Biserica şi Şcoala, 1947 (Anul 71, nr. 1-53)

1947-01-01 / nr. 1-2

Pag. 4 BISERICA ŞI ŞCOALA Nr. 1-2 — 15 Ianuarie 1947 cută în 2 faze: a) între 8-11 Ianuarie credincioşii vor aduce şi vărsa la locul de colectare din parohie ofrandele lor; b) între 13-18 Ianuarie echipele de colectare vor solicita şi transporta ofrandele de la familiile care nu şi-au adus darul lor până la data de 12 Ianuarie. Tot în faza a doua vor fi solicitaţi credincioşii mai înstăriţi să complecteze lipsurile de cereale a măsurat totalului de suflete din parohie. 6. Se va întocmi un tablou nominal, cu arătarea precisă a cantităţii de cereale (în kg.) oferită de fiecare persoană. Din acest tablou 1 ex. se va păstra la oficiul parohial iar un al doilea exemplar se va trimite oficiului protopopesc, îndată după încheierea colectei. 7. Invagonarea cerealelor colectate se va face la o dată pe care o vom comunica de aici, în gările CFR de la centrele protopopeşti: Arad, Buteni, Cermeiu, Chişineu-Criş, Gurahonţ, Hălmagiu, Ineu, Pecica, Radna, Săvârşin, şi Şiria. 8. Sacii necesari (purtând semne distinctive) vor fi împrumutaţi de consiliile parohiale până la încărcarea cerealelor în vagoane; după aceea vor fi restituiţi proprietarilor. 9. In sarcina fiecărei parohii mai cade şi transportul cerealelor din parohie până la gara din centrul protopopesc. 10. In ziua de 19 ianuarie se vor întruni din nou consiliile parohiale, când se va face darea de seamă despre rezultatul colectei în parohie. 11. In ziua de 20 Ianuarie fiecare conducător al Oficiului parohial va raporta Oficiului protopopesc despre rezultatul final al colectei din parohie, iar oficiile protopopești, cel mai târziu în 25 Ianuarie vor comunica Consiliului Eparhial rezultatul colectei în parohiile din protopopiat. 12. Colectarea de haine şi încălţăminte vechi, sau pânză, poate fi făcută deodată cu cea de cereale, dar despre aceasta se va întocmi un tablou separat, cu indicarea: donatorului, obiectului (cămaşă, pantaloni, ciorapi, flanelă, pânză etc) şi a cantităţii dăruite. 13. In caz de nedumerire sau a unor greutăţi întimpinate ni se vor cere lămuriri. Consiliul Eparhial Tragedia din Moldova Voind să ţinem la curent cetitorii noştri cu ceea ce Eparhia noastră doreşte să întreprindă pentru ajutorarea fraţilor din Moldova năpăstuiţi pe urma secetei, vom reproduce corespondenţa purtată de Episcopia noastră în această chestiune. (Primim bucuros orice propunere şi sugestie din partea P. C. Preoţi şi a credincioşilor în legătură cu aceată chestiune). Cerem informaţii: Episcopia noastră cu adresa Nr. 4060 din 22 octomvrie 1946 a scris următoarele: 1.1. P. S. Sale Iritieu Mihălcescu, Mitropolitul Moldovei Iaşi, 2. P. S. Lucian Triteanu, Episcop-Roman, 3. P. S. Grigorie Leu Episcop-Huşi, 4. P. S. Cosma Petroviciu Episcop Galaţi, şi 5. P. S. Antim Angelescu Episcop-Buzău. La noi în Ardeal s'a pornit în ultimele luni o largă propagandă pentru ajutorarea populaţiei din regiunile bântuite de secetă din Moldova. Oratorii dela întrunirile ce se ţiu în acest scop, povestesc lucruri sguduitoare despre lipsurile populaţiei din Moldova care s'ar stinge de foame şi boli. Ascultătorii rămân sguduiţi de cele auzite şi ar dori fiecare să vină în ajutor cu ceea ce îi stă în putinţă. Ni-e teamă însă că şi această acţiune nobilă şi umanitară nu-şi va da roadele dorite din lipsa de o raţională organizare. Autorităţile de Stat parcă nu au o statistică din care să rezulte : Care sunt judeţele cele mai grav lovite de foamete? Câte persoane ar trebui ajutate şi cu ce cantitate de cereale ? Fără o statistică şi fără o repartizare a sarcinelor pe judeţele din ţară care au o recoltă excedentă. Noi ne temem că se va face mai multă vorbărie decât ispravă. Pentru acţiunea de ajutorare a înfometaţilor din Moldova, Noi am fost ales de curând preşedinte de onoare al Comitetului judeţean din Arad şi am dori din tot sufletul să ne achităm cum se poate mai bine de această însărcinare. In acest scop socotim că singura cale ducătoare la rezultat este contactul direct cu Eparhiile noastre din Moldova, şi informaţiunile ce Ni se vor da de către (înalt) Preasfinţia Voastră. Ce e drept Eparhia Noastră, care cuprinde numai judeţul Arad, cu o populaţie3® de 500.000 suflete, mai dispune pentru moment de alimente în plus, dar nu în aşa măsură ca să poată aproviziona Moldova întreagă, cu o populaţie de peste 3 milioane. Presupunem că problema ajutorării celor înfometaţi preocupă şi Eparhia şi pe (înalt) Prea Sfinţia Voastră personal, şi că aveţi la dispoziţie date statistice precum şi preconizate măsurile de ajutorare ce se impun. De aceea cu frăţească dragoste rugăm pe (înalt) Prea Sfinţia Voastră: 1. să Ne informaţi exact asupra suferinţelor din acea Eparhie, ivite în urma secetei, arătându-Ne, dacă e posibil în cifre, care este situaţia ? 2. să Ne comunicaţi părerea (înalt) Prea Sfinţiei Voastre, cum socotiţi că ar fi cu putinţă să venim în ajutorul credincioşilor din Eparhia (înalt), Prea Sfinţiei Voastre, în limita puterilor populaţiei din judeţul nostru? 3. să Ne arătaţi ce măsuri au luat organele de Stat pentru salvarea celor înfometaţi până la