Ramuri, 1987 (Anul 24, nr. 1-12)

1987-01-15 / nr. 1

2 Manifestări omagiale • La Casa armatei din Craiova, în organizarea Inspectoratului şcolar judeţean şi a Consiliului sindicatelor, a avut loc o foarte interesantă expunere cu tema „Personalitatea proeminentă a tovarăşului Nicolae Ceauşescu — ctitorul României socialiste moderne“. Expunerea a fost urmată de premiera piesei „Primăvara unui erou“, prezentată de formaţia de teatru a Sindicatului învăţământ Craiova. • Casa ştiinţei şi tehnicii pentru tineret din Craiova, modernă ctitorie a Epocii Nicolae Ceauşescu, a găzduit o serie de manifestări politico-ideologice omagiale care s-au bucurat de un deosebit succes în rîndul publicului tînâr. Dintre acestea remarcăm : simpozioanele ,„Un destin la confluenţa cu istoria“ şi „Contribuţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu la îmbogăţirea tezaurului de idei ale socialismului ştiinţific“, organizate de Comitetul judeţean Dolj al U.T.C., expoziţia „România în anii de lumină“, organizată de Consiliul judeţean al organizaţiei pionierilor şi spectacolul „Pentru ţară, pentru al său erou neînfricat“, organizat de Comitetul judeţean U.T.C. • Expoziţii de carte social-politică sub genericele „Omagiu preşedintelui ţării“ şi „România pe drumul construirii societăţii socialiste multilateral dezvoltate“ au fost deschise la bibliotecile sindicatelor de la întreprinderea de confecţii, Electroputere, I.R.A., I.P.B., ca şi la Clubul sindicatelor din Băileşti. • în localităţile rurale din judeţul Dolj s-a desfăşurat un amplu program de manifestări politico-ideologice şi cultural artistice dedicate aniversării zilei de naştere a tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Astfel, sub genericul „Erou al naţiunii, erou al păcii“, la Coşoveni, Bîrca, Almăj, Dioşti au avut loc dezbateri, mese rotunde şi expoziţii de carte social-politică. Din organizarea consiliilor comunale Moţăţei, Piscu Vechi, Giurgiţa, Măceşu de Jos ale Organizaţiei pionierilor s-au desfăşurat dezbateri despre Ctitoriile Epocii Nicolae Ceauşescu, ilustrate de proiecţii de fure şi diapozitive. Elevii participanţi la aceste dezbateri au putut lua cunoştinţă şi pe această cale de impresionantele realizări pe care România socialistă le-a obţinut în anii glorioşi de după Congresul al IX-lea al P.C.R. , „Omagiu conducătorului iubit" a fost genericul sub care la Casele pionierilor şi şoimilor patriei din Craiova, Calafat, Segarcea, Filiaşi, Băileşti s-au desfăşurat dezbateri, vizionări de filme, programe artistice care s-au bucurat de o largă participare. •x.a cinematografele craiovene Cent rZ, Patria, Modem. 3( Decemb Craovite, ca şi In numeroase localităţi rurale şi urbane ale judeţului Dolj au fost prezentate expuneri cu temele : „Nicolae Ceauşescu, secretarul general al P.Crr. ctitorul României socialiste“ şi „Epoca Nicolae Ceauşescu — epoca de aur a poporului român“. Expunerile au fost urmate de vizionarea filmelor „Cei mai frumoşi 20 de ani — Epoca Nicolae Ceauşescu“, „Cununa de lauri“, „Ai paliei erou între eroi“, „Partidul, patria, poporul“. „ Casa de cultură a studenţilor din Giova a organizat expoziţia de artă stică „Vibrant omagiu conducătorului it“. Cu acest prilej studenţii craioveni susţinut un recital de versuri din 11 , patriotică. Recitalul s-a bucurat de bună primire din partea publicului • Marţi, 13 ianuarie, la Secţia de artă a Complexului muzeal din Craiova, a avut loc prima reuniune din acest an a cenaculii Ramim, o reuniune festiva dedicată datelor de majoră semnificaţie din acest ianuarie aniversar. In deschiderea manifestării, scriitorul Marin Sorescu, conducătorul cenaclului, a făcut cunoscute premiile Asociaţiei Scriitorilor din Craiova pe anul 19841: Ilarie Hinoveanu, pentru volumul Călăreţ stingher, apărut la Editura Cartea Românească şi Constantin Mateescu, pentru volumul de proză Bal la Casa ofiţerilor, apărut la Editura Scrisul Românesc. In numele scriitorilor premiaţi a vorbit poetul Ilarie Hinoveanu. în continuare, poeţii prezenţi la această şezătoare literar-artistică omagială au citit din creaţia lor : Ilarie Hinoveanu, Gabriel Chifu, Claudiu Moldovan, George Popescu, Nicolae Diaconu, George Sorescu, Dan Lupescu, Marian Barbu, Constantin Barbu, Florea Miu, Ioan Lascu, Ştefan Roman, Marin Marinescu, Spiridon Popescu, Florea Florescu, Sorin George Vidoc şi Marin Sorescu. Poeziile lor au însemnat o adevărată antologie a versului frumos, inspirat, de profundă vibraţie patriotică. La reuşita acestei manifestări artistice sărbătoreşti a contribuit corul Filarmonicii de stat Oltenia, dirijat de Alexandru Racu. Programul formaţiei corale a cuprins piese de aleasă ţinută interpretate cu dăruire şi înzestrare din creaţia unor compozitori ca V. Popovici, Vincius Greffens, Emil Monţia, Mihai Bîrcă, Emil Catarig, Marin Constantin, în total, o şezătoare literar-muzicală de excepţie, o deschidere de bun augur pentru viitoarele reuniuni ale cenaclului. Omul de mîine, constructor conştient al socialismului şi comunismului, nu poate fi decit un om cu o conştiinţă înaintată, cu o solidă pregătire de specialitate, cu un larg orizont de cultură, capabil să participe activ, cu întreaga sa energie şi putere de muncă, la înfăptuirea noii orînduiri pe pămîntul României. Aşa cum atestă experienţa, locul cel mai potrivit pentru realizarea unei asemenea pregătiri, pentru modelarea fizionomiei omului nou este şcoala, care cuprinde în timp întreaga populaţie a ţării. Formarea unor cadre cu temeinică pregătire, în măsură să rezolve operativ şi la un nivel calitativ superior sarcinile tot mai complexe legate de afirmarea puternică a revoluţiei tehnico-ştiinţifice şi pătrunderea accelerată a progresului tehnic în toate domeniile de activitate, reprezintă îndatorirea fundamentală a şcolii româneşti. Referindu-se la acest aspect, tovarăşul Nicolae Ceauşescu sublinia : „In stadiul de dezvoltare în care ne găsim, mersul înainte depinde în mod hotărît şi nemijlocit de calitatea şi competenţa oamenilor, de capacitatea lor de a stăpîni mijloacele de producţie mereu mai perfecţionate, de priceperea de a administra bogăţiile ţării, avuţia naţională, de receptivitatea la tot ce e nou şi înaintat, de puterea de a ţine pasul cu progresul mondial“. Beneficiind de o concepţie ştiinţifică unitară, originală, al cărei autor, unanim recunoscut, este secretarul general al partidului, ctitorul învăţămîntului românesc modern, de o îndrumare nemijlocită şi un sprijin permanent din partea tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim vice prim-ministru al guvernului, preşedintele Consiliului Naţional al Ştiinţei şi învăţămîntului, şcoala noastră îşi îndeplineşte cu cinste menirea sa socială, asigurînd tinerelor generaţii o temeinică pregătire pentru muncă şi viaţă. Ea dispune azi de o puternică bază materială şi tehnică, de cadre didactice competente, de programe şi manuale alcătuite pe baza celor mai noi cuceriri ale gîndirii umane, ale ştiinţei şi tehnicii contemporane. Tocmai datorită acestor factori, învăţămîntul românesc a cunoscut în anii socialismului — şi cu deosebire după Congresul al IX-lea al partidului — o dezvoltare fără precedent. Prin extinderea învăţămîntului obligatoriu de 10 ani, prin dezvoltarea învăţămîntului liceal, profesional şi tehnic, s-a ajuns ca în prezent fiecare al patrulea cetăţean al ţării să fie cuprins într-o formă de învăţămînt. Prin modul de organizare, prin conţinutul procesului instructiv-educativ, şcoala noastră asigură o înaltă pregătire teoretică şi practică a elevilor, îi formează pe aceştia în spiritul ideologiei şi politicii Partidului Comunist Român, a concepţiei sale revoluţionare, materialist-ştiinţifice despre lume şi viaţă, îi pregăteşte ca, prin activitatea lor viitoare, în calitate de oameni ai muncii, să-şi aducă o valoroasă contribuţie la progresul ştiinţei, tehnicii şi culturii, la dezvoltarea rapidă a societăţii româneşti. Toate acestea au la bază principiile fundamentale formulate de secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, privind modernizarea şi continua perfecţionare a învăţământului românesc, prin integrarea acestuia cu cercetarea ştiinţifică, producţia şi practica social-politică, politehnizarea, policalificarea, pregătirea în profil larg a viitoarelor cadre care să le permită să acţioneze în orice sector al ramurii pentru care se formează, să se adapteze rapid la schimbările determinate de revoluţia tehnico-ştiinţifică contemporană. In strînsă legătură cu întreaga activitate de pregătire profesională tehnică şi ştiinţifică a muncitorilor şi specialiştilor de mîine, unităţile de învăţămînt din judeţul Dolj, sub conducerea organelor şi organizaţiilor de partid şi în permanentă colaborare cu organizaţiile de copii şi tineret, cu toţi factorii educaţionali, desfăşoară o intensă muncă pentru punerea în aplicare a sarcinilor trasate de conducerea partidului şi statului la primul Congres al Ştiinţei şi învăţământului, privind amplificarea potenţialului educativ-formativ al activităţilor didactice şi extraşcolare. Cum este şi firesc, acest obiectiv prioritar se realizează, în primul rînd, prin procesul de învăţămînt — predarea şi însuşirea disciplinelor de studiu —, prin valorificarea valenţelor educative ale acestora, prin explicarea pe larg a caracterului profund ştiinţific al politicii partidului nostru, prin sublinierea contribuţiei determinante a tovarăşului Nicolae Ceauşescu la elaborarea acestei politici, în deplină concordanţă cu realităţile ţării noastre. O sarcină deosebit de importantă ce revine şcolii, subliniată şi în Cuvîntarea tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu la Plenara Consiliului Naţional al Ştiinţei şi învăţămîntului din 30 octombrie 1986, o constituie educarea tinerei generaţii pentru muncă şi viaţă, în spiritul respectului faţă de făuritorii bunurilor materiale şi spirituale, al grijii pentru apărarea şi buna gospodărire a avuţiei naţionale, al responsabilităţii faţă de propria pregătire profesională. In acest sens, principala direcţie de acţiune o reprezintă cultivarea la toţi elevii a unei atitudini conştiente, responsabile faţă de muncă, faţă de temeinica lor pregătire profesională, dezvoltarea setei de cunoaştere, a pasiunii pentru studiu şi activitatea practică. O atenţie deosebită se acordă însuşirii celor mai noi cuceriri ale cunoaşterii contemporane, a marilor valori spirituale şi morale ale umanităţii. In toate unităţile de învăţămînt doljean se acţionează permanent în scopul stimulării interesului elevilor pentru studiu şi cercetare, asigurîndu-se permanent ridicarea nivelului general la învăţătură, printr-o temeinică pregătire de specialitate. Conducerile de şcoli au stabilit măsuri de termene şi responsabilităţi concrete care asigură îmbunătăţirea calitativă a procesului de însuşire a cunoştinţelor de cătretoţi elevii şi diminuarea continuă a mediocrităţii. Cadrele didactice acţionează permanent pentru legarea organică a învăţămîntului de producţie şi cercetare, prin întărirea caracterului practic-aplicativ al tuturor disciplinelor de învăţămînt, prin creşterea eficienţei formativ-educative a practicii productive. Se acţionează, de asemenea, prin forme specifice vîrstei, pentru formarea gîndirii economice a elevilor, pentru înţelegerea semnificaţiei şi conţinutului conceptelor de autoconducere muncitorească, autogestiune economico-financiară, noua calitatea vieţii şi a muncii. Documentele de partid, obiectivele stabilite, precum şi realităţile concrete din fiecare unitate şcolară pun în faţa colectivelor didactice sarcini de o deosebită complexitate şi amploare, a căror înfăptuire necesită intensificarea muncii politico-educative, întregul proces de învăţămînt, sistemul activităţii politico-ideologice şi cultural-artistice trebuie să-şi găsească finalitatea în participarea plină de dăruire a elevilor şi cadrelor didactice la opera de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi la înaintarea României spre comunism. Criteriile de apreciere a eforturilor depuseîn această direcţie le vor constitui rezultatele obţinute de elevi în muncă, la învăţătură, în activitatea de creaţie şi cercetare tehnico-ştiinţifică, în angajarea responsabilă a acestora la întreaga viaţă economică şi socială a judeţului şi a ţării. Principalul mijloc de educare patriotică, revoluţionară a tineretului studios îl constituie însuşirea exemplului suprem de muncă şi viaţă al tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a cărui activitate eroică, revoluţionară este model de gîndire şi acţiune neobosită pentru binele şi fericirea poporului, pentru soluţionarea problemelor complexe care preocupă lumea contemporană, pentru asigurarea dreptului fundamental al popoarelor la dezvoltarea liberă şi independentă, la pace, la viaţă. Acum cînd întregul nostru popor, strîns unit în jurul partidului, păşeşte pe sub bolta de lumină a acestui ianuarie înălţător, intrînd cu cutezanţă şi speranţă în cel de-al doilea an al actualului cincinal pe care ÎL dorim cît mai bogat în izbînzi, întreaga noastră naţiune socialistă omagiază aniversarea Zilei de naştere şi împlinirea a pestecinci decenii de activitate revoluţionară a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, cel mai iubit fiu al neamului, conducătorul înţelept şi vizionar al destinelor patriei, a Zilei de naştere a tovarăşei Elena Ceauşescu, militant de seamă al partidului, savant de renume internaţional, prilej cu care slujitorii, şcolii doljene le aduc şi pe această cale însemnele lor de profundă recunoştinţă şi stimă, de preţuire şi respect, urîndu-le sănătate, putere de muncă, tradiţionalul „La mulţi ani“, spre fericirea poporului şi prosperitatea continuă a României socialiste. Prof. Gheorghe Călbureanu inspector şcolar general al Inspectoratului şcolar judeţean Dolj OMAGIU PREŞEDINTELUI însemne ale preţuirii profunde: respectul şi recunoştinţa slujitorilor şcolii doi fene RAMURI nr. 1 (271) • 15 ianuarie 1987