Unirea, mai 1972 (Anul 5, nr. 1303-1327)

1972-05-16 / nr. 1314

4 r ANUL V, NR. 1314 MARȚI, 16 MAI 1972 4 PAGINI — 30 BANII VIZITA «DUCĂTORILOR UN PARTID Și in STAT ll MUNICIPIUL UNITA TURNU SEVERIN PLECAREA DIN CAPITALĂ Secretarul general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu tovarășa Elena Ceaușescu, a plecat, luni dimineața, la Turnu Severin, pentru a participa la inaugurarea oficială a Sistemului hidroenergetic și de navigație Porțile de Fier. Tovarășul Nicolae Ceaușescu este însoțit de tovarășii Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permaret al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri, cu soția, Emil Bodnaraș, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Stat, Paul Niculescu-Mizil, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Virgil Trofin, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului Central al U.G.S.R., Emil Drăgănescu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, președintele părții române în Comisia mixtă românoiugoslavă de colaborare economică, Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R. La plecare, pe aeroportul Băneasa, se aflau tovarășii Manea Mănescu, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Florian Dănălache, Janos Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ștefan Voitec cu soțiile: Iosif Banc, Petre Blajovici, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Miu Dobrescu, Mihai Gere, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Pățan. Erau prezenți Bojidar Bukumirici, consilier al Ambasadei R.S.F. Iugoslavia la București, cu soția, și membri ai ambasadei. Pe aeroportul municipiului Craiova, în întîmpinare au venit primul secretar al Comitetului județean Dolj al P.C.R., Constantin Băbălău, membrii Biroului Comitetului județean de partid, ai Comitetului Executiv al Consiliului popular județean, activiști de partid și de stat. Conducătorii de partid și de stat se îmbarcă apoi în elicoptere, continuîndu-și drumul spre Turnu Severin. (Agerpres) ADUNAREA JUBILIARĂ DIN MUNICIPIUL DROBETA Ora 13,30. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat se îndreaptă spre Casa de cultură a municipiului Turnu Severin, pentru a lua parte la adunarea jubiliară prilejuită de aniversarea a 1850 de ani de la atestarea documentară a municipiului Drobeta și de sărbătorirea a nouă decenii de existență a Uzinei de vagoane dir. Turnu Severin. în sală sunt prezenți membrii comitetelor județean Mehedinți al P.C.R. și municipal Turnu Severin al P.C.R., deputații consiliilor populare județean și municipal, muncitori, ingineri și tehnicieni din cadrul întreprinderii sărbătorite, din celelalte unități economice din localitate, intelectuali, activiști de partid și de stat, alți cetățeni ai municipiului. Se află, de asemenea, primii secretari ai comitetelor municipale de partid și primari ai municipiilor din întreaga țară, precum și delegații de partid și de stat din orașele riverane Kladovo și Negotin din R.S.F. Iugloslavia, invitate la marea sărbătoare a severinenilor. Sosirea tovarășului Nicolae Ceaușescu, a celorlalți conducători de partid și de stat la adunarea jubiliară este întîmpinată cu aplauze prelungite, cu urale. Minute în șir, cei prezenți scandează : „Ceaușescu—P.C.R.“, „Ceaușescu și poporul“. In prezidiul adunării iau loc tovarășii Nicolae Ceaușescu și Elena Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer și Elena Maurer, Emil Bodnaraș, Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofin, Emil Drăgănescu, Ștefan Andrei, precum și Traian Dudaș, prim-secretar al Comitetului județean Mehedinți al P.C.R., președintele Consiliului popular județean, Ion Radu, prim-secretar al Comitetului municipal de partid, primarul municipiului, reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat, reprezentanți ai uzinei de vagoane sărbătorite, reprezentanți ai oamenilor muncii din municipiu și județ. Luînd cuvîntul, tovarășul Traian Dudaș, a salutat prezența „înalților oaspeți la manifestările prilejuite de sărbătorirea a 1850 de ani de la atestarea documentară a municipiului Drobeta, străveche așezare daco-romană, cu puternice rezonanțe în istoria milenară a poporului nostru, și de sărbătorirea a 90 de ani de la înființarea Uzinei de Vagoane din Turnu Severin, mare unitate a industriei mehedințene, cu bogate tradiții în lupta revoluționară a proletariatului, cunoscută pe ansamblul economiei naționale TURNU SEVERIN prin produsele sale de nivel tehnic și calitativ ridicat. In aplauzele asistenței, vorbitorul a declarat apoi deschisă adunarea festivă consacrată sărbătoririi a 1850 de ani de la atestarea documentară a municipiului Drobeta Turnu Severin și a 90 de ani de la înființarea Uzinei de vagoane.. Acest moment a fost marcat de solemnitatea înmînării unor înalte distincții. Intr-o atmosferă de vibrant entuziasm, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a înmînat înaltele distincții. Tovarășul Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, a (Continuare în pag. a IV-a) Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Dragi tovarăși. Doresc să încep prin a vă adresa dumneavoastră, tuturor locuitorilor municipiului Turnu Severin și județului Mehedinți, un călduros salut din partea Comitetului Central al partidului, Consiliului de Stat și a guvernului Republicii Socialiste România. (Aplauze puternice, orale). Sărbătorim astăzi două evenimente, deosebit de importante pentru locuitorii acestor meleaguri, pentru muncitorii din Turnu Severin : împlinirea a 1850 de ani de la prima atestare documentară a municipiului Turnu Severin — antica Drobeta — și a 90 de ani de existență a Uzinei de vagoane din orașul dumneavoastră. Cu acest prilej, doresc să felicit, în mod călduros, pe locuitorii municipiului, pe muncitorii uzinei de vagoane și să le adresez tuturor cele mai calde urări de noi succese în activitatea lor. Intr-adevăr, sînt evenimente de o deosebită două importanță — și dumneavoastră, oamenii muncii din municipiu, din întregul județ, întîmpinați sărbătorirea lor cu succese remarcabile în înfăptuirea sarcinilor trasate de Congresul al X-lea al partidului, în toate domeniile de activitate. (Aplauze puternice, prelungite). Vă înfățișați la această sărbătoare măreață cu succese deosebite, atît în industrie, cît și, în agricultură, în activitatea politico-educativă ; aveți o organizație de partid puternică, care constituie garanția înfăptuirii neabătute a politicii partidului de către toți oamenii muncii. (Aplauze prelungite). Istoria vorbește că încă cu 5 500 de ani în urmă pe aceste meleaguri existau așezări omenești. în epoca statului geto-dac s-a dezvoltat așezarea Drobeta care, după cum știți, a dăinuit multă vreme ; descoperirile atestă că, practic, în toată perioada de la înființarea sa și pînă astăzi, această așezare a fost — dacă se poate spune așa — un sîmbure al dezvoltării poporului român, deoarece timp de aproape 2 000 de ani, în împrejurări grele, locuitorii au înfruntat năvălirile, au făcut față greutăților, păstrîndu-și existența, contribuind, prin aceasta, la menținerea și afirmarea ființei poporului român. (Aplauze puternice, îndelungate). Vă mîndriți cu primul pod construit acum aproape 2 000 de ani, așa cum, pe bună dreptate, astăzi vămîndriți cu cea mai mare hidrocentrală de pe Dunăre — expresie a geniului creator al poporului român, a forței societății socialiste pe care o edificăm în România. (Aplauze puternice, orale). Desigur, cunoașterea istoriei, prețuirea ei, constituie un important factor de educație, un izvor de învățăminte și, totodată, un îndemn de a face totul pentru a duce mai departe făclia civilizației materiale și spirituale, de înălța tot mai mult edificiul spacialismului și comunismului in România. (Aplauze puternice). Avînd în vedere că sărbătorim existența a 1850 de ani a orașului, ne-am consfătuit aici, cîțiva membri ai conducerii de partid și de stat, și am hotărît să dăm municipiului dumneavoastră denumirea de municipiul Drobeta Turnu Severin. (Aplauze puternice, orale, se scandează „Ceaușescu—P.C.R.“), înmănunchind aceste două denumiri ale municipiului, într-una singură, dorim să subliniem și mai mult unitatea dintre trecut, prezent și viitor, faptul că există de veacuri poporul român și va dăinui peste veacuri pe aceste meleaguri, edificînd cea mai înaltă societate din lume — comunismul (Aplauze puternice, orale, se scandează „Ceaușescu și poporul“). Alături de glorioasele tradiții de luptă împotriva jugului străin pentru eliberarea națională și socială, orașul și județul dumneavoastră sunt și purtătorii vechi tradiții revoluționare unor ale clasei muncitoare, încă în secolul trecut s-au dezvoltat aici organizații muncitorești, au avut loc lupte de clasă împotriva asupririi capitaliste, pentru libertate și o viață mai bună. Aici, la Turnu Severin, în anii 1918—1920 au avut loc puternice lupte revoluționare. Reprezentanți ai organizației revoluționare de aici au luat parte la constituirea Partidului Comunist Român, în 1921. Iată de ce se poate spune că, într-adevăr, municipiul Turnu Severin și județul Mehedinți, întruchipează și înmănunchează în mod minunat tradițiile poporului nostru: de luptă împotriva asupririi străine,pentru eliberare națională și socială, de luptă împotriva claselor asupritoare burghezo-moșierești, pentru cucerirea puterii, pentru făurirea socialismului. (Aplauze puternice, prelungite). Întotdeauna, în anii ilegalității, am avut la Turnu Severin o puternică organizație revoluționară; aș menționa numai faptul că în alegerile din 1936, mehedințenii au provocat înfrîngerea forțelor reacționare, înscriind prima victorie a forțelor unite democratice din România. (Vii aplauze). In timpul războiului, la 23 August 1944, mehedințenii au răspuns cu însuflețire apelului Partidului Comunist Român, aducînd o contribuție de seamă la realizarea cu succes a insurecției naționale antifasciste, la transformarea democratică, revoluționară a României și apoi la toate acțiunile care au urmat în opera de construcție socialistă. După cum am mai spus și altă dată, cunosc organizația de partid din Turnu Severin din 1935 , am cunoscut-o, de asemenea, și în primii ani de după eliberare și pot afirma că, într-adevăr, aceasta a fost întotdeauna o organizație de nădejde, care și-a făcut în permanență datoria de a organiza și însufleți masele muncitoare atît în lupta împotriva asupririi cît și în activitatea pentru construcția socialismului. (Aplauze puternice, prelungite). Astăzi, organizația de partid din municipiul Drobeta Turnu Severin, ca și întreaga organizație din județul Mehedinți sunt puternice, își îndeplinesc cu cinste sarcinile încredințate de partid. Cunoașteți singuri succesele obținute prin munca pe care o desfășurați , se dezvoltă uzinele, se transformă orașul, viața locuitorilor, și, fără îndoială, în toate acestea un rol de frunte îl au comuniștii, organizația de partid, comitetul județean de partid. (Aplauze puternice). Acordarea unor înalte distincții atît municipiului Drobeta Turnu Severin, cît șii Uzinei de vagoane, precum și unor muncitori, activiști de partid și de stat și altor oameni ai muncii constituie o expresie a înaltei aprecieri pe care Comitetul Central, Consiliul de Stat și guvernul o dau activității organizațiilor de partid consiliilor populare ale municiipiului și județului, oamenilor muncii, tuturor cetățenilor pentru realizările obținute în munca desfășurată pînă acum. (Vii aplauze). Astăzi, au fost declarați „Eroi ai Muncii Socialiste“ 2 muncitori ai uzinei de vagoane, iar mîine vor mai apare — ca să spun așa — în Turnu Severin încă 3 Eroi, am dori ca la sfîrșitul cincinalului din rîndul mehedințenilor să se ridice noi și noi Eroi, în așa fel, nncit ceea ce s-a cvitat astăzi „eroi au fost, eroi sînt încă“ să constituie o expresie a realității și în muncă. (Aplauze puternice, prelungite). Adresez cele mai calde , felicitări noilor „Eroi ai Muncii Socialiste“, tuturor celor care au fost distinși astăzi cu ordine și medalii și, în primul rînd, oamenilor muncii de la Uzina de vagoane. (Aplauze puternice). Desigur, aprecierile date implică și, obligații, sunt și un îndemn de a munci mai bine — și am reținut cu satisfacție din cele spuse aici de primul secretar al Comitetului județean, de directorul uzinei, de ceilalți tovarăși care au luat cuvîntul că vor milita cu și mai multă fermitate, pentru ca fiecare la locul său de muncă să-și îndeplinească sarcinile tot mai mari, ce le revin în prezent cît și în anii viitori. După cum știți, Congresul al X-lea al partidului a trasat un vast program de dezvoltare a patriei noastre, a stabilit ca obiectiv fundamental făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate în România. In orașul dumneavoastră urmează să fie dezvoltate unele întreprinderi și să se construiască noi obiective economice și culturale. In anii acestui cincinal, producția industrială urmează să se dubleze, dar, după cele ce am văzut astăzi la uzina de vagoane, și după cele ce am văzut în toamnă la șantierul naval, cred că există , posibilități ,ca aceste unități, cît și noua unitate de celuloză care a început deja să producă, să dea o producție mult mai mare decît cea prevăzută în plan ; în felul acesta, oamenii muncii din Turnu Severin vor aduce o contribuție și mai importantă la înfăptuirea cu succes a programului elaborat de Congresul al X-lea al partidului. (Aplauze puternice, prelungite). (Continuare în pag. a III a) 11 Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România DECRET Președintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU DECRET privind conferirea Ordinului „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I municipiului Drobeta Turnu Severin Cu prilejul aniversării a 1850 de ani de existență atestată documentar a municipiului Turnu Severin. Dînd o înaltă apreciere istoriei străvechi a municipiului Drobeta Turnu Severin, contribuției aduse de locuitorii săi în decursul veacurilor la lupta întregului popor pentru libertate și progres social, participării la acțiunile conduse de Partidul Comunist Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: ARTICOL UNIC. — începînd Român în anii ilegalității, la insurecția armată și la cucerirea puterii politice de către clasa muncitoare, precum și pentru participarea activă la înfăptuirea politicii partidului și statului de construire și dezvoltare a societății socialiste în patria noastră, cu data prezentului decret, municipiul Turnu Severin va purta denumirea de municipiul Drobeta Turnu Severin, de cu prilejul aniversării a 1850 ani de existență atestată documentar, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează : ARTICOL UNIC. — Se conferă Ordinul „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I municipiului Drobeta Turnu Severin. Președintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU PECRET privind conferirea „Ordinului muncii“ clasa I Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin Pentru contribuția adusă la industrializarea deosebită socialistă și participarea activă a colectivului de oameni ai muncii de la Uzina de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin la opera de construire a socialismului în patria noastră, cu prilejul aniversării a 90 de ani de activitate neîntreruptă a uzinei, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează ARTICOL UNIC. Se conferă „Ordinul Muncii“ clasa I Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin. Președintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU ECRET, privind conferirea titlului de „Erou al Muncii Socialiste“ Cu prilejul aniversării a 90 de ani de activitate neîntreruptă Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: ARTICOL UNIC. — Pentru rezultatele remarcabile obținute in muncă și pentru contribuția personală adusă la dezvoltarea Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin și la realizarea an de an a sarcinilor de plan, se conferă titlul de „Erou al Muncii Socialiste" și medalia de aur „Secera și Ciocanul“ tovarășilor , Dumitru M. Dumitrescu — lăcătuș mecanic, maistru la Uzina de vagoane. Gheorghe A. Zaharia — lăcătuș construcții metalice. Președintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU In ansamblul arhitectonic al cartierului „Platoul romanilor" din municipiul Alba Iulia a apărut un modern și elegant edificiu care adăpostește un nou complex de alimentație publică și o unitate de tutungerie. Date de ieri în folosință, aceste două noi unități vin să contribuie substanțial la, îmbunătățirea aprovizionării și deservirii populației din această zonă. Cuprinzînd raioanele de cofetărie, patiserie și braserie, cu o capacitate de 120 locuri, dotat cu mobilier și aparatură modernă noul complex comercial este aprovizionat cu un bogat sortiment de mărfuri, de cea mai bună calitate. ^ -- —- - —— - - —— — " " —" " — — " —" " ----------- " — " —— —- - —~ ~ I 1N PAGINA A II - A < | -------------------------------- j i Duminică, la Șugag, s-a desfășurat o viguroasăi acțiune cultural-educativă, sub semnul valorificării și plenare a valoroaselor noastre tradiții. | | 1 Parada portului popular săsesc de la Bârbova. ! V I JLJt