Mişcarea, august 1916 (Anul 8, nr. 168-194)

1916-08-02 / nr. 168

iaie Informalmni . Astăzi s-au început la şcoala militară din localitate examenele pentru ocuparea locurilor vacante la Şcoalele militare din Craiova, Mănăstirea Dealului şi Iaşi. Cercetările în afacerea furtului de 108 mii lei de la d-l Eichenkatz continuă. Pentru ziua de 4 August au fost chemaţi la cabinetul IH a judecătorului de instrucţie toţi martorii în această afacere. Cu începere de la 15 August va începe în comunele rurale ţinerea expoziţiilor parţiale de vite. Cu rezultatul acestor expoziţii parţiale se va ţinea în luna August una generală la Iaşi la care se va împărţi şi premii pentru cei mai frumoşi produşi. Atât Ministerele de Domeni şi Război, cât şi delegaţii obştelor săteşti vor face cumpărături însemnate. O Astăzi a î nceput înscrierile la Conservatorul de Muzică şi Artă Dramatică pentru noul an şcolar. O Ministerul a înştiinţat Revizoratului Şcolar că s’a aprobat ca toţi elevii din cl. IV a şcoalelor primare, cari n’au putut trece examenul de absolvire a cursului primar în luna Iunie din cauză de boală, să’l treacă în luna Septembrie, odată cu elevii pregătiţi în particular. Astăzi dimineaţă a fost găsit în str. Sărăriei prin dreptul cazărmilor un copil, de sex masculin, a cărui identitate n’a putut fi stabilită. Pe gât avea legat un bileţel prin care se arată că copilul e în etate de un an şi juni, şi se numeşte Vasile. El a fost trimis la Maternitate. „ Astăzi după amează a avut loc înmormântarea d-nei Elena Dimitriu, soţia d-lui Maior N. Dimitriu, la care au participat numeroase rude şi cunoştinţe. O Mâine se va judeca la Târgu-Frumos procesul pe care îl are Comuna cu dl N. Ghenău. O Din cauza scumpirei materialului de construcţie, serviciul technic a fixat preţul de 100 lei pentru legătura de tablă veche. O In comuna Izvoarele s’a declarat epizotie de antrax. S’au luat măsuri de combatere. O Prefectura de judeţ a pus în vedere tuturor poliţiilor şi administratorilor de plasă din judeţul Iaşi, de a alcătui tablou de toţi străinii şi români de origină, aflaţi in cuprinsul administraţiei lor, spre a fi înaintat Siguranţei statului. O S’au ridicat măsurile de poliţie veterinară din corn Epureni epidemia de febră aftoasă fiind stinsă. O D-l H. Nicoleanu avocat al Comunei, a fost concentrat cu începere de azi la regimentul 7 „Cuza-Vodă“. Artiştii teatrului naţional din Iaşi, au jucat alaltăeri la Slănic-Moldova, piesa lui Ronetti-Roman, cu d-l Gh. Cîrjă în rolul principal. O Mâine seara se va reprezenta la „Cinema Modern“ revista bucureşteană „S’o vezi p’a mea“, jucată de câteva elemente artistice din Bucureşti. O Frumoasele Bluze româneşti expuse la „Magazinul Iaşilor‘ sânt creaţia noului atelier care s’a deschis astăzi la acest magazin, sub conducerea doamnei I. Constanţiu. O Oficiul Percepţiei statului Circ. II din strada Ştefan cel Mare 37 (vis-a-vis de Mitropolie) aduce la cunoştinţa contribuabililor că plăţile pentru datorii către Stat se vor primi numai la sediul Percepţiei ghişeul respectiv de unde se va elibera imediat chitanţa descărcătoare. Domnii agenţi de urmărire au stricta obligaţiune de a se ocupa de urmăriri executând la plata silită pe contribuabilii ce nu şi-au achitat în termen dările, neavând dreptul a primi bani în contul dărilor cătră Stat; orice plată făcută în asemenea condiţiuni se socoate nevalabilă iar contribuabilul ce a făcut asemenea plată nu va fi descărcat de datoria cătră stat decât dacă posedă chitanţa respectivă. „ D-l prof. Dr. O. Socor care s-a stabilit la Grajduri, în timpul vacanţei, va da consultaţiuni la domiciliul său din Iaşi, în fiecare Sâmbătă, de la oarele 2—4 p. m. O Comisiunea examinatoare pentru concursul care a început astăzi la Şcoala militară din localitate se compune din d-nii : Locot. Col Alimănescu, directorul liceului militar din Craiova, preşedinte; N. Pandele inspector al şcoalelor militare, I. Paul I Balaban profesor de matematică de la liceul militar din Craiova, Maior dr. Em. Veisa şi Căp dr. Constantinescu Slatina. Comisiunea va lucra timp de 10 zile la Iaşi, după care va lucra până în ziua de 10 la Bucureşti. D. Vasile Agapi, institutor fost 12 ani institutor la „Şcoala de aplicaţie“, pregăteşte elevi pe tot tipul verei, pentru orice fel de examene sau concursuri. A se adresa Păcurari 45, Iaşi, înscrierile în listele electorale cari aia început la 1 Iulie vor dura până la 3© Octombrie. Persoanele care doresc să se înscrie, se pot adresa în fie ce zi la secretariatul clubului liberal sau la biurourile redacţiei noastre. O Prepar elevi şi eleve pentru concursul de bursă şi admitere în oricare şcoală Secundară a statului. Doritorii se pot adresa la d. Ioan Carare, fost institutor str. I. C. Brătianu No. 71. O A apărut originea numelor de popoare, de d. V. Cocuz, în o îngrijită broşură, şi se află depusă spre vânzare în Iaşi la librăriile V. Ionescu şi P. D Iliescu. In această lucrare se arată, dovedindu-se cu probe numeroase, originea numelor de noxtare celtice, ca Thraci, Daci, Cehi, Poloni, Venzi, Belgi etc, apoi geneza numelor de Vallahi, Sârbi, Slavi etc. Intre altele se demonstrează în mod vădit că cuvântul slav vine din sylbus, şi că nu reprezintă nici vre-o naţie, nici vreo limbă, ci o religie. Broşura deci merită de a fi cetită de toţi cei ce doresc a se instrui, căci e scrisă pe înţelesul tuturor. „Preparatorul absolvenţilor şcoalei primare“ pentru concursuri la şcoalele normale, seminarii, licee, şcoli de meserii etc, este o lucrare didactică foarte necesară familiilor. In 30 lecţiuni, absolvenţii se pot pregăti ei singuri fără preparatori, pentru concursuri la toate şcoalele secundare şi speciale cu această sistematică lucrare didactică alcătuită de doii institutori din Iaşi Victor Munteanu şi C Zaharia. Un mic număr de exemplare se mai găsesc la editori: P. Iliescu, librari Iaşi, cu preţul redus de 2,25 lei exemplarul. DISTRACŢIILE IAŞULUI CINEMA PATHÉ-FREKES Grădina „ Traian“ Admirabila tragedie romantică „Romeo şi Julieta“ a marelui Shakespeare rulează astăzi într’un splendid decor şi cu o artistică interpretare la grădina „Traian“, cu cei mai mari artişti daneji în rolurile principale. In acelaş program, vederi din Albania şi Muntenegru, comedii etc. La ora 5 p. m. matineu în Sala „Sidoli“. CINEMATOGAFUI, MODERN Astă seară se joacă senzaţionalul film detectiv „Scherlok Holmes“ şi „Benet Parcher“ detectivi rivali sau „Sandala roşie, dramă poliţistă în 3 mari acte jucat de cei mai buni artişti ai casei „Eclipse“ Paris. Programul este complectat cu Marsilia (Portul Franţei) splendide vederi după natură, apoi Un ginere din timpul nostru comedie. Revista „S’o vezi p’a mea“ de Georges Anonimu. CINEMATOGAFUL IAŞILOR Astăzi Sâmbătă şi mâine Duminică se va reprezenta la Cinematograful Iaşilor Urme de Crime pe zăpadă sau Detectivul REED contra asasinului DICKSON • dramă defectivă în 5 mari acte, celebrul tragedian MARTELU interpretează dublul rol : Jack Dickson şi Jack Brazil. Programul este apoi complectat cu vederi şi comedii. — Luni 1 August Program Nou — Crispa di© Sfiobinţi.— Azi dimineaţă locuitorul Gh. Zurbagiu , împreună cu primarul comunei Scobinţi, St Belcescu, găsind nişte copii cari furau nişte păpuşoi de pe ogoarele lor, sau dus la femeia Gh. A Vădănei mama copiilor, care era slăbită din cauza bolei de tuberculoză, şi au luat-o la bătae fiindcă nu voia să meargă la jandarmărie Apoi au tărât-o în drum unde sosind un jandarm, în Ioc s-o apere, i-a aplicat şi acesta câteva bice Biata femie ne mai putând suporta durerile, după 3 ore a încetat din viaţă. Anunţându-se imediat parchetul, d. procuror I. Rang, a plecat la faţa locului făcând ancheta. D. dr. Tatomir medicul plăşei a examinat cadavrul femeei şi a declarat că deşi boala de care suferea era avansată totuşi moartea i-a fost provenită în urma bătăilor aplicate de către primarul Belcescu şi locuitorul Gh. Zurbagiu. Ea are numeroase leziuni pe corp şi câteva schimose la piept. Atât primarul cât şi locuitorul Zurbagiu, au fost arestaţi şi înaintaţi judecătorului de instrucţie pentru lovituri cauzătoare de moarte. Iar jandarmul dat în judecată pentru abuz de putere, cerându-se pedepsirea și permutarea lui. FABRICA de Mobile de Fier şi Bronz Ama Susmsn Stî. Powati 147 n&stal, lavabouri,fajere şi alte ’MB. Ma ireproşabilă. fa.. , Deposit de paturi dbrone şi ertiads de metaluri demofoite. Cele mai ftummm modele avii- fee bvicătmm. specială. Preturi tm/Ti rivqUemea ca orice concurentă din Iaşi şi străinătate. VIZITAŢI expoziţia din localul fabrice!, deschisă în toate zilele de lucru MIŞCAREA! O Astăzi s’a confirmat mandatul de arestare a servitorului Gobanu din serviciul dlui colonel Vrabie care în lipsa stăpânilor a devastat toată casa furând o mulţime de obiecte de valoare. o BIMIO; I&I9L0R eliberează Certificatele Provizorii pentru SubscHeriS® da grippjBii la emi.. siunsa a 3-a era „Bănces Rotată- nestâ Bucureşti“. O Agenţia Societăţii de Asigurare „Da-Jica România“ sub direcţiunea d-lui Senator Ioan Botez s’a mutat în localul Băncii Iaşilor din str. Ştefan cel Mare. o Avis iîaiportaaat o Aduc la cunoştinţa enor.mele clientele, ca noi au sosit pentru sezonul de vară* diferite materiale pentru construcție și ’i anume : CAORTN ASFALTAT, înlocuind cu succes tabla. CIMENT «PORTLAND» VAR HIDRAULIC IPSOS TRAVERSE de FER și CUIE de FER. Alimentaţia la Berlin Petrograd.—Agenţia Vestwica■ flă : Sistemul de hrană în masă a populaţiei din Berlin se face incomplect. Numărul persoanelor căreia masa in comun scade. Oficialitatea dă explicaţii de sporirea catităţii de alimente în Germania, pe când în realitate, după cum spun şi ziarele, porţie sunt prea minime şi nu putem potoli foamea vizitatorilor. îndrăzneală incursiune italiană • Roma. — Agenţia „Ştefani“ spune că îndrăzneala incursiune aeriană a avioanelor noasre asupra fabricilor de torpile de la 1 August merită a fi pusă în evidenţă ca fiind una din cele mai strălucite. Menţinându-se în Sinii stricte militare a pricinuit pagube însemnate adversarului. În revărsatul zilei de 19 August 19 aeroplane au pornit în grupe străbătând golful Triest ajungând la ţintă. Ştiri sigure spun că efectele raidului e înspăimântător. Enormele rezervoare de petrol au exploadat, clădirile învecinate distruse, fabricile de petrol sunt în flăcări. Solomon Wachtel ! * :Magazinok tereme era Pe frontul rus — Comunicat austriac — Armata generalului Hindenburg. Acţiunea rusă din jos de Smorgen a fost sterilă. La apus de Zulosce repetatele atacuri ale duşmanului au fost respinse. Armata Arhiducelui Garai. Ruşii cari au atacat la apus de Monastirha şi pe frontul Bistriţei la sud vest de Stanislau au fost parte respinşi prin contra atacuri. La sud vest de Vorosha am ţinut in preparaţie atacurile ruseşti. Duşmanul a avut un insucces complect. La apus de Stanislau am respins două divizii ruseşti prin lupte verşunate cari au ţinut ziua şi noaptea. La sud de Nistru din partea noastră lupte numai cu părţi de trupe. Bionică Comunicat german View*:—Intre Treval și Somme inamicul după ce și-a reînoit forțle a dat un atac care a fost limitat după amiază in sectorul Ooilles-Pozéres cu psrderi foarte mari. Mm spe sui până la Somme S3 dau lupte grele cari au continuat toată noaptea. La răsărit de Somme luptele continuă. Atacurile din jos de Somme sunt în curs. Un atac francez asupra punctului Baht a fost respins cu suces. Pe restul frontului nimic important. Patrulele noastre au luat prizonieri la nord de Wermel lângă Combre. Am respins detașamentele de recunoaștere ale inamicului in dferite puncte. împăratul Wilhelm pe frontul apusean Berlin.— întors de pe frontul apusean, împăratul a vizitat armata şi marina de coasta Flandrei ducându se în regiunea Sommei el a exprimat laude şi recunoştinţă trupelor ce luptă aici. In acelaş timp împăratul a salutat trupele întoarse pe frontul de luptă. Aliaţii la Salonic Berlin. După dorința generalului Sarrail, generalul Gordonier a fost numit comandantul diviziei franceze. Generalul Sarrail a fost însărcinat cu comandamentul suprem al forţelor combatante ale aliaţilor la Salonic. C8AF03 DE LDÎ — INSTAI.A TI IS PARIZIANAESTE LA mm cozma — piaţa UNSREI (sub Hotel Traian) — Tuns, Ras şi Frizat, corp. d abonamente cu preţuri moderate. Serviciul ireproşabil. / MAGAZINUL DE ÎNCREDERE Iazur Josef Iaşi, str. Cuza-Vodă (Casele Braunstein) Au sosit: Genfi de Argint Brafare cu ceasornice în aur şi argstaî Cele mai renumite ceasornice de mare precisiune Schild Frores, “Eterna“ lucrate după ultimele modele. „LEONIDAS“ Ceas de precisiune—singurul representant, înaintea plecărei mele vând orice obiecte mai estne ca oriunde. Cumpăr şi Schimb obiecte de valoare. Plătesc preţurile cele mai bune. Atelier special pentru orice reparaţiuni atingătoare de această branşă, se execută prompt şi cu cea mai mare exactitate. Sanatoriul Dr. TZAICU IAŞI, Strada Carol 20 Aduce cu plăcere la cunoştinţa puplicului şi numeroasei sale clientele că s’a mutat din strada Zmeu 3, în Sirs*«!« Carol 20 regiunea cea mai ridicată şi mai sănătoasă a Iaşilor. Clinică chirurgicală modernă : Săli speciale pentru operaţiile aseptice şi septice ; instrumentar complect şi ireproşabil. • ORTOPEDIE. MECANO TERAPIE (Zander). MEDICINA INTERNA. FACERI. ELEC TRO TERAPIE. HIDRO TERAPIE. Tratamentul Sifilisului cu mercur şi Neosalvarsan. Medici consultanţi distinşi in toate specialităţile. Consultaţii 1—3 și 8—9 p. m. — Telefon 79— îngrijire perfectă. Prețuri moderate. ■Restaurantul Marelui loial Mas Se serveşte cele mai alese mâncări cu carne şi de post — PREŢURI MODERATE — Direcţiunea d-lui Dimitrie Popa Piramide negre veritabile, suedeze Se găsesc gata la atelierul artistic Salvador Scutari I şi Str. Eternităţii No. 3, 11 şi 13 Sucursale la Galaţi, Str. Mare 63 şi Str. Braşovenilor 60 La acelaş atelier din Iaşi se caută Ucenici Români A se adresa: mimon scuturi — Atelier de sculptură în marmoră — Iaşi. —Str. Eternităţii 13 Cea mai artistică fotografie o obţineţi la vechiul şi reputatul atelier fotografic Nestor Heck — Iaşi.—Strada Lăpuşneanu 42 — N. MAXIM / S’a mutat de la 23 April a. c. în str. Anastasie Pana No. 6 De vânzare „fvll’î 340. 73. Preţul 1®©© lei. A se adresa D-lui Q« Nice, secretarul liceului „National“. « «L. de la 26 Octombrie sj@ mcnirsat i^ie doua odăi ^ o camară pentru lemne în Bulevardul Elisabeta No. 3 (Râpa Galbenă). HIPPOLYTE G. NICOLEANU — Doctor în Drept — AVOCAT Strada Carol No. 4. #4¥® CAT .