Realitatea Ilustrată, 1931 (Anul 5, nr. 206-230)

1931-01-08 / nr. 206

Mfflfffonite e anul 1933 Calendarul J, c ■ - - - u 13luni Societatea Naţiunilor va adopta probabil In 1933 proectul calendarului de 13 luni a câte 28 7 şi 12 zile zero (Anul Nou), proect elaborat de savantul englez prof. dr. M. Cotsworth adoptat de JfInternational Fixed Calendar League După radio şi televiziune, evenimentul cel mai mare al secolului al XX-lea va fi, fără îndoială, adoptarea noului calendar al lumii depus la Societatea Naţiunilor de ,,International Fixed Calendar League”. Vom avea astfel un calendar ştiinţific, raţional, universal, foarte simplu şi perpetuu. Observatoarele astronomice din Statele Unite, Anglia, Franţa, Germania şi Spania au acceptat cu unanimitate de voturi această nouă şi mare reformă a timpului, iar Italia e şi ea gata să-şi dea consimţământul deoarece Vaticanul nu se opune acestui calendar, făcând numai rezerva respectării pascaliei şi a datelor sărbătorilor mobile legate de pascalie, a căror orânduială e independentă de tranziţia de la învechitul calendar cu 28, 29, 30 şi 31 zile la noul calendar cu luni egale de 28 zile, care va fi pus în concordanţă cu anul astronomic prin adăugirea de 1—2 zile pe an numite ,,zile zero” care nu se vor număra şi vor fi destinate sărbătorirei mondiale a Anului Nou. Calendarul cu 13 luni rămâne clar în planul al doilea, cifra 13 fiind primejdioasă când se vorbeşte de catastrofe mondiale şi noroadele ar putea pune în sarcina noului calendar toate păcatele şi răutăţile lumii vechi, confecţionate în timpurile atât de rele ale calendarului vechi. Guvernul din Washington a luat toate măsurile pentru a introduce în Statele Unite calendarul cu 13 luni de la 1 ianuarie 1933, chiar in cazul când nu va putea fi adoptat de Europa la această dată apropiată. Vom avea în acest caz, foarte probabil după modesta noastră părere, două sisteme de măsură a timpului şi anume: Calendar nou în continentul nou. Calendar vechiu în continentul vechiu. Astrologia va trebui şi ea modificată. Curios va fi bunăoară horoscopul oamenilor născuţi în luna 13-a. De altă parte lunile de 28 zile convin astrologilor, numărul 28 fiind exact quadruplul lui 7, cifră cabalistică. Avantajele calendarului Cotsworth lată avantajele mari ale noului calendar, înregistrate în raportul Societăţii Naţiunilor: 1) Toate lunile vor fi egale iar ordinea succesivă a celor 28 zile va fi totdeauna exact aceiaşi. 2) Fiecare săptămână va fi exact un sfert de lună. Va fi armonie între salariile săptămânale şi cheltuelile, chiriile şi alte conturi lunare. 3) Toate perioadele de câştig şi cheltueli vor fi egale între ele sau exact multiple şi submultipli intre ele. 4) Aceste luni de o lungime egală şi alcătuite totdeauna n aceleaşi săptămâni, vor perm:--, sintistici mensuale mai lt..- din taxele şi afacerile oficiale şi import, în comerţ, în ştiinţă, în cdlpstitimlp municinalp p? * se nemulţumi funcţionarii şi a se risipi timpul pentru calcule inutile. Statisticele vor fi uşurate şi mai precise. 5) Zilele săptămânii vor fi totdeauna la aceiaşi dată în toate lunile şi reciproc fiecare dată va cădea totdeauna în aceeaş zi. Datele şi zilele vor fi indicate şi de cadranul orologiilor şi ceasornicelor. Vom câştiga timp şi vom economisi cheltuelile datorite erorilor şi plicticoaselor confuzii ale datelor. 7) Zilele de plată, piaţa, bâlciurile, expoziţiile etc. vor avea loc la aceiaş dată invariabilă. 8) Sărbătorile naţionale, familiare, aniversările, etc., vor cădea în aceiaşi zi totdeauna. Bunăoară 10 Mai e într’un an Duminica, în alt an Luni, etc., după vechiul calendar, dar va cădea totdeauna, bunăoară Luni în toţi anii după noul calendar. Alt exemplu: un copil s’a născut într’o Duminică şi împlineşte un an într’o Luni sau Marţi, iar aniversarea de doi ani cade într’o Miercuri etc. După noul calendar zilele aniversărilor vor rămâne invariabile. 9) Fiecare sfârşit de lună va coincide cu un sfârşit de săptămână, ceiace va fi foarte comod pentru comerţ, chirii şi orice afacere în general. 10) Pentru femei luna de 28 zile fiind unitatea naturală a timpului, ele vor putea ţine minte mai uşor perioadele sensuale şi să evalueze cu mai multă siguranţă durata de 280 zile a gestaţiunei. După noul calendar copiii se vor naşte în juna a 10-a şi nu a 9-a. Cum jumătate de lume e compusă din femei, aranjamentele şi an'ga' » sau private vor fie noului sist măsurătoare •ului bile de plată, de meeting, şezător etc. Miliarde de lei se cheltuesc an. pentru tipărirea calendarelor Europa şi America. Numai în Statele Unite tari grefierilor arată că se cheltuesc unul 30.090.000 dolari din ca imperfecţiunilor vechiului cal dar. 12) Intrebuinţându-se un c.nen dar de 13 luni a 28 zile, toate hârtile-valori care circulă acum de la ori pe an pentru salarii, chirii, etc şi în comerţ, la căile ferate etc. vor circula de 13 ori. Se vor elibera astfel in lumea întreagă circa 5 miliarde dolar (peste 800 miliarde lei). 13) In cazul unei înţelegeri cuicanul şi cu Patriarhiile ţărilortodoxe, sărbătoarea Paştelui , fixă. 14) In fine, calendarul întrica o singură pagină: ANUL 193. Fiecare lună tot calendarul viitorului, cână din anul 1933 până la stul lumii, e concentrat în aces patrat, magic. Dar dacă am privi chesti prin prisma veseliei noastre rale, ar trebui să ne întrebă ne facem cu 31 August, aniver bătăliei de la Griviţa, sai cu Februarie, data atât de uzita datornicii din toată tura. . . men precis de plată? Şi va accepta oare di şi achite o poliţă cu d' zile înainte de scădem are la 30 sau 31 ale luni In orice caz, cele mai ceri, le vor face băncile tarii ,câci vor avea debanda în plus pentru ■ cum calculul dobânzi totdeauna pe un trimesgeţi că după calendarul cea mai rentabilă profetorului, rămâne tot acei lui cu finanţe. (De e r»! O altă categorie de vor fi funcţionarii, cari ,n salariu în ,lus, afară Stat, cari cu 12 sau 13 li rămân tot cu curba de sat L. I m. 1936 Orologiul cu noul calendar. d. Dr. CUTS WUNTU creeatorul calendarului d. N. TITULESCU Preşedintele Societăţii Naţiunilor 1 D. L. M. M. I. V. 1 23 4 5 6 8 9 10 11 12 13 15 16 17 18 19 21 22 23 24 25 26 27 Vechiul calendar va mai trăi 2 ani! Noua reformă e menită să intre in vigoare dela Ianuarie 1933. In consecinţă vechiul calendar va mai trăi doi ani. 1931 şi 1932 vor fi ultimii ani ai acestui calendar. 1933 va fi primul an al unei ere noui calendaristice. Cum pe de altă parte lumea politică şi financiară se aşteaptă la evenimente extraordinare în 1931 şi 1932, coincidenţa ar putea face ca anul 1933, primul an care va avea 13 luni, sa fie într'adevăr un an excepţional şi din punctul de vedere social. D. N. Titulescu, ministrul României la Londra şi preşedintele Adunării Societăţii Naţiunilor, în discursul ţinut la Londra în ziua de 11 Decembrie 1930 şi-a exprimat părerea ca Societatea Naţiunor să studieze criza economică mondială, convocând de urgenţă o conferinţă generală financiară, deoarece dacă nu intervine o cooperare internaţională s’ar putea produce o catastrofă mondială. REALITATEA ILUSTRATA