Universul, septembrie 1894 (Anul 12, nr. 204-229)

1894-09-15 / nr. 216

ANUL XH.— N0 246 Jeul, 15 (27) Septembre 1804 domandele de la 15 Lei în sus, se trimit franco în orice parte a terei. Fomada Italiană a un produs serios studiat, un regenerator foarte puternic al perului, ale căreia proprietăți balsamice întroducendu-se prin porii pie el, întăresc rădăcina perului, împiedică atrofierea bulbilor și face să crească în câteva săptămâni perul și barba dacă vitalitatea tubului capilar nu e de tot stinsă. „Vomada Italiană“, afară de aceea că oprește căderea părului și 'l curăță de toate murdăriile ca mătreața și altele, ținăndu-l totdeauna sănătos, moale și lucios, mai are și incontestabila proprietate de a preveni albirea părului. Lei 450 flaconul mare.—De vânzare la adm. ziarului „Universul“, Str. Brezoianu Mo. 11, București și la depozitele de ziare din Craiova, Iași, Galați și Brăila. ; j Renumita apă de Felsma Premiată cu 44 de medalii și cu 6 brevete de la suveranii din Europa. Această apă este fără seamăn. Șterge orice pată de pe obraz și de pe corp. Netezește zbârciturile și face pielea moale și strălucitoare cum e catifeaua, împiedică urîtul miros al sudoarei, înlătură culoarea galbenă a pielei și face obrazul strălucitor cu cele mai vii și naturale culori, dacă culoarea galbenă nu provine din boală, împiedică usturimile ce le tace briciul și usucă erupțiile succesive. Ferește pe doamne de florele albe, boala atât de comună care alterează în mod simțitor frăgezimea și frumusețea, atât de scumpe la sexul cel frumos. Clătind gura, face să înceteze fluxiuviile gingiilor și le întărește , gonește mirosul displăcut al gurei prin suavitatea aromei sale și este neprețuită pentru a curăța dinții și a le păstra albeața. Această apăjutrebuințată curată, neamestecată cu apă, face să dispară durerea de dinți puind pe ei puțin bumbac muiat în ea. Prețul unei sticle Lei 190. — De vânzare la adm. ziarului „Universul“, Str. Brezoianu No. 11, Bucuresci și la depozitele de ziare din Craiova, Iași, Brăila și Galați. IMd-Cream Germandree Dacă doamnele vreau ca pielea să le devie fragedă și frumoasă, să întrebuințeze acest gold-cream. Gold-Cream Germandree mai previne și distruge încrețiturile pieței și are un miros din cele mai plăcute. Un borcan mare lei 2.50. De vânzare la adm. ziarului „Universul“, Str. Brezoianu No. 11, București și la depozitele de ziare din Craiova, Iași, Brăila și Galați. Apa dentifrice pentru boalele gureî. Această apă e cel mai puternic preservativ pentru igiena gureî și pentru a face plăcut mirosul resuflărea. E cel mai bun leac pentru a preveni durerea dinților și stricarea lor. E foarte potrivit pentru ca să curețe și să întărească dinții și pentru ca să păstreze curat smalțul lor ; întărește gingiile și e chiar un puternic leac contra inflamațiunilor. Flaconul lei 1.90.—De vânasire la administrația ziarului „Universul“, Str. Brezoianu No. 11, București și la depozitele de ziare din Craiova, Iași, Brăila și Galați. Specialități diverse Pudra Germandrae, cutia mare . . . Lei 4.50 „ „ n mică ... „ 2.50 Crema Germandrae.................................... 2.50 Pudra Glicsizia, preparată cu glicerină . 4.— Pudra Simon.................................................. 3.30 Pudra Margherita........................................„ 4.— Extract Margherita pentru batiste . . „ 3.50 Pudra Amor.................................................. 2.50 Apa de toaletă Margherita ..... „ 5.— „ „ „ Lubin.................................... 3.20 Essbuchet Lubin............................ . „ 3.20 Apa Dentifrice frații Benedictini. • • „ 2.90 Prai „ „ „ 2. Anaterina, elixir pentru dinți .... „ 1.20 Tinctura vegetală perfecționată progresivă „ 4.— De vânzare la adm. ziarului „Universul“, Str. Brezoianu No. 11, Bucuresci și la depozitele de ziare din Craiova, Iași, Galați și Brăila. firothinicHUlP Admirabil produs balsamic, 3JdHlIJiGlam spirtos și tonic, cu parfum foarte plăcut (micșunele), consacrat grijelor de toaletă, menține corpul într’o stare înfloritoare de sănătate. Previne și risipește bubele, roșeața, petele, încrețiturile și orice alterație a pielei pe care o întinerește, dându-i o aparență albă și catifelată. Blaconul 2 lei.— De vânzare la administrația ziarului „Universul“, Str. Brezoianu No. 11, Bucuresci, și la depozitele de ziare din Craiova, Iași, Brăila și Galați. Praf Halfi? Pentru a distruge gândacii, bestelifti Uailtjtii atât de nesuferite și cari se află mai in toate casele. Efect prompt și garantat. Lei 1.10. ________ In cifru PENTRU A pune inscrobială. JLI U 3N U Această specialitate pusă inscrobială, dă albiturilor când vor fi călcate un lustru strălucitor. Cutia 80 bani. Cerneală neștearsă în 5 “S fără nici o preparație. Nu se descolorează prin spălare și nu piere prin nici o procedare chimică. Sticluța conține aproape 20 grame de cerneală, destul spre a însemna 1000 de bucăți ruse. Lei 1.10. De vânzare la adm. ziarului „Universul“, Str. Brezoianu No. 11, București și la depozitele de ziare din Craiova, Iași, Galați și Brăila. Qleia de amică de munte Face să crească părul și vindeca orice rană. Lei 1.40. Apa de Colonia până la 2 franci flaconul. Loțiune de China și rom pentru cap. Flaconul mare Lei 2.50. poc tila PENTRU EUMATORS—Aceste pastile se recomandă d-lor fumători și celor cari din vr’o mică indigestie sau boale speciale au mirosorit în gură, incomodare foarte grea când se află cineva într’o societate. Cutia elegantă lei 1.10. îîuif-de-Iemn Franțuzesc calitate superioară, garantat curat de măsline, analizat de d. dr. Bernard, litru lei 2.75 și aceeași calitate in tinichea de 1 chile și 160 grame lei 2.85.—Calitatea II curat de măsline în tinichele de 900 grame lei 1.80.—De vânzarea adm. ziarului „Universul“, Str. Brezoianu No. 11, Bucureșci, București, 14 Septembre. Crimă de drept-comun O depeșă din Sătmar ne anunță că părintele Vasile Lucaci, fruntaș conducător al partidului național din Transilvania și din părțile ungurești, a fost osândit de tribunalul corecțional la șase luni de închisoare ordinară, alături cu pungași de rând, sub cuvânt că ar fi ultragiat pe un judecător. Se știe că dr. Lucaci este deja condamnat și-și face pedeapsa de cinci ani de închisoare de stat, în urma celebrei sentințe în contra Memorandului. Părintele Lucaci mai fusese osândit la ani de zile de temniță, ba de stat, ba ordinară, procesele curgând și asupra capului său.* $ $ Guvernul unguresc, făcând mai deunăzi ca să fie condamnat preotul la cinci ani de închisoare politică, n’a fost mulțămit. Cu regimul mai blând de închisoare în temnița de stat, nu în cinci, ba nici în zece sau douăzeci de ani știu bine ungurii că nu vor doborî pe luptătorul român. Experiența o mai făcuseră. Insă, în cele șase luni pe care le-a făcut dr. Lucaci în temnița ordinară, cu escrocii și cu asasinii, în costumul infamant al pușcăriei, guvernul maghiar văzuse că ajunge la un rezultat sigur. In umezeala și murdăria temniței, sub regimul odios al pușcăriei ordinare, au isbutit maghiarii să-i ia lui Lucaci, ce ?... Vederile! In adevăr, se știe că preotul român a ieșit din temniță bolnav reu de ochi și că d'abia șî-a restabilit puțin vederile. * * * Cum să-și desăvârșească, însă, opera, guvernul maghiar ? A intentat întemnițatului dr. Lucaci, pentru delict politic, un proces corecțional, pentru o pretinsă ultragiare a unui magistrat. Procesul s’a judecat; lui Lucaci i-a fost interzis să se apere în românește și să se servească de interpret—în contra legii — și sentința pronunțată mai dinainte, a fost citită. Martirul român se va duce din nou șase luni în temniță ordinară; din nou se va îmbolnăvi,—doar vor putea scăpa maghiarii de energicul apărător al drepturilor poporului său... Aceasta e situația; înscenarea aceasta pentru închiderea cu orice preț a doctorului Lucaciu dovedește că se găsesc și acum guverne, care recurg la asasinate ordinare, ca să se scape de un adversar politic, chiar când el luptă în limitele legii, dar în contra unor interese de gașcă réu înțelese. * * * Aci, nu facem frază , aci arătăm un fapt revoltător care, dacă ar fi o dreptate în lumea aceasta, ai trimite un întreg guvern pe banca acuzaților pentru încercare vădită de asasinat. Căci, nimeni nu va fi atât de naiv, încât să creadă că acest proces n’a fost o înscenare , guvernul maghiar se servește de judecători agenți provocatori ca să poată cu orice preț ucide fizicește pe un singur om, pe d-rul Lucaci. Cu durere vedem cum un om va fi ucis lent, dar sigur, nu indignare, ci revoltă produce în sufletul oricărui om de bine acest asasinat care se comite fățiș în fața lumii civilizate... ... Civilizată ? 5 bani în capitală—10 bani în județe Redacția și Administrația: "'STRADA BREZOIANU 11 BUCURESCU CALENDAR PE ANUL 4894 Ortodox Miercuri, 14 Septembre. — înălțarea Sf. Cruci. Catolic Miercuri 26 Septembre.—Ciprian. Rés. soarelui 5.53 ; Ap. soarelui 5.49. 2 lucrători, 1 pompier și o femee bătrână au perit în flăcări. Focul a izbucnit Marți noapte. Pagubele sunt foarte mari. Se crede, că niște rati-făcători au dat foc acelui magazin. S'a deschis o anchetă pentru dovedirea vinovaților. O drama familiara O teribilă dramă familiară s’a Întâmplat într’una din zilele trecute la Fili popol. Proprietarul Orloff, bulgar, bănuia de mai mult timp, că nevasta lui întreține relații amoroase cu inginerul rus Kasakoff. El s-a tot pândit până ce, în ziua aceea, prefăcându-se că pleacă din oraș, s-a reîntors repede acasă, pe la ceasusurile 6 după amenzi, și a surprins pe amanți, chiar la el în casă; înfuriat cum era, Orloff a scos un revolver din buzunar și a tras asupra lui Kasakoff 2 focuri. Cu un glonț l-a nimerit drept în pept. După aceea și-a împușcat nevasta. Aceasta a fost rănită ușor la brațul drept. Orloff, desnădăjduit, și-a tras un glonț în pept. Toți trei răniții au fost transportați la spital. Drama aceasta a produs o vie emoțiune în oraș. RSalauotfiT. Desmințire despre ruperea relațiunilor dintre Italia și Serbia IPxixi. £.1 telegratfic Viena, 12 Septembre. «Polit. Corespondent» află din Belgrad că pretinsul conflict italo sârb se reduce la o neînțelegere între consulatul italian și autoritățile din Belgrad ; în curând va fi aplanată. Svonul despre ruperea relațiunilor diplomatice este cu atât mai puțin întemeiat cu cât D. Steici, noul ministru sârb la Roma, se va duce în curând la postul său. Roma, 12 Septembre. Ca motiv al plecării lui Ramazzi, însărcinatul de afaceri al Italiei la Belgrad, și a însărcinării legațiunii Angliei cu protecțiunea supușilor italieni, «Agenția Stefani» dă lipsa de etichetă din partea ministrului de externe față cu fostul ministru al Italiei la Belgrad și chiar a D lui Ramazzi. Acest incident n’are nici o legătură cu vr’o chestiune politică sau comercială. DIN BULGARIA Coresp. particulară a ziarului «UNIVERSUL» Sofia, 10 Septembre. Declarația lui Zancoff. — Realegerea prințului Azi s’a împărțit pe stradele capitalei o foae de ocazie care conține declarațiile refugiatului politic Dragan Zancoff. D-sa zice, între altele, că guvernul rusesc ține foarte mult să se realizeze pantele tratatului, privitoare la Bulgaria. El cere să se facă alegeri libere și Sobrania (parlamentul) să aleagă din nou pe prinț. Zancoff îndeamnă pe toți liberalii ca să se unească și să facă o propagandă pentru împăcarea Bulgariei cu Rusia. In acest manifest prințul e atacat în chip foarte violent. In cercurile politice se vorbește că, făcându-se o nouă alegere de domnitor, prințul Ferdinand va fi înlocuit negreșit cu un altul. Atitudinea poporului. Propaganda rusofililor Poporul e foarte liniștit. Cei mai deștepți dintre țârani zic că manifestul lui Zancoff e făcut numai ca să sperie lumea. Țâranii din Rumelia bulgară nu se lasă să fie ademeniți de rusofili, cari au început o vie propagandă pentru împăcarea cu Rusia. Oamenii țin mult la prințul Ferdinand și urăsc pe Stambuloff, care, desigur nu va veni în curând la putere și se poate că nu va veni niciodată. Propaganda rusofililor e mare. Agenții lor—după cum se spune—sunt plătiți din fondurile poliției secrete rusești. Dezastrul de la Varna. 4 morți In portul Varna s’a aprins marele magazin de cereale al fraților Geîerth. Focul s’a propagat cu mare repeziciune la alte stabilimente din port, cari au ars cu desăvîrșire. Incendiul a fost stins cu mare greutate. «■ li... ■ II IUI 1 Resbunarea unui negustor Lângă Noul Orleans (America)—scrie «Vie Contemporaine» — trăia un proprietar bogat, care avea o mulțime de porci. Intr'o zi el băgă de seamă că un individ oarecare a intrat noaptea pe sub ascuns în curte și i-a furat câțiva purcei. Bănuiala a căzut pe un biet negru care ședea în vecinătate. Proprietarul s’a înțeles cu alți prieteni de ai lui din ținutul acela și cu toții s’au hotărît să omoare pe negru. Noaptea, au înconjurat casa omului. Negrul știa foarte bine ce soartă s’așteaptă și de aceea a refuzat să iasă din căsuța lui, ba încă s’a baricadat bine și a început să tragă focuri de pușcă asupra asediatorilor, omorînd pe vre-o 3 dintre ei. Ceil’alți au luat’o la fugă. Prefectul ținutului, ca să proteagă pe nenorocitul negru de un nou atac, l-a arestat și l’a dat în judecată ca asasin. Tribunalul însă, socotind că negrul a fost în legitimă apărare, l’a achitat. Care nu fu însă spaima nenorocitului om auzindu-și sentința. Știa bine c’o să fie omorît. El s’a aruncat la picioarele judecătorilor, rugându-l cu lacrimi în ochi ca să’l condamne. — Imposibil îi zise președintele. Ești achitat! Negrul spune atunci că el a furat porcii. Tribunalul l’a condamnat imediat la un an de pușcărie. — Ce, un an, domnilor!—strigă negrul. Atâta nu-i de ajuns! Am furat 5 porci, osândiți me la câte un an de fiecare porc! Judecătorii l’au ascultat și l’au condamnat la 5 ani de pușcărie. Deună-zi negrul și-a isprăvit pedeapsa. Chiar în ziua când a fost pus în libertate, proprietarul și alți prieteni de-al lui l’au prins, l’au legat bine și apoi l'au spânzurat de claca unui pom! UN PROVERB PE ZII Cine se ascultă pe sine, e ascultat și de alții. (German) T!