Veselia, 1931 (Anul 39, nr. 12-43)

1931-03-19 / nr. 12

VESELIA pună pofta în cui! Pasă-mi-te... s’au făcut reduceri bugetare şi şi săraca de Casă a Muncei nu mai are gologani de cărţi!... Cărţi şi cărţi! Nu se găsesc pentru abecedare dar s’au găsit milioane pentru cărţile lui Grimaud! Noi pricepem cum vine şi asta: a fost, dar s’a isprăvit şi acum nu mai e de unde. Dar pentru Dumnezeu, ce-o fi zicând acarul Ion Păun dela Vintileanca! S’o fi indignând sau o fi tremurând carbonul în el, de frică să nu fie scos vinovat că a sărăcit Casa Muncei, cu cererile lui de ajutor... Nu pentru el, dar pentru bieţii copii pentru care speră o soartă mai bună decât acami-ispăşitori, oameni cu carte... nvăţaţi ingineri... poate chiar directori pe la Casa Muncei... că acolo e rost de trai... EBE Sunt nume menite unei rapide şi strălucite cariere. Din tămbălăul occidento-oriental al împrumutului românesc va rămâne noţiunea: consilier tehnic. Pe înţelesul poporului, consilier tehnic e cam aşa ceva: te însori şi ei şi tu ca omul, pe vremea asta de criză o fată cu oarecare avere. Dar din pricina aceleiaşi blestemate crize,soacra n’are chef să se prăpădească averea pentru care a muncit ea şi cu răposatul, Dumnezeu să-l ierte. Şi d’aia te leagă prin acte dotale şi paradotale, cu garanţii şi ultra-garanţii şi te pune să te juri până şi’n faţa patriarhului dela Ierusalim şi a celor 318 sfinţi pă Nu mă sinchisesc * II moştenesc pe bietul tata Şi tot ca dânsul o nvârtesc ; Din două vorbe treaba-i gata, De nimeni nu mă sinchisesc.. De dai cu clanţa, de pledezi — Să ştii că bine-ai să trăieşti; Să minţi ca singur tu să crezi Şi nici să nu te sinchiseşti... — Cum dracu faci ? !.. mi-a zis primarul, Că toate-ţi merg, zău, mă crucesc ! — Deschid, răspuns-am, buzunarul, Fără ca să mă sinchisesc Dacă’n genunchi îmi cad samsarii Şi-mi cer un sfat mai omenesc, Eu dau concursul, ei biştarii.. De nimeni nu mă sinchisesc. De vine vreo coniţă, Politicos, eu o servesc — Şi chiar pe orişice fetiţă— De nimeni nu mă sinchisesc. Bietei neveste ce constată Că ’ncep ca să mă ramolesc. Ii spun : „voi da divorţ.... îndată..” Dar eu nici nu mă sinchisesc. Nu mă ’nspăimântă ameninţarea, Nici ţipătul ei femeesc — Căci de femei plină-i cărarea Şi-i vorba : nu mă sinchisesc !... Billy) *) Nicu C Pavel (Billy) din Craiova, decedat la 13 Februarie 1931, în vârstă de 25 ,de ani Billy a semnat, din când în când la „Veselia”, versuri umoristice promiţătoare. IMmte nunţi dela Niceia. Altfel nu-ţi dă fata şi mai ales zestrea. După ce ţi-a „dat-ou vine partea a doua : să nu trânteşti uşa că se strică şi n’ai făcut-o tu; să-ţi scoţi ghetele de la uşe ca să nu calci încălţat pe covor, să nu tragi de mânerul cu „Trageţi“ dintr’o anume încăpere, că se uzează şi alte plăceri d’astea. In schimb, mama soacră are dreptul să-şi vâre nasul unde nu-i fierbe oala şi să dea ordin în locul tău. Fraţi români, soacra asta e consilierul tehnic al familiei. Gineri din România Mare, plângeţi-l pe d-l Burillianu! Paramon — Dar nu mai stai câteva minute, d-le Jorj 7 — Nu, scumpă doamnă, pentru că mi-e teamă să nu sfârşesc prin a nu vă mai purta respect— — Aşi vrea s'o văd şi pe asta ! — Atunci, rămân !