Steaua Roşie, ianuarie 1975 (Anul 27, nr. 1-25)

1975-01-25 / nr. 20

PAGINA 4 STEAUA ROȘIE 23S.ACTUALITATEA INTERNATIONALA O.N.U. Adoptarea unui proiect de rezoluţie elaborat de România NAŢIUNILE UNITE 24. — Corespondenţă de la C. Alexandroaie. Lucrările celei de-a 24-a sesiuni a Comisiei pentru dezvoltare socială — organ subsidiar al E.C.O.S.O.C. — s-au încheiat vineri , prin adoptarea în unanimitate a unui proiect de rezoluţie elaborat de România la punctul „Tineretul şi programele destinate tinerei generaţii“. Documentul, prezentat comisiei de ţara noastră împreună cu Austria, Costa Rica, Indonezia, Irak, Nigeria şi Zair, evidenţiază progresele realizate de O.N.U. In ultimii ani în abordarea problemelor tineretului şi soluţionarea acestora, în special în anii celui de-al doilea deceniu al Naţiunilor Unite pentru dezvoltare. Arătînd că O.N.U. recunoaşte dezideratul tineretului de a-şi vedea drepturile şi responsabilităţile împlinite în societate, rezoluţia relevă că politica mondială de angajare a tineretului la elaborarea şi înfăptuirea planurilor economice de dezvoltare a naţiunilor, la viaţa politică şi socială naţională şi internaţională trebuie bazată pe principiile Cartei O.N.U. şi dreptului internaţional. In încheiere, documentul relevă imperativul creării de mijloace concrete pentru asigurarea unei depline participări a tinerei generaţii la viaţa naţională şi internaţională. Secretarul general al O.N.U. este chemat să studieze posibilitatea întocmirii unui document internaţional, care să cuprindă căile şi mijloacele esenţiale de angajare a tineretului în activităţile de dezvoltare şi de progres social ale naţiunilor şi popoarelor lumii. Experienţe interesante efectuate în „Saliut-4“ MOSCOVA 24 (Agerpres). Evoluţia staţiei orbitale ştiinţifice sovietice „Saliut-4“ se desfăşoară conform programului stabilit, informează agenţia TASS. In cea de-a 12-a şi a 13-a zi de zbor, cosmonauţii Alexei Gubarev şi Gheorghi Greciko au întreprins o serie de cercetări şi experienţe astrofizice şi biologice. Echipajul a efectuat ciclul obişnuit de cercetări ale radiaţiilor Roentgen ale corpurilor cereşti. In cadrul programului de cercetări biologice au continuat experienţele asupra plantelor superioare, microorganismelor, culturilor de ţesuturi şi insectelor aflate la bordul staţiei. Una din ele se realizează cu ajutorul insectei „Drosophilla“, pentru a se stabili dacă şi cum influenţează condiţiile zborului cosmic structurile genetice şi mecanismele eredităţii. Intrucît drosophilla este foarte sensibilă la modificările de temperatură, recipientul în care se află insecta este plasat intr-un conteiner cu termostat. După ce cosmonauții se vor întoarce pe Pămînt, acest recipient va fi trimis unui laborator de genetică pentru studierea drosophillei. Un loc important îl ocupă şi studierea legităţilor dezvoltării şi difuzării microflorei în compartimentele laboratorului spaţial şi pe corpurile cosmonauţilor. De aceea, Alexei Gubarev şi Gheorghi Greciko vor lua probe de aer din cadrul staţiei şi mici fragmente din propria lor piele pentru analize. La bordul staţiei „Saltul-4“ continuă şi alte studii ca, de exemplu, cele privind influenţa imponderabilităţii asupra embrionilor în stadii incipiente. Obiectul studiului îl constituie icrele, din care, în timpul zborului, urmează să apară peştişori, care se vor dezvolta în conteinere cu termostate. Studierea acestui material va permite să se stabilească cum influenţează condiţiile zborului cosmic diferitele etape ale dezvoltării embrionare. In paralel, experienţe asemănătoare se realizează în laboratoare-martor terestre. TELEX ■ In cadrul unei întîlniri care a avut loc la Conservatorul naţional de muzică şi dans din Rabat, ambasadorul României în Maroc, Ovidiu Popescu, a donat acestei instituţii muzicale partitura completă a Simfoniei în Mi bemol, opus 13, de George Enescu şi un set de discuri cu muzică simfonică şi populară românească. ■ Intr-un interviu acordat postului francez de radio „Europa 1“, preşedintele Egiptului, Anwar Sadat, şi-a exprimat speranţa că se va ajunge la un acord de pace cu Israelul în cadrul conferinţei de la Geneva. El a menţionat că la această conferinţă va trebui să fie reprezentată şi Organizaţia pentru Eliberarea Palestinei (O.E.P.). ■ Un purtător de cuvînt al Ministerului de Externe al Republicii Vietnamului de Sud a dezavuat intenţia Administraţiei S.U.A. de a acorda un ajutor militar suplimentar regimului de la Saigon, arătînd că asemenea acţiuni contravin literei şi spiritului Acordului de la Paris asupra Vietnamului. ■ Republica Populară Bangladesh a acceptat deschiderea, la Dacca, a unui oficiu al Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei (O.E.P.). Două avioane militare s-au ciocnit, joi, în zbor, prăbuşindu-se într-o zonă populată din capitala Somaliei, Mogadiscio, provocînd şapte morţi şi 132 răniţi, dintre care 22 în stare gravă. ■ Pakistanul şi India au hotărît să restabilească raporturile comerciale, suspendate în urmă cu 10 ani — s-a anunţat oficial la Rawalpindi. ■ Preşedintele Gerald Ford a semnat, joi, o proclamaţie prin care se instituie, începînd de la 1 februarie, o suprataxă de un dolar pe baril la importurile de petrol brut. ■ La Casablanca s-a deschis o expoziţie românească de panouri fotografice. Cu acest prilej a fost organizat şi un stand de cărţi româneşti, care, la încheierea expoziţiei, urmează a fi donate Uniunii Tinneretului Muncitor Marocan. TELEX Ridicarea eficienţei economice... (Urmare din pag. I) bine întreaga activitate, să contribuie la realizarea exemplară a sarcinilor de plan şi a angajamentelor asumate în marea întrecere socialistă. — Noi acordăm o atenţie deosebită acestor propuneri — ne spune Mihai Horváth, preşedintele comitetului sindicatului din combinat. Adunările grupelor sindicale se încheie, de obicei, în ziua de 12 ale fiecărei luni. După 2-3 zile, propunerile ajung la conducerea secţiei respective unde se analizează fiecare în parte şi, în raport de posibilităţile de realizare, sunt stabilite măsurile de aplicare a lor. Cele acceptate sunt trecute într-un registru special, cu termene şi responsabilităţi. Cele care depăşesc nivelul secţiei sunt transmise comitetului sindicatului şi comitetului oamenilor muncii. In luna următoare, în grupe, se dau răspunsurile la propunerile făcute. — Ce se întîmplă cu cele neacceptate? — Există și asemenea propuneri. O parte dintre ele au fost cuprinse, înainte, în planul M.T.O. sau în lucrările de mecanizări și automatizări pe combinat. Altele, nu sînt eficiente din punct de vedere economic. Aceste aspecte le aducem la cunoştinţă, tot în cadrul organizat al grupelor, împreună cu propunerile acceptate. — Care este numărul lor total? — Numai în trimestrul IV din anul trecut, de pildă, în cele 88 de grupe sindicale de la noi s-au făcut 852 de propuneri. La ora actuală, 604 dintre ele sínt rezolvate. Peste 50 la sută din rest sínt în curs de rezolvare iar celelalte sínt nerezolvabile, din motivele amintite. __ Spicuim din numeroasele propuneri care au prins viaţă. La secţia utilaj chimic-piese de schimb, în grupa sindicală din turnătorie s-a propus să se încadreze încă 4 lucrători calificaţi. Motivaţia: volumul mare de lucrări. Rezolvarea ei a dus la sporirea capacităţii de producţie, la reducerea efortului fizic şi la ridicarea eficienţei economice la piesele turnate. Sau, în secţia săruri anorganice, la grupa de la săruri de bariu s-a ridicat problema ca motostivuitoarele să fie utilizate la încărcarea şi la descărcarea atît a materiilor prime cit şi a produselor finite. încă un exemplu: în secţia carbid, la atelierul de tobe, în urma propunerilor, capacele butoaielor metalice se execută acuma din tablă de 0,3 mm în loc de 0,5 sau 0,6 mm cum se făceau înainte. Efect? Preţ de cost mai redus, economii de metal, uşurarea presării lor. Tot în aceeaşi secţie a prins viaţă propunerea de îmbunătăţire a sistemului de ventilaţie la scurgerea de la cuptorul IV şi a fost modificată funcţionarea maşinii de evacuat topitura. Aceasta înseamnă o influenţă mare asupra microclimatului din secţie. — Periodic, asemenea aspecte sunt analizate la nivelul comitetului sindicatului şi al comitetului oamenilor muncii din combinat — ne spune acelaşi interlocutor. Dar, acestea nu ne îndreptăţesc să afirmăm că la noi totul merge foarte bine. Departe de acest gînd. Mai avem multe de făcut. Au fost cazuri cînd au întîrziat răspunsurile sau încă nu au ajuns la unele grupe sindicale de la secţiile faianţă, bicromat şi var-condiţionare. Asemenea scăderi ne determină să întreprindem măsuri urgente, să ne ridicăm întreaga noastră activitate la nivelul cerinţelor actuale. Cei mai buni dintre cei buni (Urmare din pag 1) depunerii mai multor candidaturi pentru un joc de deputat. Astfel, cetăţenii au posibilitatea să aleagă în organele puterii de stat pe acei candidaţi care întrunesc cele mai bune condiţii, necesare pentru îndeplinirea mandatului de mare răspundere încredinţat de popor. Viitoarea legislatură va reprezenta o etapă deosebit de importantă în înfăptuirea Programului Partidului Comunist Român de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism, adoptat de Congresul al XI-lea. De aceea, în circumscripţiile electorale unde se propun doi sau mai mulţi candidaţi pentru un loc de deputat, cetăţenii trebuie să onoreze cu votul lor, cu răsplata şi mandatul pe cel mai bun dintre cei buni, solemna decizie a buletinului de vot avînd menirea de a aşeza în fruntea obştei pe cei mai vrednici dintre vrednici, care s-au dovedit, prin întreaga lor viaţă şi activitate, luptători înflăcăraţi pentru cauza partidului şi poporului. Candidaţii Frontului Unităţii Socialiste se prezintă în alegerile de la 9 martie cu o platformă politică clară, incluzînd radicale mutaţii în toate sferele vieţii economice, politice şi spirituale ale patriei. Astfel, campania electorală, în special adunările pentru depunerea candidaturilor, apoi întîlnirile dintre candidaţi şi alegători, trebuie să ducă la mobilizarea şi angajarea întregului popor pentru înfăptuirea obiectivelor cincinalului 1976—1980, incluzind ca o premisă esenţială indeplinirea planului pe 1975 şi realizarea înainte de termen a actualului cincinal. Adunările care încep, manifestările politice şi culturaleducative din campania electorală trebuie transformate, peste tot, într-o înaltă şcoală a responsabilităţii civice, cadru de afirmare a spiritului gospodăresc. Sub îndrumarea organelor şi organizaţiilor de partid, atît la oraşe cit şi la sate trebuie asigurat un cîmp mai fertil gîndirii colective, combativităţii şi iniţiativei, pentru ca angajamentele ce şi le asumă candidaţii şi alegătorii, pe baza unor analize temeinice, să ducă la realizarea, prin eforturi locale, a unor obiective de larg interes economico-social, la o mai accentuată dezvoltare a fiecărei localităţi, la o mai eficientă punere în valoare a resurselor materiale şi umane. In felul acesta, campania electorală va constitui încă o expresie, din cele mai vii, a profundului şi realului democratism al orînduirii noastre, o manifestare a exercitării conducerii de către oamenii muncii ca deplini stăpini ai puterii de stat. Prin solemna decizie a votului de la 9 martie, onorînd cu răsplata noastră şi cu mandat pe cei mai buni dintre cei buni, ne vom exprima hotărîrea de a acţiona cu fermitate pentru ca obiectivele de importanţă istorică pentru viitorul de aur al patriei, stabilite de Congresul al XI-lea, emanaţia voinţei noastre unanime, să-şi capete, prin faptele noastre de muncă, împlinirea în toate domeniile. I Staţiunea turistică „Neptun“ , recrutează pentru sezonul de vară 1975 ! — recepționeri ! — vînzători shop Prezentarea la Sighişoara în 25 ianuarie, ora 10, la hotelul „Steaua“. i întreprinderea de produse cosmetice j I „Farmec“ \ t CLUJ-NAPOCA, strada N. Barbusse nr. 16, V telefon 2.58.72 (prefix 951) S ANUNTA CONCURS, pe data de 10 februarie 1975, ora 10, i t pentru ocuparea postului de: \ j - SEF ATELIER MECANIC-SCULER | ^ (inginer In specialitatea T.C.M., cu o vechime de minimum 1 4 ani in specialitate). ţ I încadrarea conform Legii nr. 12/1971. | Cererile pentru concurs se primesc pînă la data de 9 fe- ţ bruarie 1975, la secretariatul întreprinderii. ţ I Informații suplimentare se primesc zilnic la biroul perso- | I nal-retribuire sau la telefonul nr. 2.58.72 (prefix 951). | Redacţia şi administraţia: Tîrgu-Mureş, Piaţa Eroilor Sovietici nr. 3. Telefon: 1.16.89. Abonamentele se fac la oficiile poştale, factorii poştali şi difuzorii voluntari din întreprinderi şi instituţii. Tiparul : întreprinderea poligrafică Tîrgu-Mureş Comanda nr. 210*. 140 sil