Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 1975 (Anul 8, nr. 1983-1995)

1975-07-05 / nr. 1983

iiw PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VA î f \\yHARGHITEI Organ al Comitetului judeţean Harghita al P. C. R. şi al Consiliului popular judeţean CHEMAREA adresată de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU l * întregului partid şi popor la posturile de radio şi televiziune Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, Doresc să mă adresez pe această cale tuturor într-o situaţie gravă, creată ca urmare a ploilor căzute în ultimele două zile. Datorită cantităţii mari de precipitaţii care au căzut — depăşind în unele localităţi 180 de litri pe metru pătrat — cursurile mai tuturor riurilor şi apelor interioare au crescut brusc, depăşind cu mult cotele de atenţie şi de inundaţie. Ca urmare, s-au produs situaţii grave in multe judeţe ale patriei, au fost inundate zeci de localităţi — comune şi oraşe — unităţi industriale şi agricole. Au avut de suferit grav căile de comunicaţie — drumuri, căi ferate — liniile de telecomunicaţii, precum şi liniile electrice. Au fost afectate de inundaţii mari suprafeţe agricole. Pe baza Hotărîrii Comitetului Politic Executiv, incepind din această seară, am instituit starea de necesitate. In conformitate cu aceasta, toate unităţile militare, unităţile Ministerului de Interne, gărzile patriotice sunt chemate să ia toate măsurile ce decurg din declararea stării de necesitate pentru a acţiona, conform cu ordinele ce le vor primi, pentru prevenirea şi apărarea de inundaţii a localităţilor şi avutului obştesc şi personal. De asemenea, consiliile populare au obligaţia de a trece la luarea tuturor măsurilor in conformitate cu răspunderile pe care le au pe raza teritoriului — judeţului, oraşelor şi comunelor — în apărarea împotriva inundaţiilor. Pentru asigurarea înfăptuirii în cele mai bune condiţii a tuturor măsurilor ce se impun, este necesar ca toate organizaţiile de partid, toţi comuniştii, toţi membrii Uniunii Tineretului Comunist, ai sindicatelor, organele Frontului Unităţii Socialiste şi alte organizaţii de masă şi obşteşti să acţioneze într-o strînsă unitate, sub conducerea organizaţiilor de partid, în vederea unirii eforturilor tuturor cetăţenilor pentru realizarea măsurilor de care am vorbit. De asemenea, în conformitate cu starea de necesitate, toţi cetăţenii patriei apţi de muncă trebuie să participe activ la realizarea tuturor măsurilor stabilite de comandamentele judeţene şi de organele de partid şi de stat, în vederea apărării proprietăţii obşteşti şi proprietăţii personale, pentru evitarea sau limitarea consecinţelor inundaţiilor. De asemenea, paralel cu activitatea de combatere a inundaţiilor, vor trebui luate de îndată măsuri — acolo unde nivelul apelor a început să scadă — pentru lichidarea rapidă a efectelor inundaţiilor. In această privinţă se va acţiona în primul rînd pentru refacerea căilor de comunicaţii — căi ferate, şosele — a legăturilor telefonice, liniilor electrice, avîndu-se in vedere în primul rînd căile de comunicaţii, liniile telefonice şi electrice principale. Se vor lua toate măsurile pentru asigurarea bunei funcţionări a tuturor unităţilor industriale şi economice in general, care nu au avut de suferit de pe urma inundaţiilor. In unităţile economice care au fost afectate, într-o măsură sau alta, de inundaţii se va trece imediat la luarea tuturor măsurilor de refacere a instalaţiilor şi trecerea la activitatea productivă. Unităţile care nu au avut de suferit sau din localităţile învecinate vor trebui să acorde un sprijin activ unităţilor care au fost afectate de inundaţii. In agricultură, imediat ce apele încep să se retragă, va trebui să se treacă la luarea tuturor măsurilor pentru realizarea lucrărilor de scurgere rapidă a tuturor apelor. La aceste lucrări trebuie să participe toţi cetăţenii localităţilor respective. Acolo unde situaţiile sunt mai grave vor trebui să participe şi unităţi militare şi cetăţeni din alte localităţi pentru a asigura scurgerea în cel mai scurt timp a apelor şi salvarea recoltei. Doresc să atrag in mod deosebit atenţia de a se face totul pentru a asigura salvarea de la distrugere a tuturor suprafeţelor cu culturi agricole. Acolo unde se creează condiţii favorabile, trebuie trecut de îndată, cu toate forţele şi cu toate mijloacele, la strîngerea recoltei de vară, a orzului, griului, mazărei şi altor culturi. Să nu aşteptăm folosirea numai a combinelor! Repet, trebuie trecut cu toate mijloacele la strîngerea, zi şi noapte, în cel mai scurt timp, a recoltei! De asemenea, trebuie luate toate măsurile pentru reinsaminţare, acolo unde culturile au fost complet distruse, sau pentru cultura a doua, după strîngerea orzului şi griului, in conformitate cu sarcinile de plan cunoscute. Trebuie să facem în aşa fel, incit eventualele pagube care au fost produse de inundaţii să fie recuperate în întregime prin strîngerea la timp a culturilor şi prin reînsămînţarea celor distruse sau prin culturi duble. După cum vedeţi, dragi tovarăşi şi prieteni, ne aflăm într-o situaţie care impune măsuri hotărâte din partea tuturor cetăţenilor patriei noastre, din partea fiecărui om al muncii, indiferent de naţionalitate, pentru a asigura desfăşurarea în cele mai bune condiţii a activităţii productive îndeplinirea planului în industrie şi in agricultură, astfel incit să nu fie afectată cu nimic dezvoltarea economicosocială a patriei in urma inundaţiilor catastrofale care au avut loc. îmi exprim convingerea că toate organizaţiile de partid, toţi comuniştii, toţi cetăţenii patriei noastre, toate unităţile militare şi toate organele de partid şi de stat îşi vor îndeplini în cele mai bune condiţii răspunderile ce le revin, că, într-o strînsă unitate, întregul partid, întregul nostru popor, vor acţiona cu simţ de răspundere, cu toată fermitatea şi hotărîrea pentru lichidarea urmărilor acestor inundaţii catastrofale. Astfel vom demonstra, prin munca şi activitatea noastră, că putem învinge orice greutăţi, că suntem ferm hotăriţi şi vom asigura înfăptuirea hotărîrilor Congresului al XI-lea, dezvol- tarea economică, socială a patriei, ridicarea ţării noastre pe noi culmi de progres şi civilizaţie. Cu această convingere, doresc să adresez tuturor cetăţenilor patriei noastre, tuturor organelor şi organizaţiilor de partid, militarilor forţelor armate, celor din Ministerul de Interne, gărzilor patriotice urarea şi îndemnul de a face totul pentru a răspunde chemării şi a-şi îndeplini cu simţ de răspundere datoria. Vă urez succes şi multă sănătate la toţi! DECRET PREZIDENŢIAL cu privire la instituirea stării de necesitate pe teritoriul Republicii Socialiste România * In vederea prevenirii și în-laturării hotărîte a inundațiiilor și a consecințelor acestora in localitățile afectate, în temeiul art. 75 pct 13 din Constituția Republicii Socialiste România, ► Preşedintele Republicii Socialiste România , te ♦ ART. 1. — Se instituie starea de necesitate pe întreg , teritoriul Republicii Socialiste România pentru prevenirea inundaţiilor şi înlăturarea consecinţelor acestora. «■ ART. 2. •— Comitetele executive sau, după caz, birourile executive ale consiliilor populare judeţene, al municipiului Bucureşti, ale sectoarelor acestuia, municipale, orăşeneşti şi comunale vor lua de îndată măsurile necesare de mobilizare a tuturor forţelor de pe teritoriu în vederea prevenirii revărsării apelor, apărării avutului obştesc şi personal împotriva pagubelor pricinuite de inundaţii. Ele trebuie să fie în permanenţă la post şi să acţioneze în modul cel mai operativ pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin prin lege, în asemenea situaţii. ART. 3 — Unităţile militare, unităţile Ministerului de Interne, formaţiunile gărzilor patriotice să se considere în stare de alarmă, să acţioneze în conformitate cu ordinele care le vor primi şi să participe cu toate capacităţile materiale şi umane de care dispun la asigurarea atît a măsurilor de prevenire şi de apărare a localităţilor împotriva inundaţiilor, cît şi la înlăturarea într-un timp cît mai scurt a urmărilor acestora. ART. 4. — Toate unităţile socialiste —■ întreprinderile, instituţiile, unităţile agricole de stat şi cooperatiste — situate în zonele afectate de inundaţii sunt obligate să ia măsurile necesare pentru salvarea tuturor bunurilor ce le aparţin şi în vederea desfăşurării normale a procesului de producţie. Oamenii muncii din întreprinderi sînt chemaţi să asigure buna funcţionare a tuturor unităţilor care nu au avut de suferit de pe urma inundaţiilor. Colectivele unităţilor unde s-au produs pagube ca urmare a inundaţiilor trebuie să treacă de îndată la efectuarea tuturor lucrărilor de punere cît luai rapidă în funcţiune a unităţilor respective. ART. 5. — In întreaga agricultură se vor lua măsuri (Continuare Inpa», a SaJ decretează: ANUL VIII, Nr. 1983 Sîmbătă 5 IULIE 1975 8 PAGINI 50 bani Precipitaţiile abundente din ultimele zile, ploile torenţiale de lungă durată au scos rîurile din albiile lor fireşti, producînd mari inundaţii în toată ţara. Grava calamitate n-a ocolit nici judeţul nostru. Pîraiele altădată line şi limpezi — în care judeţul nostru este atît de bogat — s-au transformat în torente şi, în scurt timp, au scos din albiile lor Tîrnava, Homorodul, Oltul şi Mureşul, inundînd oraşele Odorheiu Secuiesc, Cristuru Secuiesc şi, parţial Miercurea-Ciuc şi Vlăhiţa, precum şi numeroase comune şi sate. In mai multe întreprinderi, mai ales din Odorheiu Secuiesc şi Cristuru Secuiesc, au ajuns în pericol utilaje valoroase şi chiar procesul de producţie, iar în numeroase localităţi apele au distrus sau avariat podurile, împiedicînd circulaţia. Traficul feroviar spre Braşov, Valea Ghimeşului şi Sighişoara a fost perturbat. Viiturile au avariat cîteva sute de case şi au acoperit mii de hectare de cul- Acţiune unanimă turi agricole aflate în pragul recoltării. Zăgazele deschise , ale norilor grei, au creat de la o zi la alta,o situaţie grea oamenilor muncii din ţară şi, totodată, celor din judeţul nostru. Dar, şi de această dată, paralel cu sporirea pericolului, a sporit şi mai mult responsabilitatea oamenilor, solidarita-tea lor. Forţa umană s-a pus, peste tot, stavilă stihiilor naturii, a prevenit sau diminuat efectele lor distrugătoare. Activitatea organizatorică operativă a organizaţiilor de partid, măsurile imediate şi eficiente luate de ele, eforturile pline de dăruire ale zecilor de mii de oameni ai muncii au împiedicat producerea de pagube în utilajele şi materialele din întreprinderi, iar unităţile inundate, şi-au reluat activitatea, pe secţii sau în întregime, la numai cîteva ore după năvala apelor. In cîteva întreprinderi din cele două oraşe de pe malurile Tîrnavei se depun, în continuare, ultimele eforturi pentru ca producţia să intre în normal. Cu excepţia liniei ferate spre Sighişoara — unde, de asemenea, lucrările se desfăşoară cu toate forţele şi cu un mare avînt — circulaţia pe calea ferată este restabilită. Drumurile naţionale sunt toate, practic, apte pentru circulaţie, iar pe drumurile judeţene şi comunale avariate se munceşte intens pentru a fi redate şi ele circulaţiei. Pe ogoare, pe măsura retragerii apelor, se lucrează cu avînt pentru salvarea recoltei. In localităţile afectate de inundaţii s-au luat măsuri energice de asigurare a populaţiei cu alimente şi apă potabilă, de asistenţă sanitară. Eforturile (Comtinuart Tripăg Taia)