Transilvania, 1868 (Anul 1, nr. 1-25)

1868-09-15 / nr. 19

TRANSILVANIA. Fói’a Asociatiunei transilvane pentru literatur’a romana si cultura poporului romana. 1) Acesta fóia ese cate 3 cóle pe luna si costa 2 fr. v. a. pentru membrii asociat tiunei, era pentru nemembrii 3 fr. Pentru străinătate 4 fr. cu porta postei. V Abonamentulu se face numai pe cate anu intregu. — Se abonéza la la Comitetulu asociatiunei in Sibiiu seu prin posta seu prin doi. colectori. Ni*. 19. Brasiovu 15. Septembre 1868. Alllllll I. Despre medicina cu respectu la poporulu romanescu. (Continuare). Se lamurimu acestea si mai apriatu. Deca in vreo parte a trupului nostru intra unu trupu strainu, de ecs. o tiendara in degetu, vedemu ca loculu acel’a incepe se rosteasca, se incaldiesce, se imfla, incepe a duré, caace (puroiéza), sparge si cu puroiulu tiendar’a ese afara, apoi inceta durerea, se desimfla, se despoaie pelea vechia si se preface alt’a noua. Cine a facutu toate acestea? Puterea vindecatoria a naturei, ce joaca in trupulu omenescu. Ea adeca, ca se scape partea întinsa, mana o multime de sânge intr’acolo si produce o reactiune prin umflare, durere si purpire, prin care apoi lapada afara trupulu strainu, atunci apoi inceta de a mai lucra asupra acelei parti. Se poate intempla inse, ca corpulu acel’a se strabata in vreo parte a trupului atatu de afundu, incatu puterea vindecatoria a naturei este silita a intrebuintia reactiunea cea mai mare, inse si atunci seu foarte cu greu, sau nici-decatu nu pote scoate acelu trupu strainu. Si eata aci este de lipsa de ajutoriulu nostru, care va sta in atat’a, ca rosiati’a si imflatur’a (inflamati’a) prea mare o vomu stempera cu cârpe muiate in apa rece, prin care se va inlesni si puroirea, plesnirea si scurgerea, de va cere trebuintia, vomu da ajutoriu cu se asa si trupulu strainu mai lesne si mai curendu, si asia sprijinindu puterea vindecatoria a naturei si redicandu obstacolele, ce ara impedecap in lucrare, amu facutu totu. Despre puterea vindecatoria a naturei a vorbitu marele