Magazin, iulie-decembrie 1993 (Anul 36, nr. 27-52)

1993-07-10 / nr. 27

Nr. 27 (1863) din 10 iulie 1993 In fotografie se află laboratorul spatial european Columbus, ce urmează a fi cuplat cu stația americană Freedom. Continuarea construirii sale va fi pusă in discuție peste trei ani, in funcție de negocierile duse de ESA cu NASA in legătură cu cota de participare a ESA în cadrul programelor Freedom. Decizia va fi luată in anul 1995, ca si in privința celor doi sateliți DRS, destinația face legătura intre o statie europeană si sol. STRATEGII SPAȚIALE LA SFÂRȘIT DE MILENIU Sfîrșitul anului 1992 a adus o reducere a programelor spațiale comune ale țărilor membre ale Agenției Spațiale Europene (ESA), din cauza realităților economice și bugetare cu care se confruntă aceste state. La Grenada, în perioada 9—10 noiembrie 1992, miniștrii Spațiului din Europa occidentală au subliniat că „nu se ia decît o pauză", aducînd ca argument continuarea anumitor proiecte spațiale. Astfel, racheta Ariane V urmează să ia locul predecesoarei sale, Ariane IV, începînd din 199w—1997. Programele sateliților au fost acceptate in bloc de miniștrii europeni reuniți la Grenada. Sateliții vor continua explorarea spațiului „util“ in privința meteorologiei, observării Terrei și telecomunicațiilor. Autonomia lansării sateliților va fi asigurată de racheta Ariane V, peste numai câțiva ani. Un nou tip de satelit — Metop — va permite studierea, începînd din anul 2000, a climatului și modificărilor sale de pe o orbită polară, și va completa informațiile transmise de o nouă generație de sateliții din clasa Meteosat, de pe o orbită circumterestră situată la o altitudine de 36 000 de kilometri. Satelitul Envisat va studia, începînd din anul 1998, mediul înconjurător. Informațiilor sale se vor adăuga cele furnizate de radarul ERS—2, a cărui lansare in spațiu este prevăzută a avea loc in 1998. In cazul în care bugetul Agenției Spațiale Europene (ESA) nu va crește in limitele stabilite la Grenada, unele din aceste proiecte vor fi din nou amînate... Toate aceste proiecte spațiale au fost acceptate din cauza unui bun raport costuri/rezultate, a adîncirii cunoștințelor în domeniile respective și interesului social deosebit. Zborurile pilotate, dimpotrivă, suferă de pe urma unei lipse a justificării economice pe termen scurt. Motivele expuse de experți : concurența cu americanii și rușii de la egal la egal, prezența absolut obligatorie intr-un domeniu strategic au fost considerate vagi și discutabile. în privința viitoarelor uzine ale spațiului sau explorărilor sistemului solar, acestea au fost taxate drept obiective pe termen foarte lung. Din punct de vedere ministerial, ele nu sînt urgente și nu pot rivaliza cu alte programe spațiale sau probleme sociale. Satelitul de comunicații Terra-stație orbitală (DRS) și Columbus (care urma să vină în completarea stației americane Freedom) au fost amînate. Motivele invocate au fost : interesul proiectului DRS este redus în comparație cu cel al zborurilor pilotate, iar incertitudinile americane în privința stației Freedom i-au făcut pe europeni să-și reconsidere intențiile în privința programului Columbus. Astfel, printre întrebările rămase fără răspuns a fost și aceasta : cum va putea ESA să acopere cota sa parte de 12,8 la sută din întreținerea complexului orbital Freedom ? La insistențele deosebite ale ministrului francez al Spațiului, Hubert Curien, ESA va renegocia cu NASA posibilitățile de „plată în natură“ a cotei sale de participare la proiectul spațial menționat, prin furnizarea unor vehicule automate lansate de Ariane V și o capsulă de salvare ce va urma să fie atașată stației spațiale Freedom. (Va urma) ticeactearele nucleare vor propulsa navele spațiale .Fosta Uniune Sovietică a efectuat 85 de zboruri spațiale avînd ca sursă de energie reactoarele nucleare. Aceste misiuni prezintăă un mare grad de risc. Inginerul-șef al reactorului nuclear, din cadrul complexului științifico-industrial „Steaua Roșie“ Gheorghi Griamov, consideră că Rusia deține un avans de 10—15 ani asupra Occidentului în acest domeniu, în timp ce ea stă mai slab decît Occidentul în materie de electronică. Este indicat deci un schimb de experiență. In Occident, motoarele ionice nu au fost folosite decît pentru tratarea materialelor și suprafețelor, a subliniat fizicianul german Josef Freisinger. Sursele ionice pot fi activate cu combustibili care intră cu ușurință în reacție. Josef Freisinger a studiat comportamentul a 15 gaze ionice diferite în laboratoarele Universității din Giessen. Ele pot fi folosite, spre exemplu, la separarea ionilor de la suprafața microprocesoarelor. Astfel pot fi tratate lentilele sau efectuate implanturi medicale care se contopesc cu succes în țesuturi. Complexul accelerator de particule ALDEX-UP-GSADE din orașul german printre stele Garching este acționat de un motor ionic, care injectează ionii de hidrogen, purtînd plasma la temperatura de fuziune. începînd din 12 iulie 1992, motoarele ionice au început să fie folosite de Agenția Spațială Europeană (ESA) pentru plasarea pe orbită a platformei EUREKA. Patru motoare ionice (două de construcție engleză și două germane) asigură ghidarea platformei spațiale. Se speră impunerea pe viitor a propulsoarelor ionice pentru sateliții comerciali. OCEANUL PLANETAR ȘI CLIMA și Circa 10 milioane de persoane trăiesc în Orientul Apropiat, în zona litoralului, acolo unde se află cele mai mari orașe. Regiunea maritimă a ROPME (Regiunea Planului de Acțiune a Kuweitului) din care se extrag anual circa 10 milioane de barili de petrol, este compusă din trei zone distincte. Prima zonă este reprezentată de partea septentrională a Mării Arabiei. Cea de-a doua este formată din Golful Oman, iar a treia este constituită de Golful Persic. Gradul de evaporare este cel mai ridicat din lume, iar salinitatea este cea mai ridicată în suprafața de contact a cursurilor de apă cu apa mării — ea este superioară celei a Mării Roșii și Mării Mediterane. In extremitatea sudică a zonei ROPME pescuitul deține un rol economic important. Creșterea cu numai cîteva grade a temperaturii apei marine de suprafață va avea un impact imediat : vaporii de apă care se condensează în atmosferă sînt principiala sursă de energie pentru vînturi, furtunile cîștigînd mult în violență și frecvență, în special în timpul verii. O creștere permanentă a nivelului apei mării va afecta mareele în zona interioară a Golfului Persic și va mări zona favorabilă dezvoltării mangrovelor. Dacă temperaturile minimale înregistrate în timpul iernii vor crește, limita nordică a mangrovelor se va retrage simțitor spre sud. Vor fi afectate și recifurile coralifere ale Golfului, unde își cîștigă existența un mare număr de căutători de perle. Rapida creștere demografică din țările zonei ROPME va atrage o și mai accentuată populare a zonelor de litoral, din cauza atracției deosebite exercitate de acestea, în comparație cu zonele aride de interior. Această tendință va expune un număr crescînd de persoane repercusiunilor evoluției climatice. (Va urma) Pagină realizată de SFRBAN FILIP CùD J Bambusul face minuni și în... Germania Specialiștii Institutului de Practică pentru Energie și Materii prime regenerabile din Leipzig au folosit bambusul chinezesc la replantarea unei mari zone miniere cu o suprafață de 400 hectare, la sud de Leipzig. Fibrele bambusului, care poate atinge o înălțime de trei metri, reprezintă o foarte valoroasă materie primă pentru plăcile folosite in construcții, împreună cu cimentul sau chiar la casele solare, al căror consum total de energie reprezintă numai 10 la sută din consumul unei gospodării convenționale. Cel imai rapid neuro-ordinator Cel mai nou neuro-ordinator realizat de specialiștii concernului Siemens — „Synapse 1“ — este capabil să trateze simultan un mare număr de informații, prin intermediul unei rețele de neuroni artificiali, la fel ca un creier uman. „Synapse 1“ poate stabili cinci miliarde de legături pe secundă între neuronii artificiali. Această performanță deosebită reprezintă un nou record mondial în materie. Neuro-ordinatorul conține neuro-chip-uri special realizate pentru această aplicație. Fiecare din cele opt chip-uri adăpostește, pe o suprafață de 187 centimetri pătrați, 610 000 tranzistoare. Protecția plantelor tinere Conceput, fabricat și comercializat la firma franceză Celtiplast, produsul Sylvitub este destinat favorizării creșterii tinerelor plante și protejării acestora contra animalelor sălbatice. Sylvitub se prezintă sub forma unui tub hexagonal, cu un diametru de 95 mm, prelungit prin două vîrfuri ascuțite care îi permit o atașare rapidă și eficace de orice tipuri de sol. Grație învelișului său dublu, Sylvitub produce un efect de seră care reduce șocul transplantării și transpirația tinerei plante, facilitînd o creștere rapidă a acesteia. Indicele de creștere al plantei a sporit de la 1,5 ori până la 3 ori în condițiile utilizării noului produs. Disponibil in patru versiuni diferite, Sylvitub oferă plantelor și o protecție împotriva animalelor pădurii, cum ar fi iepurii (cu o înălțime de 0,6 metri), căprioarele (1,20 metri) și cerbii (1,70 metri). Forma sa deosebită asigură o protecție eficace a plantelor contra rafalelor de vînt. Suprafața artificialii sensibila la presiune O „piele“ artificială sensibilă la presiune a fost recent pusă la punct de specialiștii americani. Ea poate localiza și evalua orice forță aplicată pe un punct oarecare al suprafeței sale. Care este secretul acestei performanțe deosebite ? In material au fost incorporate fibre de sticlă, acoperite cu un material sensibil la presiune — și prin care trece un fascicul luminos. Orice variație a presiunii modifică indicele de refracție, modificările fiind măsurate, iar datele transmise la un ordinator care analizează informațiile senzoriale.