Mişcarea, decembrie 1928 (Anul 22, nr. 275-295)

1928-12-02 / nr. 275

-A i * V -A CANDIDAȚII PARTIDULUI NAȚIONAL-LIBERAL 6H. I. BRATIANU CONST. G. TOMA ION ZiPAjj VALERIU BULGARU EMIL DIACONESCU VICTOR IAMANDI DIMITRIE DIMITRIU OSVALD RACOVIŢĂ Dr. Gh. I. Bătaru, şeful partidului naţional-liberal din oraşul şi judeţul Iaşi, este fiul marelui om de stat şi făuritor Ion I. C. Brătianu. Profesor universitar erudit, istoric şi scriitor reputat, membru corespondent al Academiei Române. A luat pace în marele război fiind rănit pe front. Fost deputat în trecuta guvernare, a desfăşurat o rodnică activitate şi a submit toate interesele mari ale laşului. Cunoscut şi iubit de săteni, pentru sufletul său generos şi pentru democratismul său sincer a aparat cu toată căldura Interesele sătenilor şi ale laşului fiind astfel o îndreptăţită speranţă a laşului şi Moldovei ca şi a ţârii. Constantin Gh. Toma, fost primar al laşului, fost deputat şi senator şi de două ori vicepreşedinte al Senatului; domnia sa este una din cele mai populare figuri ale laşului. Fost colaborator al defunctului Gh. Gh. Mârzescu, la primăria ieşană, în timpul războiului, a desfăşurat o deosebită energie pentru aprovizionarea laşului suprapopulat în refugiul istoric. Primar al laşului în anii 1922—1926, dl. Toma a întreprins marea campanie a refacerei laşului, reconstruind clădirile şi instituţiile comunale, arten le da comunicaţie, restaurând şcoli şi biserici şi înfiinţând între altele, societatea comunală de electricitate. Ca parlamentar a aparat şi susţinut toate interesele obşteşti, devorându-se cu deosebire şi cu toată însufleţirea sătenilor din judeţul Iaşi, fiind întotdeauna, zi şi noapte, la dispoziţia lor ,ceea ce i-a atras această popularitate. Victor Iamandi, cunoscut în lumea politică din ţară ca orator apreciat şi temut de adversari, fost deputat în două legislaturi, d-sa este unul dintre valoroşii şi talentaţii exponenţi ai democratsmului partidului naţional-liberal. Fost raportor la Mesaj în guvernarea prezidată de marele Ion I. C. Brătianu şi unul dintre marii cuvântători în sesiunea parlamentară de anul trecut, dl. Victor Jimanei a repurtat un adevărat triumf oratoric, atât din punctul de vedere doctrinar, cât şi din punctul de vedere polemic, d-sa a caracterizat pretinsa popularitate a partidului naţional-ţărănist prin termenii „expresie electorală" care au rămas consacraţi în dialectica politică. Amabil şi îndatoritor cu lumea orăşănească ca şi cu lumea satelor, dl. Vector Iamandi este o frumoasă nădejde în viaţa politică a ţării. Dimitrie Dimitriu, fruntaş al baroului ieşan, fost efor al Casei Sft. Spiridon, reprezentând Iaşul în două legislaturi, în Camera Deputaţilor,—d-sa este unul dintre conducătorii organizaţiei naţional-liberale din Iaşi. A luat parte activă la toate marile reforme înfăptuite de partidul liberal, distingându-se prin sinceritatea cu care îşi susţine întotdeauna convingerile în perfecta cumpăneală a dreptatei. Tot atât de popular la sate ca şi în oraş, dl. Dimitriu este un exemplu viu al omului de caracter, statornic şi hotărât în concepţiuni şi principii. In parlamentul trecut, la discuţiunea asupra Mesajului, dl. D. Dimitriu a rostit un discurs în care a atins problemele actuale, dezvoltând argumentat importanta chestiune a bacalaureatului, încadrată în problema generală a culturei româneşti. Osvald Gh. Racoviţi, actual primar al Iaşilor şi fost deputat în cele două guvernări liberale din urmă, d-sa a reprezentat interesele ieşenilor cu toată căldura sufletului său de ieşean. Spirit organizator, a desfăşurat o deosebită activitate pe tărâmul educaţiunei fizice, conducănd de ani de zile societatea „Sport şi Muzică", iar pe tărâmul economic şi administrativ.’a remarcat în timpul războiului ca ajutor vcte primar şi in primele z le de după războiu ca efor al Casei Sf. Spiridon. Conducând primăria municipiului Iaşi, dr. Osvald Răcoriţi, din veniturile proprii ale municipiului, şi fără a împovăra pe cetăţeni cu noui biruri, a realizat importante lucrări edilitare, continuând opera de refacere a Iaşului, sistematizând planul de înfrumuseţare, consolidând conducta de Timişeşti şi sporind debitul apei. Dl. Osv. Racoviţă se bucură de unanime simpatii atât în oraş cât şi în satele judeţului. Ion Zipi, fost prefect al judeţului şi fost senator. Democrat prin naştere, trăind permanent în mijlocul ţărănimei, d. I. Zipa se bucură de o îndreptăţită popularitate în judeţ şi de unanime simpatii în oraş. Devotat politicei partidului naţional-lberal dl. I. Zipa a dat o deosebtă atenţiune, încurajând mişcarea cooperatistă din judeţ, fiind întotdeauna un cald sprijinitor al păturii rurale. Valeriu Bulgaru, profesor universitar, membru în adunarea eparhială a Moldovei, valoros membru al baroului, scriitor apreciat în cercurile juridice, d-sa este unul dintre elementele democratice ale nouei generaţii intelectuale a Iaşului. Prin activitatea publică ce a desfăşurat-o prin viu graiu şi prin scris, dl. Valeriu Bulgaru s-a distins cu deosebire întru apărarea intereselor culturale ale Iaşului şi Moldovei, înfruntând cu demnitate şi energie adversarii politici. Aparţinând de ani de zile politicei naţional-liberale, dl. Valeriu Bulgai a susţinut acţiunea noastră cu entuziasmul pornit din convingerea profundă că serveşte cauza adevăratei democraţii naţionale şi de ordine. Emil Discoîiescu, profesor secundar, conferenţiar universitar, autor şi scriitor istoric,a fost ajutor de primar al laşului. Dl. Emil Diaconescu s-a impus în viaţa publică a laşului prin activitatea sa politică şi culturală, manifestată pe diferite tărâmuri, activitate cu care sistematic şi-a sporit popularitatea în oraş şi judeţ. In virtutea acestei activităţi, dl. profesor Emil Diaconescu solicită astăzi încrederea alegătorilor. Corr.I. N. Ifriet?, fost deputat în trecuta guvernare şi de ani de zile preşedinte al „Ateneului Popular Tatarasi". In această ultimă calitate, d. C. Ifrim a desfăşurat o serioasă activitate culturalonaţională, prin conferinţele organizate în Iaşi şi prin excursiunile culturale pe cari le-a orânduit în toate colţurile României întregite şi cari au contribuit în largă măsură la armonizarea unităţei şi înfrăţirei naţionale. De o perfectă onestitate politică, d. C. N. Ifrim împreună cu alţi intelectuali car ani de zile, idealişti, au stat în gruparea d-lui N. Iorga,văzând marile opere înfăptuite de partidul naţional-liberal, a trecut împreună cu amicii săi în rândurile acestui partid. Xscofon L. Eraclide, fost deputat şi senator, reprezentând de ani de zile interesele Iaşului, avocat fruntaşal baroului. Vechiu şi statornic membru al organizaţiei naţional-liberale din Iaşi, d. Eraclide a luat parte la toate marile acte ale partidului, în timp de trei decenii. Considerându se întotdeauna obligat faţă de alegătorii săi, cari l-au onorat cu încrederea în toate alegerile în care s’a prezentat, d. Eraclide a apărat cu insistenţă toate interesele lor, fie ale celor din oraş, fie ale celor din sate. De aceia, datorită acestui interes permanent pe care l-a avut faţă de alegători, d. Eraclide şi-a stabilit o mare popularitate in oraşul şi judeţul Iaşi, bucurându-se de stima şi încrederea sătenilor şi orăşenilor. Eduard Lăzărescu, fost director al Cassei Sf. Spiridon, fost şef de cabinet al ministerului de interne sub ministeriatul lui G. G. Mârzescu, fost ajutor de primar, prefect de poliţie şi prefect de judeţ,a desfăşurat pretutindeni o bogată activitate, distingându-se ca un eminent organizator în ramura administraţiei publice. Ca prefect de poliţie dl. Ed. Lăzărescu a organizat serviciile poliţieneşti menţinind ordinea in vremuri de agitaţii; a realizat o bogată operă de asistenţă socială asigurând pe viaţă toţi copiii gardiştilor la „Banca Moldova" dându-li cărţi şi îmbrăcăminte şi creind diferite burse pentru elevii şi elevele, copiii de gardişti. Ca prefect de judeţ dl. Lăzărescu a dat cel mai larg sprijin tuturor problemelor judeţene, construind 51 case noui, două şcoli model îa piatră şi cărămidă , reclădind biserici, reparând şosele, creînd noui drumuri şi reţele telefonice şi dând o deosebită impulsiune mişcărei culturale din judeţ. Comportându-se de maniera cea mai civilizată şi democrata, dl. Lăzărescu a cules pretutindeni numai mulţumiri, numai simpatii—ceia ce i-a asigurat o desăvârşită şi statornică popularitate în oraşul şi judeţul Iaşi. ALEGĂTORI, Votaţi lista Hx 2, a Partidului Naţional-Liberal care are semne linie dreaptă în onoare CONST. N. IFRIM 3 —«* MXENOFON L. ERACLIDE EDUARD LĂZĂRESCU