribunalul Sibiu, Nr. 2/1940 uâl. p a r e săptămâna 1 Abonamente Pe un an.................................................................Lei 180 — Pentru autorități, societăți şi Industrii .... . 300"— Abonamente de sprijin.................................................. 1000*— Prețul unui exemplar........................................................ 3'— Sâ păşim cu dreptul... Anul 1940 a fost anul cel mai vitreg şi mai nemilos ,pentru ţara noastră, şi de aceea, acum când zilele lui s'au depănat cu desăvârşire de pe mosorul său, nimeni nu lăcrimează pentru el, nimeni nu-l regretă. Evenimentele ce ne-au fost hărăzite de anul 1940 ne sunt tuturor proaspete în memorie, fapt pentru care nici nu voim să le mai înşirăm aci. Astăzi când un nou an începem, cu toţii trebue să ne ştergem lacrimile suferinţei. Să terminăm cu bocitul, şi în locul său să răsară în inimile tuturor miasme de speranţe. Frunţile tuturor să se ridice, iar in locul vncreţiturilor de suferinţe să apară seninătatea omului încrezător în puterile sale. Să facem jurământ în ziua anului nou că vom desrobi pe frăţii rămaşi din nou sub jugul duşmanilor milenari. Să ne legăn în suflet şi î n simţiri, că vom păstra bogăţia strămoşilor noştri, indiferent de jertfele ce ni s’ar cere. Să lăsăm la o parte credinţele învechite, cari ne-au adus unde ne aflăm. In locul lor să ne formăm crezul vremurilor noui, crezul timpurilor de redeşteptare naţională — singurul care ne poate aduce mântuirea şi consoldarea scumpei noastre ţări, aşa de greu lovită în ultima jumătate a anului expirat. Zid puternic să facem în jurul tânărului nostru Suveran şi în jurul bravului General Ion Antonescu Conducătorul Statului, spre ai ajuta la desăvârşirea unei Românii libere, mari şi naţionaliste. Să păşim în noul an cu piciorul drept. Să păşim înarmaţi cu speranţe realizabile, să păşim demni de numele ce-l purtăm. Şi-atunci, nu se poate ca voinţa noastră să fie înfrântă de cineva. Nici d .v. mai puternic duşman. La mulţi ani! L Ajutorarea săracilor la Sibiu cu ocazia Crăciunului Anul acesta, mai mult ca oricând, s’a simţit lipsa ajutorării deaproapelui mai ales de CrtPέt când fiecare creştin trebue să simtă o cât de mică bucurie şi mângăere, începând cu Ajutorul Legionar şi terminând cu cea mai mică şcoală, la sărbătorile Crăciunului s’a dat o adevărată ofensivă pentru ajutorarea celor nevoiaşi. Şi bătălia a reuşit. Cei săraci au fost ajutaţi, cei necăjiţi au fost mângâiaţi. Ajutorarea s’a făcut pretutindeni intr’un cadru sărbătoresc şi creştinesc. Iată câteva dări de seamă dela serbările de ajutorare, cari au avut loc In preajma Crăciunului. Lei Şcoala primară Air. 6 Duminecă 22 Decemvrie, la orele 4 d. m., a avut loc o frumoasă serbare de Crăciun la Şcoala primară Nr. 6 din str. Matei Milo. De faţă se aflau : d-l Simion Dragoman, directorul Şcoalei, d-na Elena Blebea înv., comitetul şcolar compus din: Bucur Hâncu preş, comit., Nicolae Şerban, Dumitru Rentea şi Andrei Hurdubelea, precum şi un numeros public din cartier. Serbarea s-a deschis prin cuvântul d-lui Bucur Hâncu, care a arătat străduinţele depuse de comitetul şcolar pentru a putea veni în ajutorul copilaşilor săraci, cât şi în ajutorul familiilor lipsite de mijloace, din cartier, cu ocazia sărbătorilor Naşterii Domnului. D-sa a arătat că prin listele lansate de comitet, s-au colectat bani şi diferite obiecte în valoare de peste 12.000 Lei. După cuvântul preşedintelui s-a desfăşurat un foarte reuşit program, compus din colinde, declamări şi cântece de stea, executate de elevii şcoalei, sub conducerea d-rei învăţătoare Dragoman. La sfârşitul programului d-l director Simion Dragoman a ţinut o vorbire ocazională. A urmat apoi dts♦ibuirea darurilor. S'au împărţit 9 perechi bocanci, perechi ciorapi, 12 băşti, 8 perechi mănuşi, 6 cumane, 2 cămăşi, 28 buc. săpat, 30 creioane, 15 gume, 100 buc. peniţe, 26 carneţele, 20 caiete, 10 kg macaroane, 3 per, pantofi de gimnastică, 70 cozonaci, 4 kg nuci, 10 kg mere, 3 kg biscuiţi, 50 kg făină, 5 kg untură, 10 kg zahăr, etc. Notăm că au fost împărtăşiţi cu daruri toţi copiii şcoalei, indiferent de starea materială a părinţilor, bun înţeles că cei cu stare bună au primit numai câte un pachet de zaharicale, iar săracii au fost ajutaţi cu obiecte mai de valoare. Fapta comitetului şcolar dela această şcoală merită toată lauda, ţinând seamă de grelele timpuri prin care trecem. In mijlocul bătrânilor Conducerea Azilului de infirmi din Sibiu, s-a gândit a veni şi anul acesta în ajutorul pensionarilor săi. Astfel în seara zilei de 23 Decemvrie, a aranjat serbarea pomului de Crăciun, la care a binevoit a luat parte P. C. L., Emilian Cioran, protopopul ortodox al Sibiului, I. Bădilă, protopop rom. cat., Pompei Onofreiu, preot gr. cat., Ackner, preot evang. lat., L. Deák, preot reformat, Lucian Vulcu, secretar general al Primăriei Municipiului, N. Bunescu, directorul azilului, A. Groisbeck, din partea comunităţii germane, etc., etc. In mijlocul bătrânilor ocrotiţi în acest aşezământ întreţinut de Primăria Sibiu, preoţii cultelor mai sus amintiţi au rostit cuvinte de mângâiere pentru cei aci aflaţi, cât şi cuvinte înălţătoare pentru ziua praznicului Naşterii Domnului. La urmă s'a distribuit tuturor frumoase daruri, strânse sub îngrijirea unui comitet de doamne. Serbarea muncitor îlor legionari Duminecă, în 22 Decemvrie a. c., la orele 17, a avut loc în sala culturală a Bisericei din suburbiul Josefin serbarea pomului de Crăciun, aranjată de muncitorii legionari ai sectorului V. Iniţiativa a fost luată de către neobositul şef al sectorului d-1 Gh. Vulcu şi de ajutorul şef de sector d-1 P. Bădilă, cari au distribuit 100 pachete cu haine, căciuliţe, ciorapi, etc. copiilor săraci. Serbarea a fost onorată cu prezenţa d-lui comandant Atofanei, care a arătat în câteva cuvinte dragostea şi grija legionarilor pentru copiii nevoiaşi, în sufletele cărora va rămânea amintirea bucuriei primului Crăciun legionar, liber. (Continuare în pagina 2) încă un an din viaţa ta . Păşim pragul altui an din mai puţini sau mai mulţi, — nu ştim. Anul apus, a trecut, s'a stins parcă nici n’ar fi fost. Unde-i copilăria de altădată? unde-s jocurile de odinioară ? s’au risipit, pierzându-se departe... In fericirea din trecut nu simţeam scurgerea zilelor, a nopţilor fericite de vară albastră... Nu simţeam... Acum vedem... e târziu... Zadarnic mai privim doar urma să i-o revedem... târziu... Atunci desigur în mintea noastră se pune întrebarea: Câţi ani vor mai trece ? vom regreta ca şi după acela din copilărie ? poate da... poate nu... Insă ne mângăiem cu ideea: suntem simpli trecători ... viaţa noastră i-o luntrece luptă contra valurilor ispititoare. Ţinta noastră e fericirea. Când o s'o trăim... aici sau dincolo...??... încă un an din viaţa ta S’a stins în depărtare. Ducând cu el doar amintiri. Şi nopţi întregi de lăcrimare... In zile scurte, nopţi albastre Priveai la el cum dispărea Dar nu credeai că o să plângi O zi mai lungă şi viaţa ta. Zadarnic mai priveşti acum Doar urma, să-ţi aparg ; Cu siguranţă, nai să vezi, Ce a fost odinioară... Poate ani mulţi vei întâlni Şi te-or urma cu dor Dar nu uita că pe astă lume Eşti doar un simplu trecător... Coţofană Eugenia Noul director general al Băncii „Albina“ din Sibiu Cu câteva zile înainte de Sf. sărbători ale Naşterii Domnului, a fost ales noul director general al Băncii „Albina“ din Sibiu, în persoana distinsului jurist Dr. Mihai Veliciu. D-sa a îndeplinit până acum demnitatea de subdirector general şi şef al conteciosului, pe lângă marele institut de credit şi economii „Albina" din oraşul nostru. Numirea d-sale în acest post de mare răspundere, a produs o plăcută impresie în cercurile financiare din ţara întreagă. D-l Dr. Mihai Veliciu, este omul în care ne punem toate speranţele, este omul care va ridica şi mai mult vechiul institut de credit „Albina“ — izvorul ajutorului ţărănesc şi tuturor românilor. D-1 L. Cioran fostul director general al „Albinei“ s-a reîntors din nou la Banca Naţională a României, al cărui funcţionar superior era. Bursierii. „Astrei“ — Sibiu, care încă nu şi-au înaintat situaţia şcolară pe anul 1939/40 şi doresc să li se menţină bursa şi pentru anul şcolar 1940/41, sunt invitaţi să trimită „Astrei“, str. Şaguna Nr. 6, certificatul cu notele ultimului examen şi dovadă de înscrierea lor în anul şcolar 1940/41, cel mai târziu până la 20 Ianuarie 1941, în caz contrar bursele vor fi declarate vacante.