Progresul, iulie-decembrie 1866 (Anul 4, nr. 45-82)

1866-07-02 / nr. 45

PrOGRESUL. PUBLICAŢII administrative. Sf. Mitropolie a Moldovei şi Sucevei. No. 983. Cartea pastorală a înalt Prea Sfinţitului Metropolit Calinic Miclescu, adresată la 20 a trecutei cătră tot Clerul şi poporul din Eparhia acestei Metropolis se publică în toată a ei cuprindere spre generala ştiinţă. CALINICU MICLESCU, din graţia lui Dumnezeu Arhiepiscopii şi Mitropolit Moldovei şi Suceav .fi Ecsarha Plaiuriloru. Iubiţilor împreună slujitori ai Eparhiei Noastre şi ai Noştri iubiţi în Ilristos fii duhovniceşti, har vone şi pace de la D-ţieni, dar de la noi rugăciune, binecuvăntare şi ertare ! „întoarceţi-ve cătră mine şi eu ve voi întorce cătră voi,zice Domnul atotţiitorul.“ Ascultând şi studiind acestea profeticeşti cuvinte, noi vedem şi înţelegem foarte uşor mijlocul prin care am putea întoarce cătră noi mila şi blăndeţa lui D-ţîefi, şi cănd ar fi un timpu mai anevoeaşu, pentru a pune odată trail tuturor patimilor şt ce necontenit lupta în protiva noastră de a ne abate autrul de la înţelegerea acestor cuvinte pline de cea mai vie nedejde? Creştinul şi întotdeuna trebue a lupta pentru a se ţinea strâns de acest glas mântuitorii. Astâfj şi pe când ne vedem bântuiţi din toate părţile, pe când ne vedem bătuţi şi ameninţaţi de năprasnica boală cholerică, pe cănd în fine suferinţele noastre au ajuns la culme din causa boalelor şi a lipsei de hrană, sta-vem noi tot în amorţirea păcatelor? fi-vom noi tot în acea rătăcită şi nenorocită credinţă, că totul vine de la întâmplare? fi-vom noi tot în nepâsare, şi nu vom crede că aceste sunt mustrări Dumneziceşti date noue pentru păcatele noastre? O! nu iubiţilor mei fii sufleteşti! este timpul să ne trezim şi se cunoaştem pericolul şi rătăcirea în care ne aflăm, este timpul ca să cădem cu inimile zdrobite înaintea altarului Domnului pentru a cere mila şi blândeţi sa asupră-ne; este timpulil pentru a ne cunoaşte odată greşalele şi a începe o viaţă creştină, ceea ce vra să zrică: „întoarceţive cătră mine şi eu me voi întoarce către voi.“ Ca părinte şi Păstorit al vostru duhovniceşti!, şi acum venim şi batem la urechea inimei vostre,Jicându-ve, fiii mei sculaţi-vă? şi veniţi cu credinţă şi dragoste la tatăl vostru cel Ceresc, veniţi la glasul bisericei şi împreună cu părinţii voştri duhovniceşti depuneţi cu lacrâmi ferbinţi rugăciunile voastre la altarul Domnului! Căutaţi, păliţi şi împliniţi învăţăturile sale, respectaţi drepturile semenilor voştri, împliniţi-ve cu sântenie datoriile ce aveţi cătră ei; căutaţi pacea şi o veţi afla pre ea, nu părăsiţi casa Domnului, ci în ea vărsindă lacrăiul, luaţi legătura dragostei şi a frăţiei ciinul cătră altul, împlinindi aceste poronei date noue de maica noastră biserică, fiţi siguri şi aveţi tare credinţă, că toate se vor adaoge voie în bine; de altmintrelea fiind, nenorocirile şi nevoile grele venite asupră-ne de la cel de sus şi, pentru păcatele noastre, nu ne vor părăsi, ci mai vârtos se vor înmulţi. Acestea ne arată şi Sântul Gheorghie Naziansul când trice: „Pentru aceasta tote întreprinderile şi interesele caselor voastre se nimicesc.“ întorc acum glasul mei cătră voi iubiţilor mei împreună liturghisitori. Ne aduceţi aminte că în toate sfaturile ce v’am dat, nici odată nu am uitat s jicerea Sântului Apostol Petru: „Pildă făcându-ve turmei“ adecă, ca preotul să fie bunul estuiplu păstoriţilor sei. Când dar poporul poate să ducă nevoe mai mare de un bun exemplu din partea noastră ca Păstori? Când fiii noştri duhovniceşti vor avea mai multa nevoe de măngâere şi sfătuiri morale? Când şi noi vom avea opasiunea a ne face văzuţi adevăraţi părinţi şi doctori sufleteşti ai păstoriţilor noştri? de sigurii că în durerile în care ne aflăm astăzi, dar trebue şi noi să nu ne descurajăm la împlinirea datoriilor noastre, ci convinşi fiind de chiemarea noastră să mergem la casa fiecărui bolnavii, şi prin sfâtuirile noastre să putem pune prin facere de sânge rugăciuni balsamul duhovnicesc suferinţelor lor. Să nu căutăm a face o meserie din chiemarea noastră de Apostoli ai Domnului, să lepădăm toată ipocrizia şi să intrăm pe calea grea dar frumoasă, de apostolie şi a faptelor bune. Să fim deştepţi spre a nu pica în osânda jidovilor farisei carii ajunseră a fi numai speculatori de credinţele poporului dat conducerei lor. Noi, în toate acestea mustrări cereşti vom sta în mijlocul vostru, spre a fi împreună partaşi ostenelelor voastre, şi a depune împreună smeritele noastre rugi la altarul Domnului pentru binele şi alinarea temerei fiilor noştri, înse pentru puţini timpi vom fi necesitaţi a absenţa dintre voi, dar această absenţă veţi şti că nu este de temerea boalei, căci unde vom afla scăpare de mânia Domnului, după cum cântă profitul: „unde me voii duce de la Duhul lui! şi de la faţa ta unde voi fugi?“ Absenţa noastră va fi provenită din causa de convenienţă şi de datorie totodată, ce avem a Ne face cătră Domnitorul Terei, şi pe care voi cunoaşteţi foarte bine că încă nu o am împlinit-o, pe de o parte din causa boalei ce am suferiţi!, iar pe de alta pentru a nu lipsi tocmai în acest moment din mijlocul vostru, şi astfel în a produce scandalul decurajărei norodului, şi al vostru chiar. Trimeţindu-ve dar aceste învăţături însoţite de binecuvântări din partea Noastră Archipăstoriul vostru duhovnicesc, rugăm cu ferbinţi lacrâmi pe atot-puternicul şi bunul D-ţieu, ca harul şi mila sa să fie cu voi şi poporului încredinţat conducerei voastre, şi să ve aibă ocrotindu-se sub sânta sa pază. Calinicu Miclescu. Spiritualul Consistoriu a Sf. Mitropolii a Moldovei. No. 13. D-neî D-na Elena Basota prin petiţiunea A * primita cu Înalta Apostilie No. 950, cere a i se elibera o copie de pe actul de desfacere de fostul seu consoarte Cneazul Gheorghie Cantacuzin, eliberat Ds. sub No. 1094 din 7 Dechemvrie 1854, fiind originalul perdut, în urmarea cartea Consistoriea pe de o parte au regulat eliberarea mencionatei copie, car pe de alta publică perderea acelui original, ca ori cine îl va afla, sâ’l presinte la Direcţiea Sfintei Metropola. Prefectura judeţ. î.işii. No. 0958. 1). Prima Procurorii al Tribunalului acestui judeţ, prin adresa No. 1045 încredinţare, că avănd în vedere sentenţa Tribunalului Corecţional data la 19 Mai, prin care au condamnat în unire cu concluziunele Ministeriului Publica, şi pe baza art. 308 din Codicele Penal, pe femeea Marghioala Bărlădeanca, pentru mai multe furături la un arest de 2 ani, având în vedere că această sentenţă au rămas definitivă prin espirarea termenului de apel, aşadar în virtutea art. 193 din Procedura Penală, se publică aflarea numitei condamnate şi trimeterea ei la Penitenciarul Central din Iaşi, spre a şedea în arest timpul citat prin sentenţă, anansind I). Procurorii,lipa trimeterei ei în arest. No. 7015. D. sub-Prefect de Stavnic cu raportul No. 1242 încredinţare, că în comuna Mogoşeştii au picat de pripasi o vacă la păr porumbă, coarnele greblişe, înferată la cornul stâng, din aşa motivă se publică aflarea păgubaşului acestei vaci, care în terminul legiuit să se înfăţoşeze cu dovedi legale spre a o lua. No. 7179. în comuna Lăzărenii au picat de pripas un cal la păr murg deschis, la trup de mijlocii, la bot şi ochii subiii, pete pe spinare, şolduri la piciorul drept şters, precum D. sub prefect plasei Braniştea prin raportul No. 1170 încredinţat!*, se publică aflarea păgubaşului şi înfăţoşarea lui la aceştii oficiui cu dovezile cuvenite, spre a’l lua. No. 7183. In comuna Miroslava au picat de pripas un cal la trup mic, la păr murgii, coama coada neagră, ciopartatică, puţină albeaţă pe ochiul dreptu, la urechea dreaptă în vârf puţin pişcată fără pâr după cap ca de trei degete, pete albe pe spinare şi de amândoue părţile căt au ţinut tafturul, una eapă de mijloc, la păr neagră, coama coada neagră rătezatâ, cu albaţă pe ochiul drept, la spata stângă cu o pată alba, în bot cu o pată albă în curmedişu, la spata dreaptă stricata de şe, la spata stângă înferată cu un fer necunoscut, şi la amândoue picoarele denaintea genunchelor cu pete albe ca roseturâ de pedecă, una vacă porumbă, la trup mică, coarnele cârâbaşâ, una mănzatâ la păru porumbă ţapoşe, premium D. sub- Prefect de Stavnic prin raportul No. 1308 încredinţare, se publică aflarea păgubaşului şi înfâţoşarea lor la acest oficiu cu dovezile cuvenite, spre a le lua. No. 7185. In comuna Busnea au picat de pripasu o vacă şi un mănzat, vacă în păr porumba, cu coarnele grebleşe, şi cu dalbă, mânzatul în păr roş, coarnele mici, precum), sub-Prefect plasei Cârligaturei prin raportul No. 1022 încredinţare, se publică aflarea păgubaşului şi înfăţoşarea lui la acest oficiu cu dovedile cuvenite, spre a le lua. No. 7194. In comuna Copoul au picat de pripasu un cal de mijloc, la par murg închis, coama şi cada neagră, la urechea dreaptă pişcat, bătrân şi foarte slab, răpănos şi cu cârcei de picoarele denapoi, precum D. sub-Prefect plasei Copou prin raportul No. 827 încredinţare, se publică aflarea păgubaşului şi înfăţoşarea lui la acest oficiu cu dovedile cuvenite, spre a’l lua. No. 7231. Pe einasul satului Cotul lui Ivan au picat de pripas una vacă la pâr plavae, gonitoare, cornele beleiugate, precum D. sub-Prefect plasei Braniştea prin raportul No. 1328 încredinţată, se publică aflarea păgubaşului şi înfăţoşarea lui la acest oficii cu dovedile cuvenite, spre a o lua. No. 7233. Pe moşia Popricanii au picat de pripas una capă în păr murgă, fărâ alte semne, una bivoliţă ţintată în frunte, cu un cornu cam plecat în rosu, scurtă de coadă, precum D. sub-Prefect plasei Copou prin raporturile No. 938 şi 941 încredinţare, se publică aflarea păgubaşului şi înfăţoşarea lui la acestei oficii cu dovedile cuvenite, spre a se libera. Prefectura judeţ. Botoşani. No. 6858. Pe moşie a Unţănii picănd de pripas un harmasariu în păr surii închişii şi cu steluţă în frunte, precum sub Prefectura de Târg prin raportul No. 1926 încredinţare, se publică terminul de 3 luni pentru ivirea păgubaşului, care cu dovezile cuvenite să se infaţoşe de aicea de a’l primii, căci după espirarea acestui termin, în cea întăi Mercure se va vinde licitativa, servind îi aceasta şi pentru concurenţii ce ar fi de a’l cumpăra. No. 6456. Urmănd a se vinde licitativa de cătră Prefectura de oraşul cai cu hamurile lor de cură şi o naitişancâ, secvestrate de la D. Andronica Marcovici, spre satisfacerea evreicei Sura Orenstain cu o sumă bani ce reclamă, se publică terminul de 40 zile socotit de la data Foaei, pentru cunoştinţa concurenţilor ce vor fi, sâ se presinte la acea Prefectură în cea de pe urmă Zri unde are a se ţinea şi defini licitaţia. No. 6952. Pe temeiul încredinţărei ce da sub Prefectura de Tărgit prin raportul No. 11928, urmând a se vinde licitativa 17 vaci cu viţei, 2 buhai, 9 gonitori, 2 mâncaţi, 1 măritată, 16 boi mari şi 1 măndata, sechestrate de la D. Aizic Teninhaizica, spre satisfacerea D. Ilie Ciolacu cu banii păştiului Sf. Gheorghie, ce reclamă pentru posesiea moşiei Sloboziea Câlugărenii, se publică terminul de 400 file socotit de la data Foaei, întru cunoştinţa concurenţilor ce vor fi, să se presinte aicea în cea mai de pe urmă ,Ili, spre târguire. IMcIVitura judeţ. Calini. No. 4395. Pentru îndestularea Doamnei Evdochiea Juravlevii cu suma de 18 galbeni, împlinindu-se de la D. loan Popovici 2 boi, 1 vacă şi 1 carii, se publică vânzarea lor licitativa în termin de 30 ţ zile enumerat de la data Foaei, spre deşteptarea forii concurenţi, carii la espirarea lui sa se presinte în Camera Prefecture!, unde urmeaz de a se ţinea licitaţia. No. 5020. Pe moşiea Sâdâc acest judeţu, pripăsimbise un cal la pâr murgii deschise, coama în amândoe părţile, cu danga la piciorul stâng denapoi litera A, se publică terminul legiuit pentru aflarea proprietarului lui, care cu dovedi palpabile să se pre