Biserica şi Şcoala, 1945 (Anul 69, nr. 4-29)

1945-01-21 / nr. 4

Pag. 22 BISERICA ŞI ŞCOALA Nr. 4 — 21 Ianuarie 1945 E ceea ce justifică afirimaţia noastră că art. 2 din Decretul-Lege amintit e lipsit de obiectivitatea şi perspectiva istorică cuvenită. 2. La înfiinţarea Facultăţii de Teologie pentru Banat şi Arad a lipsit cu desăvârşire şi obiectivitatea în aprecierea împrejurărilor şi realităţilor existente. Erau aici două Academii de Teologie— la Arad şi Caransebeş — amândouă cu vechime, care erau cele dintâi îndreptăţite şi aşteptau să primească o satisfacţie, în felul celei de la Sibiu. Greşala sare în ochi, din moment ce se constată în ani 2 al Decretului-Lege, că faţă de o instituţie superioară cu o vechime de 123 ani, cum e Academia Teologică din Arad, s’a preferat în chip nefiresc şi arbitrar una abia de 22 ani, care e Academia Teologică din Oradea „cu sediul provizoriu la Timişoara“ (art. 2). Numai un corp profesoral cu o superioritate recunoscută faţă de a celorlalte două ar fi justificat un astfel de gest şi numai în parte. Ori, nu ştim să fie cazul. 3. înfiinţarea Facultăţii de Teologie de pe lângă Universitatea din Timişoara, în felul în care s-a decretat, este în contrazicere apoi cu însăşi intenţia şi litera Decretului- Lege. Se înfiinţează o Facultate nouă pentru Banat şi Arad cu o şcoală dn Oradea, reclamată la locul ei de plecare. Este neînţeles: De ce se transformă în Facultate de Teologie, pentru Banat şi Arad, o şcoală din Oradea, când aici avem două la îndemână şi când Oradea nici nu contribue şi nici nu i se cere să contribue cu ceva la susţinerea Universităţii de Vest. Sau poate se intenţionează desfiinţarea celor două Academii, de la Arad şi Caransebeş ? Dar în acest caz cine îşi poate lua o astfel de răspundere istorică, echivalentă cu o adevărată crimă naţională ?... Dar nici desfiinţarea Academiei Teologice din Oradea nu se justifică. Ne întrebăm într’adevăr, nu fără îngrijorare, ce facem cu Ardealul de Nord, dacă Academia din Oradea rămâne ca Facultate la Timişoara ? îngrămădim la frontiera de Sud-Vest două Academii — Arad şi Caransebeş — şi o Facultate de Teologie la Timişoara, iar Ardealul de Nord îl lăsăm pustiu. Ce fel de politică a culturii româneşti ar fi aceasta ? Ce poate justifica o astfel de părăsire a Ardealului de Nord, mai ales acum ? Credinţa noastră e că Academia Teologică din Oradea e necesară la Oradea. O cer acolo evidente interese româneşti şi ortodoxe, mai mari decât la Timişoara. 4. Contradicţia şi ciudăţenia semnalată creşte dacă ne gândim că Aradul — şi numai Aradul — poate oferi Facultăţii de Teologie localul corespunzător şi biblioteca necesară. Art. 25 al Legii prevede că unele Facultăţi, după posibilităţi, se vor instala la Arad. Natural şi logic şi istoric şi etic şi real, în primul rând posibilitatea aceasta şi prioritatea este dată pentru Facultatea de Teologie. In mod firesc însă fără instalarea Facultăţii deTeologie la Arad, Eforia Universitară aşa cum a fost concepută ar avea de învins unele greutăţi mari şi absolut gratuite. 5. Nu-i de prisos să adăugăm că art. 2 al Decretului-Lege, conjugat cu art. 32, lasă impresia invincibilă că are mai mult în vedere satisfacţia unor persoane decât a unei instituţii, deşi normal şi moral, instituţia primează. Dacă cerem transformarea Academiei Teologice din Arad în Facultate, e evident pentru oricine că nu se au în vedere interese personale ci în primul rând interesul obiectiv al instituţiei şi al cauzei româneşti. 6. In sfârşit, menţionăm că , în raportul dlui Ministru al Educaţiei Naţionale către M. S. Regele se spune că înfiinţarea Universităţii a fost cerută de către populaţia Banatului şi Aradului. Universitate da, dar despre o nouă Facultate de Teologie, peste Academile existente, nimeni nu a fost întrebat la Arad. Formulând aceste obiecţiuni faţă de art. 2 din Decretul mai sus amintit, corpul profesorilor de la Academia Teologică din Arad simte o datorie de conştiinţă să protesteze împotriva noii Facultăţi de Teologie pentru Banat şi Arad, aşa cum a fost decretată, şi totodată propune ca art. 2 din Decretul-Lege 660 să se modifice îndată, în sensul ca cea mai veche şi mai îndreptăţită Academie de Teologie din regiunea Banatului şi Aradului să se transforme în Facultate de Teologie, iar profesorii ei să se recruteze după normele învățământului universitar. Arad, la 11 ianuarie 1945. PROFESORII ACADEMIEI TEOLOGICE ORTODOXE ROMÂNE DIN ARAD